• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaką koleją będzie Pomorska Kolej Metropolitalna?

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik. Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik.

Do uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostało zaledwie kilka miesięcy, a my wciąż nie wiemy, czym właściwie jest PKM. Hurraoptymizm towarzyszący jej budowie i świetny marketing sprawiają, że całkowicie odmiennie podchodzą do niej mieszkańcy, urzędnicy i deweloperzy. Czy czeka nas zatem miłe zaskoczenie czy jednak rozczarowanie? - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Gdy w Warszawie mieszkańcy nie mogą doczekać się wciąż odkładanego w czasie uruchomienia II linii stołecznego metra, mieszkańcy Trójmiasta i Kaszub wciąż zastanawiają się, jak bardzo odmieni ich codzienne podróże Pomorska Kolej Metropolitalna.

Warszawskie metro to bowiem produkt sprawdzony, w pełni zintegrowany z pozostałymi środkami transportu, a w dodatku utożsamiany z szybkością oraz wysoką częstotliwością. W przypadku PKM nie wiemy dzisiaj nic, więc każdy interpretuje zapowiedzi w odmienny sposób.

Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania. Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania.
Biuro Rozwoju Gdańska jako instytucja odpowiedzialna za planowanie przestrzenne, PKM postrzega jako kolejną i ulepszoną linię Szybkiej Kolei Miejskiej, świetnie zintegrowaną z autobusami i tramwajami, a w dodatku o wysokiej zdolności przewozowej. W ten właśnie sposób uzasadnia się lokalizacje gęstej zabudowy w pobliżu przystanków - ostatnio przy PKM Niedźwiednik.

Podobny przekaz płynie też z materiałów promocyjnych deweloperów, którzy zachęcają do zamieszkania na osiedlach w pobliżu PKM. Jednocześnie po zapadnięciu decyzji o budowie kolei wyrzucili do kosza swoje dotychczasowe koncepcje zabudowy, i w miejscu planowanych jeszcze niedawno domków jednorodzinnych dążą do realizacji zwartej zabudowy mieszkaniowej i handlowo-usługowej. PKM jest obecna na plakatach i każdej mapie z lokalizacją osiedla jako podstawowy środek transportu.

Czytaj też: Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Całkowicie inne podejście stosuje Zarząd Transportu Miejskiego, który swoją deklaracją zaskoczył mieszkańców i radnych podczas ostatniego posiedzenia komisji rady miasta, nazywając PKM koleją regionalną bez żadnego wpływu na funkcjonowanie miasta.

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - przekonywał Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową. Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową.
Jednocześnie Gdańskie Inwestycje Komunalne budują węzły przesiadkowe przy kolei metropolitalnej, tak jakby PKM miała być rozwiązaniem zbliżonym do warszawskiego metra czy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli modelu komunikacyjnego zwożenia pasażerów do przystanków przesiadkowych.

Do tego nakłada się jeszcze inna wizja samorządu województwa, czyli formalnie inwestora PKM, który traktuje PKM jako element strategiczny wielkiej siatki połączeń aż po najbardziej odległe miasta naszego regionu.

W październiku sporo zamieszania wywołała zapowiedź o zaledwie trzech pociągach z Wrzeszcza na lotnisko oraz zaledwie jednym w ciągu godziny do Gdyni (taka sama częstotliwość miała być do wielokrotnie mniejszych Kartuz i Kościerzyny). Potem wprawdzie z tych ustaleń się wycofano, ale pewien niesmak pozostał, szczególnie gdy przedstawiono planowany tabor PKM z zaledwie jedną parą drzwi na człon pociągu. To niesmak traktowania PKM jako kolei, która ma rozwiązać problemy województwa, a nie aglomeracji.

Niezależnie do wizji urzędników czy deweloperów, PKM jeszcze inaczej postrzegana jest wśród mieszkańców. I tu nie brakuje ogromnego poparcia dla jej budowy, będącego jeszcze pokłosiem radości towarzyszącej Euro 2012, które było przyczynkiem do myślenia o odbudowie tzw. kolei kokoszkowskiej.

Rozbiórka tzw. Mostku Weisera Dawidka była jedną z kilku akcji promujących realizację PKM.


Jaką funkcję powinna przede wszystkim pełnić PKM?


Spełnienie marzeń o nowoczesnym systemie kolejowym, którego tak bardzo zawsze zazdrościliśmy krajom Europy Zachodniej, wielka frekwencja na każdej imprezie towarzyszącej PKM, spora liczba fanów na Facebooku i w Internecie (kilka stron miłośniczych, częste fotorelacje na różnych forach) i perfekcyjny marketing połączony z nawiązaniem do historii (widowiskowa rozbiórka tzw. Motku Weisera Dawidka), sprawiają że już na starcie PKM ma ogromną szansę na sukces.

Należy się jednak zastanowić czy sukcesem będzie samo uruchomienie kolei czy frekwencja, która przekroczy szacunki spółki powołanej do jej realizacji? Czy miarą sukcesu będzie gęsta zabudowa wzdłuż kolei czy może przewidywania ZTM-u i brak likwidacji połączeń autobusowych?

I czy rozmawiając o PKM, mamy na myśli za każdym razem ten sam rodzaj kolei? Wydaje się, że prawie zakończona budowa oznacza jednocześnie dopiero początek rozmów o tym, jak wykorzystać tę infrastrukturę. A żeby to dobrze zrealizować niezbędna jest ścisła współpraca urzędników i deweloperów z mieszkańcami celem wypracowania jednego, wspólnego stanowiska oraz oczekiwań wobec nowej linii kolejowej.

Miejsca

Opinie (299)

  • W sumie ciekawe. Wydano 1mld PLN i nie do konca wiadomo na co. (1)

    Prywatnych pieniedzy nikt raczej by w ten sposob nie wydawal.

    • 19 3

    • Bzdura

      Widać na co wydali. Obejrzy i przekonaj się. Jest beton, stal, zasiali nowe drzewka. Piszesz, że prywatnych pieniędzy by nikt w ten sposób nie wydał. Zobaczymy po 10 latach, czy wszystkie powierzchnie w centrach handlowych będą nadal zapełnione. Ile powierzchni na biura, ile hoteli wybudowano i stoją puste. W Hiszpanii całe miasteczka turystyczne stoją puste, bo budowano bez zapotrzebowania. Jeszcze nigdy nikt w nich nie mieszkał oprócz osób, które muszą je utrzymywać. Tak będzie też w Polsce, jeżeli pieniądze unijne zostaną wykorzystane na głupoty.

      • 5 1

  • (7)

    Prawda, że tą inwestycję wybudowano za pieniądze zabrane ludziom którzy żyją teraz, zastanawiając się często czy kupić salceson czy kaszankę, taka prawda. Z drugiej strony taka kolej jest ponadczasowa, jest czymś jak rzeka czy (przesadzam) kościół Mariacki. Jej wykorzystanie i potencjał będzie różnie wykorzystywany przez dziesiątki przyszłych lat. Wracając do początku, zastanawia tylko czy to czas na budowanie "piramid"? Jesteśmy biedni. Do centrum solidarności wchodzę jak do katedry, a przecież to ja, biedny żuczek, jestem jej mecenasem:-)

    • 10 4

    • Piszesz bzdury. (5)

      W tym miejscu była już kolej i zniknęła. Również PKM może zniknąć, ale na razie będzie musiała służyć przez wiele lat, aż zostaną spłacone długi. Kościół Mariacki był katolicki, ewangelicki a teraz jest muzeum propagandy katolickiej. Zabytek bez wpływu konserwatora. Nie wiem co dodają do twojej kiełbasy, ale może pościłbyś trochę, bo za dużo tłuszczu nie wspomaga myśleniu.

      • 4 2

      • pamiętasz w jakich okolicznościach tamta kolej "zniknęła"? (4)

        • 2 1

        • (3)

          Nie odbudowano jej po wojnie, bo uznano, ze to bez sensu. Potem wiele razy myslano o jej odbudowie i za kazdym razem dochodzono do wniosku, ze to bez sensu. Az w koncu nastal Budyn...

          • 2 1

          • (1)

            podobny los spotkal kolej do Nowego Portu i do Oksywia
            pierwsza byla nawet w SKM
            pamietam jak byly w nie tlumy (starosc)
            dziś na tych torach rosną drzewa grube jak moje ramię
            pożyję troche to dożyję zalesienia torów PKM
            i osobnych biletów na tramwaje parzyste i na nieparzyste

            • 2 2

            • naprawdę mi ciebie żal, żuczku

              • 1 2

          • nie odbudowywano jej po wojnie, bo były pilniejsze inwestycje (m. in. linia do wywozu węgla do Rosji)

            Potem wiele razy o niej myślano, ale ktoś trzymał teren w rezerwie pod ulicę. A potem się okazało, że linia ma potencjał dla transportu miejskiego - bo łączy tereny przeznaczone pod mieszkaniówkę oraz lotnisko.

            • 0 0

    • Linia pasażerska do Starej Piły, została zlikwidowana jeszcze w początkach lat 30-tych, jako nie uzasadniona. Owszem czasy się zmieniły jak i zabudowa górnego tarasu ale tez brać pod uwagę należy, usamochodowienie mieszkańców, jakiego przed blisko 90-ciu laty nie było.
      Sam nie wiem jak będzie z PKM, nie patrzę jakoś pesymistycznie na całość ale optymistyczne zapowiedzi mnie też nie przekonują, bo widzę masę mielizn i czuję że chodziło raczej o "wziątki" z inwestycji dla krewnych i znajomych królika, niźli o wygodę mieszkańców aglomeracji.

      • 1 0

  • Dokąd i skąd będą jeździć autobusy przez wiadukt na przystanku Jasień ?

    Chodzi o zdjęcie nr 3.
    Czyżby to nie ogłoszona oficjalnie decyzja o likwidacji lasów TPK w okolicach doliny Strzyży i oddaniu terenów po wykarczowanym lesie kolegom deweloperom?
    A władza "przyzwyczaja" nas do tego planu, a oponentom będzie mówić - przecież zawsze był taki plan - ten autobus od strony lasu jest na wizualizacjach co najmniej od 2012.

    • 4 4

  • Kielnieńska (2)

    Bez przystanku PKM Osowa-Północ(Kielnieńska) ta kolej dla większości mieszkańców Osowej,Kaczych Buków,Chwaszczyna i pozostałych ościennych miejscowości,których mieszkańcy docierają autobusem bądź samochodami do Gdańska nie ma sensu,bo nikomu nie będzie się chciało dojeżdzać do stacji Osowa PKP zwłaszcza autobusem z linii 171,gdzie najpierw będą musieli przesiąść się na przystanku Barniewicka w kolejny autobus,żeby dojechać na dworzec...

    • 15 1

    • (1)

      Podobnie bez przystanku PKM Zaspa dla mieszkańców Zaspy całę PKM nie ma sensu... nie wspominając nawet o braku jednego biletu na całą komunikacje na poziomie ceny Warszawskiego.

      • 1 1

      • niedługo nawet SKM Zaspa nie będzie

        w celu budowy wiaduktu pozwalającego na przejazd z torów PKM w linię SKM przewiduje się zburzenie wspomnianego przystanku. Michał, pogódź się z tym.

        • 0 0

  • ciweszą się kolesie jtórzy zarobili przy budowie

    oraz deweloperzy którym udało sie odrolnić grunta i teraz beda stawiac klocki

    • 10 3

  • Autor stawia bardzo dobre pytanie ... (2)

    Autor stawia bardzo dobre pytanie, ale mógłby sobie sam na nie odpowiedzieć. Jeże PKM miałoby być wyłącznie koleją regionalną, to dlaczego zatrzymywać będzie się na terenie miasta Gdańska co 3 minuty? Z drugiej strony, jeżeli PKM miałaby być SKM-ką, to gdzie pozostała sieć trakcyjna? Czy mamy gdzieś w Polsce SKM-kę z napędem spalinowym?

    Budowa węzłów przesiadkowych przy kolei metropolitalnej nie jest błędem. Przecież bez sensu byłaby jazda autobusem z Niedźwiednika na lotnisko albo do Wrzeszcza, żeby pojechać do Kościerzyny. Tylko dlaczego każdy pociąg miałby zatrzymywać się na każdym przystanku? Dworzec przy lotnisku mógłby być dworcem regionalnym na którym można by przesiadać się między koleją regionalną a SKM-ką. SKM-ka kursowałaby z Gdańska Głównego przez Wrzeszcz, Rębiechowo do Gdyni a pociąg regionalny do Kościerzyny i Kartuz. 3 minuty po SKM-ce dojeżdżałby do Portu Lotniczego pociąg regionalny i zabierał chętnych do jazdy w kierunku Kartuz a SKM-ka jechałaby dalej do Gdyni. W przeciwnym kierunku dojeżdżałaby SMK-ka która również dowoziłaby chętnych do podróży do Kartuz i jechałaby dalej do Gdańska. Wszystko na jednym bilecie pomorskim.

    Zrozumiały jest protest mieszkańców Osowy. Pociągi z Gdańska do Kościerzyny będą ich omijały. Podróż z Osowej do Gdańska może skrócić się o połowę czasu, ale ile będą kosztowały bilety?

    Chyba jakąś pomyłką w systemie jest nabywanie taboru przez państwo/władze regionalne. Niech województwo Pomorskie zleci organizację transportu na trasie PKM MZKZG. MZKZG mogłoby zamówić tabor i ogłosić konkurs na przewoźnika. Nie byłoby problemu z biletem metropolitalnym. W ten sposób różni przewoźnicy mogliby ubiegać się o świadczenie usług, nawet ci, których nie stać na zamówienie nowego taboru. W Niemczech ogłaszane są przetargi na 15 lat. Bilety są te same dla wszystkich przewoźników w całym zrzeszeniu komunikacyjnym i obojętnie czy bilet kupuje się online, czy na papierku, obowiązuje ta sama cena. W Gdańsku jest chaos.

    • 8 3

    • problem jest w braku chęci (1)

      mamy za dużo organizatorów przewozów, jeszcze więcej wykonawców usług. Co gorsza, SKM jest firmą o zbyt dużej ilości udziałów "centralnych" - oni nie mają interesu w integracji. Dopóki województwo i gminy nie przejmą części udziałów - nic się nie zmieni.

      • 2 2

      • ależ juz bylo że mieli 50% to rząd PO zmienił ich udział do 25%
        tak wynika z BIP
        gratulacje

        • 1 2

  • haha, klapa nie klapa, ta kolej na pewno nie upadnie (1)

    jeśli bilans wyjdzie na minus, do zera dopłaci województwo. Zupełnie tak samo jak do przewozów regionalnych.

    • 6 3

    • właśnie wracam ze spaceru rowerkiem , bylem na peronie kolejki Nowy Port. podobny do tego zdjęcia!

      chwasty, opuszczenie, zabytkowy budyneczek kasy i brzozy rosnące na torach

      ile czasu, że PKM będzie wyglądać dokładnie tak samo?
      dwadzieścia lat?
      dziesięć?
      pięć?

      • 0 2

  • Mieszkam na Karwinach. Chciałbym wsiąść do tego pociągu i dojechać do Gdańska (1)

    Jeśli będę musiał przesiadac się we Wrzeszczu to jest to dodatkowy wydatek i strata czasu.

    • 3 2

    • dlaczego dodatkowy wydatek?

      bo są osobne bilety! dobrze że na tramwaje każdej linii nie ma osobnego RODZAJU biletu.

      i nie daj sobie wmówić ściemy. że jak se kupisz sieciówkę za 220 tonie będą osobne

      fura. tylko fura. w gazie. taniej. a dla skner - skuter

      • 2 3

  • Dla mnie mieszkającego na Osowej, a pracującego we Wrzeszczu... (1)

    ...PKM to bomba. Po pierwsze znacznie się skróci czas przejazdu z/do pracy, po drugie ile by nie kosztował bilet miesięczny/semestralny, na pewno będzie taniej niż w pojedynkę autem. Będę miał motywację, żeby w dni robocze zostawiać samochód w garażu.

    • 12 3

    • leming

      • 1 7

  • na nasz 'entuzjazm' wpływa wiedza, że będzie kolejny bilet

    do biletu na skm
    do biletu na ztm
    do biletu na zkm

    a weźcie se wszystkie w/w wsadźcie w zadek
    ludzie byli by chorzy na głowę, gdyby nie woleli samochodów

    warsiawski przykład jest od czapy, tam nie ma osobnych biletów na metro!!!

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane