• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zrewiduje plany inwestycji drogowych w południowych dzielnicach

Maciej Naskręt
3 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Możliwe, że mieszkańcy Oruni i Oruni Górnej będą dłużej czekać na rozbudowę ul. Małomiejskiej. Możliwe, że mieszkańcy Oruni i Oruni Górnej będą dłużej czekać na rozbudowę ul. Małomiejskiej.

Nowa Bulońska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Małomiejska i na końcu Nowa Świętokrzyska - w takiej kolejności dotychczas miały być realizowane inwestycje drogowe na południu Gdańska. W magistracie jednak zdecydowano o kolejnej analizie wspomnianego rankingu. Powód? Dynamiczny rozwój tej części miasta.



W sierpniu 2011 r. radni Gdańska przyjęli dla południowych dzielnic Strategiczny program transportowy, który określał m.in. kolejność realizacji poszczególnych elementów układu drogowego w tej części miasta. Plan zakładał budowę w pierwszym rozdaniu ulic: Nowej Bulońskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską.

Szacunkowy koszt budowy wspomnianych tras według zapewnień władz Gdańska z 2011 r. wynosi ok. 685 mln zł. Każda z tras byłaby w przekroju dwóch jezdni (po dwa pasy każdy) i dodatkowo w jej świetle wiodłaby dwutorowa linia tramwajowa.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Wydawałoby się, że po upływie zaledwie trzech lat przestrzeń miasta zmieniła się w nieznacznym stopniu. Nie dla pracowników gdańskiego magistratu, którzy rozpoczynają prace nad aktualizacją dokumentu z 2011 r.

- Południe to rejon miasta, który rozwija się niezwykle dynamicznie. I dlatego musimy nie tylko uważnie śledzić zachodzące tam zmiany, ale również na bieżąco dostosowywać do nich plany inwestycyjne - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

- Nowy, zaktualizowany program strategiczny będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - dodaje dyrektor WPR.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Która inwestycja jest najpilniejsza?

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Kto może stracić, a kto zyska?

Wszystko wskazuje na to, że po aktualizacji programu priorytet może stracić budowa dwujezdniowych ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej - alternatywy dla zakorkowanej każdego dnia Trasy W-Z. Póki co miasto nie zdecydowało się sfinansować nawet dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia łączącego Orunię Górną z Traktem św. Wojciecha i dalej Dolnym Miastem.

Budowa ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej w najbliższych latach spotęgowałaby ruch na i tak zatłoczonym Trakcie św. Wojciecha - powstałyby tam poważne zatory.

Które inwestycje mogą zatem zająć trzecie - priorytetowe - miejsce? Będzie to raczej ul. Nowa Świętokrzyska lub ul. Nowa Warszawska, dla których zostały zatwierdzone środki w budżecie miasta na projekt budowlany. Jeśli tak się stanie będzie to dowód na to, że nie ma co liczyć na sprawny przejazd samochodem z południa Gdańska do centrum. Taką możliwość ma zapewniać tramwajowa komunikacja miejska.

Trzy dotychczasowe priorytety drogowe:

Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego programu transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. Dla tej inwestycji gotowy jest już projekt a miasto czeka na dofinansowanie inwestycji z UE.

Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy jednojezdniową trasą składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności spośród najbardziej priorytetowych inwestycji na Południu jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy pętlę przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaTraktem św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona kosztować ok. 370 mln zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić, co trwa już od kilku lat.

W związku z rozpoczęciem aktualizacji "Strategicznego programu transportowego dzielnicy Południe w mieście Gdańsku" został utworzony adres e-mail: gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl, na który można składać wnioski do ww. Strategicznego programu transportowego, w terminie do dnia 15 grudnia 2014 roku. Wnioski można składać także na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską i Nowa Świętokrzyska (3)

    Tylko tyle i aż tyle chcą od władzy gdańszczanie.

    • 7 10

    • Jak już to garstka gdańszczan mieszkających na wygnajewie. Kto ci tam kazał zamieszkać ? Dlaczego wszyscy mają płacić za to, że przyoszczędziłeś na mieszkaniu kupując je na kartoflisku za miastem ?

      • 6 9

    • kolego czytaj dokładnie - nie będzie nowej Małomiejskiej - rozumiesz ? (1)

      a to że na trasie stoi pizzeria Radnego L.K z PO to zapewne przypadek

      • 2 2

      • Myślisz,że pizzeria jest tu problemem. LoL. Lokal pod pizzerię można wynająć gdziekolwiek

        Twoje pojęcie o biznesie ustępuje jedynie pojęciu o inwestycjach drogowych

        • 5 0

  • Przecież to jasne ze najpierw należy budować Nową Świętokrzyską (2)

    Każdy kto mieszka na południu o tym wie, stojac w korku na starej Świetokrzyskiej w obie strony.
    Szkoda ze bystre umysły z urzędu po 3 latach zorientowały sie w sytuacji. Wystarczy przejechać sie rano lub popołudniu w Łostowic, najlepiej rowerem....
    Korki są do 19 wiec czasu dużo

    • 11 7

    • (1)

      Chyba tytuł twojego posta powinien brzmieć jednak:
      "Przecież to jasne ze najpierw należy budować tę ulicę którą ja jeżdżę"

      • 1 1

      • Ale nie tylko on...

        • 0 0

  • Nowa Świętokrzyska jest bardzo istotnym połączeniem z Obwodnicą

    Ta inwestycja powinna być priorytetem oraz powinna być skoordynowana z przebudową ulicy Staropolskiej w Kowalach oraz Węzła Kowale (gmina Kolbudy i GDDKiA odpowiednio). Nowa Warszawska jest natomiast istotna,jako dojazd do osiedli w Szadółkach, Ujeścisku i Rębowie. Nowa Bulońska i Jabłoniowa to dopiero trzeci priorytet,gdyż trasa "średnicowa" Górnego Tarasu od Potokowej, przez Rakoczego,Nowolipie,Łostowicką i Al. Havla po wybudowaniu NŚ będzie już "dopięta". Natomiast Nowa Małomiejska od Havla do Traktu to pieśń przyszłości - ta trasa będzie przydatna dopiero, gdy wybudowane zostaną Nowa 3. Maja i Nowa Chmielna,Serbska,Rejtana,Sandomierska,czy jak jej tam,wraz z wiaduktem nad torami,jako odciążenie Traktu.

    Reasumując,bardzo dobra i potrzebna rewizja planów!

    • 11 4

  • Przygotowują mieszkańców do paralizu trasy WZ i AK po wybudowaniu Centrum Radunia (2)

    Jak postawią tam tego molocha, to faktycznie nie będzie można zjechać do Śródmieścia przez Armii Krajowej.

    Węzeł Grodecka będzie jednym wielkim przystankiem dla KM, więc nie ma sensu budować dróg dojazdowych do tej ulicy...

    Ot i cała tajemnica zmiany planów!

    • 4 4

    • Niestety to wygląda prawdopodobnie ! (1)

      Obyś nie miał racji. Jak postoję godzinę, to...

      • 2 2

      • ... przeprowadzę się do Wrzeszcza lub skorzystam z komunikacji miejskiej?

        • 3 2

  • Niech wiec ludzie stoja na skrzyżowaniu z havla

    • 1 1

  • BŁAGAMY>>>>>> (1)

    o remont Arkońskiej może być nawet NOWA ARKOŃSKA pal licho jak zwał tak zwał .:(

    • 7 6

    • bardzo wam dobrze

      Za chamskie zachowanie wobec pracownikow biurowcow i lobbowanie za zakazami parkowania. To miejcie teraz klepisko

      • 6 1

  • (1)

    Nowa Bulońska to bubel, zakorkuje Morena na amen.

    • 5 4

    • waskie gardlo

      Bedzie na Slowackiego pod wiaduktem PKM....
      No i wtedy trzeba budowac Nowa Abrahama....

      • 0 2

  • Ale można go zrobić w druga stronę w kierunku Obwodnicy, przynajmniej nie było by problemu z korkiem codziennie po południu

    • 1 1

  • Niestety, Słoików przybywa w tempie zastraszającym (4)

    i wcale lepiej nie będzie. Niestety kupując nieruchomość we wcześniej wspomnianych miejscach ta tak jakby sobie samemu strzelić w łeb.

    • 12 9

    • kiedys słoiki osiedlały sie na Przymorzu, potem na Zaspie i Morenie teraz na południu

      Takze na 99% jestes potomkiem SŁOIKA

      • 6 4

    • a tymczasem "stare dzielnice" (1)

      typu Przymorze, Zabianka sie wyludniaja

      • 7 3

      • Gdzie?

        Nie zauważyłem!!! Nie wiesz o czym piszesz to nie zmyslaj

        • 1 4

    • Gdańszczanin z dziada pradziada, przodkowie w Hanzie pracowali, dziadek był oficerem weimarskim a wujek smarczył w Hitlerjugend

      • 2 3

  • BUDYŃ I WYBORY (1)

    Albo ktoś mu dał kolejne mieszkanie i robi obiecanki, albo sondaże spadają.
    Taki PAN po 16 latach może obiecać wszystko.
    Każdy dobry w nowej kadencji tylko nie ADAMOWICZ.

    • 6 1

    • Na Południu Budyń ma największe branie więc coś musi obiecać.

      Bez Południa Budyń spływa do kanalizacji. Najtępsi ludzie tam widać mieszkają. Sobieszewo od 12 lat głosuje na Budynia a ten im most odsuwa jak marchewkę..
      jesteśmy liderem mówi Budyń.
      Południowcy macie stadion. On wam musi wystarczyć. Jak dożyjecie do emerytury to się doczekacie nowej ulicy.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane