• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta w centrum Gdańska mają zjechać do podziemi

Michał Brancewicz
20 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Targ Rybny od lat służy za parking. Jest jednak szansa, że auta zjadą pod ziemię - to jedna z lokalizacji, gdzie może powstać podziemny parking. Targ Rybny od lat służy za parking. Jest jednak szansa, że auta zjadą pod ziemię - to jedna z lokalizacji, gdzie może powstać podziemny parking.

Gdańsk po raz kolejny będzie poszukiwał inwestorów, chętnych do wybudowania parkingów podziemnych w centrum miasta. Do wyboru jest pięć lokalizacji, z czego jedna naziemna. Umowa powinna zostać podpisana w drugiej połowie przyszłego roku.



Będziesz korzystał(a) z parkingów podziemnych w centrum miasta?

Niezrażeni wieloma niepowodzeniami urzędnicy kolejny raz ogłaszają konkurs mający wyłonić firmę lub kilka firm, które zaprojektują, sfinansują i wybudują oraz będą obsługiwać parkingi kubaturowe w Gdańsku.

Powód? W rejonie Śródmieścia i Starego Miasta brakuje ok. 3 tys. miejsc postojowych.

Tym razem do wyboru jest pięć miejsc: Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie GdańskaTarg Węglowy zobacz na mapie Gdańska oraz Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. W przypadku pierwszych czterech mowa jest o stworzeniu przynajmniej jednopoziomowego parkingu podziemnego, natomiast w ostatniej może powstać parking naziemny.

- Tym razem nie ma obowiązkowych lokalizacji, co wcześniej było dla inwestorów barierą i rzutowało na cenę. Chcemy, żeby zadecydował o tym rynek - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Najwięcej miejsc powstać może na Długich Ogrodach. Pod uwagę brane są dwie opcje (776 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych lub 719 miejsc plus 9 dla autobusów). Obiekt może mieć maksymalnie 14 m. Wygląd fasady budynku musi być skonsultowany z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

W ramach parkingu przy Podwalu Przedmiejskim rozważane są dwa warianty powierzchni oraz sposoby parkowania. Większy będzie w stanie pomieścić 342 pojazdy parkowane w sposób tradycyjny, natomiast w wypadku zastosowania automatycznych urządzeń parkujących, ta liczba zwiększy się do 681. Parking o mniejszej powierzchni pomieści odpowiednią 242 i 486 aut.

Według planu parking pod Podwalem Staromiejskim ma zostać podzielony na dwie części, Jedna pomieści od 121 do 242 pojazdów, druga między 242 a 484, w zależności od sposobu parkowania.

Jeśli inwestor wybierze lokalizację na Targu Węglowym to pod jego powierzchnią będzie mógł umieścić ok. 162 miejsc parkingowych.

Koncepcja dla parkingu na Targu Rybnym zakłada, że pod ziemią powstanie obiekt z 43 miejscami, a na powierzchni klatka schodowa z windą.

Cztery miesiące negocjacji

O tym, z kim miasto zasiądzie do rozmów zadecydują cztery kryteria: liczba miejsc parkingowych, którą zamierza stworzyć inwestor, średnia cena wybudowania parkingu w przeliczeniu na jedno miejsce, okres na jaki zdecyduje się zawrzeć koncesję oraz, a może przede wszystkim, oczekiwana wielkość dopłaty (bądź jej brak) w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe.

Oferty można składać do końca listopada. Z kolei na przyszły rok zaplanowany jest cykl spotkań negocjacyjnych, które mają trwać od lutego do czerwca. Z naszych informacji wynika, że poważnie zainteresowane są dwa podmioty.

- Niewykluczone, że umowy podpiszemy z więcej niż jedną firmą - przyznaje Bojanowski. - Jeśli negocjacje będą przebiegały po naszej myśli to stanie się to w drugiej połowie przyszłego roku.
Poza samą budową obiektów wykonawca będzie musiał zatroszczyć się o infrastrukturę dojazdową, zieleń i opracowanie projektu organizacji ruchu po otwarciu danego parkingu.

Czy te parkingi są potrzebne?

W tym miejscu warto przypomnieć, że od zeszłego roku w mieście działa kilkupiętrowy parking na blisko 500 aut przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, gdzie użytkowników można policzyć na palcach jednej ręki.

Z kolei w ramach powstającego już Forum Gdańsk za niewiele ponad rok przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska otwarty zostanie obiekt na 1100 pojazdów. Natomiast kolejny parking, który pomieści ok. 480 samochodów, zaplanowany jest przy ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, naprzeciwko urzędu wojewódzkiego.

Opinie (224) 4 zablokowane

  • Ktoś czyta moje posty? (1)

    pisałem tu kiedyś o parkingu pod Targiem Węglowym - nawet dwupoziomowym. Co do Targu Rybnego - to się nie uda z racji kosztów, które będą olbrzymie z uwago na bliskość Motławy. Podwale Staromiejskie - cały ciąg pod murami wydaje się do ogarnięcia.
    Zaś w Szwajcarii buduje się parkingi pod... ulicami. Ciekawe, kiedy o tym dowiedzą się gdańscy planiści, którzy za urbanizację uważają wylanie drogi asfaltem.

    • 5 1

    • a kim ty jestes zeby czytac twoje wypociny

      • 1 1

  • A kto sfinansuje badania archeologiczne?

    Przecież można się spodziewać że przy okazji kopania w ziemi w gdańskiej starówce, coś się wykopie. Kto wówczas będzie płacił za badania? I trzeba się liczyć z poważnymi opóźnieniami do czasu zakończenia badań archeologicznych.

    • 4 1

  • Tylko po co?

    Jesli cebulaki musza podjechać pod same drzwi knajpy, urzedu czy bramy gdzie zaczyna się deptak. I najlepiej zaparkować za darmo, więc na podwórku.

    • 2 2

  • To dopiero będzie Wiparking!

    • 2 0

  • Dziękujemy za parking przed dworcem kolejowym!

    • 2 1

  • Dobry kierunek... (1)

    Cieszę się, że miasto idzie w tą stroną a nie próbuje zakazywać, zmuszając na siłę wszystkich do korzystania z komunikacji miejskiej. Źle natomiast oceniam wprowadzanie kolejnych stref płatnego parkowania i likwidowania parkingów wzdłuż ulic. Ulice muszą być dla ludzi a nie po to by były tylko piękne.

    • 2 2

    • dokładnie: ulice tak jak i miasto powinno być dla ludzi

      a nie dla zaparkowanych samochodów.

      (uwaga: w zaparkowanych samochodach zwykle nie ma ludzi!)

      • 1 1

  • Nofkuncu Polaki zrozumieli !

    • 0 2

  • targ rybny na na zdjeciu jest nad samą wodą i tam nie może być

    parkingów podziemnych by by było trzeba tak jak z muzeum II św robić super drogie mury szczelne od wody, miliony utopione które nigdy sie nie zwrócą!

    • 5 0

  • Cały ruch samochodowy powinno sie przeniesc do podziemi!!

    Koniec z zatruwaniem mieszkańców i i autostradami przez dzielnice!!

    • 3 1

  • Nie takie usytuowanie. (4)

    Niedawno powiększono strefę płatnego parkowania, kierowcy więc z niej uciekają aby tylko nie zapłacić za postój. Parkingi podziemne również nie będą darmowe. Ile osób z nich skorzysta ? Poza tym ich usytuowanie nadal będzie wprowadzało kierowców w głąb Śródmieścia. Ja byłbym za sytuowaniem takich parkingów przy Pętlach tramwajowych, i budowie linii tramwajowej obsługującego ulicę Szeroką, Podwale Staromiejskie i Rajską. Tak aby mieszkańcy i turyści w głąb miasta dostali się kz. W Zagrzebiu z tego co wiem w centrum komunikacja miejska jest darmowa, może i u nas by to podziałało ?

    • 2 2

    • (2)

      Tramwaj w środku Starego Miasta? Może jeszcze na Długiej? Przystanek: Neptun.
      Weź rozbieg i walnij barana w ścianę.

      • 4 1

      • (1)

        dawniej tramwaj jezdzil po dlugiej i nikt nie uwazal tego za szalenstwo

        • 3 5

        • Dawniej uważano że Ziemia jest płaska, a tych co mówili inaczej nazywali szaleńcami. A trochę wcześniej bez prądu żyli i dobrze było

          • 4 1

    • To niestety wytłumaczyć się tłuszczy nie da.
      Przykład Teatru Szekspirowskiego, usytuowany w odległości przystanek SKM Śródmieście ok. 170 m, tyle samo z przystanku tramwajowego w ciągu Armii Krajowej, ok. 80 m od przystanku tramwajowego Okopowa, ok. 250 m od przystanków ZTM Brama Wyżynna, ok. 600 m od dworca PKP Gdańsk Główny (do tego linia nr 100 na razie wstrzymana na tym odcinku ale od dworca pod same wejście do teatru), ok. 250 m od przystanku autobusowego Żabi Kruk itd.
      Wystarczy jednak zobaczyć jak wyglądają okolice teatru, Ogarnej, Bogusławskiego itd by stwierdzić, że wożenie swych "zwłok" ma pejoratywne znaczenie oportunizmu, wygody, bezczelności itp, bowiem to właśnie ta klientela najczęściej używa argumentów ograniczeń a jednocześnie swe tyłki pcha gdzie popadnie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane