• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia przedstawia swój plan komunikacyjny. Pomóż go stworzyć

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Odpowiedzialni za komunikację miejską w Gdyni proszą wszystkich mieszkańców o opinie na temat jej przyszłości. Odpowiedzialni za komunikację miejską w Gdyni proszą wszystkich mieszkańców o opinie na temat jej przyszłości.

Gdynia, podobnie jak Gdańsk, udostępniła do oceny i recenzji swój Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego. Z dokumentem zapoznać się można przez Internet, a także w Infoboksie.



Tak obecnie wygląda siatka połączeń w obrębie Śródmieścia i na zachód od tej części Gdyni. Tak obecnie wygląda siatka połączeń w obrębie Śródmieścia i na zachód od tej części Gdyni.
Gdyński plan obejmuje swym zasięgiem czasowym lata 2014 - 2025 (w Gdańsku horyzont czasowy to 2030 r.), a jego zakres dotyczy nie tylko całego miasta, ale również gmin ościennych, gdzie świadczone są usługi transportowe pod nadzorem Zarządu Transportu Miejskiego w Gdyni.

Czytaj także: Możesz zmienić transport miejski w Gdańsku. Wyraź swoją opinię

Opracowany dokument zawiera zapisy m.in. w zakresie zaplanowania sieci komunikacyjnej, zidentyfikowania potrzeb przewozowych, określenia zasad finansowania usług przewozowych i preferencji pasażerów oraz organizacji systemu informacji dla pasażerów.

Czy da się przewidzieć potrzeby komunikacyjne na 10-15 lat do przodu?

Plan będzie wyłożony do publicznego wglądu do 7 lutego br. w Infoboksie, gdzie zaznajomić się z nim będzie można od poniedziałku do piątku w godzinach 10-19, w soboty w godzinach 12-18 i w niedziele w godzinach 12-16. Jest także dostępny na stronie internetowej Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Urzędnicy oczekują, że mieszkańcy włączą się w opracowanie dokumentu. Uwagi i opinie zbierane będą do 7 lutego drogą elektroniczną na adres plan.transportowy@zkmgdynia.pl. W temacie wiadomości należy wpisać "Konsultacje społeczne w zakresie planu transportowego". Uwagi wnosić można też drogą pisemną poprzez specjalnie przygotowany formularz dostępny w Infoboksie.

- Dla nas liczyć się będzie sensowność głosu, a nie liczba podpisów pod jednym wnioskiem. Dlatego też mieszkańcy absolutnie nie muszą szukać poparcia dla swoich propozycji wśród znajomych - dodaje Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.

Miejsca

Opinie (189) 1 zablokowana

  • Dlaczego minusujecie ? Przecież prawda jest oczywista. Nie ma co się obrażać ! (4)

    W 1943 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahnen AG (Gdańskie Tramwaje Elektryczne Spółka Akcyjna), w czasie II wojny światowej odpowiedzialna za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na terenie okupowanej Gdyni, wybudowała i uruchomiła pierwszą linię trolejbusową na trasie Chylonia Centrum, przedłużoną wkrótce do Orłowa. Do podjęcia tej inwestycji zmusiły gdańskie tramwaje rosnące potrzeby przewozowe na terenie miasta, którym nie można było sprostać wykorzystując tabor autobusowy ze względu na wojenny kryzys paliwowy.

    • 9 3

    • Związek z tematem jest bardzo słaby. (2)

      Debatujemy nad tym co zrobić, a nie nad tym co zrobiono.

      • 1 2

      • Związek z tematem jak najbardziej istnieje (1)

        Jeden ze sloganów, którym nagminnie posługuje się Gdynia to : Gdynia tradycyjnie nowoczesna. Dlatego warto przypominać historię wprowadzenia komunikacji trolejbusowej w mieście.

        • 3 1

        • I jeszcze nie czyta ze zrozumieniem.

          Nie powiedziałem, że nie ma go wcale. Tylko, że jest słaby.

          • 1 2

    • Zgaduję, że chcesz powiedzieć że tramwaj jest lepszym rozwiązaniem.

      Nic głupszego w dzisiejszych czasach. Poczytaj więcej na temat a dowiesz się, że dziś już produkuje się trolejbusy dwuprzegubowe przewożące 193 pasażerów.

      Cytat:
      Należy odnieść się do przywoływanych w prasie argumentów, iż trolejbusy są mało pojemne. Otóż nie jest to prawdą - w Szwajcarii eksploatowane są już trolejbusy dwuprzegubowe typu Hess lightram. Spotkać je można m. in. w Genewie, Zurychu i Lozannie. Nie są to prototypy, lecz pojazdy seryjne. Trolejbusy te mają 193 miejsca, a więc pojemność jest zbliżona do składu tramwajów Konstal 105Na (przy czym większy jest udział miejsc siedzących przy zmienionej aranżacji wnętrza pojemność mogłaby wzrosnąć). Wyprodukowanie takiego pojazdu z pewnością nie sprawiłoby też trudności technicznych dla słynącego z elastyczności Solarisa. Trolejbusy przegubowe spotkamy z kolei w Budapeszcie, Ostrawie czy nawet Czeskich Budziejowicach. W kwestii komfortu trolejbusy wyprzedzają autobusy rozruch w nich jest płynniejszy z racji na sterowanie prądem w sposób płynny przez taktujące kilkaset razy na sekundę tranzystory dużej mocy. Podobnie, płynniejsze jest hamowanie, gdyż realizowane jest za pomocą silnika elektrycznego, który dodatkowo zwraca energię do sieci trakcyjnej. Dodatkowo, silnik trakcyjny generuje mniej hałasu i wibracji niż wysokoprężny Diesel. Najpoważniejsze znaczenie mają kwestie ekonomiczne. O ile bowiem w wypadku budowy sieci trolejbusowej należy liczyć się z kosztem 3 mln zł za km, to koszt budowy linii tramwajowej będzie 2 razy wyższy i znacznie wzrośnie, gdy przyjdzie budować lub wymieniać skrzyżowania torów (krzyżownice) lub zwrotnice. Łódź tymczasem słynie ze zdewastowanych torowisk, wymagających potężnych inwestycji. Podobnie remontów wymagają też nawierzchnie ulic, co wspólnie wiąże się z ogromnymi kosztami. Trolejbusy tymczasem są w stanie jeśli nie zastąpić, to wspomóc tramwaje w obsłudze komunikacyjnej miasta, zwiększając przy okazji udział miejskiego transportu elektrycznego. Dodatkowo, jeden trolejbus kosztuje 1,7 mln zł to mniej niż kompleksowa modernizacja starego tramwaju, i kilkakrotnie mniej niż zakup nowego, niskopodłogowego tramwaju takiego jak PESA Swing, wartego 9 mln zł

      • 1 2

  • Dlaczego nie ma nocnej komunikacji w rejonie szpitala w Redłowie??? (1)

    Przydałyby się automaty biletowe oraz lepsze rozkłady autobusów w Redłowie bo jeżdżą stadami.

    • 7 3

    • jeżdżą po to stadami, byś mógł się przesiąść

      pomiędzy stadami mija zwykle 10 minut w szczycie i 20 minut poza szczytem, więc to chyba nie problem

      • 0 4

  • po co gdyni komunikacja jak ma coraz mniej ludzi (2)

    Czy dalej tam jeżdzą te psudonowoczesne jelczomercedesy z lat 90

    II kw 2013 r

    Gdańsk - 460 815
    Gdynia - 248 362
    Sopot - 38 014
    pow. Gdański - 104 111
    pow. Wejherowski - 204 770
    ____________________
    razem: 1 056 072

    III kw 2013 r

    Gdańsk - 461 222 (+407)
    Gdynia - 248 154 (-208)
    Sopot - 38 010 (-4)
    pow. Gdański - 104 790 (+679)
    pow. Wejherowski - 205 469 (+699)
    ____________________
    razem: 1 057 645

    wzrost: + 1573
    ________________________________________________________

    Liczba mieszkań przekazanych do użytkowania w okresie styczeń-listopad 2013 r.

    1. Gdańsk - 3652
    2. Gdynia - 1046
    3. Sopot - 94
    4. pow. Gdański - 1296
    5. pow. Wejherowski - 1107

    Liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto w styczeń-listopad 2013 r.

    1. Gdańsk - 4038
    2. Gdynia - 728
    3. Sopot - 58
    4. pow. Gdański - 431
    5. pow. Wejherowski - 832

    • 6 8

    • Statystyka kłamie, nie wierzcie propagandzie

      niemożliwe, powtarzam NIEMOŻLIWE aby ktokolwiek wyprowadzał się z raju na ziemi zwanym Gdynia

      • 3 2

    • Gdański Klub Miłośników pod wezwaniem dyr. Z w natarciu

      Darujcie sobie te dane z sufitu. Wystarczy popatrzeć na zatłoczenia autobusów pod dworcem PKP w Gdańsku. To jest wizytówka waszej jakości

      • 3 3

  • A dla mnie najgłupszą rzeczą w Gdyni są nazwy przystanków (2)

    Po co przystanki nazywać poprzecznymi ulicami, skoro i tak każdy (miejscowy czy turysta) szuka mniej lub bardziej świadomie ulicy, którą pojazd komunikacji miejskiej będzie się poruszał. W przypadku kilku przystanków na jednej ulicy można podawać układ łamany np. Świętojańska-kościół NMP albo Wiczlińska-Szczurek alley, Chwarzno-Stępa Street, itd.

    • 13 10

    • Przecież już to wprowadzają: Skwer Kościuszki - Infobox.

      I tak dobrze, że nie Infobox - Skwer...

      • 1 0

    • Masz lepszy pomysł? W tym wariancie można przynajmniej

      skojarzyć miejsce, w którym się człowiek znajduje. Zresztą tę samą zasadę ma Gdańsk, więc ktoś to chyba jednak przemyślał.

      • 0 0

  • Gdynia - Sopot (1)

    Połączcie dzielnice północne z Sopotem , nie tylko w lato ( i to też tylko w niedzielę i święta ) . Sprawdźcie S - takie malutkie autobusy na ilość pasażerów. Obojętnie o której by się nie jechało zawsze tłok. Zróbcie coś z tym .

    • 9 2

    • Fakt

      S-ka notuje często sporą frekwencję. Przez sporą ilość godzin powinna być obsługiwana przegubowcami

      • 7 0

  • Czas na zmianę przebiegu trasy liniI "K" (3)

    Chyba już nastąpił czas, by skończyć z dublowaniem jej przebiegu z trasą linii "X" na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta.
    Linia "X" ekspresowo obsługuje połączenie Karwin/Dąbrowy z Obłużem i Oksywiem i tak powinno pozostać. To najszybsze połączenie północy i południa miasta.
    Linię "K" powinno się już przetrasować, dając możliwość bezpośredniego połączenia mieszkańcom Chwarzna-Wiczlina z Cisową, Chylonią, Obłużem, Oksywiem, Pogórzem, czyli, że jej trasa powinna przebiegać:
    od Rdestowej dalej Wiczlińską, Chwarznieńską, (z pominięciem pętli Sokoła - nadal linia pośpieszna), Obwodnicą, i dalej po staremu, bądź z ewentualnymi korektami na Babie Doły czy Pogórze w zależności od potrzeb pasażerów.

    Chwarzno-Wiczlino się znacznie rozbudowało w ciągu ostatnich 2-3 lat, zwłaszcza przybyło sporo nowych mieszkańców w blokach mieszkalnych kilku osiedli.

    Przypomnę, żę mieszkańcy Gdyni w przeprowadzonym właśnie ankietach wskazali, że cenią sobie najbardziej bezpośredniość połączeń międzydzielnicowych.
    Niestety Gdynia-Zachód ma bezpośrednie połączenie tylko z centrum i południem Gdyni. Północ nie istnieje, przesiadka na Pętli Apollina nie wyczerpuje pełnych możliwości linii "K'

    • 11 0

    • Wkrótce powstanie połącznie ul. Zaruskiego i ul. Staniszewskiego.

      Wtedy cała komunikacja miejska w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino powinna być przekierowana tymi nowymi ulicami, przez środek nowych osiedli: Patio Róży, Sokółka II i Zielenisz. Przystanki na Staniszewskiego już są gotowe.
      Wtedy autobus K na Chylonię i Oksywie tym bardziej będzie wskazany.

      • 3 1

    • Równie dobrze 197 mógłby zajeżdzać na pętlę Wiczlino działki, bądż Sokółka, (1)

      ale akurat ten autobus ma b.dobrą frekwencję w kierunku Cisowa - Sibeliusa.
      W takim razie należałoby się zastanowić nad szybkim połączeniem w relacji: Chylonia DW.PKP - Chwarzno Sokółka.
      Trzy przystanki raptem i bardzo szybkie połączenie dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina na SKM-kę w kierunku Wejherowa.
      W ten sposób można by się dostać w 20-25 minut z Wiczlina do Rumii.

      • 1 0

      • no chyba, że ZKM Gdynia uruchomi regularne i w miarę częste (co 20-30minut) połączenie tym K przez Wiczlino

        • 1 0

  • Nadal brak połączenia dzielnic północnych z południem Gdyni, czyt. Orłowem (5)

    Linię 109 lub 182 przedłużyć od Łużyckiej do pętli "Klif" w Orłowie.
    Ewentualnie wprowadzić linię pospieszną Oksywie/Obłuże - Orłowo przez Łużycką, Drogę Różową (skorzystają na tym również mieszkańcy Małego Kacka).
    Nie prowadzić jej Al. Zwycięstwa ze względu na dublowanie z istniejącymi liniami.

    • 14 0

    • popieram

      • 1 0

    • również popieram (2)

      A może zwyczajnie wprowadzić na stałe G tylko poprowadzić tą linie trochę inaczej
      Pogórze Górne - Maciejewicza - Obłuże Centrum - Morska Estakada - Akademia Morska - Dworzec PKP Wolności (chodzi o ten przystanek gdzie jest 109) - Śląska -Węzeł Franciszki Cegielskiej - Różowa (koło pętli Redłowo SKM stryjska i SKM na różowej są zatoczki z przystankami więc tam może się autobus zatrzymać) Orłowska - Orłowo SKM KLIF i w zależności od potrzeb przeciągnąć ją do Sopotu/Oliwy. Fajnie jakby taki autobus jeździł z częstotliowścią eRki ale nie wiem czy tabor jest wystarczający

      • 4 0

      • nie jestem tylko pewien przebiegu w ul. Morskiej (1)

        Uważam, że powinna być Wiśniewskiego, Dworcowa, Śląska, a to dlatego że ul. Morską i dalej do Orłowa Klif jeźdzą już 27 i w części trasy 109.
        Byłoby to dublowanie linii na tym odcinku trasy.

        Niezależnie od tego i tak 109 przedłużyłbym do Orłowa.
        Tak 109 jak i G jechałyby z północy na południe, ale prawie zupełnie innymi trasami.
        Jedna zwykła, a druga pośpieszna. 109 z Babich Dołów, a G z drugiej strony, z Pogórza/Suchego Dworu.

        • 1 0

        • za dużo tego.Po pewnej godzinie trajtek 26 jedzie do Orłowa od Wzgórza prawie pusty to po co tam jeszcze te autobusy?Jest S i 31 jeszcze

          • 0 0

    • a wiesz jak wygląda ta pętla przy Klifie?Jest za mała na tyle linii i jeszcze przegubowe autobusy

      • 0 0

  • Chwarzno

    Więcej autobusów na chwarzno-wiczlino do kaczych buków i karwin

    • 7 1

  • Do poprawy

    Pogórze Górne całkowicie zaniedbana dzielnica jeśli chodzi o komunikację. Linia 194 kursuje często, co z tego jeśli to ciągle ta sama trasa tylko do Placu Kaszubskiego. W którą stronę człowiek chciałby się ruszyć, zdany jest na przesiadki, a to już podwójny koszt. W drugą stronę podobnie. I denerwuje mnie fakt, że większość autobusów kończy trasę na przystanku Maciejewicza, a dalej co? Ludzie nie mieszkają? Dlaczego nie można wydłużyć trasy linii 197, 182 do ulicy Czarneckiego?

    • 12 1

  • porządki nalezy zacząc od góry w innym przypadku bajzel pozostanie

    zarząd kierownicy managerowie out!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane