• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni. Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni.

Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.



Czy udział w takich projektach jak Civitas Dynamo ma sens?

Decyzję o tym, że Gdynia zostanie gospodarzem konferencji podjęto w 2015 r.. Podczas konferencji, która rozpocznie się 28 września i potrwa trzy dni, opowiedzą m.in. o sukcesach prowadzonej przez nich polityki równoważenia transportu w europejskich miastach. Podadzą konkretne przykłady, wskażą zagrożenia i modele radzenia sobie ze strachem i protestami, które zawsze pojawiają się w przededniu zmian.

W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.

W założeniach przełom

W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.

Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.

W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.

W rzeczywistości analizy

Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.

Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach. Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.

- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje

W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.

- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • Miejmy nadzieję, że dyskusja nie będze jałowa a na koniec towarzysze uchwalą rezolucję w której uwzględnią:
    przodującą rolę elementarza polityki komunikacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem rozdziału kierunek szacunek,
    problem potwornego stygmatyzowania towarzyszy popierających alternatywne środki transportu
    rychły upadek imrerialistycznego USA na przykładzie umierania Detroit pociętego potwornymi sznytami dróg

    • 2 3

  • Wiwat eksperci.

    Zapraszam ekspertów na ulicę Rdestową,Arciszewskich.

    • 6 2

  • x

    tempo 3o na Starowiejskiej? jeżdżą jak wariaci , szybko niebezpiecznie. Gdyby tak raz policja postała ze 2 godz, to mandatów że ho ho

    • 5 2

  • rowery (2)

    po Starowiejskiej to strach iść,rowerzyści pędzą jak szaleńcy, jak wychodzisz ze sklepu to trzeba się dobrze rozglądnąć żeby nie zostać rozjechanym, a gdyby jeszcze był a strefa pieszo-jezdna, to przeciskaj się pod ścianą przechodniu!!!

    • 6 8

    • Starowiejska

      Ile można jechać po bruku rowerem? 20-25 km/h. Faktycznie szaleńcza jazda.
      Po drugie wchodzisz na pas rowerowy / jezdnię w miejscu gdzie nie ma przejścia dla pieszych, więc o co kaman?

      • 3 4

    • Gdyby była strefa pieszo-jezdna, to zamiast dwóch rzędów stojących samochodów i trzeciego jadącego pośrodku byłaby pusta przestrzeń, na której bezpiecznie zmieściłoby się dużo więcej pieszych i rowerzystów.

      • 1 0

  • uuu (1)

    To tempo 30 to tylko na rysunku, jadą jak wariaci, nikt tego nie kontroluje, żadnego patrolu nie ma, a przydałoby się postać trochę panowie z policji lub strazy miejskiej !!!!

    • 6 3

    • Bo to pic na wodę gdyńskich urzędników ze Szczurkiem na czele.

      • 1 0

  • Myślałem ze to eksperci pislamu i Macierewicza przyjadą.A tu klops

    • 2 2

  • Uff, może w końcu przyśpiesza budowa dróg rowerowych w Śródmieściu. (1)

    Najbardziej brakuje mi drogi rowerowej ze Skweru Kościuszki do dworca i z Grabówka na Wzgórze Św. Maks. Nie chcę już jeździć razem z samochodami ul. 10 Lutego i Morską.

    • 5 0

    • dokup kółka boczne, jak nie umiesz

      • 0 2

  • pokazać im pas rowerowy na Staowiejskiej i inne cuda! (1)

    to będą mieć ubaw, niech przejdą po mieście i zobaczę te buble-

    • 4 0

    • Niech przejadą wyciagiem

      50 m na kamienną górę.

      • 1 2

  • Czy ten pajac przestanie bawić się kasą miasta!

    No patologia na 1000%

    • 2 2

  • "Opór części mieszkańców"

    To jest bardzo dyplomatyczne wyrażenie faktu, że normalni mieszkańcy miasta mają w tyłku wymysły 1% cyklistów którym się coś uroiło.

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane