- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (212 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (345 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (320 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (116 opinii)
- 5 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (57 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (23 opinie)
Gdańsk zrewiduje plany inwestycji drogowych w południowych dzielnicach
Nowa Bulońska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Małomiejska i na końcu Nowa Świętokrzyska - w takiej kolejności dotychczas miały być realizowane inwestycje drogowe na południu Gdańska. W magistracie jednak zdecydowano o kolejnej analizie wspomnianego rankingu. Powód? Dynamiczny rozwój tej części miasta.
Szacunkowy koszt budowy wspomnianych tras według zapewnień władz Gdańska z 2011 r. wynosi ok. 685 mln zł. Każda z tras byłaby w przekroju dwóch jezdni (po dwa pasy każdy) i dodatkowo w jej świetle wiodłaby dwutorowa linia tramwajowa.
W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.
Wydawałoby się, że po upływie zaledwie trzech lat przestrzeń miasta zmieniła się w nieznacznym stopniu. Nie dla pracowników gdańskiego magistratu, którzy rozpoczynają prace nad aktualizacją dokumentu z 2011 r.
- Południe to rejon miasta, który rozwija się niezwykle dynamicznie. I dlatego musimy nie tylko uważnie śledzić zachodzące tam zmiany, ale również na bieżąco dostosowywać do nich plany inwestycyjne - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
- Nowy, zaktualizowany program strategiczny będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - dodaje dyrektor WPR.
Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.
Kto może stracić, a kto zyska?
Wszystko wskazuje na to, że po aktualizacji programu priorytet może stracić budowa dwujezdniowych ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej - alternatywy dla zakorkowanej każdego dnia Trasy W-Z. Póki co miasto nie zdecydowało się sfinansować nawet dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia łączącego Orunię Górną z Traktem św. Wojciecha i dalej Dolnym Miastem.
Budowa ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej w najbliższych latach spotęgowałaby ruch na i tak zatłoczonym Trakcie św. Wojciecha - powstałyby tam poważne zatory.
Które inwestycje mogą zatem zająć trzecie - priorytetowe - miejsce? Będzie to raczej ul. Nowa Świętokrzyska lub ul. Nowa Warszawska, dla których zostały zatwierdzone środki w budżecie miasta na projekt budowlany. Jeśli tak się stanie będzie to dowód na to, że nie ma co liczyć na sprawny przejazd samochodem z południa Gdańska do centrum. Taką możliwość ma zapewniać tramwajowa komunikacja miejska.
Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego programu transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską na Morenie z ul. Jabłoniową na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. Dla tej inwestycji gotowy jest już projekt a miasto czeka na dofinansowanie inwestycji z UE.
Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej do Obwodnicy Trójmiasta . Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej . Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy jednojezdniową trasą składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie .
Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności spośród najbardziej priorytetowych inwestycji na Południu jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy pętlę przy ul. Świętokrzyskiej z Traktem św. Wojciecha . Będzie ona kosztować ok. 370 mln zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić, co trwa już od kilku lat.
Miejsca
Opinie (160) 6 zablokowanych
-
2014-11-03 20:33
gdansk-poludnie
nie jestem fachowcem ale mysle ze budowa trasy p-p najbardziej rozwiazalaby problem.ruch z nowej swietokrzyskiej utknie na skrzyżowaniu wilanowskiej i lostowickiej.wystarczylyby chociaż dwie jezdnie i bez wyburzen
- 0 2
-
2014-11-03 20:58
A dlaczego nie kazaliście durnie developerom zbudować!!!!!! a teraz miasto wywala kasę@!!QQ@@!
W PZP zapisywac KONIECZNOŚĆ budowy dróg itp.
- 5 1
-
2014-11-03 20:58
a kiedy most nad kartuską będzie z łostowickiej do nowolipia? (1)
- 0 5
-
2014-11-03 21:29
Gdzie jest rzeka Kartuska?
Mosty są nad rzekami...
- 9 0
-
2014-11-03 21:09
Kto położy brakujące płyty na dolnej Myśliwskiej
dostanie mój głos. A co.
- 3 1
-
2014-11-03 22:18
Błąd władza po przyzwoleniu na pozostawienie szlabanów (1)
zobowiązuje na priorytetową budowę
ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska !!
Krzyk rozpaczy gdy karetka pogotowia traci cenne sekundy na Szlabanach przy niewrastającym ruchu kolejowym ...- 2 2
-
2014-11-05 00:28
Zdajesz sobie sprawę,że ani jedna,ani druga nie przejdzie nad torami?
- 0 0
-
2014-11-03 22:39
Koszmarne dziury (1)
Kmac ! A ten koszmar na Pod Zrebem ??
- 2 2
-
2014-11-03 23:22
Nowa Sobieskiego
Orzeszkowej, debinki....
- 2 2
-
2014-11-03 23:55
To dziwne bo Nowa Świętokrzyska ma podobno spaść o kilka pozycji z listy priorytetów..
...tak przynajmniej twierdzą na trojmiasto gazeta peel
"Miasto szykuje się do zaktualizowania strategii rozwoju transportu dla Gdańska Południe na najbliższe lata. Dokument będzie na nowo określał priorytety i kolejność realizacji poszczególnych dróg. Wiele wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska spadnie o kilka pozycji w tym rankingu. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szykuje się bowiem do unieważnienia przetargu na opracowanie projektu dla tej drogi.
- Nowa Świętokrzyska najprawdopodobniej straci priorytet na rzecz Nowej Politechnicznej, dla której koncepcja zostanie opracowana w pierwszej kolejności - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Z racji tego, że mamy ograniczone środki, będziemy musieli unieważnić przetarg na Nową Świętokrzyską i ogłosić go ponownie w przyszłym roku."- 2 2
-
2014-11-04 00:45
A kiedy Nowa Sobieskiego ja się pytam?
Ile można w XXI wieku tłuc się w środku miasta po kraterach i dołach jak na Uralu? Kto tam bierze w łapę?
- 4 3
-
2014-11-04 06:16
(1)
Co za głupoty. A główne arterie gdzie jest największy ruch są w opłakanym stanie. Armii Krajowej, większa część Traktu Świętego Wojciecha, Elbląska, Grunwaldzka, Aleja Zwycięstwa, Hallera się rozsypują że nie wspomnę o pomniejszych ulicach. Żeby nie było fajnie że miasto się rozwija i tak dalej, ale co z tego że buduje się nowe jak o stare dużo ważniejsze drogi się nie dba ? Żadnej logiki w poczynaniach.
- 2 4
-
2014-11-05 00:00
Akurat TŚW i Grunwaldzka są w znacznej części po remontach,a AK poza rozjezdzonym przez tiry pasie w dolnym odcinku i dylatacjach wiaduktu jest bez zarzutu
- 0 0
-
2014-11-04 07:00
Ui.Kampinowska (1)
A kiedy ui. Kampinowska poudowano osiedla a brak drogi jeżdzimy po rozwalających się betonach ,nawet autobusy zredukowano do minimum
- 1 2
-
2014-11-04 23:57
Gdzie jest ulica Kampinowska? Czy ta nazwa to od Campo Novo w Brazylii?
Na Południu jest ulica Kampinoska, od Puszczy Kampinoskiej.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.