- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (105 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Dziś kierowcy mogą podróżować komunikacją za darmo
Dzień Bez Samochodu to dobra okazja, by spróbować zmienić przyzwyczajenia i przesiąść się do komunikacji miejskiej, która w ten dzień dla kierowców jest bezpłatna.
W Trójmieście pod koniec 2015 r. było zarejestrowanych 416,3 tys. samochodów. Ponad połowa mieszkańców ma samochód. Z tego powodu otaczają nas spaliny, dlatego też Europejski Dzień Bez Samochodu jest okazją, by negatywnemu zjawisku choć trochę zapobiec. Do pracy lub szkoły możemy pojechać dzisiaj za darmo na podstawie dowodu rejestracyjnego.
Potwierdzają to dane Urzędu Statystycznego w Gdańsku. Samochodów jest coraz więcej, a taboru komunikacji miejskiej ubywa. Pocieszający jest za to rozwój szlaków rowerowych.
Setki tysięcy pojazdów na ulicach Trójmiasta
W samym tylko Trójmieście pod koniec 2015 r. zarejestrowanych było 416,3 tys. samochodów. Najwięcej oczywiście było ich w Gdańsku - 255,2 tys. W Gdyni natomiast było ich ok. 134,2 tys., a w Sopocie 26,9 tys. Sopot bije natomiast inny rekord - na 1 tys. osób przypada tam ok. 750 samochodów. To najwyższy wskaźnik w Polsce, gdzie średnia wynosi 539 aut na 1 tys. osób.
Wzrost liczby aut na przestrzeni lat jest bardzo duży. W 2005 r. na pomorskich drogach było ok. 330 samochodów na 1 tys. osób. Teraz tych pojazdów jest już 536. Odmiennie wygląda statystyka jeśli chodzi o tabor komunikacji miejskiej - tu liczby maleją.
Kurczy się komunikacja miejska
W samym tylko Gdańsku jeszcze w 2005 r. po torach jeździło aż 214 tramwajów, które gwarantowały 27,6 tys. miejsc jednocześnie. Dzisiaj jest ich 171 i zapewniają 24,9 tys. miejsc. Nadmieńmy, że w ostatnich latach znacząco rozwinęła się sieć tras tramwajowych - ze 116 do 162 km.
W Gdyni przez 10 lat również rozwinęła się sieć linii trolejbusowych, ale nieco zmieniła się liczba trolejbusów - z 78 do 86. Niestety, liczba miejsc dla pasażerów spadła o 100.
Komunikacja miejska na Pomorzu w 2005 i w 2010 r. przewoziła w granicach 3 mld pasażerów rocznie. Teraz trudno osiągnąć taki wynik.
Bujny rozkwit komunikacji rowerowej
Cieszyć może, szczególnie rowerzystów, rozwój sieci rowerowej w ostatnich latach. W minionym pięcioleciu podwojono liczbę dróg rowerowych nie tylko w Gdańsku - z ok. 80 km do 167,1 km - ale także w całym województwie - z 495 km do 1051 km.
Gdańsk jednak nie może się wciąż poszczycić wysokim przelicznikiem tras rowerowych na 10 tys. mieszkańców - wynosi on 2,8 km. Dla przykładu, ponad 10 km dróg na 10 tys. mieszkańców znajduje się w powiecie puckim, chojnickim i sztumskim. Białymi plamami na mapie Pomorza są Gdynia i powiat kartuski.
Od kryzysu naftowego po Dzień bez Samochodu
Pierwsze pomysły organizacji Dnia bez Samochodu narodziły się w związku z kryzysem naftowym lat 70. W tym okresie następowały również zmiany w postrzeganiu rozwoju i funkcjonowania miast. Zaczęto odchodzić od kreowania przestrzeni wyłącznie pod potrzeby kierowców, wracając do (od)budowy sieci tramwajowych (często likwidowanych po wojnie) oraz doceniając rolę roweru jako alternatywy dla innych środków transportu w aglomeracjach.
Formalnie Europejski Dzień bez Samochodu został ustanowiony z inicjatywy Komisji Europejskiej dopiero w 2000 roku, ale jeszcze w latach 90. organizowano podobne wydarzenia w niektórych miastach Wielkiej Brytanii oraz Francji.
Obecnie jednodniowe akcje promujące ograniczenie używania samochodu organizowane są w ponad 1500 miastach Europy, a także w Japonii, Chinach oraz Stanach Zjednoczonych.
Czytaj też: Jak uniknąć błędów USA i nie zakorkować miast?
Darmowe przejazdy komunikacją miejską w Trójmieście
W Trójmieście 22 września, czyli w Europejskim Dniu bez Samochodu, będącym zwieńczeniem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, każdy właściciel lub współwłaściciel samochodu na podstawie dowodu rejestracyjnego uprawiony jest do darmowych przejazdów komunikacją miejską - tramwajami, autobusami, trolejbusami oraz pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej (w tym po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej).
Darmowe przejazdy nie dotyczą motocyklistów i właścicieli skuterów. Także osoby niebędące właścicielami i współwłaścicielami samochodów, tego dnia nadal muszą posiadać ważne bilety na podróż komunikacją miejską.
Zobacz także
Opinie (362) 4 zablokowane
-
2016-09-23 10:48
perypetie trójmiejskiego rowerzysty
rzadko "świętuję", tak jakoś wypadało.
Z poprzedniej pracy pamiętam, że kiedyś, jeszcze wtedy Europejski Dzień bez Samochodu wypadł w zaje* ulewę i pojechałem samochodem. Portier na bramie myślał, że to jakiś obcy uzurpator z podrobioną wjazdowką, bo zawsze przyjeżdzałem rowerem, przez furtkę, zadzwonił do szefa ustalać moją tożsamość :-). Koledzy widzieli wtedy mój samochód pierwszy raz, choć pracowłem tam wtedy czwarty rok.
Data historyczna, ale dobrana pod francuski, angielski, włoski klimat. U nas o tej porze roku bywa plucha.- 1 0
-
2016-09-23 20:16
te wszystkie dni tego czy owego, wsadźcie je sobie w d*pę czerwoni psychole
- 0 0
-
2016-09-23 20:44
niech dziennikarz trojmiasto.pl nie podjezdza dusterem pod swoją chałupe, niech podjedzie tramwajem do osowy, takie pitolenie
- 0 2
-
2016-09-25 09:44
w narracji spikera na filmie śmieszy mnie to, że przejazd komunikacją miejską
jest traktowany jako jedyna poważna alternatywa przejazdu samochodem.
Autorowi filmu nie mieści się w głowie, że takich alternatyw jest więcej: zwykle chodzi o kombinację przejścia pieszego z przejazdem komunikacją miejską, ale można zastanowić się nad wersją przejazdu rowerem lub przejazdu rowerem i PKM lub SKM.
Gdyby w Trójmieście był system rowerów publicznych, opcji byłoby jeszcze więcej.- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.