• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni. Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni.

Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.



Czy udział w takich projektach jak Civitas Dynamo ma sens?

Decyzję o tym, że Gdynia zostanie gospodarzem konferencji podjęto w 2015 r.. Podczas konferencji, która rozpocznie się 28 września i potrwa trzy dni, opowiedzą m.in. o sukcesach prowadzonej przez nich polityki równoważenia transportu w europejskich miastach. Podadzą konkretne przykłady, wskażą zagrożenia i modele radzenia sobie ze strachem i protestami, które zawsze pojawiają się w przededniu zmian.

W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.

W założeniach przełom

W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.

Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.

W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.

W rzeczywistości analizy

Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.

Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach. Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.

- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje

W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.

- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • Może w końcu eurokołchoz i ich peowscy kolesie odblokują uruchomienie lotniska w Gdyni !!! (5)

    To duży krok w rozwoju transportu w północnej części aglomeracji.

    • 24 66

    • (1)

      Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.

      • 16 5

      • Już to pisałeś wiele razy. Po co się powtarzasz?

        • 1 7

    • Pisiorki też psioczą na lotnisko
      ale na szczęście tu nie zostali zaproszeni

      • 3 8

    • Po co mi lotnisko jak będzie kosmodrom!!! (1)

      Ponoć w planach jest budowa windy na księżyc.

      • 31 5

      • A pierwsza misja na Marsa ma też stąd wystartować

        NASA długo błagała Cesarza by ten się zgodził

        • 20 3

  • (1)

    Nie trzeba być ekspertem żeby stwierdzić jakie są drogi w Polsce 500nierobów

    • 13 3

    • problemem nie są drogi ale nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich

      nawet na małe odległości w warunkach niedorozwoju infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.

      • 3 2

  • Proponuję zrobić przejazd rowerem z centrum Gdyni

    do gdyńskiej części dzielnicy Osowa (Ul Sarnia, Jelenia należą administracyjnie do Gdyni). Po drodze wiele atrakcji. Tylko dla ludzi o mocnych nerwach.

    • 17 1

  • (1)

    Proponuję panom ekspertom przejażdżkę z Centrum na Obłuże po godzinie 16:00. Ciekawe czy uwierzą, że są w Europie?

    • 36 3

    • albo na Karwiny. Remont wiaduktu przy Spokojnej jeszcze trwa więc przyjrzą się po 16.00 jak wygląda pusty plac budowy

      • 15 0

  • Eksperci niech się przejadą Estakadą Kwiatkowskiego

    i Wiśniewskiego w godzinach szczytu do północnych dzielnic.

    • 25 1

  • Tyle czasu się zastanawiali, badali i g z tego wyszło

    No to teraz szybkie malowanie trawy na zielono(oznakowanie na drogach na ostatnia chwile) by można się było czymkolwiek pochwalić. Gościom wrzuci się ściemy ze potrzeba dalszych badań i analiz i łykną to jak 80% mieszkańców

    • 19 2

  • Co to ludzie nie wymyślą aby zgarnąć kasę?!

    Ciekawe ile odpalą urzędnikom którzy zgodzili się na te pogaduchy!
    To łopat ich pogonić niech poprawią chodniki w mieście!
    I to za minimalną stawkę godzinową!

    • 14 2

  • ehhh

    Bez sieci trakcyjnej! Bez trakcji to trajki daleko by nie dojechały....

    • 6 2

  • na takie rzeczy samorżądniaki i ich wódz zawsze mają pieniądze ale na najzwyklejszy remont choćby i przedmiotowej ulicy to już nie

    • 17 1

  • Niech przyjadą o 15 - 16 na kwiatkowskiego

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane