• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś kierowcy mogą podróżować komunikacją za darmo

Maciej Naskręt, kk
22 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 12:42 (22 września 2016)

Dzień Bez Samochodu to dobra okazja, by spróbować zmienić przyzwyczajenia i przesiąść się do komunikacji miejskiej, która w ten dzień dla kierowców jest bezpłatna.

W Trójmieście pod koniec 2015 r. było zarejestrowanych 416,3 tys. samochodów. Ponad połowa mieszkańców ma samochód. Z tego powodu otaczają nas spaliny, dlatego też Europejski Dzień Bez Samochodu jest okazją, by negatywnemu zjawisku choć trochę zapobiec. Do pracy lub szkoły możemy pojechać dzisiaj za darmo na podstawie dowodu rejestracyjnego.



Czym zazwyczaj poruszasz się po Trójmieście?

Europejski Dzień Bez Samochodu jest symbolicznym przejawem dążenia do zrównoważenia rozwoju transportu w miastach i aglomeracjach poprzez wskazywanie niebezpieczeństw, wynikających z niekontrolowanego rozwoju motoryzacji indywidualnej. Wzrost liczby przejazdów, realizowanych samochodami osobowymi negatywnie oddziałuje na jakość i bezpieczeństwo życia w mieście.

Potwierdzają to dane Urzędu Statystycznego w Gdańsku. Samochodów jest coraz więcej, a taboru komunikacji miejskiej ubywa. Pocieszający jest za to rozwój szlaków rowerowych.

Setki tysięcy pojazdów na ulicach Trójmiasta

W samym tylko Trójmieście pod koniec 2015 r. zarejestrowanych było 416,3 tys. samochodów. Najwięcej oczywiście było ich w Gdańsku - 255,2 tys. W Gdyni natomiast było ich ok. 134,2 tys., a w Sopocie 26,9 tys. Sopot bije natomiast inny rekord - na 1 tys. osób przypada tam ok. 750 samochodów. To najwyższy wskaźnik w Polsce, gdzie średnia wynosi 539 aut na 1 tys. osób.

Wzrost liczby aut na przestrzeni lat jest bardzo duży. W 2005 r. na pomorskich drogach było ok. 330 samochodów na 1 tys. osób. Teraz tych pojazdów jest już 536. Odmiennie wygląda statystyka jeśli chodzi o tabor komunikacji miejskiej - tu liczby maleją.

Liczba zarejestrowanych pojazdów w województwie pomorskim z podziałem na powiaty. Liczba zarejestrowanych pojazdów w województwie pomorskim z podziałem na powiaty.
Kurczy się komunikacja miejska

W samym tylko Gdańsku jeszcze w 2005 r. po torach jeździło aż 214 tramwajów, które gwarantowały 27,6 tys. miejsc jednocześnie. Dzisiaj jest ich 171 i zapewniają 24,9 tys. miejsc. Nadmieńmy, że w ostatnich latach znacząco rozwinęła się sieć tras tramwajowych - ze 116 do 162 km.

W Gdyni przez 10 lat również rozwinęła się sieć linii trolejbusowych, ale nieco zmieniła się liczba trolejbusów - z 78 do 86. Niestety, liczba miejsc dla pasażerów spadła o 100.

Komunikacja miejska na Pomorzu w 2005 i w 2010 r. przewoziła w granicach 3 mld pasażerów rocznie. Teraz trudno osiągnąć taki wynik.

Bujny rozkwit komunikacji rowerowej

Cieszyć może, szczególnie rowerzystów, rozwój sieci rowerowej w ostatnich latach. W minionym pięcioleciu podwojono liczbę dróg rowerowych nie tylko w Gdańsku - z ok. 80 km do 167,1 km - ale także w całym województwie - z 495 km do 1051 km.

Gdańsk jednak nie może się wciąż poszczycić wysokim przelicznikiem tras rowerowych na 10 tys. mieszkańców - wynosi on 2,8 km. Dla przykładu, ponad 10 km dróg na 10 tys. mieszkańców znajduje się w powiecie puckim, chojnickim i sztumskim. Białymi plamami na mapie Pomorza są Gdynia i powiat kartuski.

Ścieżki rowerowe w województwie pomorskim. Ścieżki rowerowe w województwie pomorskim.
Od kryzysu naftowego po Dzień bez Samochodu

Pierwsze pomysły organizacji Dnia bez Samochodu narodziły się w związku z kryzysem naftowym lat 70. W tym okresie następowały również zmiany w postrzeganiu rozwoju i funkcjonowania miast. Zaczęto odchodzić od kreowania przestrzeni wyłącznie pod potrzeby kierowców, wracając do (od)budowy sieci tramwajowych (często likwidowanych po wojnie) oraz doceniając rolę roweru jako alternatywy dla innych środków transportu w aglomeracjach.

Formalnie Europejski Dzień bez Samochodu został ustanowiony z inicjatywy Komisji Europejskiej dopiero w 2000 roku, ale jeszcze w latach 90. organizowano podobne wydarzenia w niektórych miastach Wielkiej Brytanii oraz Francji.

Obecnie jednodniowe akcje promujące ograniczenie używania samochodu organizowane są w ponad 1500 miastach Europy, a także w Japonii, Chinach oraz Stanach Zjednoczonych.

Czytaj też: Jak uniknąć błędów USA i nie zakorkować miast?

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
Darmowe przejazdy komunikacją miejską w Trójmieście

W Trójmieście 22 września, czyli w Europejskim Dniu bez Samochodu, będącym zwieńczeniem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, każdy właściciel lub współwłaściciel samochodu na podstawie dowodu rejestracyjnego uprawiony jest do darmowych przejazdów komunikacją miejską - tramwajami, autobusami, trolejbusami oraz pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej (w tym po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej).

Darmowe przejazdy nie dotyczą motocyklistów i właścicieli skuterów. Także osoby niebędące właścicielami i współwłaścicielami samochodów, tego dnia nadal muszą posiadać ważne bilety na podróż komunikacją miejską.

Zobacz także

Opinie (362) 4 zablokowane

  • opinia

    Trzeba by być niespełna rozumu, aby w Gdyni jechać tymi zatłoczonymi, śmierdzącymi autobusami, razem z patolami.

    • 12 0

  • serio...

    ktos w ztm mysli, ze ludzie przesiadają sie na samochody bo nie wiedzą, ze jest ztm? albo dlatego ze nie mają 3,20 na bilet to kupują fure?
    kurka, ludzie przesiadają sie na wlasne auta bo:
    - komunikacja jest niewydolna, stoi w korkach (busy) tak samo jak reszta samochodów
    - tramwaje do jezdzają do 1/3 lokalizacji, potem i tak trzeba drałowac z buta albo sie przesiadac
    - komunikacja jezdzi za rzadko!!! czekanie 15 minut na przystanku w zime to absurd, a czekanie 2x bo przesiadka to juz jest masochizm

    jak ktos, kto po pracy jedzie jeszcze do lekarza i po zakupy, albo po dzieciora do szkoły ma jezdzic tramwajem?? czy kogos pogrzało? w tramwaje nie da sie wlozyc szpilki w godzinach szczytu i nie wyobrazam sobie jazdy z siatami pełnymi towaru. jak kuzwa ma ktos pojechac autobusem do ikea po fotel? takich ludzi komunikacja juz nie uwzględnia? ZTM kocha tylko bezrobotnych studentow i emerytow, reszte pasazerow ma gdzies i nie umie stworzyc warunkow do jazdy dla nich.
    ludzie dzis muszą przemieszczac sie szybko, na duze odległosci, zaliczajac po drodze duzo miejsc, a nie jak w 85 traska z A do B i o 16 spowrtoem.
    ZTM=DNO

    • 46 1

  • Uwielbiam zróznicowanie cen i rodzajów biletów w Gdańsku

    Podziwiam stronę ZTM, na której piękne nazwy przystanków bez pokazania na mapie stanowią moją ulubioną zagadkę.

    • 30 0

  • chwilę temu wróciłem z nocki (2)

    kończę o 6,
    o 6:12 miałem autobus
    (gdybym nie zdążył to następny mam za godzinę)
    wysiadłem o 6:55
    od przystanka do domu mam 10 minut świńskim truchtem
    43 minuty w autobusie
    aż we mnie krew wrzała

    jak jadę samochodem
    o 6:30 jestem w piżamie i jem w kuchni (jak to się rano nazywa?) kolację

    • 42 1

    • Gaciole zaraz ci napiszą że masz jeździć rowerem (1)

      A potem pójść z nim do łóżka

      • 15 2

      • nie. rowerowi szkodzi wkręcanie się frędzli w napęd
        rower potrebuje lepszego miejsca niż łóżko
        za to może stać, leżeć lub wisieć

        • 0 2

  • Dziekuje bardzo. Syf i malaria, tramwwje ciagle maja awqrie, brak skomunikowwnia przesiadek. Pojade jednak autem.

    • 19 0

  • Szmiesza mnie takie akcje bo i tak nikt z nich nie kożysta żenada i co korki mniejsze powietrze czyściejsze w Belgii za dojezdzanie rowerem do pracy pracodawca płaci 90euro w zależności od km do pracy bo ekologicznie

    • 9 0

  • a ustaliliście już

    z którego peronu we wrzeszczu odjeżdża PKM?

    • 36 0

  • O co man jeździć jak bydło

    I rezygnować z wygody i oszczędności czasu niby dlaczego?

    • 9 3

  • Czyli, żebym mógł dzisiaj jechać za darmo komunikacją muszę najpier kupić samochód?

    już lecę.

    • 16 0

  • (3)

    Dlaczego tylko Europejski Dzień Bez Samochodu?
    Proponuję:
    Europejski Dzień Bez Lodówki
    Europejski Dzień Bez Pralki
    Europejski Dzień Bez Mikrofalówki
    Europejski Dzień Bez Ekspresu Do Kawy
    i Europejski Dzień Bez Europejskiego Dnia.

    • 15 3

    • I bez seksu (1)

      A nie, to większość tutejszych trolli ma na codzień hahaha

      • 4 0

      • Jazda na rowerze ponad 3 godziny tygodniowo niesie ze sobą ryzyko impotencji. Statystycznie ryzyko to wynosi 25% dla zaburzeń potencji i 50-91% dla zaburzeń czuciowych okolicy kroczowej oraz zaburzeń z dolnego odcinka dróg moczowych.
        Mechanizm powstawania zaburzeń erekcji do impotencji włącznie wygląda następująco podczas jazdy na rowerze następuje zwiększona kompresja naczyn i nerwów okolicy kroczowej oraz dochodzi do mikrourazów spowodowanych uciskiem siodełka, co zmniejsza perfuzję i uszkadza tę okolicę (tzw. Alcock`s syndrome). Pierwsze objawy ostrzegawcze (u kobiet również!) to np.: parestezje okolicy kroczowej - uczucie mrowienia, drętwienia i zaburzenia czucia okolicy kroczowej i okolicy narządów płciowych oraz obniżony poziom testosteronu u mężczyzn.
        Specjalne siodełka rowerowe zmniejszają ryzyko impotencji, ale go nie eliminują!
        Niestety, podobne problemy występują także u kobiet-kolarzy!!!

        • 2 4

    • Europejski dzien bez pieniedzy

      Europejski dzień bez pieniedzy - wszystko za darmo !!

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane