• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Ołowiankę powstanie najwcześniej w 2015 roku

Katarzyna Moritz
11 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Koncepcja kładki zaprojektowanej przez Słoweńców. Koncepcja kładki zaprojektowanej przez Słoweńców.

Choć międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną kładki przez Motławę zobacz na mapie Gdańska rozstrzygnięto ponad cztery miesiące temu, na przeprawę możemy liczyć nie wcześniej, niż za dwa lata.



Projekt wygrał bo nie narzuca się swoją wielkością i formą, a nawiązuje do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki przypomina  kabinę dźwigu portowego.
Projekt wygrał bo nie narzuca się swoją wielkością i formą, a nawiązuje do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki przypomina  kabinę dźwigu portowego.
Idea budowy kładki na Ołowiankę pojawiła się w 2004 roku. Po kilku latach sporów i dyskusji, w tym z pomorskim konserwatorem zabytków i Urzędem Morskim w Gdyni, znalezieniu sponsora w postaci Elektrociepłowni Wybrzeże (dziś to EDF Wybrzeże), wydawało się, że można już budować przeprawę, która ułatwi poruszanie się po śródmieściu Gdańska.

Jednak w 2008 roku wybuchła burza wokół wyglądu kładki, bo przygotowany przez miasto projekt był fatalny: toporny, siermiężny, po prostu brzydki. Dlatego miasto postanowiło wyłonić projekt kładki w międzynarodowym konkursie architektonicznym, który rozstrzygnięto w listopadzie zeszłego roku. Wygrała go pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii.

Kiedy powinna powstać kładka na Ołowiankę?

Sprawdziliśmy, co od tego czasu zmieniło się w sprawie budowy kładki.

Miesiąc temu kwestię czuwania nad budową kładki powierzono Zarządowi Dróg i Zieleni. To jego urzędnicy przygotowują zamówienie na projekt budowlany w trybie zlecenia z wolnej ręki, które ma trafić do architektów ze Słowenii. Zostaną oni zaproszeni do złożenia oferty i negocjacji warunków umowy, takich jak cena, terminy, harmonogramy potrzebne do zawarcia umowy.

- Jesteśmy obecnie na etapie tłumaczenia naszego zaproszenia do złożenia oferty i warunków realizacji zamówienia na język angielski. Myślę, że ze Słoweńcami spotkamy się na negocjacjach w pierwszej połowie kwietnia - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Dopiero po negocjacjach będzie można podpisać umowę, w której zapisane będą m.in. takie szczegóły jak harmonogram budowy kładki. Dlatego zanosi się na to, że kładki szybko nie zobaczymy. Dlaczego?

- Z doświadczenia wiem, że projektu budowlanego nie uda się zrobić szybciej, niż w rok od podpisania umowy. Jeśli podpiszemy ją latem, to projekt będzie gotowy latem 2014 roku - przewiduje Mieczysław Kotłowski.

Poza niezbędną biurokracją, sporą przeszkodą w szybkiej realizacji zamówienia może być język. Z tym można by sobie poradzić, gdyby Słoweńcy poprosili o pomoc któreś z polskich biur projektowych.

Ile może potrwać sama budowa?

- Trzeba wyłonić wykonawcę w przetargu nieograniczonym, a tu różnie bywa z odwołaniami. Zakładamy, że odbędzie się on w przyszłym roku, więc w bardzo optymistycznym założeniu kładka może powstanie w 2015 roku - prognozuje Kotłowski.

Koszt inwestycji został określony przez inwestora - czyli miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych. To musi wystarczyć na budowę otwieranej kładki z budynkiem do jej obsługi oraz na zagospodarowanie terenu przy przeprawie. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.

Opinie (104) 3 zablokowane

  • Kładka do teatru szekspirowskiego i do utajnienia (1)

    Jak już Urząd bardzo chce wydać nasze pieniądze to proponuję połączyć kladką dwie najbardziej nonsensowne budowle Taeatr Szekspirowski i Centrum Solidarności - jedno za prawie 100 mln pln a drugie za ok 300 mln pln, tak więc kilka baniek na kładkę nikogo nie będzie razić, zwłaszcza "pieniaczy" niezgadzających się z polityką wydawania publicznej kasy przez Jaśnie Panujących w Gdańsku.

    Może ktoś ma jeszcze inne pomysły co kładka powinna łączyć?

    Ponadto przebieg kładki i jej koszt należy utajnić, podobnie jak kilka innych tematów jak chociażby umowy Miasta Gdańska finansowane z publicznych pieniędzy.

    • 13 2

    • Kolejka gondolowa

      Najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie ECS i teatru Szekspirowskiego linową kolejką gondolową, co zapewniłoby turystom możliwość oglądania panoramy starówki z lotu ptaka; ale by było.... W późniejszym terminie można by zbudować na terenach postoczniowych kolejkę górską i olbrzymi diabelny młyn z karuzelami, a z zabytkowych dźwigów KONE można by urządzić skoki na bandżi.... Super by było; skoro 400 milionów wydano na te dwa jakże niezbędne obiekty, to zwykłym ludziom też się należy jakiś park rozrywki....

      • 0 0

  • Do tej pory to nawet Chińczycy skleciliby ładna kładkę z bambusa!! A bambus jest w modzie.

    • 7 2

  • Takie rzczy tylko w budyniowie (1)

    Glosujecie na po-paprańcow to teraz widzicie jak was maja w d...

    • 13 2

    • PO-PIS się popisał

      co jeden nie spaprał to drugi go w tym poprawił.
      Zdecydowałem: pójdę głosować na wybory samorządowe dopiero wówczas, gdy to będą wybory na konkretne, kompetentne osoby, a nie członków PO-PIS-owej plajty

      • 3 3

  • Nie chcemy kładki!!! Dopływ statków do żurawia to ogromna atrakcja dla nas i turystów!!! (3)

    • 19 3

    • (1)

      Dla tych co płyną jachtami (żaglowymi i motorowodnymi) też to jest miłe uczucie, jak ludzie stojący nam machają : )

      • 0 2

      • a duże stetki?

        • 0 1

    • kładka w tym nie przeszkadza

      • 0 0

  • Zeglarz (2)

    prawie wszyscy są przeciw kładce a władze Gdańska i tak swoje robią. Podobnie było ze ścieżką rowerową na Wita Stwosza. Jest tyle potrzeb w Gdańsku ale wy tylko wiecie na co wydać pieniądze.

    • 16 2

    • Bardzo mądrze kolega Piotr mówi. Żeglarze już nijak nie będą mogli wpłynąć do Gdańska. Jedynie kajaki.

      • 1 0

    • na razie przy Wita Stwosza nie ma drogi rowerowej

      jak będzie po niej jeździło wielu cyklistów, czy odwołasz swoje smutactwo Piotrze?

      • 0 1

  • Kładka psuje historyczny widok na pobrzeże

    • 13 3

  • ...

    Pasuje jak świni siodło

    • 16 3

  • Nie dla kladki

    NIEPOTRZEBNA ! Tyle lat nie byl i bylo dobrze !

    • 9 1

  • Paskudny ten projekt kladki

    Moim zdaniem do zabudowy starowki pasuje jak swini siodlo

    • 12 1

  • Kładka

    Prezentowana powyżej kładka (w nowoczesnym stylu) psułaby urok zabytkowego Gdańska.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane