• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na al. Armii Krajowej. Przyzwyczajmy się

Maciej Naskręt
12 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta. Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta.

Od początku września al. Armii Krajowej w Gdańsku jest w porannym szczycie tak zakorkowana, że z Chełmu do Śródmieście jedzie się nawet pół godziny dłużej niż latem. Czy będzie lepiej? Lepiej już było - pisze Maciej Naskręt.



Czy korki na al. Armii Krajowej w godzinach szczytu to dla ciebie duży problem?

Od 1 września, codziennie rano jest tak samo. Korek, jaki powstaje na al. Armii Krajowej między ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańskaul. Łostowickązobacz na mapie Gdańska sprawia, że zjazd do Śródmieścia wydłuża się nawet o 30 minut. Bez powodzenia kończą się próby ominięcia zatoru równoległym odcinkiem ul. Kartuskiej, bo ona także jest sparaliżowana.

Czy mieszkańcy górnego tarasu Gdańska, a zwłaszcza osiedli ochrzczonych wspólnym mianem "południe" dostaną w końcu dobry, niekorkujący się dojazd do śródmieście? Raczej nie i to nawet mimo trwającej i planowanej rozbudowy dróg w tej części miasta.

Nieco szybciej pojedziemy w listopadzie

Teoretycznie poprawa powinna się zacząć już w listopadzie, gdy oddane do ruchu zostanie skrzyżowania ulic Łostowickiej, Kartuskiej, Nowolipie. - Droga z Chełmu do Siedlec nie powinna się korkować jak do tej pory. Będzie więcej miejsca na ul. Łostowickiej i tym samym samochody nie będą zatykać skrzyżowania z al. Armii Krajowej - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.

Problem z ul. Warszawską

Problem w tym, że kłopoty mogą pojawić się w innym miejscu. Od początku budowy ul. Nowej Łódzkiej, ul. Warszawska ma, na wysokości stacji paliw, status drogi jednokierunkowej i tak już pozostanie. To może skłonić część mieszkańców Ujeściska (mieszkających wokół ul. Piotrkowskiej) do korzystania z objazdu przez Jabłoniową, zamiast z rozbudowanego skrzyżowania Nowej Łódzkiej z Armii Krajowej.

Niewiadomą jest jak wielu kierowców z Oruni Górnej, którzy do tej pory jeździli do śródmieścia Traktem św. Wojciecha, wybierze w maju ul. Nową Łódzką i trasę W-Z. Jeśli będzie ich wielu, korki na Armii Krajowej jeszcze się zwiększą.

Południowa Obwodnica Gdańska na ratunek?

Z punktu widzenia wyłącznie mieszkańców południowych dzielnic Gdańska (Ujeściska, Łostowic, Jasienia) brak dwujezdniowego połączenia Trasy W-Z z obwodnicą był... korzystny. Powód? Niska przepustowość trasy przez Kiełpinek zapewnia w miarę płynny przejazd do centrum Gdańska na dwujezdniowym odcinku al. Armii Krajowej.

Przeciążeniu Trasy W-Z ma zapobiec otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska. Droga ma być przejezdna w maju 2012 r. Z miejskich dróg zniknie wtedy tranzyt.

Eksperci przewidują, że nowa droga ekspresowa S7 sprawi, że przez centrum Gdańska pojedzie o ok. 30 proc. mniej samochodów. Możliwe zatem, że zniknie do 500 aut spośród 1,7 tys. zmierzających aktualnie do centrum Gdańska w czasie każdej godziny porannego szczytu.

Problem w tym, że z obwodnicy w al. Armii Krajowej (której odcinek w Kiełpinku ma być gotowy razem z Węzłem Karczemki w maju 2012 r.) do centrum zmierzać będzie podczas porannego szczytu nieco ponad 1,7 tys. samochodów na godzinę. Wynika to z prognoz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zatem pojazdy z Węzła Karczemki wypełnią lukę po autach, które pojechały Południową Obwodnicą Gdańska.

Rano, w dni powszednie, kierowcy i mieszkańcy ulgi w korkach na Trasie W-Z nie uświadczą. Należy pamiętać, że na drogach - z roku na rok - wciąż przybywa samochodów. Nie należy się spodziewać, że ten trend w najbliższych latach zostanie zatrzymany.

W odkorkowaniu Trasy W-Z nie pomoże też wprowadzenie systemu viaToll - systemu elektronicznego poboru opłat drogowych - na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wielu kierowców TIR-ów, jak robi to już teraz, będzie oszczędzać i nie skorzysta z nowej, płatnej drogi ekspresowej na południu Gdańska.

Decyzja jednak o przyłączeniu do systemu viaToll nowego odcinka nie została jeszcze podjęta. - Nie został określony również termin, kiedy może to nastąpić - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury.

Estakada nad ul. Łostowicką nie pomogłaby

Już wiele lat temu zrezygnowano z budowy estakady, która pobiegłaby nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką w ciągu al. Armii Krajowej. Powód? Udrożniłaby ona co prawda górny odcinek Trasy W-Z, ale spiętrzone samochody wywołałyby gigantyczny korek w centrum miasta, tuż przed Węzłem Groddecka.

Nie pomoże realizacja Strategicznego Programu Transportowego

Miasto ma zamiar wyłożyć 1 mld złotych na budowę dróg w ramach Strategicznego Programu Transportowego. Sprawę poruszaliśmy w artykule z końca sierpnia. Zgodnie z założeniami programu na południu Gdańska w pierwszej kolejności mają powstać drogi w relacji północ-południe. Oznacza to, że w porannych i popołudniowych dojazdach do pracy (w relacji wschód-zachód) nie wiele się porawi. Program promowany przez władze Gdańska jedynie usprawni ruch w obrębie dzielnic południowych.

Miejsca

Opinie (306) ponad 10 zablokowanych

  • dobry artykuł pokazujący bezsens budowy osiedli za obwodnicą. tymczasem w centrum hektary ziemi leżą odłogiem (6)

    • 48 2

    • pomogła obniżka paliwa z 5,30 na 4,99 (4)

      • 5 0

      • 4,99 (3)

        gdzie??

        • 1 4

        • prawie wszędzie ; )

          • 1 1

        • na Lotosie na Cienistej Pb 95

          • 2 0

        • W statolujlu;) jest za 4,99

          • 0 0

    • Nieprawda

      Jak deweloper stawiał we Wrzeszczu bloki mieszkalne, to były protesty. Co do ziemi, to jest droga, a to sprawia, że nie opłaca się w Gdańsku stawiać np. 4 piętrowych bloków. A jak miasto pozwoli budować wieżowce (jak miało to miejsce we Wrzeszczu) to protestują okoliczni mieszkańce, którzy nie chcą tracić na wynajmie mieszkań.

      • 3 0

  • tiry poszoł won

    • 14 2

  • kiedy (4)

    uruchomią ulice Witosa, zostało im 200m asfaltu do ułożenia a się pieprzą z tym jak babka z łobuzem.

    • 34 2

    • wtedy (1)

      Witosa ni jak sie ma do korkow na AK

      • 2 10

      • jak nie ma

        jak ma, połowa z tych samochodów skręca na skrzyżowaniu i jedzie w warszawską albo w willanowską

        • 3 0

    • 19 września podobno (1)

      • 0 0

      • dzień przed wyborami

        MTM uruchomi Witosa dzień przed wyborami. Tutaj chodzi aby pokazać że się buduje. A to, że skrzyżowanie tej ulicy z tramwajem jest kolizyjne nikogo nie obchodzi.

        • 1 1

  • kolejną porażką osiedli za obwodnicą jest ich położenie na wzgórzach morenowych co uniemozliwia (8)

    mi i wielu innym osobom dojazd rowerem do pracy. walczyć z takim podjazdem jesienią czy zimą to lekka porażka...

    • 32 1

    • (1)

      za jaką obowdnicą? znasz choć troche gdańsk?

      • 1 5

      • ano, chodzi o pas od osowy do jasienia, trzeba dojeżdzc do centrum.

        • 1 1

    • rower (4)

      Zimą faktycznie jest problem, ale to wina głębokiego śniegu czy kolein lodowych, a nie górek. Natomiast już po kilkunastu dniach regularnych dojazdów podjazdy przestają stanowić problem kondycyjny. Wiem, bo namówiłem już sporo osób na jazdę rowerem po tych naszych górkach. ;) Korzyści są natomiast takie, że do pracy dojeżdżasz przy minimalnym wysiłku (w zasadzie trudno się spocić, jeżeli się jakoś szczególnie nie spieszysz).

      • 7 1

      • w 100% popieram (1)

        do pracy z górki i wzdłuż sznurka samochodów. z powrotem można się napocić ile wlezie, schodzi stres psychiczny, a w domku przyjemny prysznic.nie kumam po co ludzie wydają kasę na siłownię i tracą czas na dojazdy, skoro można połączyć przyjemne z pożytecznym :P

        • 18 1

        • Ale na głodniaka... a głodny jestem zły...

          • 4 1

      • z osowy do oliwy czy sopotu ok ale do centrum hmm. 20 km to troche duzo. (1)

        najbardziej mnie wkurzalo, ze mialem mokre plecy pod plecakiem;]

        • 6 0

        • weź pod uwagę bike and ride

          i zmień plecak na wentylowany

          • 0 0

    • wystarczą

      chęc, odrobina treningu i można pokonać każdy podjazd !!!

      • 0 0

  • Wy macie jeszcze ok. Ja codziennie stoję przy "węźle turbinowym" w Kokoszkach . Tam dopiero można poznać głębie głupoty i niekompetencji urzędników. Gratuluję pomysłu budowy metropolii gdańskiej, ale przy tak aroganckiej postawie Gdańska nie wróżę p. Adamowiczowi sukcesu... Żukowo powinno odstąpić od deklaracji przystąpienia do metropolii.

    • 15 9

  • KORKI (4)

    BYŁY SĄ I BĘDĄ, BO TAK JAK W KAŻDYM DUŻYM MIEŚCIE NIEZALEŻNIE OD DRÓG I ROZWIĄZAŃ ! POGÓDZCIE SIE Z TYM I PRZESTANCIE NARZEKAC.

    • 21 15

    • g*wno prawda

      akurat jestem teraz w usa, przejechalem w kazda strone san francisco, las vegas, sacramento i wiele pomniejszych miast - w zadnym nie bylo korkow o zadnej porze dnia i nocy, a samochodow maja 10 razy tyle co u nas, jedynie w los angeles jezdzi sie troche wolniej - glownie rano, ale w zadnym wypadku nie jest tak zle jak u nas

      • 5 4

    • Do sterowania ruchem należy zatrudniać informatyków, a nie drogowców ...

      FIFO :o)

      • 4 0

    • ale w innych miastach bardziej cywilizowanej części Europy jest chociaż rozwinięty transport publiczny (1)

      a u nas ... SKM z Pruszcza do GDA jeździ 3 czy 4 razy na dzień !!! Takich przykładów mógłbym nożyc dziesiątki. A co mają powiedzieć ludzie którzy mieszkają w GDA, a pracują w GDY lub odwrotnie, że o Pruszczu, Rumii, Redzie i dojazdach do Tricity nie wspomnę. Takie czasy. Ludzie nei pracują parę metrów od domu, ale musza dojeżdżać nierzadki wiele kilometrów. Rowerem się nie da !!! Tramwajów nie ma. Autobusy stoją w korkach.

      • 2 0

      • Za rozkład SKM odpowiada SKM, a do tego ma teraz remontowane odcinki torów, więc nie dziw się że mało jeździ w stronę pruszcza.Co do Zachodu, to nie przesadzajmy, nie od razu Rzymu zbudowano, oni infrastrukturę drogową robili kiedy my mieliśmy PRL, więc musisz jeszcze poczekać z 20 lat aż dojdziemy do obecnego poziomu zachodu. Co do tramwai to są i są budowane .... w Gdańsku, a to że w innych miastach ich nie ma to do nich pretensje.

        • 3 0

  • ale pieknie! oto kraj mozliwości i wszelakich sukcesów

    niech żyje propaganda i manipulacja treścią jaką funduje gawiedzi obecna władza!niech żyje ,niech żyje niech zyje!

    • 8 6

  • w polsce nie ma dróg bo nie można na nich zarobić -to barbyżyńskie władze są temu winne (4)

    w UK ,Londynie i wielkich aglomeracjach korki są czasami w szczycie i wtedy gdy coś sie nieplanowanego dzieje typu-mecz,wypadek,demonstracje itp.a w takim 3mieście korki to codzienność,a najgorsze jest to że ludziom wydaje sie że tak powinna wyglądać aglomeracja i jej życie.to wina zaniechań władzy,która w społeczne rozwiązania i ułatwienia dla wszystkich ma w d...e..liczy sie tylko to co sie opłaca i dlatego w pl.jest tak dennie pod każdym względem żyć.

    • 11 11

    • zapomniałeś dodać ile kosztuje wjazd samochodem do centrum londynu (1)

      znawco urbanistyki i światowy bywalcu

      • 11 2

      • do pe..a po co polakowi wjeżdżać do ścisłego centrum?po drugie gadasz nie na temat,bo tu chodzi o korki a nie o opłaty.

        • 1 4

    • jak Ci w tym UK tak dobrze to wypad stąd. jeden maruda mniej przynajmniej (1)

      • 6 8

      • przecierz tam mieszkam, a do polski przyjeżdżam pośmiac się z zarobków, cen i warunków zycia

        • 3 3

  • Czy mieszkańcy górnego tarasu [...] dostaną w końcu dobry, niekorkujący się dojazd do śródmieście? (4)

    całe Ujeścisko, pracujące w Centrum, po oddaniu Nowej Łódzkiej może spokojnie przesiać się na tramwaj i mieć w nosie korki na Armii Krajowej :)

    • 32 0

    • Dokładnie! (1)

      I tak właśnie będzie trzeba robić. Chwała im za ten tramwaj, ale mam nadzieję że się sprężą i oddadzą go do zimy.. Bo wtedy będzie można spokojnie zostawić samochód pod domem jeśli jedzie się tylko do i z pracy.

      • 5 0

      • do zimy tak

        ale przyszłego roku, w planach jest puszczenie tramwaju w 2012 chyba jakoś wiosną

        • 0 0

    • Przesiasc sie mozna

      i owszem ale tylko wtedy jesli wystarczy miejsca w tramwaju.Z tego co wiem to na chelmie z tym ciezko. Niestety gorny taras ma najgorszy syf komunikacyjny, dlatego ja od 5 lat korzystam z samochodu okazjonalnie, a tak tylko rowerek, 8 miesiecy w roku .

      • 0 0

    • buheheheheheehehe

      zapraszam na petle na Chelmie rano. smialo. sie mocno kolego zdziwisz.

      • 0 0

  • Tak to jest jak się planuje od tyłu, czyli: Blok, mieszkaniec, droga, transport miejski, tramwaj.

    Bob bubelniczy

    • 36 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane