- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (252 opinie)
- 2 Budynki jak doktor Jekyll i mister Hyde (84 opinie)
- 3 Nowa kładka nad SKM Stocznia (97 opinii)
- 4 Tu jest najwięcej zadłużonych "komunałek" (62 opinie)
- 5 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (246 opinii)
- 6 Zdejmowali dzikie roje pszczół (55 opinii)
Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni
Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.
W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.
W założeniach przełom
W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.
Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.
W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.
W rzeczywistości analizy
Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.
- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje
W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.
- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Opinie (176) 8 zablokowanych
-
2016-09-15 06:12
Może w końcu eurokołchoz i ich peowscy kolesie odblokują uruchomienie lotniska w Gdyni !!! (5)
To duży krok w rozwoju transportu w północnej części aglomeracji.
- 24 66
-
2016-09-15 06:52
(1)
Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.
- 16 5
-
2016-09-15 09:34
Już to pisałeś wiele razy. Po co się powtarzasz?
- 1 7
-
2016-09-15 08:02
Pisiorki też psioczą na lotnisko
ale na szczęście tu nie zostali zaproszeni- 3 8
-
2016-09-15 06:14
Po co mi lotnisko jak będzie kosmodrom!!! (1)
Ponoć w planach jest budowa windy na księżyc.
- 31 5
-
2016-09-15 06:51
A pierwsza misja na Marsa ma też stąd wystartować
NASA długo błagała Cesarza by ten się zgodził
- 20 3
-
2016-09-15 07:49
(1)
Nie trzeba być ekspertem żeby stwierdzić jakie są drogi w Polsce 500nierobów
- 13 3
-
2016-09-15 09:28
problemem nie są drogi ale nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich
nawet na małe odległości w warunkach niedorozwoju infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.
- 3 2
-
2016-09-15 08:48
Proponuję zrobić przejazd rowerem z centrum Gdyni
do gdyńskiej części dzielnicy Osowa (Ul Sarnia, Jelenia należą administracyjnie do Gdyni). Po drodze wiele atrakcji. Tylko dla ludzi o mocnych nerwach.
- 17 1
-
2016-09-15 07:25
(1)
Proponuję panom ekspertom przejażdżkę z Centrum na Obłuże po godzinie 16:00. Ciekawe czy uwierzą, że są w Europie?
- 36 3
-
2016-09-15 08:43
albo na Karwiny. Remont wiaduktu przy Spokojnej jeszcze trwa więc przyjrzą się po 16.00 jak wygląda pusty plac budowy
- 15 0
-
2016-09-15 08:40
Eksperci niech się przejadą Estakadą Kwiatkowskiego
i Wiśniewskiego w godzinach szczytu do północnych dzielnic.
- 25 1
-
2016-09-15 08:33
Tyle czasu się zastanawiali, badali i g z tego wyszło
No to teraz szybkie malowanie trawy na zielono(oznakowanie na drogach na ostatnia chwile) by można się było czymkolwiek pochwalić. Gościom wrzuci się ściemy ze potrzeba dalszych badań i analiz i łykną to jak 80% mieszkańców
- 19 2
-
2016-09-15 08:18
Co to ludzie nie wymyślą aby zgarnąć kasę?!
Ciekawe ile odpalą urzędnikom którzy zgodzili się na te pogaduchy!
To łopat ich pogonić niech poprawią chodniki w mieście!
I to za minimalną stawkę godzinową!- 14 2
-
2016-09-15 08:10
ehhh
Bez sieci trakcyjnej! Bez trakcji to trajki daleko by nie dojechały....
- 6 2
-
2016-09-15 08:06
na takie rzeczy samorżądniaki i ich wódz zawsze mają pieniądze ale na najzwyklejszy remont choćby i przedmiotowej ulicy to już nie
- 17 1
-
2016-09-15 08:04
Niech przyjadą o 15 - 16 na kwiatkowskiego
- 20 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.