• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zrewiduje plany inwestycji drogowych w południowych dzielnicach

Maciej Naskręt
3 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Możliwe, że mieszkańcy Oruni i Oruni Górnej będą dłużej czekać na rozbudowę ul. Małomiejskiej. Możliwe, że mieszkańcy Oruni i Oruni Górnej będą dłużej czekać na rozbudowę ul. Małomiejskiej.

Nowa Bulońska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Małomiejska i na końcu Nowa Świętokrzyska - w takiej kolejności dotychczas miały być realizowane inwestycje drogowe na południu Gdańska. W magistracie jednak zdecydowano o kolejnej analizie wspomnianego rankingu. Powód? Dynamiczny rozwój tej części miasta.



W sierpniu 2011 r. radni Gdańska przyjęli dla południowych dzielnic Strategiczny program transportowy, który określał m.in. kolejność realizacji poszczególnych elementów układu drogowego w tej części miasta. Plan zakładał budowę w pierwszym rozdaniu ulic: Nowej Bulońskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską.

Szacunkowy koszt budowy wspomnianych tras według zapewnień władz Gdańska z 2011 r. wynosi ok. 685 mln zł. Każda z tras byłaby w przekroju dwóch jezdni (po dwa pasy każdy) i dodatkowo w jej świetle wiodłaby dwutorowa linia tramwajowa.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Wydawałoby się, że po upływie zaledwie trzech lat przestrzeń miasta zmieniła się w nieznacznym stopniu. Nie dla pracowników gdańskiego magistratu, którzy rozpoczynają prace nad aktualizacją dokumentu z 2011 r.

- Południe to rejon miasta, który rozwija się niezwykle dynamicznie. I dlatego musimy nie tylko uważnie śledzić zachodzące tam zmiany, ale również na bieżąco dostosowywać do nich plany inwestycyjne - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

- Nowy, zaktualizowany program strategiczny będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - dodaje dyrektor WPR.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Która inwestycja jest najpilniejsza?

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Kto może stracić, a kto zyska?

Wszystko wskazuje na to, że po aktualizacji programu priorytet może stracić budowa dwujezdniowych ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej - alternatywy dla zakorkowanej każdego dnia Trasy W-Z. Póki co miasto nie zdecydowało się sfinansować nawet dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia łączącego Orunię Górną z Traktem św. Wojciecha i dalej Dolnym Miastem.

Budowa ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej w najbliższych latach spotęgowałaby ruch na i tak zatłoczonym Trakcie św. Wojciecha - powstałyby tam poważne zatory.

Które inwestycje mogą zatem zająć trzecie - priorytetowe - miejsce? Będzie to raczej ul. Nowa Świętokrzyska lub ul. Nowa Warszawska, dla których zostały zatwierdzone środki w budżecie miasta na projekt budowlany. Jeśli tak się stanie będzie to dowód na to, że nie ma co liczyć na sprawny przejazd samochodem z południa Gdańska do centrum. Taką możliwość ma zapewniać tramwajowa komunikacja miejska.

Trzy dotychczasowe priorytety drogowe:

Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego programu transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. Dla tej inwestycji gotowy jest już projekt a miasto czeka na dofinansowanie inwestycji z UE.

Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy jednojezdniową trasą składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności spośród najbardziej priorytetowych inwestycji na Południu jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy pętlę przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaTraktem św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona kosztować ok. 370 mln zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić, co trwa już od kilku lat.

W związku z rozpoczęciem aktualizacji "Strategicznego programu transportowego dzielnicy Południe w mieście Gdańsku" został utworzony adres e-mail: gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl, na który można składać wnioski do ww. Strategicznego programu transportowego, w terminie do dnia 15 grudnia 2014 roku. Wnioski można składać także na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • gdansk-poludnie

    nie jestem fachowcem ale mysle ze budowa trasy p-p najbardziej rozwiazalaby problem.ruch z nowej swietokrzyskiej utknie na skrzyżowaniu wilanowskiej i lostowickiej.wystarczylyby chociaż dwie jezdnie i bez wyburzen

    • 0 2

  • A dlaczego nie kazaliście durnie developerom zbudować!!!!!! a teraz miasto wywala kasę@!!QQ@@!

    W PZP zapisywac KONIECZNOŚĆ budowy dróg itp.

    • 5 1

  • a kiedy most nad kartuską będzie z łostowickiej do nowolipia? (1)

    • 0 5

    • Gdzie jest rzeka Kartuska?

      Mosty są nad rzekami...

      • 9 0

  • Kto położy brakujące płyty na dolnej Myśliwskiej

    dostanie mój głos. A co.

    • 3 1

  • Błąd władza po przyzwoleniu na pozostawienie szlabanów (1)

    zobowiązuje na priorytetową budowę
    ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska !!
    Krzyk rozpaczy gdy karetka pogotowia traci cenne sekundy na Szlabanach przy niewrastającym ruchu kolejowym ...

    • 2 2

    • Zdajesz sobie sprawę,że ani jedna,ani druga nie przejdzie nad torami?

      • 0 0

  • Koszmarne dziury (1)

    Kmac ! A ten koszmar na Pod Zrebem ??

    • 2 2

    • Nowa Sobieskiego

      Orzeszkowej, debinki....

      • 2 2

  • To dziwne bo Nowa Świętokrzyska ma podobno spaść o kilka pozycji z listy priorytetów..

    ...tak przynajmniej twierdzą na trojmiasto gazeta peel

    "Miasto szykuje się do zaktualizowania strategii rozwoju transportu dla Gdańska Południe na najbliższe lata. Dokument będzie na nowo określał priorytety i kolejność realizacji poszczególnych dróg. Wiele wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska spadnie o kilka pozycji w tym rankingu. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szykuje się bowiem do unieważnienia przetargu na opracowanie projektu dla tej drogi.

    - Nowa Świętokrzyska najprawdopodobniej straci priorytet na rzecz Nowej Politechnicznej, dla której koncepcja zostanie opracowana w pierwszej kolejności - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Z racji tego, że mamy ograniczone środki, będziemy musieli unieważnić przetarg na Nową Świętokrzyską i ogłosić go ponownie w przyszłym roku."

    • 2 2

  • A kiedy Nowa Sobieskiego ja się pytam?

    Ile można w XXI wieku tłuc się w środku miasta po kraterach i dołach jak na Uralu? Kto tam bierze w łapę?

    • 4 3

  • (1)

    Co za głupoty. A główne arterie gdzie jest największy ruch są w opłakanym stanie. Armii Krajowej, większa część Traktu Świętego Wojciecha, Elbląska, Grunwaldzka, Aleja Zwycięstwa, Hallera się rozsypują że nie wspomnę o pomniejszych ulicach. Żeby nie było fajnie że miasto się rozwija i tak dalej, ale co z tego że buduje się nowe jak o stare dużo ważniejsze drogi się nie dba ? Żadnej logiki w poczynaniach.

    • 2 4

    • Akurat TŚW i Grunwaldzka są w znacznej części po remontach,a AK poza rozjezdzonym przez tiry pasie w dolnym odcinku i dylatacjach wiaduktu jest bez zarzutu

      • 0 0

  • Ui.Kampinowska (1)

    A kiedy ui. Kampinowska poudowano osiedla a brak drogi jeżdzimy po rozwalających się betonach ,nawet autobusy zredukowano do minimum

    • 1 2

    • Gdzie jest ulica Kampinowska? Czy ta nazwa to od Campo Novo w Brazylii?

      Na Południu jest ulica Kampinoska, od Puszczy Kampinoskiej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane