- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (249 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (48 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (285 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (16 opinii)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (165 opinii)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (52 opinie)
Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni
Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.
W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.
W założeniach przełom
W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.
Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.
W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.
W rzeczywistości analizy
Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.
- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje
W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.
- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Opinie (176) 8 zablokowanych
-
2016-09-15 07:55
gdynia sie chwali
moze to i potrzebne.ale zlikwidujcie chwasty przy chodnikach i przytnijcie rowno zywoploty na ul.Wachowiaka. wW administracji trzeba sie wyklocac.
- 10 0
-
2016-09-15 07:47
niech ich q . . a
na przejazdy kolejowe wezmą. szczurek tylko analizy potrafi zlecać nic więcej.
- 22 4
-
2016-09-15 07:07
Może ekipa przyjedzie eco pojazdami
A może, przylecą. ..hmmmm
Dali by przykład jak i czym należy poruszac się po "ekologicznym" mieście.
W tej chwili emisja spalin jest juz i tak przerosnieta na maxa a nie robi się nic aby wyeliminowac to zjawisko.
Same prądowe trajtki nic nie dadzą. ..
Autobusy na gaz również. .
Tu trzeba zacząć od mieszkańców i urzędników. ...
Bo tak w ogóle kiedyś przyklad szedł z góry.- 15 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.