• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • wkur***ja ludzi od rana.

    takim tokiem rozumowania po co bylo budować Słowackiego dla mieszkańcow Matarni albo WZ dla mieszkańcow Karczemek albo po co poszerzać drogi na południu. Argumenty nietrafione, alternatywne pomysły to by 5letnie dziecko wymyśliło, a i tak by były lepsze.
    Naturalnym jest, że Spacerowa musi być połączona z Droga Zieloną, jak nie chcą tunelu niech skoszą i wyrównają Pachołek ;p
    A co do PKM to jest kpina, jak to ktoś wyżej powiedział, budynek sie wali nikt tam nie zrobi porządnego przystanku Park&ride, a żeby dojść z drugiego końca dzielnicy na kolejke potrzeba jakichś 20 minut, a autobusy stoją w korkach na Kielnieńskiej.
    co do roweru chętnie jechałbym nim do pracy, ale jakoś do tej pory nie widzę ścieżki rowerowej, a róźnica poziomów między OLiwą a Osową wynosi dobre kilkadziesiąt metrów, więc powrót z pracy byłby bardzo przyjemny :)

    • 13 6

  • a mi sie wydaje czy

    unia ma dolożyć do 85%? to chyba nie do konca wychodzi 2mld. kazdy narzeka jak to w polsce wszystko dziadowskie, raz chcą zrobić coś konkretnego, co odciąży znacznie więcej niż tylko Osowian, to już szum że ktoś wydaje pieniądze no czlowieku zastanów się co piszesz

    • 5 6

  • Sposób na korki od dawna znany (3)

    Z korkami jeszcze nikt nie wygrał, budowanie nowych dróg nic nie pomoże i to jest od dawna wiadomo. Ta droga jest potrzebna na rozładowanie ruchu tranzytowego, natomiast dla mieszkańców skutecznym rozwiązaniem byłoby:
    - budowa wydzielonych pasów dla autobusów, czyli poszerzenie Spacerowej, oraz zwiększenie częstotliwości ich kursowania
    - dokończenie ścieżki rowerowej

    Tak to jest realizowane w dużych miastach na zachodzie i wtedy nie ma problemów z samochodami w centrum.
    U nas tylko zachęca się do korzystania z komunikacji miejskiej, ale nic nie robi sie w celu jej usprawnienia. Mało osób korzysta z autobusów, bo dojeżdza się wolniej z Osowej do Oliwy niż samochodem osobowym i w mało komfortowych warunkach.
    Pozdrawiam

    • 20 5

    • otóż to (1)

      zgadzam się w pełni że nawoływanie do korzystania z komunikacji miejskiej w sytuacji kiedy szybciej, bardziej komfortowo, bezpieczniej, nie narażając się na chamstwo kontrolerów biletów i obsługi jest dojechać samochodem jest całkowicie bezcelowe.

      Jeżeli szybciej, wygodniej i taniej dojadę autobusem to pojadę autobusem. Na razie wybieram samochód.

      • 7 2

      • bus też stoi w korku
        a na buspasy nie ma miejsca ani zgody
        bo musi byc miejsce na samochody

        dlaczego?

        • 3 0

    • Ale trzeba ominąć Stary Rynek Oliwski i Park

      Bez dwóch zdań auta muszą stamtąd spadać.

      • 7 1

  • Widać ożywiło sie oszołomstwo rowerowe...

    Jazda na masy krytyczne! Bo mało was coś tam ostatnio było hehehe... A nie zabierać głos w poważnych sprawach.

    • 10 12

  • W cywilizowanym świecie korki w centrum rozwiązuje

    się wprowadzając opłaty za wjazd + rozwijając transport
    publiczny...

    • 13 3

  • Stara Oliwa

    Ten koszmarny ruch przez Starą Oliwę zabija jej życie.Stara Oliwa umiera.Dziwię się ,że mieszkańcy tolerują ten stan rzeczy.Niezbędny jest Obywatelski sprzeciw.

    • 22 0

  • Rodacy!! Budujmy mosty wzdłuż Wisły nie w poprzek ha ha. Tunele wzdłuż/pod drogami, stać nas głupotą władz na TO

    Potrzebna jest W TRÓJMIESCIE komunikacja Grunwaldzka/Niepodległości do OBWODNICY a nie równoległa do tego na tym obszarze. Aut już nie przybędzie, turyst ów również bo Zatoka i Bałtyk to ściek i zimno jak dzisiaj.

    • 2 2

  • Trudno dyskutować z kimś, kto ideologicznie podchodzi do swoich przekonań

    i na siłę chce uszczęśliwiać innych rowerami i komunikacją miejską. Ukształtowanie Gdańska sprawia, że nie ma szans, aby komunikacja miejska była realną alternatywą tak, jak jest to w niektórych miastach, które są zorganizowane centrycznie. Komunikacja miejsca jest skuteczna tylko wtedy, gdy praktycznie w mniej niż pół godziny jestem w stanie dotrzeć w każde miejsce. Tak jest na przykład w Wiedniu.

    • 7 5

  • "zwiększyć koszt parkowania "

    Myślenie tego typu powinno wyjść z mody. Zwiększenie opłat nie załatwia problemu, tylko go odsuwa, a poza tym pojawiają się koszty związane z poborem opłat, w związku z czym z takiego pomysłu nie można się za szybko wycofać, żeby nie pojawiły się straty. Poza tym powoduje to irytację uczestników ruchu i pogłębia proces ucieczki za miasto.

    Dobry kierunek myślenia, to rozwój komunikacji miejskiej, ułatwienia dla ruchu pieszego i parkingi "retencyjne" na obrzeżu miasta, gdzie dojeżdżający spoza obwodnicy mogliby zostawić samochody i przesiąść się do sprawnej komunikacji. Przy okazji paragon za opłatę parkingową mógłby być jednocześnie biletem całodziennym.

    Do tego kwestia ciągnąca się od lat - integracja systemów komunikacyjnych w Trójmieście. Komunikacja miejska Gdańska i Gdyni oraz SKM i Kol. Metropolitalna powinny stanowić jedność.

    • 11 2

  • Po co tunel? (2)

    Tunel pod Pachołkiem to rozwiązanie zdecydowanie megalomańskie. Propozycja BPBK jest rozsądną i choć może nie spełnia postulatu jakiejś tam "ramy komunikacyjnej", to na pewno wystarczy. Nie przekonuje mnie zupełnie potrzeba istnienia owej ramy; nikt zresztą tak naprawdę potrzeby jej istnienia nie wykazał. Forsuje ją Sopot w złudnej nadziei pozyskania "własnego" połączenia z Obwodnicą Trójmiejska. Gdańskowi taki luksus do niczego potrzebny nie jest.

    • 11 8

    • drogi są (1)

      Sopot ma już dwie własne bezpośrednie drogi do obwodnicy, tylko zamknął je na głucho szlabanami i forsuje jazdę przez Oliwę i Karwi

      DWA MILIARDY!!!

      • 2 1

      • to tylko 2 ooo ooo ooo zł czyli dwa gigazłote
        co do dla ciebie, kieszonkowe do przedszkola dla synka

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane