• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni. Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni.

Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.



Czy udział w takich projektach jak Civitas Dynamo ma sens?

Decyzję o tym, że Gdynia zostanie gospodarzem konferencji podjęto w 2015 r.. Podczas konferencji, która rozpocznie się 28 września i potrwa trzy dni, opowiedzą m.in. o sukcesach prowadzonej przez nich polityki równoważenia transportu w europejskich miastach. Podadzą konkretne przykłady, wskażą zagrożenia i modele radzenia sobie ze strachem i protestami, które zawsze pojawiają się w przededniu zmian.

W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.

W założeniach przełom

W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.

Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.

W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.

W rzeczywistości analizy

Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.

Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach. Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.

- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje

W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.

- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • Nobel dla Szczurka i jego ferajny za Piar !!! (4)

    miszcze świata !

    • 33 2

    • Ile Szczurek dał za ten piar? Ile dał na imprezkę? Wszystko idzie na balety! (1)

      • 10 2

      • Przepijemy naszej babci domek cały...

        Taka piosenka mi się przypomniała

        • 9 1

    • (1)

      Miszczem to ty nie jesteś
      aż oczy bolą

      • 1 3

      • Nowy w internetach?

        • 0 0

  • Może ekipa przyjedzie eco pojazdami

    A może, przylecą. ..hmmmm
    Dali by przykład jak i czym należy poruszac się po "ekologicznym" mieście.
    W tej chwili emisja spalin jest juz i tak przerosnieta na maxa a nie robi się nic aby wyeliminowac to zjawisko.
    Same prądowe trajtki nic nie dadzą. ..
    Autobusy na gaz również. .
    Tu trzeba zacząć od mieszkańców i urzędników. ...
    Bo tak w ogóle kiedyś przyklad szedł z góry.

    • 15 1

  • (1)

    Proponuję panom ekspertom przejażdżkę z Centrum na Obłuże po godzinie 16:00. Ciekawe czy uwierzą, że są w Europie?

    • 36 3

    • albo na Karwiny. Remont wiaduktu przy Spokojnej jeszcze trwa więc przyjrzą się po 16.00 jak wygląda pusty plac budowy

      • 15 0

  • niech ich q . . a

    na przejazdy kolejowe wezmą. szczurek tylko analizy potrafi zlecać nic więcej.

    • 22 4

  • (5)

    Dla mnie rzeczą niesamowitą w Gdyni jest ten kontrast między uwielbienien prezydenta Szczurka a zacofaniem miasta, którym od wielu lat rządzi.

    • 37 3

    • (1)

      Jest zjawisko socjologiczne na skalę światową!

      • 13 2

      • To się nawet fizjologom nie śniło

        • 9 0

    • Fenomenem to raczej jest komentowanie od 6 rano przez cały dzień każdego artykułu na trójmiasto.pl (2)

      Fenomen tego, jak można za kasę albo w czyimś lub swoim interesie, przeprowadzać tak zmasowane kampanie nienawiści w komentarzach na osoby czy miasto. To jest prawdziwy fenomen, że można dyżurować w komentarzach i odpisywać każdemu z kim się nie zgadzam, dezinformować, manipulować informacją, tworzyć pozory i straszyć, że coś źle się dzieje, obrażać ludzi.
      To jest właśnie problem badawczy dla socjologów i pedagogów na miarę XXI wieku.

      • 1 15

      • Prawda jak widać dalej boli :)

        Gdzie się mijam z prawdą? Jak pisze o dziurach na Morskiej, masie forsy utopionej w koncertach dla warszawki, czy jak pisze o korkach dwa razy większych niż w półmilionowym Gdańsku?
        Mam czas, Internet mam, więc piszę i będę
        U mnie nie ma 'niedasię'
        PS: Pisanie o kimś per cesarzu, królu jest raczej wyrazem sympatii, a nie obrażania ;)

        • 10 1

      • Ej no

        Przecież wiadomix że jak ktoś nie pisze w czołobitnym tonie o Słońcu Bulwaru to na pewno pisi troll opłacany osobiście przez Szydło. Do niedawna były to trolle z platformy ale jak się okazało że władze się zmieniły a w Gdyni stara bida to trzeba było zmienić śpiewkę.

        • 1 0

  • (1)

    Nie trzeba być ekspertem żeby stwierdzić jakie są drogi w Polsce 500nierobów

    • 13 3

    • problemem nie są drogi ale nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich

      nawet na małe odległości w warunkach niedorozwoju infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.

      • 3 2

  • gdynia sie chwali

    moze to i potrzebne.ale zlikwidujcie chwasty przy chodnikach i przytnijcie rowno zywoploty na ul.Wachowiaka. wW administracji trzeba sie wyklocac.

    • 10 0

  • no i spoko (4)

    może "obcy" z dystansem wypowiedzą się na temat tworzenia stref wyłącznie dla pieszych. Chętnie poznam opinie.

    • 12 1

    • u tych obcych to norma...

      • 7 1

    • strefy wyłącznie dla pieszych zwykle są strefami dla pieszych (2)

      z dopuszczeniem ruchu rowerowego i możliwością realizacji dostaw samochodami w wybranych okienkach czasowych.

      Najważniejsza jest zasada ścisłej reglamentacji możliwości parkowania samochodów w takich strefach. (por. woonerf na ulicy 6 sierpnia w Łodzi).

      • 3 2

      • zapłaciłem w podatkach za ta ulicę i chce z niej korzystać...nawet awionetką lub motorówką (1)

        • 6 4

        • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

          • 2 2

  • Niech przyjadą o 15 - 16 na kwiatkowskiego

    • 20 0

  • na takie rzeczy samorżądniaki i ich wódz zawsze mają pieniądze ale na najzwyklejszy remont choćby i przedmiotowej ulicy to już nie

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane