• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: skrzyżowanie przy dworcu do przebudowy

Michał Sielski
5 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 

Według zgodnej opinii kierowców i władz miasta skrzyżowanie ul. 10 lutego, Dworcowej i Podjazd jest niefunkcjonalne, niebezpieczne i coraz bardziej zakorkowane. Zostanie więc gruntownie przebudowane.



Najbardziej prawdopodobny przebieg skrzyżowania ulic: 10 lutego, Dworcowej i Podjazd. Najbardziej prawdopodobny przebieg skrzyżowania ulic: 10 lutego, Dworcowej i Podjazd.
Jeszcze przez tydzień można składać oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji, a w tym roku ogłoszony zostanie także przetarg na wykonawcę projektu przebudowy skrzyżowania zobacz na mapie Gdyni.

Budowa ma szybko ruszyć i szybko się zakończyć. - Każdy, kto tamtędy jeździ, zdaje sobie sprawę, że nie jest to normalne skrzyżowanie. Trudno skręcić z ul. Dworcowej zobacz na mapie Gdyni, wyjazd z ul. Podjazd zobacz na mapie Gdyni to też nawrót o niemal 180 stopni. Na szczęście nie dochodzi tam do wielu wypadków, bo kierowcy cierpliwie czekają, aż będzie dogodny moment. To powoduje jednak coraz większe korki, dlatego przebudowa skrzyżowania jest dla nas priorytetem - mówi wiceprezydent Gdyni, Marek Stępa.

Według analiz w najbliższych latach natężenie ruchu na ul. Dworcowej sięgnie nawet 600 pojazdów na godzinę. Dlatego zmieniony zostanie cały węzeł ulic Podjazd, Dworcowej i 10 lutego. Dziś jest to skrzyżowanie, na którym mniej doświadczeni kierowcy nie wiedzą, jak się zachować, a o płynności ruchu nie ma mowy. Najbliższy realizacji jest projekt pozytywnie zaopiniowany przez Biuro Planowania Przestrzennego - z osobnymi zjazdami w każdym kierunku. On także ma jednak wady.

- Aby uzyskać dodatkową powierzchnię na 1-2 pojazdy skręcające w lewo, należy dodatkowo rozważyć wariant zawężenia wlotu od ul. 10 lutego do dwóch pasów ruchu i poszerzenie w tym miejscu pasa dzielącego na skrzyżowaniu do 5-6 m. Obecnie zakłada się, że docelowo pojawi się bezpośrednie połączenie ulicy Nowej Węglowej z ul. Morską za pomocą wiaduktu drogowego ponad torami kolejowymi. Warianty rozwiązań z wyspą centralną są bardziej terenochłonne niż inne warianty, niewątpliwą zaletą tych rozwiązań jest ich większa przepustowość dla relacji w lewo - pisze opiniujący inwestycję dr Lech Michalski z "Biura Inżynierii Komunikacyjnej Maciej Berendt".

Koszt projektu nie jest jeszcze znany, bo ważą się losy realizacji odwodnienia. Istniejące dziś nie spełnia swojej roli, a jeśli będzie trzeba wymieniać wszystkie podziemne sieci, cena znacząco wzrośnie. - Więcej będziemy wiedzieć, gdy zdefiniowany zostanie układ drogowy. Kanalizacja burzowa jest jednak w złej formie i na pewno zostanie przebudowana - podkreśla Marek Stępa.

Budowa całkiem nowego skrzyżowania to początek rewitalizacji ul. 10 lutego. Ulica ma być gruntownie przebudowana, ale na pewno nie w najbliższych latach. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie przypominać ul. Świętojańską, czy zyska nowy charakter.

Pomysł naszego czytelnika:


Ciekawe rozwiązanie ruchu na skrzyżowaniu przesłał nam jeden z czytelników. Zmiana nie wymaga wielkich nakładów finansowych, a z pewnością usprawnia ruch.
- To nie jest jeszcze ostateczna wersja przebudowy skrzyżowania. Przygotowano kilka wariantów i z pewnością wybierzemy ten, który będzie najbardziej optymalny pod kątem wciąż wzrastającego natężenia ruchu - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (144) 5 zablokowanych

  • W Gdyni w przeciwieństwie do Gdańska się coś robi. (2)

    A w Gdańsku jest budyń - i wszystko jasne.

    • 7 4

    • to się nazywa obsesja, ale skoro ci z tym dobrze... (1)

      • 2 4

      • a jakaś merytoryczna odpowiedź?

        czy tylko insynuacje?

        • 2 2

  • Skrzyżowanie dla odważnych (3)

    Szczególnie jak ktoś jedzie z Dworcowej i "skręca" w 10 lutego - znak stop. Większość kierowców nie zwraca uwagi na linię ciągłą oddzielającą dwa pasy w tym samym kierunku na 10 lutego i zmienia pas - trzeba bardzo uważać.

    • 3 0

    • (2)

      dodaj do tego ludzi którzy tam nielegalnie przechodzą przez ulicę.

      • 1 0

      • I pszesłynne "L",w których dość często zasiada uczący się po raz pierwszy i silnik mu gaśnie.

        • 0 0

      • Teraz i tak nie przebiega tylu jak kiedyś

        • 0 0

  • A Pan Adamowicz z Gdanska dawno temu juz zmodernizowal ulice w rejonie dworca w Gdansku, bijac przy tym swiatowy rekord Guinessa (2)

    w dlugosci przebudowy. Wlokło to sie jak krew z nosa, pamietam i bede pamietal w trakcie wyborow samorzadowych. Juz ja panu podziekuje, panie Adamowicz...

    • 5 0

    • a twój kandydat z PiS-u i tak nie wygra :)

      • 0 2

    • hallera

      ee tam, i tak najlepszy byl remont ul hallera .... :P

      • 0 0

  • dobre skrzyżowanie

    tylko trzeba umieć jeździć,a jak ktoś nie potrafi to niech zostawi auto na parkingu

    • 5 2

  • nie podoba mi się ta propozycja przebudowy

    nie lepiej zrobić tam rondo? miejsca jest akurat.

    • 0 3

  • RONDO (1)

    tylko rondo rozwiaze ten problem... przynajmniej z dworcowej uda sie jakos skrecic w 10 Lutego.

    Kto jest za?

    • 5 5

    • Dwie sprawy w związku z rondem

      1. Jak przepuścić przez takie rondo ruch trolejbusowy (trakcja)?

      2. Jeżeli ruch od Dworcowej i w Dworcową będzie się zwiększał (a miasto tak zakłada, rozumiem, że ma podstawy), to zacznie się korkować 10 Lutego od skrzyżowania z 3 Maja do ronda in spe, a przecież na tym skrzyżowaniu są światła, więc korki mogą spokojnie sięgnąć Władysława IV.
      Z drugiej strony - patrząc od Morskiej/ Śląskiej mamy dość gwałtowny jak na warunki miejskie spadek ul. Podjazd, jeżeli kierowcy jadący z góry (zwłaszcza) od Morskiej będą musieli hamować przed rondem, a pamiętajcie, że tam jest jeszcze podporządkowany wjazd od Śląskiej - zrobi się kaszana w drugim kierunku, z drugiej strony torów. Ale tu akurat jest rozwiązanie - zrobić nitkę objeżdżającą rondo z prawej strony, tak żeby zjeżdżający z góry i jadący w 10 Lutego ku morzu w ogóle nie musieli wjeżdżać na rondo. Z tym, że taka nitka musiałaby lecieć jakoś na durch przez prokuraturę :- P

      Nie podoba mi się pomysł z rondem, aczkolwiek uczciwie przyznaję, że nie mam dobrego pomysłu na alternatywę :- (

      • 2 1

  • Nie ma kasy...

    10 Lutego to nawet bardziej reprezentacyjna ulica niż Świętojańska.

    Dobrze by było, żeby do 2012 odświeżyć tę piękną arterię otwierającą miasto na morze

    • 3 0

  • ten projekt

    oprócz trawniczków nic nie zmienia!!!
    1. Nie ma przejść dla pieszych
    2. przy tym natężeniu ruchu na 10 Lutego nadal skręt w lewo z Dworcowej będzie utrudniony
    3. światła zakorkują
    Najwięcje do powiedzenia mają tu kierowcy miejskich autobusów - oni nie mają wyjścia i męczą się na tym skrzyżowaniu - muszą się wpychać albo liczyć na uprzejmość innych kierowców

    • 7 0

  • MASAKRA!

    Nie ma wielu wypadków??? A ja tam miałam wypadek! Jechałam sobie jakieś 30-40km/h na motorku drogą z pierwszeństwem w stronę wiaduktu i z ul. Dworcowej wyjechała mi babka prosto pod koła. Dobrze, że nie przeleciałam jej przez szybę tylko wślizgiem zatrzymałam się jej na zderzaku. Ta się tłumaczyła tym, że autobus, który stał koło niej zasłonił jej widok i nie widziała czy ktoś tam jedzie czy nie. Ja parsknęłam śmiechem i nawet policjant się uśmiał jak usłyszał jej tłumaczenie!Niech szybko przebudują to felerne skrzyżowanie!

    • 3 2

  • Rondo z więcej niż jednym pasem na obwodzie (wyątkiem jest tzw rondo turinowe) i światłami to już nie jest rondo.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane