• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zrewiduje plany inwestycji drogowych w południowych dzielnicach

Maciej Naskręt
3 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Możliwe, że mieszkańcy Oruni i Oruni Górnej będą dłużej czekać na rozbudowę ul. Małomiejskiej. Możliwe, że mieszkańcy Oruni i Oruni Górnej będą dłużej czekać na rozbudowę ul. Małomiejskiej.

Nowa Bulońska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Małomiejska i na końcu Nowa Świętokrzyska - w takiej kolejności dotychczas miały być realizowane inwestycje drogowe na południu Gdańska. W magistracie jednak zdecydowano o kolejnej analizie wspomnianego rankingu. Powód? Dynamiczny rozwój tej części miasta.



W sierpniu 2011 r. radni Gdańska przyjęli dla południowych dzielnic Strategiczny program transportowy, który określał m.in. kolejność realizacji poszczególnych elementów układu drogowego w tej części miasta. Plan zakładał budowę w pierwszym rozdaniu ulic: Nowej Bulońskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską.

Szacunkowy koszt budowy wspomnianych tras według zapewnień władz Gdańska z 2011 r. wynosi ok. 685 mln zł. Każda z tras byłaby w przekroju dwóch jezdni (po dwa pasy każdy) i dodatkowo w jej świetle wiodłaby dwutorowa linia tramwajowa.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Wydawałoby się, że po upływie zaledwie trzech lat przestrzeń miasta zmieniła się w nieznacznym stopniu. Nie dla pracowników gdańskiego magistratu, którzy rozpoczynają prace nad aktualizacją dokumentu z 2011 r.

- Południe to rejon miasta, który rozwija się niezwykle dynamicznie. I dlatego musimy nie tylko uważnie śledzić zachodzące tam zmiany, ale również na bieżąco dostosowywać do nich plany inwestycyjne - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

- Nowy, zaktualizowany program strategiczny będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - dodaje dyrektor WPR.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Która inwestycja jest najpilniejsza?

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Kto może stracić, a kto zyska?

Wszystko wskazuje na to, że po aktualizacji programu priorytet może stracić budowa dwujezdniowych ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej - alternatywy dla zakorkowanej każdego dnia Trasy W-Z. Póki co miasto nie zdecydowało się sfinansować nawet dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia łączącego Orunię Górną z Traktem św. Wojciecha i dalej Dolnym Miastem.

Budowa ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej w najbliższych latach spotęgowałaby ruch na i tak zatłoczonym Trakcie św. Wojciecha - powstałyby tam poważne zatory.

Które inwestycje mogą zatem zająć trzecie - priorytetowe - miejsce? Będzie to raczej ul. Nowa Świętokrzyska lub ul. Nowa Warszawska, dla których zostały zatwierdzone środki w budżecie miasta na projekt budowlany. Jeśli tak się stanie będzie to dowód na to, że nie ma co liczyć na sprawny przejazd samochodem z południa Gdańska do centrum. Taką możliwość ma zapewniać tramwajowa komunikacja miejska.

Trzy dotychczasowe priorytety drogowe:

Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego programu transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. Dla tej inwestycji gotowy jest już projekt a miasto czeka na dofinansowanie inwestycji z UE.

Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy jednojezdniową trasą składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności spośród najbardziej priorytetowych inwestycji na Południu jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy pętlę przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaTraktem św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona kosztować ok. 370 mln zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić, co trwa już od kilku lat.

W związku z rozpoczęciem aktualizacji "Strategicznego programu transportowego dzielnicy Południe w mieście Gdańsku" został utworzony adres e-mail: gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl, na który można składać wnioski do ww. Strategicznego programu transportowego, w terminie do dnia 15 grudnia 2014 roku. Wnioski można składać także na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • Południe rozwija się nie od dziś.

    A oni dalej tylko śledzą i śledzą. I prześledzić dobrze nie mogą.

    • 16 2

  • (4)

    Już dziś na połowie długości Havla stoi rano w korku. Myślisz że coś zyskasz jak zakorkuje się ją na całej długości ? Pomyślałeś co się stanie na Trakcie Św Wojciecha jak beztrosko skieruje się tam dwupasmową autostradę Małomiejską ?

    • 10 13

    • To proponuję zagłosować na pana "w następnej kadencji"

      Na pewno będzie jak mówi.

      • 4 1

    • trezba było patrzeć na mapę jak kupowaliscie mieszkanie. Co z Bytowa lub Ostródy przyjechaliście? nie znaliście topografii miasta. szkoda nie utyskujcie teraz

      • 8 7

    • to rozbuduj trakt a nie pilnowanie własnych interesów radnych

      • 2 3

    • Jak tunel otworza to trakt sie troche odkorkuje

      Jak tunel otworza to trakt sie troche odkorkuje

      • 3 2

  • A może wreszcie w starym gdańsku coś zrobicie?

    Hallera to dramat

    • 11 6

  • (2)

    dlaczego wieśniakom budowac drogi, w południowych dzielnicach - kowalach. często to już inne gminy Kolbudy lub Pruszcz Gdański. Oni u nas nie płacą podatków, nich im Kolbudy lub Pruszzc buduja . Róbcie Bulońską bo pomoże wszystkim . Resztę można wstrzymać. ja mieszkam na Bulońskiej

    • 12 33

    • Gdańsk nie ma możliwości budowania dróg w innych gminach, może tylko do granicy miasta.

      • 16 1

    • Kultura

      Treść wypowiedzi świadczy o piszącym. Wieśniaki są wszędzie tyle ze Ci prawdziwi mają więcej kultury i szacunku do innych niż ten (ZEFIR) co napisał te bzdury . Z jakiej WSI ty pochodzisz???

      • 7 1

  • Idą wybory. Zrewidujecie prezydenta, a nie plany

    Od 16 lat tej prezydentury wiadomo,m że to miasto rozwija się pod dyktatem deweloperów. No ale idą wybory, to sobie przypomnieli, że trzeba coś zrobić. Urząd ma to w do..opie, ale trzeba rzucić kiełbasę wyborczą. A co ze wspólnym biletem dla Trójmaista. Następne 16 lat trzeba czekać? Żałosne

    • 18 6

  • Gostyńska

    A kiedy zaczną prace za obwonicą np. Nowa Gostyńska?

    • 6 3

  • Co to za kretyńskie nazwy w stylu "Nowa ..."? (4)

    Nie ma już pomysłu na nazewnictwo ulic?
    Jak jest"Nowa..." to się pytam - gdzie jest "Stara..."?
    Ulica "Nowa kretyniowa".

    • 7 11

    • Nowa Kocurmanowa....Psik! (2)

      • 4 0

      • A gdzie Stara Kocurmanowa? (1)

        • 2 1

        • Pewnie wpędzona do grobu wiecznym utyskiwaniem...

          • 3 0

    • Zenek, aleś kretyn

      Przecież to nazwy technczne. Jak zbudują to nadadzą jej docelowa nazwę np./ Zenona Kocurmana

      • 9 1

  • Urzędnicy odkryli, że Gdańsk Południe się rozwija.....

    Gratuluję!!! A teraz śmiało do kasy po premię za przenikliwość i zaangażowanie... ehhh.... Budyń.... Budyń....

    Podsumowując: Nikt Ci nie da tego co Budyń Ci obieca!

    • 7 3

  • Nowa Świętokrzyska potrzebna jak najszybciej (3)

    Tutaj sytuacja jest znacznie gorsza niż na Malomiejskiej. Ta budowa będzie też dużo tańsza i sensowniejsza niż rozcinanie starej Orunii dwupasmówką plus wyburzanie wielu budynków.

    • 23 12

    • (2)

      Możecie mieć rozbudowaną Świętokszyską pod warunkiem zakazu skrętu w Havla. Tam już dziś jest dramat wystarczający. Nie trzeba było wybierać mieszkania na wypizdowie.

      • 9 13

      • "Świętokszyską" to sobie zbuduj u siebie Knyszynie, albo w Piszu ;) słoju :P

        Gdańszczanin

        • 11 3

      • ta

        Havla to dramat polegający na skrzyżowaniu z Armii Krajowej i podwójnej sygnalizacji w odległości chyba 50 m - tam wystarczy 10 aut i już się korek generuje - w ogóle nie korzystam z tej drogi.Współczuje wam tego stania w korkach żeby dostać się do centrum:/ masakra.

        P.S. CH ci do tego kto gdzie mieszkanie kupuje, niech sobie kupują gdzie im dobrze.

        • 1 3

  • Inwestycje (2)

    Dlaczego nikt z planistów oraz dziennikarzy nie porusza kwestii potencjalnego wiaduktu nad skrzyżowaniem Al. Havla, Łostowicka, Armii Krajowej? Przecież są tam od wielu lat usypane ziemne przyczułki z kawałkiem dwóch nitek asfaltu do bezkolizyjnego pokonywania krzyżówki tych ulic? Czemu nie dokończyć tego co już kiedyś zaczęto?

    • 27 10

    • Pewnie dlatego, że ludzie o tym decydujący mają trochę większą wiedzę niż ty jakie byłyby konsekwencje takiego wiaduktu. Korek do Groddecka zaczynałby się już od Chełmu. 20 minut stania minimum. Dramatycznie zakorkowałaby się Łostowicka i cała Morena. Generalnie wiadukt ten byłby dramatem i więcej przyniósłby szkody niż pożytku.

      • 9 10

    • Nie chcą robić, bo:
      - wiadukt w stronę W tylko by zaszkodził sytuacji w centrum
      - sam wiadukt w stronę Z nie pozwolił by zmienić organizacji ruchu/świateł w poprzek (Łostowicka/ Hawla)
      W sumie na razie chciałbym zobaczyć te brakujące 50 m lewoskrętu z WZ do Havla...

      • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane