• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna w najlepszym wariancie

Maciej Naskręt
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego. Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego.

Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji Kolei Metropolitalnej w wersji najlepszej dla mieszkańców. Powstaną dwa tory, po których pojadą pociągi elektryczne.



Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej. Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej.
Budowa Kolei Metropolitalnej będzie kosztować 719,1 mln zł, z czego 85 proc. - 611,2 mln zł - pochodzić będzie z Unii Europejskiej. To kwoty porównywalne z wydatkami na budowę drugiej nitki metra w Warszawie.

Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej w Gdańsku będzie realizowana według najbardziej dogodnego dla pasażerów wariantu. Oznacza to, że w połowie 2015 r. pojedziemy z Gdańska Głównego przed nowy terminal w Porcie Lotniczym w Rębiechowie pociągami o napędzie elektrycznym. Zajmie to nie dłużej niż 25 minut. Do dyspozycji będziemy mieli osiem nowych przystanków, w tym dworzec pod ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

W czwartek Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji przedsięwzięcia przez spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA .

- Budując tę linię mamy nadzieję na wsparcie ze strony samorządów Gdańska i Gdyni, które chcąc spopularyzować Kolej Metropolitalną, powinny wybudować węzły integracyjne Strzyża, Rakoczego, Wróbla Staw, Matarnia, Osowa, Karwiny i Wielki Kack - mówi Mieczysław Struk, Marszałek Sejmiku Województwa Pomorskiego.

Inwestycja będzie podzielona na dwa zadania. Pierwsze to budowa linii dwutorowej od Portu Lotniczego w Gdańsku do linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia i wykonanie tymczasowego przystanku Gdańsk Port Lotniczy z peronami. Na tym odcinku nie powstanie sieć trakcyjna, czyli będzie on na razie obsługiwany przez szynobusy. Budowa ruszy w październiku 2011 r. i ma być gotowa w maju 2012 r.

Druga, znacznie większa część inwestycji będzie polegać na budowie linii dwutorowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do Portu Lotniczego w Gdańsku wraz z przystankami. Wtedy wykonana zostanie też elektryfikacja linii na całej długości z Wrzeszcza do Osowej i wybudowana zostanie stacja w Barniewicach. Z tym zadaniem wykonawcy będą musieli uporać się do 2015 r.

Już w kwietniu tego roku PKM S.A. wyłoni wykonawcę projektu, a w maju złoży wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Wtedy też powinien mieć w ręku decyzję środowiskową dla budowy kolei.

Miejsca

Opinie (282) 7 zablokowanych

  • Brawo!!!!

    Do roboty

    • 4 1

  • a jaki jest plan w temacie biletów?

    Mam tylko nadzieję, że da się tym jeździć w ramach już istniejacych biletów SKM lub ZKM i nikomu nie przyjdzie do głowy, żeby wymyślić kolejny rodzaj biletu.

    • 10 0

  • hmmm (1)

    marzenia, to często wystepujace uczucie, gdy patrzeć na te zdjecia, to wydaje sie super, tylko jezeli ten 18km odcinek bedzie cały czas na takim moście, to to bedzie niezły koszt, a tym bardziej ze w polsce, super by było, lecz to \niemożliwe, przejcmy do rzeczywistych rysunków, a nie jakieś bajki

    • 0 3

    • "mosty" to są nad rzekami

      a to co widać na wizualizacjach to wiadukty nad istniejącymi drogami.

      Jak miało by to być inaczej narysowane i dlaczego w Polsce jest to niemożliwe do wykonania?

      Większa część linii zostanie poprowadzona po istniejącym od wielu już lat choć pewnie wymagającym przebudowy nasypie.

      • 2 0

  • A z jaka częstotliwościa będą kursować pociągi jeden na godzinę ? a może wcale aby nie przynosily straty dla SKM

    ...

    • 0 6

  • Co z południem miasta

    A południe i południowy zachód Gdańska stać nadal będą w korkach na Podmiejskliej, Małmiejskiej Trakcie Św Wojciecha, z Szadółek, Kowal , Oruni itd. Ciekawe jakby sprawdzić adresy zamieszkania włodarzy miasta czy się będą pokrywały z rejonami gdańskich inwestycji ?

    • 5 5

  • przystanek Zaspa

    • 1 2

  • przystanek Zaspa (5)

    dziwię się, że w planach nie uwzględniono stacji na Zaspie ???!!!

    • 1 7

    • przystanek Przymorze (3)

      A ja się dziwię że w planach nie uwzględniono stacji na Przymorzu

      • 1 0

      • przystanek Oliwa (2)

        A ja się dziwię że w planach nie uwzględniono stacji w Oliwie

        • 1 0

        • przystanek Żabianka (1)

          A ja się dziwię że w planach nie uwzględniono stacji w Żabiance

          • 2 0

          • przystanek Ujeścisko

            A ja się dziwię że w planach nie uwzględniono stacji na Ujeścisku

            • 1 0

    • nie uwzględniono, bo Marszałek chce wozić powietrze

      po co 40-stutysięcznej dzielnicy dojazd do Portu lotniczego?

      • 0 0

  • lepsze byłoby metro, ale gdy się nie ma co się lubi to się lubi .... czego się i tak nie ma :)

    • 0 2

  • BANINO

    dlaczego nie mozna zrobic stacji w baninie???

    • 8 5

  • A co z Gdynią i Karwinami? Dlaczego tylko do Osowy? (1)

    .

    • 5 4

    • Gdynia sie nie doklada do PKM

      -nie stac jej.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane