• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły. Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.



Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego. Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska i przyszłego Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.

Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.

- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.

Czy w codziennych podróżach będziesz korzystał z tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowa tunelu, a w zasadzie jego drążenie, będzie odbywało się przy użyciu maszyny TBM - Tunnel Boring Machine. Potrwa ono nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły. Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę

Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą. Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą.
Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.



Oferty złożone w przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • najwazniejsze juz przeczytalem: (1)

    prace prowadzi wakoz z luzinia....

    i wszystko jasne!

    zjednoczone emiraty kaszubskie! bedzie sie dzialo! %%%%

    • 3 2

    • .. czy zostało juz rozliczone partactwo na Powstańców Warszawskich???

      jak premie dostali za nowa technologie "WIETRZENIE GLEBY" - dzis stosuja na Grunwaldzkiej - 4-robotników w nosie dłubie!!!!

      • 0 1

  • kierunek wiercenia (1)

    Ktoś wie może dlaczego dwa razy mają wiercić od wschodu na zachód? czemu nie obrócić w drugą stronę kreta i jechać spowrotem?

    • 0 1

    • brak miejsca po zachodniej stronie M.Wisły

      • 0 0

  • tak, tunel drogi...

    za to ECSik tani i jeszcze rodzinkę i znajomych na etacikach można umieścić...

    • 5 2

  • a ROWERY .... (2)

    Szkoda... powstałaby fajna trasa rowerowa. Potem będzie już za pózno, a wytarczyłby dodatkowy metr.

    • 2 1

    • Jest duża szansa że Budyń nie uzbiera tych marnych 300 baniek

      ma na to 90 dni...

      • 0 2

    • trasa rowerowa w tunelu drogi tranzytowej fajna?

      Przecież jazda rowerem w pełnej hałasu i spalin rurze pod ziemią musiałaby być szalenie niekomfortowa i nieprzyjemna.

      Nie wielu by zapewne z takiej ekstremalnej drogi korzystało a koszty wywiercenia o metr szerszego tunelu były by pewnie ogromne.

      O przeprawiających się przez rzekę rowerzystach nie można zapomnieć ale od podziemnej ścieżki dużo lepszym i tańszym rozwiązaniem był by np autobus kursujący przez tunel.

      No i jest jeszcze przecież prom a wcale nie jest powiedziane ze po ukończeniu tunelu zostanie on zlikwidowany.

      • 0 0

  • Dobre zarty -a zawarto w nich 200mln łapowek? bo chyba tak

    jak moza bylo sie pomylic o 300mln ? co to kurde PROMOCJA? - NIEUKÓW MACIE W URZEDZIE !!!!!!!!!! tyle - ZWOLNIC to odzyskacie z 1mln ! bo widac są niepotrzebni !!!!!!!!

    • 1 1

  • zamiast tego PO-zornego rozwoju mozna dac kazdemu 2000zł -

    mieszkaniec gdanska dostalby 2000zl KAZDY- faktycznie nie wiadomo kiedy nam sie to zwroci bo to tylko kilka KM a co z reszta? po ile bedziemy miec wode w Gdansku ? po 30zł/m3 ?zimna i 100zł/ciepla ? Za co podatek dostanemy - za powierzchnie drzew -zeby to sfinansowac? ZA CO ? Gdańsk utonie -ale nie pod wodą :/ (stopa zwrotu rocznie ok 0,001%-drogi) Taniej mozna wyburzyc pol gdanska.

    • 0 5

  • A ja chce mieć tunel !!!

    2000 mi nie potrzebne bo mam :-)

    • 0 0

  • Poznańska firma powinna tu wykonać !!!

    Gospodarność i tradycja PL.

    • 0 0

  • ..rety ten najlepiej zarzadzany w Europie kraj stac na 160 -wierceń

    xxxx

    • 0 1

  • Jaka to trasa Słowackiego?

    GIK z uporem godnym lepszej sprawy oszukuje nas, że t.zw. Zadanie III i IV to też trasa Słowackiego. Pewnie była Pani redaktor z TVGdańsk a obecnie rzecznik GIK miała słabe stopnie z geografii. Otóż odcinki trasy drogowej - jeden, od ul. Hallera do ul. Marynarki Polskiej i drugi od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu (z tunelem) to są fragmenty Drogi Zielonej. Początek tej Drogi to Węzeł Olszynka na budowanej właśnie Obw. Płd. Gdańska, przebiegać ma ona przez Przeróbkę, skraj Zaspy, Przymorze i Żabiankę (obok Ergo-Areny) do styku ul. Grunwaldzkiej w Oliwie i al. Niepodległości w Sopocie i dalej tunelem pod wzgórzami morenowymi oraz ciągiem ul. Spacerowej do Osowej.
    Natomiast Trasa Słowackiego zaczyna się przy Terminalu Lotniczym w dawnej wsi Firoga (fałszywa nazwa Rębiechowo - gdyż ta miejscowość leży dalej) i przebiega przez Matarnię, Bretowo i Wrzeszcz a kończy się projektowanym węzłem na Drodze Zielonej, za nieczynną Oczyszczalnią Scieków Zaspa.
    Ponieważ propagandyści GIK-u (i Miasta Gdańska) prawdopodobnie na etapie programowania inwestycji na Euro-2012 wiedzieli, że nie zdołają uruchomić całego przedzięwzięcia Trasy Słowackiego i niezbędnych odcinków Drogi Zielonej uciekli się do manipulacji i wszystkie zadania fałszywie ochrzcili "Słowackim". Tymczasem i tak nic nie będzie gotowe na Festival Piłki Kopanej (no może t.zw. Zadanie I i to co jest od dawna) a fałszywka pozostała.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane