• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperci od transportu przyjadą do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni. Strefa Tempo 30 na Starowiejskiej została wyznaczona m.in. przez znaki na jezdni.

Blisko 500 osób z całego świata przyjedzie do Gdyni dyskutować o mobilności i zrównoważonym transporcie przy okazji realizacji unijnego projektu Civitas Dyn@mo. Czym pochwali się miasto? Głównie zakupionymi trolejbusami i buspasami, bo dla innych zaplanowanych działań, jak choćby stworzenia strefy pieszej, nie ma podobno akceptacji mieszkańców.



Czy udział w takich projektach jak Civitas Dynamo ma sens?

Decyzję o tym, że Gdynia zostanie gospodarzem konferencji podjęto w 2015 r.. Podczas konferencji, która rozpocznie się 28 września i potrwa trzy dni, opowiedzą m.in. o sukcesach prowadzonej przez nich polityki równoważenia transportu w europejskich miastach. Podadzą konkretne przykłady, wskażą zagrożenia i modele radzenia sobie ze strachem i protestami, które zawsze pojawiają się w przededniu zmian.

W kuluarach na pewno nie zabraknie też oceny działań Gdyni, wykonanych przez blisko cztery lata trwającego programu Civitas Dynamo.

W założeniach przełom

W założeniach miał on dokonać przełomu w miejskich systemach transportowych poprzez nowe rozwiązania komunikacyjne w czterech biorących w nim udział miastach Europy. O szczegółach miały zdecydować poszczególne samorządy, przy realnym wsparciu mieszkańców. Na realizację przeznaczono 13 mln euro. Gdynia z tej puli otrzymała 800 tys. euro.

Najważniejsze z wymiernych efektów w Gdyni dotyczą komunikacji miejskiej. Wśród nich zakup sześciu trolejbusów z baterią litowo-jonową, dzięki którym za kilka miesięcy wjadą na Fikakowo bez trakcji. Z kolei dzięki buspasom (sfinansowanym z innych środków europejskich) na Władysława IV, Kieleckiej, Estakadzie Kwiatkowskiego i Morskiej łatwiej jeździ się po zakorkowanych zwykle ulicach.

W ostatnich dniach udało się na ul. Starowiejskiej namalować i ustawić znaki wprowadzające Strefę Tempo 30, w czym niektórzy upatrują chęci przypodobania się odwiedzającym i wykazania się jakimkolwiek działaniem w sprawie. W niedalekiej przyszłości strefa ma być rozszerzona o kolejne ulice.

W rzeczywistości analizy

Reszta wyników pozostaje "na papierze" w postaci oficjalnych dokumentów, jak opracowanie i sformalizowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej czy stworzenie modelu ruchu dla miasta. Ślad jest też w sieci, pod postacią osobnej strony internetowej.

Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach. Miasto chwali się tym m.in. na tabliczkach.
Wiele środków wydano na analizy, kampanie promocyjno-informacyjne i badania prowadzone we współpracy z uczelniami, które mają przydać się w przyszłości. Najważniejsze z nich powinny doprowadzić do powstania strefy pieszej w Gdyni. Pod uwagę brano Starowiejską, Świętojańską i 10 Lutego. Opór części mieszkańców spowodował, że skończyło się na jedynie zapowiedziach.

- To nie oznacza, że zarzucamy te plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Podjęliśmy decyzję, że będziemy robili to stopniowo. Najpierw chcemy wprowadzić strefę Tempo 30, być może strefę zamieszkania, a później ograniczać ruch, co i tak w końcu musi nastąpić. Moim zdaniem innej drogi nie ma - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.
W przyszłości dyskusje

W nieoficjalnych rozmowach urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni Gdyni przyznają, że działania wprowadzające równowagę transportową w centrum mogłyby i powinny być przeprowadzone szybciej, bo samochodów rzeczywiście jest za dużo. Oficjalnie podkreślają, że i tak nie zrobią nic wbrew mieszkańcom i nadal będzie dominowała dyskusja.

- Chcemy dyskutować i stąd debaty, na których poznajemy różne opinie i szukamy kompromisu. Podczas nich ścierają się różne głosy i musimy brać to pod uwagę. Planujemy dalsze rozmowy - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • Może odkryją za te pieniądze, że powinien być jeden wspólny bilet na wszystkie środki transportu w trójmieście (12)

    I co? Może odkryją za te pieniądze, że powinien być jeden wspólny bilet na wszystkie środki transportu w trójmieście?

    • 77 3

    • wiesz ile jest spółek od komunikacji miejskiej w samej Gdyni? (10)

      W każdej jest prezes, kilku dyrektorów i wiele innych fajnych stołków opłacanych z podatków Gdynian. Wierzysz, że oni z tego dobrowolnie zrezygnują dla dobra mieszkańców ? ;)

      • 13 4

      • PKM,PKA,ZKM,PKT (8)

        Cztery spółki, czterech dyrektorów, cztery biura, osiem sekretarek, szesnastu wiceprezesów, jeden wyjątkowy, niepowtarzalny cesarz Gdyni!

        • 11 3

        • To śmieszne jest, bo jak krytykujesz Gdynię jako "Dubaj-Północy", to zawsze mówisz o jednym żłobku (7)

          i oczywiście nie dodajesz, że jest 1 żłobek z 1 dyrekcją, ale 5-6 filii tego żłobka w różnych dzielnicach.
          Ale jak mowa o komunikacji, to już trzeba napiętnować, że 4 firmy komunikacyjne i 4 dyrekcje.
          Punkt widzenia trolla, zależy od punktu siedzenia.

          • 5 8

          • troll czy nie troll

            a jeden bilet, jedna cała kompletna taryfa
            powinna być od zawsze
            odkąd nie ma granicy państwowej między tymi dzielnicami trójmiasta

            kiedyś rozliczymy winnych
            im później, tym surowiej, brutalniej, okrutniej i sprawiedliwiej

            • 2 0

          • Ja z tego co pamiętam nie komentowałem artykułów o żłobkach (5)

            Także jak chciałeś złagodzić ton mojego komentarza to nie wyszło

            • 7 2

            • Wskazuje twoje manipulatorstwo, niepisanie całej prawdy i wybiórcze dobieranie argumentów do założonych z góry tez. (4)

              tylko tyle i aż tyle. Tak, żeby inni czytający poznali się na tobie, że twoja wiarygodność jest zerowa.

              • 2 8

              • Twierdzisz, że nawierzchnia Morskiej jest gładka jak stół (3)

                a w Gdyni nie ma korków, czy nie chcesz tego widzieć?

                • 6 1

              • Klasyczna manipulacja z twojej strony, odjeście od tematu i imputowanie mi nieznajomości dróg w Gdyni. (2)

                Mój komentarz odnosił się do wybiórczego dobierania argumentów przez ciebie i specjalnego pomijania niewygodnych dla ciebie faktów.
                Piszesz o 4 przedsiębiorstwach komunikacyjnych z 4 dyrektorami, 4 biurami i 8 sekretarkami, a w innych komentarzach wyśmiewasz się z Gdyni pisząc o niej "Dubaj północy z 1 żłobkiem" i tu już nie podajesz, że 1 żłobek z 1 dyrekcją z różnymi filiami w mieście. Jakby było 5 żłobków z 5 dyrektorami, to nie pasowałoby do twojej teorii o Dubaju północy z 1 żłobkiem na 250 tys. mieszkańców.
                Jasno się wyraziłem?

                • 1 5

              • Nie pisałem o żadnym żłobku, żłobki mnie nie interesują, bo nie mam dzieci (1)

                Jasno napisałem?
                PS: Użycie słowa 'imputować' nie znaczy że wygrasz

                • 4 1

              • Lubię cię edukować i cieszę się, że podczas czytania komentarzy poznajesz nowe słowa i ich znaczenie.

                Braki ze szkoły trzeba nadrabiać.

                • 0 1

      • są 3 spółki miejskie i kilkanaście firm prywatnych

        robaczku

        • 3 6

    • Niech przewiozą delegację na powitanie odcinkiem

      Antena Chwaszczyno - obwodnica, potem Al.Zwycięstwa i innowacyjne hasło w oknie Parku Technologicznego mogą obejrzeć gdy goście baniami o sufit kilka razy łupną, no i koniecznie wszystkie studzienki na Morskiej od dworca po estakadę i pod InfoBox 10 lutego. Krtuska i droga na lotnisko przez Obłuże dla chętnych do zaliczenia po lunchu.

      • 21 3

  • Zjazd polirycznie poprawnych szkodników (3)

    Niech ta banda spada i zajmie się czymś pożytecznym zamiast mieszać ludziom w głowach. Niekompetentne osły

    • 28 18

    • Kolega wszystko wie i wszystkich zna, więc ocenił ich krótko i zwięźle. Jak zawsze diagnoza trafna i błyskotliwa. (1)

      • 4 6

      • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

        • 1 0

    • Wyrażaj się kolego, nie spada a spitala.

      • 5 4

  • "Opór części mieszkańców"

    To jest bardzo dyplomatyczne wyrażenie faktu, że normalni mieszkańcy miasta mają w tyłku wymysły 1% cyklistów którym się coś uroiło.

    • 1 5

  • (5)

    Dla mnie rzeczą niesamowitą w Gdyni jest ten kontrast między uwielbienien prezydenta Szczurka a zacofaniem miasta, którym od wielu lat rządzi.

    • 37 3

    • Fenomenem to raczej jest komentowanie od 6 rano przez cały dzień każdego artykułu na trójmiasto.pl (2)

      Fenomen tego, jak można za kasę albo w czyimś lub swoim interesie, przeprowadzać tak zmasowane kampanie nienawiści w komentarzach na osoby czy miasto. To jest prawdziwy fenomen, że można dyżurować w komentarzach i odpisywać każdemu z kim się nie zgadzam, dezinformować, manipulować informacją, tworzyć pozory i straszyć, że coś źle się dzieje, obrażać ludzi.
      To jest właśnie problem badawczy dla socjologów i pedagogów na miarę XXI wieku.

      • 1 15

      • Ej no

        Przecież wiadomix że jak ktoś nie pisze w czołobitnym tonie o Słońcu Bulwaru to na pewno pisi troll opłacany osobiście przez Szydło. Do niedawna były to trolle z platformy ale jak się okazało że władze się zmieniły a w Gdyni stara bida to trzeba było zmienić śpiewkę.

        • 1 0

      • Prawda jak widać dalej boli :)

        Gdzie się mijam z prawdą? Jak pisze o dziurach na Morskiej, masie forsy utopionej w koncertach dla warszawki, czy jak pisze o korkach dwa razy większych niż w półmilionowym Gdańsku?
        Mam czas, Internet mam, więc piszę i będę
        U mnie nie ma 'niedasię'
        PS: Pisanie o kimś per cesarzu, królu jest raczej wyrazem sympatii, a nie obrażania ;)

        • 10 1

    • (1)

      Jest zjawisko socjologiczne na skalę światową!

      • 13 2

      • To się nawet fizjologom nie śniło

        • 9 0

  • pokazać im pas rowerowy na Staowiejskiej i inne cuda! (1)

    to będą mieć ubaw, niech przejdą po mieście i zobaczę te buble-

    • 4 0

    • Niech przejadą wyciagiem

      50 m na kamienną górę.

      • 1 2

  • Czy ten pajac przestanie bawić się kasą miasta!

    No patologia na 1000%

    • 2 2

  • Nobel dla Szczurka i jego ferajny za Piar !!! (4)

    miszcze świata !

    • 33 2

    • (1)

      Miszczem to ty nie jesteś
      aż oczy bolą

      • 1 3

      • Nowy w internetach?

        • 0 0

    • Ile Szczurek dał za ten piar? Ile dał na imprezkę? Wszystko idzie na balety! (1)

      • 10 2

      • Przepijemy naszej babci domek cały...

        Taka piosenka mi się przypomniała

        • 9 1

  • Takie pierdu pierdu (2)

    Na spotkaniu a wizja urzędników i tak najważniejsza. Dać wszędzie ograniczenia do 30 km na godzinę albo zakaz ruchu pojazdów a na najbardziej ruchliwych ulicach buspasy, nie zapominając o pasach dla rowerzystów jak na 3 Maja... Ot, wybitny wkład Gdyni do rozwoju ruchu miejskiego

    • 56 6

    • To może się przesiądź w autobus, na buspasie nie ma korków :D Proste rozwiązania są najlepsze. Czy wolisz na złość sobie i innym produkować korek? Korki się znikąd nie biorą, każdy na nie narzekający je współtworzy.

      • 1 5

    • Najlepsze są "nowe miejsca postojowe dla Niepełnosprawnych"

      poczatek abrahama... wyj8ane na pół ulicy oznakowanie koperty. Nie ma to jak wizualnie rozlać "trochę" białej farby na brukowanych ulicach typu starowiejska i 3 maja (a słupki to też mistrzostwo). Czym się chwalić? :v

      • 6 3

  • nigdzie nie ma informacji, że ten "event" będzie kosztował Gdynie 2,3 miliona złotych (2)

    kasa będzie z opasłego budżetu na "promocję". gratis pozamykane ulice i utrudniania na czas przejazdu delegacji.

    • 30 1

    • Dofinansowanie 800 tys. Euro, a sam event 2,3 mln zł? Coś ci się w głowie poprzewracało. (1)

      • 3 9

      • Tak się bawi nasza władza ;)

        Zaprzyjaźnione media o takich sprawach nie informują bo oni też lubią być zapraszani na różne imprezy.

        • 4 2

  • Myślałem ze to eksperci pislamu i Macierewicza przyjadą.A tu klops

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane