• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na al. Armii Krajowej. Przyzwyczajmy się

Maciej Naskręt
12 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta. Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta.

Od początku września al. Armii Krajowej w Gdańsku jest w porannym szczycie tak zakorkowana, że z Chełmu do Śródmieście jedzie się nawet pół godziny dłużej niż latem. Czy będzie lepiej? Lepiej już było - pisze Maciej Naskręt.



Czy korki na al. Armii Krajowej w godzinach szczytu to dla ciebie duży problem?

Od 1 września, codziennie rano jest tak samo. Korek, jaki powstaje na al. Armii Krajowej między ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańskaul. Łostowickązobacz na mapie Gdańska sprawia, że zjazd do Śródmieścia wydłuża się nawet o 30 minut. Bez powodzenia kończą się próby ominięcia zatoru równoległym odcinkiem ul. Kartuskiej, bo ona także jest sparaliżowana.

Czy mieszkańcy górnego tarasu Gdańska, a zwłaszcza osiedli ochrzczonych wspólnym mianem "południe" dostaną w końcu dobry, niekorkujący się dojazd do śródmieście? Raczej nie i to nawet mimo trwającej i planowanej rozbudowy dróg w tej części miasta.

Nieco szybciej pojedziemy w listopadzie

Teoretycznie poprawa powinna się zacząć już w listopadzie, gdy oddane do ruchu zostanie skrzyżowania ulic Łostowickiej, Kartuskiej, Nowolipie. - Droga z Chełmu do Siedlec nie powinna się korkować jak do tej pory. Będzie więcej miejsca na ul. Łostowickiej i tym samym samochody nie będą zatykać skrzyżowania z al. Armii Krajowej - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.

Problem z ul. Warszawską

Problem w tym, że kłopoty mogą pojawić się w innym miejscu. Od początku budowy ul. Nowej Łódzkiej, ul. Warszawska ma, na wysokości stacji paliw, status drogi jednokierunkowej i tak już pozostanie. To może skłonić część mieszkańców Ujeściska (mieszkających wokół ul. Piotrkowskiej) do korzystania z objazdu przez Jabłoniową, zamiast z rozbudowanego skrzyżowania Nowej Łódzkiej z Armii Krajowej.

Niewiadomą jest jak wielu kierowców z Oruni Górnej, którzy do tej pory jeździli do śródmieścia Traktem św. Wojciecha, wybierze w maju ul. Nową Łódzką i trasę W-Z. Jeśli będzie ich wielu, korki na Armii Krajowej jeszcze się zwiększą.

Południowa Obwodnica Gdańska na ratunek?

Z punktu widzenia wyłącznie mieszkańców południowych dzielnic Gdańska (Ujeściska, Łostowic, Jasienia) brak dwujezdniowego połączenia Trasy W-Z z obwodnicą był... korzystny. Powód? Niska przepustowość trasy przez Kiełpinek zapewnia w miarę płynny przejazd do centrum Gdańska na dwujezdniowym odcinku al. Armii Krajowej.

Przeciążeniu Trasy W-Z ma zapobiec otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska. Droga ma być przejezdna w maju 2012 r. Z miejskich dróg zniknie wtedy tranzyt.

Eksperci przewidują, że nowa droga ekspresowa S7 sprawi, że przez centrum Gdańska pojedzie o ok. 30 proc. mniej samochodów. Możliwe zatem, że zniknie do 500 aut spośród 1,7 tys. zmierzających aktualnie do centrum Gdańska w czasie każdej godziny porannego szczytu.

Problem w tym, że z obwodnicy w al. Armii Krajowej (której odcinek w Kiełpinku ma być gotowy razem z Węzłem Karczemki w maju 2012 r.) do centrum zmierzać będzie podczas porannego szczytu nieco ponad 1,7 tys. samochodów na godzinę. Wynika to z prognoz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zatem pojazdy z Węzła Karczemki wypełnią lukę po autach, które pojechały Południową Obwodnicą Gdańska.

Rano, w dni powszednie, kierowcy i mieszkańcy ulgi w korkach na Trasie W-Z nie uświadczą. Należy pamiętać, że na drogach - z roku na rok - wciąż przybywa samochodów. Nie należy się spodziewać, że ten trend w najbliższych latach zostanie zatrzymany.

W odkorkowaniu Trasy W-Z nie pomoże też wprowadzenie systemu viaToll - systemu elektronicznego poboru opłat drogowych - na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wielu kierowców TIR-ów, jak robi to już teraz, będzie oszczędzać i nie skorzysta z nowej, płatnej drogi ekspresowej na południu Gdańska.

Decyzja jednak o przyłączeniu do systemu viaToll nowego odcinka nie została jeszcze podjęta. - Nie został określony również termin, kiedy może to nastąpić - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury.

Estakada nad ul. Łostowicką nie pomogłaby

Już wiele lat temu zrezygnowano z budowy estakady, która pobiegłaby nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką w ciągu al. Armii Krajowej. Powód? Udrożniłaby ona co prawda górny odcinek Trasy W-Z, ale spiętrzone samochody wywołałyby gigantyczny korek w centrum miasta, tuż przed Węzłem Groddecka.

Nie pomoże realizacja Strategicznego Programu Transportowego

Miasto ma zamiar wyłożyć 1 mld złotych na budowę dróg w ramach Strategicznego Programu Transportowego. Sprawę poruszaliśmy w artykule z końca sierpnia. Zgodnie z założeniami programu na południu Gdańska w pierwszej kolejności mają powstać drogi w relacji północ-południe. Oznacza to, że w porannych i popołudniowych dojazdach do pracy (w relacji wschód-zachód) nie wiele się porawi. Program promowany przez władze Gdańska jedynie usprawni ruch w obrębie dzielnic południowych.

Miejsca

Opinie (306) ponad 10 zablokowanych

  • 1 września= matki polki

    Wyścig szczurów od małego.

    • 3 3

  • W-Z lewoskręt w kierunku Warszawskiej

    skoro zrezygnowano z budowy estakady to czemu nikt nie wpadł na pomysł żeby udrożnić przejazd z kierunku Gdańska w stronę ul. warszawskiej poprzez pociągniecie lewego pasa do końca i zrobienie tam lewoskrętu w strone warszawskiej i wilanowskiej.

    • 14 2

  • Wiadukt - Łostowicka i wpięcie z AK 1 nitki do podwala.

    Nic się nie da .. chociaż jedna nitka nad łostowicką + 1 nitka ( np środkowy pas ? ) z AK wpięta do istniejącego wiaduktu z okopowej na podwale .. Proste i skuteczne. Biorąc pod uwagę, że nie wszyscy zjeżdżają w tą samą strone rozwiązanie idealne - i niech sobie podłudnio** obwodnice w 4 litery wsadzą.Pomijam dalej Elbląską - tam tez da się zrobić coś sensownego.

    • 7 0

  • wymarzony domek za miastem zmienił się w koszmar dojazdów...

    i tak, każdego roku, spędzam ok. 750 godzin stojąc w korkach...

    • 15 0

  • Estakada !!!!!

    Estakada - dokończyć inwestycję , Estakada - dokończyć inwestycję , Estakada - dokończyć inwestycję Estakada - dokończyć inwestycję , Estakada - dokończyć inwestycję , Estakada - dokończyć inwestycję

    • 7 4

  • Trzeba było podczas remontu mostu nad torami kolejowymi na dole Armii Krajowej..

    dodać jeden pas w każdą stronę i byłoby duż luźniej. A tak pełno inwestycji, które niewiele dają. Poza godzinami szczytu nie potrzebne są dwu czy trzy pasmówki. a tak mamy kurioza typu wyjazd z Gdańska na Łódź 1 pas. czy wjazd z Armii Krajowej 1 pas w lewo, 1 w prawo a prosto wspólne z nimi i zawsze wszystko stoi.

    • 1 3

  • bezmózgowie! (1)

    Jedynie budowa trzypoziomowego skrzyżowania Armii Krajowej z Okopową rozwiąże problem korków w tym miejscu. Nie zapominajmy o korkach od strony Elbląskiej do Okopowej.

    • 4 7

    • Tam już jest trzypoziomowe skrzyżowanie ...

      ... zauważ ;o)

      • 4 0

  • (1)

    korek na Armii Krajowej tworzy się z trzech powodów: - sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z 3 maja- kiepski skręt w lewo, w stronę centrum, na skrzyżowaniu z Okopową- korek na Okopowej, Wały Jagiellońskie i Podwalu Grodzkim, spowodowany źle ustawioną sygnalizacją świetlną na Jana z Kolna, oraz tamtejszym korkiem

    • 5 1

    • niestety wjazd do centrum z Armii Krajowej i z Podwale Przedmiejskiego odbywa się jednym wspólnym pasem !!! Mogliby chociaż dobudować czwarty pas od UOPu do Huciska

      • 2 1

  • Czas poważnie pomyśleć nad METREM dla południa Gdańska (1)

    I tak Gdańsk będzie rósł na południowy zachód bo nie ma gdzie indziej. Jedna 7 kilometrowa nitka rozwiązałaby problem. Od centrum mogłaby wyjeżdżać na powierzchnię po torach SKM.

    • 6 6

    • Metro w Warszawie budują od 80 lat - chcesz tyle czekać?

      • 1 1

  • w godz. 7-9 i 15-17 zakaz jazdy dla cężarówek

    i po problemi na kilka lat.

    • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane