• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni. Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni.

Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.



Czy udział w takich projektach jak Civitas Dynamo ma sens?

Decyzję o tym, że Gdynia zostanie gospodarzem konferencji podjęto w 2015 r.. Podczas konferencji, która rozpocznie się 28 września i potrwa trzy dni, opowiedzą m.in. o sukcesach prowadzonej przez nich polityki równoważenia transportu w europejskich miastach. Podadzą konkretne przykłady, wskażą zagrożenia i modele radzenia sobie ze strachem i protestami, które zawsze pojawiają się w przededniu zmian.

W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.

W założeniach przełom

W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.

Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.

W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.

W rzeczywistości analizy

Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.

Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach. Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.

- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje

W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.

- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • Strefa 30 na Starowiejskiej

    "W złym rządzie wiele praw i zakazów". Na Starowiejskiej i tak nie da się jechać szybciej.
    Ale ktoś musiał się wykazać...

    • 0 1

  • myślenie

    Szczurek jako najlepszy uczeń po znowu robi igrzyska. może powieść jego i wszystkich tych których protegował

    • 0 1

  • proponuje im przyjechać do Gdyniy Chwarzno Sokółka 10 tys mieszkańców sprowadzono do jednego ronda.Za to rozwiązanie powinien być prokurator dla Szurka.Ile pan Szczurek od Hossy wziął za pozwolenie na budowę osiedli w tej formie z jednym do wyjazdu rondem w tej dzielnicy?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane