• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta w centrum Gdańska mają zjechać do podziemi

Michał Brancewicz
20 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Targ Rybny od lat służy za parking. Jest jednak szansa, że auta zjadą pod ziemię - to jedna z lokalizacji, gdzie może powstać podziemny parking. Targ Rybny od lat służy za parking. Jest jednak szansa, że auta zjadą pod ziemię - to jedna z lokalizacji, gdzie może powstać podziemny parking.

Gdańsk po raz kolejny będzie poszukiwał inwestorów, chętnych do wybudowania parkingów podziemnych w centrum miasta. Do wyboru jest pięć lokalizacji, z czego jedna naziemna. Umowa powinna zostać podpisana w drugiej połowie przyszłego roku.



Będziesz korzystał(a) z parkingów podziemnych w centrum miasta?

Niezrażeni wieloma niepowodzeniami urzędnicy kolejny raz ogłaszają konkurs mający wyłonić firmę lub kilka firm, które zaprojektują, sfinansują i wybudują oraz będą obsługiwać parkingi kubaturowe w Gdańsku.

Powód? W rejonie Śródmieścia i Starego Miasta brakuje ok. 3 tys. miejsc postojowych.

Tym razem do wyboru jest pięć miejsc: Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie GdańskaTarg Węglowy zobacz na mapie Gdańska oraz Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. W przypadku pierwszych czterech mowa jest o stworzeniu przynajmniej jednopoziomowego parkingu podziemnego, natomiast w ostatniej może powstać parking naziemny.

- Tym razem nie ma obowiązkowych lokalizacji, co wcześniej było dla inwestorów barierą i rzutowało na cenę. Chcemy, żeby zadecydował o tym rynek - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Najwięcej miejsc powstać może na Długich Ogrodach. Pod uwagę brane są dwie opcje (776 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych lub 719 miejsc plus 9 dla autobusów). Obiekt może mieć maksymalnie 14 m. Wygląd fasady budynku musi być skonsultowany z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

W ramach parkingu przy Podwalu Przedmiejskim rozważane są dwa warianty powierzchni oraz sposoby parkowania. Większy będzie w stanie pomieścić 342 pojazdy parkowane w sposób tradycyjny, natomiast w wypadku zastosowania automatycznych urządzeń parkujących, ta liczba zwiększy się do 681. Parking o mniejszej powierzchni pomieści odpowiednią 242 i 486 aut.

Według planu parking pod Podwalem Staromiejskim ma zostać podzielony na dwie części, Jedna pomieści od 121 do 242 pojazdów, druga między 242 a 484, w zależności od sposobu parkowania.

Jeśli inwestor wybierze lokalizację na Targu Węglowym to pod jego powierzchnią będzie mógł umieścić ok. 162 miejsc parkingowych.

Koncepcja dla parkingu na Targu Rybnym zakłada, że pod ziemią powstanie obiekt z 43 miejscami, a na powierzchni klatka schodowa z windą.

Cztery miesiące negocjacji

O tym, z kim miasto zasiądzie do rozmów zadecydują cztery kryteria: liczba miejsc parkingowych, którą zamierza stworzyć inwestor, średnia cena wybudowania parkingu w przeliczeniu na jedno miejsce, okres na jaki zdecyduje się zawrzeć koncesję oraz, a może przede wszystkim, oczekiwana wielkość dopłaty (bądź jej brak) w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe.

Oferty można składać do końca listopada. Z kolei na przyszły rok zaplanowany jest cykl spotkań negocjacyjnych, które mają trwać od lutego do czerwca. Z naszych informacji wynika, że poważnie zainteresowane są dwa podmioty.

- Niewykluczone, że umowy podpiszemy z więcej niż jedną firmą - przyznaje Bojanowski. - Jeśli negocjacje będą przebiegały po naszej myśli to stanie się to w drugiej połowie przyszłego roku.
Poza samą budową obiektów wykonawca będzie musiał zatroszczyć się o infrastrukturę dojazdową, zieleń i opracowanie projektu organizacji ruchu po otwarciu danego parkingu.

Czy te parkingi są potrzebne?

W tym miejscu warto przypomnieć, że od zeszłego roku w mieście działa kilkupiętrowy parking na blisko 500 aut przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, gdzie użytkowników można policzyć na palcach jednej ręki.

Z kolei w ramach powstającego już Forum Gdańsk za niewiele ponad rok przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska otwarty zostanie obiekt na 1100 pojazdów. Natomiast kolejny parking, który pomieści ok. 480 samochodów, zaplanowany jest przy ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, naprzeciwko urzędu wojewódzkiego.

Opinie (224) 4 zablokowane

  • zzz (1)

    Ile za godzine postoju?

    • 0 0

    • malutko, 40

      • 0 0

  • podziemny???

    W zabetonowanym mieście??? Jak przyjdzie taka ulewa jak w lipcu to zaleje....

    • 3 0

  • A kto jeszcze zainwestuje w nowe chodniki i jezdnie?

    • 1 0

  • Precz z samochodami w centrum miasta. Budować parkingi podziemne

    • 3 0

  • Dziwne że piszący nie podał dotychczasowych batalii o parkingi podziemne w ramach tzw PPP.
    Można zatem przypomnieć, że kolejny raz urabia się PT Publiczność do bałwochwalczego popierania budowy parkingów.
    Wedle pierwszej wersji (tu kłania się cały cykl artykułów trojmiasto.pl) PPP przewidywało że tereny będą dzierżawione na lat 30.
    Ten zapis powodował, że tylko sam zwrot z inwestycji dawał koszt za 1 miejsce parkingowe na poziomie ok. 500-550 zł na miesiąc, więc po doliczeniu kosztów eksploatacyjnych wyszłoby grubo ponad 600 zł na m-c.
    W kolejnym rozdaniu firmy chciały by albo powiększył się czas dzierżawy albo by gmina partycypowała w kosztach budowy.
    Od razu zatem zapaliły się lampki ostrzegawcze, że nie szykuje się nic innego jak kolejny deal czyli miasto płaci a "krewni i znajomi królika" spijają miodek.
    Do tego doszlusowała kolejna inicjatywa gminy czyli słynne uchwały z grudnia 2012 i zarządzenie z stycznia 2014, które spowodowały jeszcze większy zamęt na Głównym i Starym Mieście a tego lata odbiło się to także czkawką w Brzeźnie, Jelitkowie i Oliwie.
    Po prostu miastem rządzą amatorzy, którzy jako jedynie rozwiązanie uznają sięganie do kieszeni mieszkańców, do tego jak najgłębiej.

    • 1 1

  • w mieście działa kilkupiętrowy parking na blisko 500 aut przy ul. Jana z Kolna...

    ... który tu jest ni wpiął nie przypiął nikomu nie potrzebny. Do dworca jest z niego 15 minut piechotą. Nikt z dużymi walizkami nie będzie gonił 15 minut wokół Zieleniaka na pociąg. Z drugiej strony turyści odwiedzający Trojmiasto mają z niego piechotą 40 minut do Fontanny Neptuna. Za daleko by brać go pod uwagę. Mieszkańcy dojeżdżający do pracy? Tam wokół nie ma wiele biur. Ci co pracują potrzebują parkingu w okolicach Targu Węglowego a nie nw okolicy ECS.

    • 3 1

  • Wszystkie mają być podziemne. Nie szpecić miasto.

    • 3 0

  • Dziwię się, że jeszcze nie ma parkingów podziemnych.

    W miastach na Zachodzie rzadko kiedy jest dylemat czy założyć skwer czy parking. Po prostu buduje się parking podziemny pod skwerem i wszyscy są zadowoleni.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane