• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna potrzebna także na zachodzie Gdyni

Lechosław Dzierżak
25 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

- Najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń - pisze nasz czytelnik, pan Lechosław.



Wiele się teraz mówi o powstającej właśnie Kolei Metropolitalnej, łączącej centrum Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie oraz górnym tarasem Trójmiasta (Osowa, Wielki Kack, Karwiny). Powstała również linia do stadionu PGE Arena i Amber Expo. Wiele się mówi o powstaniu kolejnej linii na lotnisko w Kosakowie. Gdańsk mocno inwestuje w rozwój sieci tramwajowej. Wszyscy mają dosyć stania w korkach. Nikt nie ma wątpliwości - transport szynowy jest dobry dla rozwoju miasta.

Czytaj także: Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Dlatego najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Powstaje właśnie ogromne osiedle na terenach Gdyni Zachód. Ilość terenów przeznaczonych pod zabudowę wielorodzinną jest zatrważająca, ale i również bardzo potrzebna dla rozwoju miasta. Jednak pewne jest, że po zabudowaniu całego terenu siłą rzeczy osiedla te będą borykały się z problemami komunikacyjnymi. Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej nie wystarczy. Rozwiązaniem mogłaby być kolej i jest to możliwe.

Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń. Dlatego wnioskowałem o wpisanie do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni budowę torów na trasie Osowa - Dąbrowa - Wiczlino - Gdynia Centrum.

Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską i Rdestową i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Dzięki takiemu połączeniu tereny Gdyni Zachód będą jeszcze bardziej atrakcyjne. Mieszkańcy tych terenów bez problemu będą mogli dojechać w różne zakątki Trójmiasta bez stania w uciążliwych korkach - pojadą szybkim, cichym i nowoczesnym szynobusem.

O wpisanie linii do studium ubiegam się od stycznia bieżącego roku. Z moich informacji wynika, że koncepcja się spodobała gdyńskim planistom i ma dużą szansę na wpisanie do studium kierunków zagospodarowania przestrzennego, które już niedługo będzie wyłożone do wglądu.

Zobacz jak przebiegnie linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdańsk.

Lechosław Dzierżak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (246) 3 zablokowane

  • A ja sie domagam budowy lotniska w Małym Trojmiescie (6)

    Np w Rumi bo jest tam stary przedwojenny pas i starczy tylko dopłata z Unii Europejskiej na rewitalizację

    • 31 8

    • Lotnisko w Rumii? (2)

      Chyba dla latawców...

      • 3 5

      • Lotnisko w Rumi (1)

        Trochę historii poczytaj. Lotnisko w Rumi było bardzo ważne wiele lat temu. Osobiście bym je odbudował i latał z Redy, bo normalnie jeździć to się tu nie da.A w sezonie tylko balon, albo śmigłowiec. Ale kogo to obchodzi. To tuż za granicą administracyjną Gdyni, więc problem nie Trójmiasta tylko Małego Trójmiasta.

        • 9 1

        • Kiedyś to się za chałupę s**** do sławojki biegało, a głupie chłopy sobie zachcieli porcelany w domu.

          • 1 1

    • (2)

      PIszesz o rumi redzie wejherowie ??? Jako mieszkaniec Sopotu domagam sie odizolowania "małego trójmiasta" od reszty aglomeracji ,wprowadzenia kontroli granicznej i zakazu wjazdu buraków o rej.GWE do prawdziwego trójmiasta!!!! Gdzie nie spojrzysz w czwartek ,piątek lub sobotę banda śmieciarzy w golfach III z rej. GWE lub GPU !!! Won do siebie

      • 11 13

      • Sopocik

        Twój Sopot jest mniejszy od Rumi, Redy i Wejherowa, dlatego pełno GWE. Sam też szczęśliwy nie jestem z powodu GWE, ale nie pozwolono nam mieć np GRE, choć malutki Sopocik z jakiegoś powodu dostał GSP ...

        • 8 2

      • mamona

        Dzięki GWE i GPU Sopociaki się bogacą , jeżeli ktoś tego nie rozumie to ma ,,nierówno po sufitem,, albo jest ,,debilem po podstawówce,,.

        • 2 1

  • (1)

    co mądrzejsi ekonomiści alarmują:po 2020 skonczą się dotacje unijne.A my,podobnie jak Hiszpanie,zostaniemy z nieczynnymi lotniskami,liniami kolejowymi,biedronkami,akwaparkami,obcymi bankami etc.Gdzie inwestycje w nowoczesny przemysł,którego dochody będa wspomagac budżet kraju i regionu?Samym zbijaniem europalet nie da sie podnieść poziomu Polski.

    • 46 6

    • W jaki sposób ma działać przemysł

      bez rozbudowanej siatki transportu? W jaki sposób wozić towar? Jak mają przemieszczać się pracownicy?

      • 7 1

  • Kolej się nie sprawdza - przystanki są zbyt daleko od siebie (2)

    powinno być raczej coś w rodzaju tramwaju szynowego z bliskimi przystankami

    • 18 13

    • Bez sensu

      I gdzie te przystanki- na każdej lesnej polanie??
      To ma byc aglomeracyjny srodek transportu, szybki i efektywny, a nie kolejna linia tramwajowa czy metro!
      Do lotniska ma dojechac w 20- 25 min z centrum a nie w 40!

      • 12 2

    • Kolej sprawdza się dobrze

      Wystarczy zaplanować tak linię autobusowe, aby jeździły i zbierały ludzi z osiedla i dowoziły do kolejki w porę. Potem przesiadka drzwi-drzwi i szybko do centrum.

      Na samych osiedlach takich korków nie ma więc dobre rozplanowanie kursów powinno być proste.

      • 10 2

  • To są stare plany niemieckie z Gdyni do Wiczlina

    • 9 1

  • Dlaczego nie będzie przystanku na Małym Kacku ?

    Miałbym około 1,5km i chętnie by skorzystał, do stadionu mam prawie 3 km i jest to za daleko aby co dzień iść pieszo

    • 16 1

  • A pod górą Donas będzie tunel czy jak ? :) (2)

    • 11 1

    • Paint wszystko zniesie

      Nawet spadki 20%. Mapa jest płaska. Ziemia niestety już nie.

      • 6 0

    • Góra Donas to raz,

      dwa to odejście od planowanej (rozsądnie w dolinie/wąwozie), po zielonej kresce, linii kolejowej na północny zachód do Chwarzna, jadąc od centrum. Przecież tam musiałby być tak stromy podjazd, że chyba tylko kolej linowa by podjechała :-). Pan Lechosław nie dopracował swojej koncepcji, mówiąc delikatnie. Już lepiej zostańmy przy tej zielonej linii, która ma "ręce i nogi".

      • 2 0

  • Taa (1)

    Kreski na mapach stawia sie latwo. A prawdziwa koleja pojedziemy tam za 200 lat. Tyle, ze nie MY pojedziemy, a nasze prawnuki. O ile wogole..

    • 8 5

    • ośle..

      Google obcy? W ogóle.

      • 2 1

  • szkoda ze Witomino ta kolej omija szerokim łukiem

    a to przecież spora dzielnica

    • 11 0

  • mr prezydent

    Drodzy Gdynianie
    zapomnialem ze o najnowszych inwestycjach mieliscie dowiadywac sie w infoboxie a tu na trojmiescie.pl pisza o kolei. Chyba niepotrzebie powstala ta inwestycja

    na potrzebna kolei nie ma pieniedzy bo wszyskie utopilem w lotnisko. Chyba niepotrzebnie powstala ta inwestycja.

    ale zadam pytanie. Po co wam to wszystko. Macie przeciez centrum handlowe riviera. Zamierzam wprowadzic takze dni pieszego pasazera takze nie widze sensu wydawac pieniedzy na transport.

    • 26 15

  • Foletowa - Szczurkowa (1)

    Po to aby Prezydent pieszo mógł wsiąść do kolejki

    • 5 8

    • Myślę, że wtedy już były Prezydent - tak szybko tego nie wybudują ;) Ale poza nim również dziesiątki tysięcy mieszkańców nowej Gdyni-zachód. Super pomysł. popieram projekt! :)

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane