• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Solaris Urbino Electric będzie testowany w Gdańsku jeszcze przez czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) na linii 283. Solaris Urbino Electric będzie testowany w Gdańsku jeszcze przez czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) na linii 283.

Na gdańskich drogach testowany jest najnowocześniejszy polski autobus marki Solaris. To pojazd zasilany wyłącznie energią elektryczną magazynowaną w akumulatorach.



Czy autobusy elektryczne to przyszłość komunikacji miejskiej?

Urbino Electric, bo taką nazwę handlową posiada autobus, to dzieło polskiego producenta autobusów i od niedawna także tramwajów - wielkopolskiego Solarisa. Po raz pierwszy został zaprezentowany jesienią ub.r., a obecnie jego prototyp jest testowany w Gdańsku na linii 283. Warto przy tym zwrócić uwagę, że trasa 283 pod względem ukształtowania terenu posiada parametry iście górskie - prowadzi z przystanku SKM Politechnika przez tereny Uniwersytetu Medycznego, osiedle Morena aż na wysoko położone osiedle Niedźwiednik.

Jak sprawuje się autobus na tej trasie? - Bardzo dobrze. Nie odnotowaliśmy żadnej awarii podczas testów. Jego ładowanie odbywa się poprzez urządzenie przywiezione przez Solarisa i trwa od zera do pełna ok. 2,5 godziny, ale jak zapewnia producent, czas ten zależy od sieci elektrycznej - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Autobus o długości 8,9 metrów (podobną długość liczą autobusy kursujące normalnie na linii 283) jest w stanie rozwinąć maksymalną prędkość 50 km/h. Zainstalowane są w nim dwa potężne akumulatory, chłodzone cieczą i gromadzące energię 120 kWh. Waga jednej baterii to aż 700 kg, jednak według producenta, "zastosowanie wielu innowacyjnych lekkich materiałów konstrukcyjnych sprawia, że pojazd ten jest niewiele cięższy od swojego spalinowego odpowiednika".

- Na pełnych akumulatorach, na jednym ładowaniu, przy pełnym obciążeniu i włączonej klimatyzacji, Urbino Electric jest w stanie przejechać do 150 km. Jego koszt to ok. 500 tys. euro, co stanowi ok. dwukrotność ceny spalinowego pojazdu tego typu. Dodatkowo w trakcie 20-letniej eksploatacji należy się liczyć z co najmniej jedną wymianą zużytych baterii. Należy jednak pamiętać, że paliwo elektryczne jest ok. 3 - 5 razy tańsze (zależy od dostawcy energii) od tradycyjnego - dodaje Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solarisa.

Film promocyjny najnowszego autobusu marki Solaris



Wbrew temu, co jest zamieszczone w filmie promującym pojazd, został on skonstruowany jako autobus komunikacji miejskiej, a przewożenie pasażerów na lotnisku to tylko jeden z przykładów jego zastosowania. Solaris pracuje już nad dwunastometrową wersją Solaris Urbino Electric, a więc pojazdem typowym dla ruchu miejskiego. Jego cena jest jeszcze nieznana, choć zagraniczni przewoźnicy są bardzo zainteresowani takim zakupem.

Autobus był dotychczas testowany w Poznaniu, gdzie woził pasażerów podczas Euro 2012 na trasie lotnisko - centrum miasta. Pokonał wówczas łączny dystans ok. 3 tys. km. Z autobusem zapoznali się również warszawiacy oraz mieszkańcy Zielonej Góry. Po Gdańsku, w którym kursuje jeszcze w czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) tylko na linii 283, pojazd trafi na testy do Niemiec.

Czy budowa takiego autobusu sprawi, że sieć trolejbusowa stanie się zbędna? Dzisiaj trudno to wyrokować, choć autobus wyłącznie na prąd jeszcze niedawno wydawał się czymś z pogranicza fantastyki. Warto pamiętać także, że Solaris opracował trolejbus zdolny poruszać się bez trakcji elektrycznej.

Opinie (170) 3 zablokowane

  • Super

    Bardzo fajnie, że nasza rodzima firma odważnie stawia kroki w dopiero raczkujących dziedzinach motoryzacji. Ten prototyp oznacza, że wszechobecne autobusy elektryczne są już bliższe niż dalsze, a z pewnością im szybciej zaczną testować i poprawiać te cacka, tym szybciej będziemy mieli miasta bez spalin.
    Ciekawym pomysłem jest też chyba japoński pomysł, z super-szybkim doładowywaniem na przystankach, mam nadzieję, że niedługo zobaczymy elektryczne autobusiki na wszystkich trasach!

    • 5 1

  • Artykuł z opóźnieniem

    Nie no ale macie zapłon ... Solarka jest już testowana od niedzieli a jutro jest jego ostatni dzień testów.

    • 5 0

  • Brawo brawo

    Dla chyba jedynej polskiej firmy motoryzacyjnej, która się rozwija tworzy.
    Sam pomysł autobusu ok ale 150 km zasięgu to za mało, ponadto produkcja akumulatorów nie jest ekologiczna, jak i produkcja prądu w pl.
    Można by popracować nad silnikami pneumatycznymi, duże zasięgi i szybkie ładowanie, a zbiorniki trzymają lata i działają zimą.

    • 3 0

  • nie ma paliwa elektrycznego, jest energia elektryczna

    • 4 0

  • nawet jechałam nim kilka razy :) A w niedziele to kółeczko zrobiłam z Leśnej Góry-do politechniki SKM i z powrotem :)

    • 3 2

  • nooo nareszcie jakaś nowa nowość,
    gratki :-)))

    • 1 2

  • wodór jest przyszłością

    silniki elektryczne - porażka; tylko wodór uratuje naszą planetę (kieszenie również) przed żydowskimi łapskami zasiadającymi w radach nadzorczych koncernów energetycznych

    • 1 3

  • Wodór ....I nazwijmy autobus ZEPPELIN .

    • 0 1

  • TO DOBRA WIADOMOŚĆ... (2)

    ..dla naszego zdrowia,już dawno powinniśmy to wprowadzić do użytku. Sprawdziły się trolejbusy,sprawdzą się autobusy..
    Ale mam pytanie: dlaczego TAKI kolor tej nowinki ekologicznej..

    • 0 1

    • co sie koloru czepiasz?

      przemaluj sobie!

      • 0 0

    • bo taki kolor wymyślili w Poznaniu . obejrzyj Electrica na Yoytube tam jest zielony . Poza tym ten na fotce ma karbonowe poszycie

      • 0 0

  • Brawo Solange!!!

    To wlascicielka/prezes firmy Solaris.Robicie dobra robote!Pozdrawiam z Gdanska(Trivandrum)

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane