• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na al. Armii Krajowej. Przyzwyczajmy się

Maciej Naskręt
12 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta. Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta.

Od początku września al. Armii Krajowej w Gdańsku jest w porannym szczycie tak zakorkowana, że z Chełmu do Śródmieście jedzie się nawet pół godziny dłużej niż latem. Czy będzie lepiej? Lepiej już było - pisze Maciej Naskręt.



Czy korki na al. Armii Krajowej w godzinach szczytu to dla ciebie duży problem?

Od 1 września, codziennie rano jest tak samo. Korek, jaki powstaje na al. Armii Krajowej między ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańskaul. Łostowickązobacz na mapie Gdańska sprawia, że zjazd do Śródmieścia wydłuża się nawet o 30 minut. Bez powodzenia kończą się próby ominięcia zatoru równoległym odcinkiem ul. Kartuskiej, bo ona także jest sparaliżowana.

Czy mieszkańcy górnego tarasu Gdańska, a zwłaszcza osiedli ochrzczonych wspólnym mianem "południe" dostaną w końcu dobry, niekorkujący się dojazd do śródmieście? Raczej nie i to nawet mimo trwającej i planowanej rozbudowy dróg w tej części miasta.

Nieco szybciej pojedziemy w listopadzie

Teoretycznie poprawa powinna się zacząć już w listopadzie, gdy oddane do ruchu zostanie skrzyżowania ulic Łostowickiej, Kartuskiej, Nowolipie. - Droga z Chełmu do Siedlec nie powinna się korkować jak do tej pory. Będzie więcej miejsca na ul. Łostowickiej i tym samym samochody nie będą zatykać skrzyżowania z al. Armii Krajowej - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.

Problem z ul. Warszawską

Problem w tym, że kłopoty mogą pojawić się w innym miejscu. Od początku budowy ul. Nowej Łódzkiej, ul. Warszawska ma, na wysokości stacji paliw, status drogi jednokierunkowej i tak już pozostanie. To może skłonić część mieszkańców Ujeściska (mieszkających wokół ul. Piotrkowskiej) do korzystania z objazdu przez Jabłoniową, zamiast z rozbudowanego skrzyżowania Nowej Łódzkiej z Armii Krajowej.

Niewiadomą jest jak wielu kierowców z Oruni Górnej, którzy do tej pory jeździli do śródmieścia Traktem św. Wojciecha, wybierze w maju ul. Nową Łódzką i trasę W-Z. Jeśli będzie ich wielu, korki na Armii Krajowej jeszcze się zwiększą.

Południowa Obwodnica Gdańska na ratunek?

Z punktu widzenia wyłącznie mieszkańców południowych dzielnic Gdańska (Ujeściska, Łostowic, Jasienia) brak dwujezdniowego połączenia Trasy W-Z z obwodnicą był... korzystny. Powód? Niska przepustowość trasy przez Kiełpinek zapewnia w miarę płynny przejazd do centrum Gdańska na dwujezdniowym odcinku al. Armii Krajowej.

Przeciążeniu Trasy W-Z ma zapobiec otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska. Droga ma być przejezdna w maju 2012 r. Z miejskich dróg zniknie wtedy tranzyt.

Eksperci przewidują, że nowa droga ekspresowa S7 sprawi, że przez centrum Gdańska pojedzie o ok. 30 proc. mniej samochodów. Możliwe zatem, że zniknie do 500 aut spośród 1,7 tys. zmierzających aktualnie do centrum Gdańska w czasie każdej godziny porannego szczytu.

Problem w tym, że z obwodnicy w al. Armii Krajowej (której odcinek w Kiełpinku ma być gotowy razem z Węzłem Karczemki w maju 2012 r.) do centrum zmierzać będzie podczas porannego szczytu nieco ponad 1,7 tys. samochodów na godzinę. Wynika to z prognoz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zatem pojazdy z Węzła Karczemki wypełnią lukę po autach, które pojechały Południową Obwodnicą Gdańska.

Rano, w dni powszednie, kierowcy i mieszkańcy ulgi w korkach na Trasie W-Z nie uświadczą. Należy pamiętać, że na drogach - z roku na rok - wciąż przybywa samochodów. Nie należy się spodziewać, że ten trend w najbliższych latach zostanie zatrzymany.

W odkorkowaniu Trasy W-Z nie pomoże też wprowadzenie systemu viaToll - systemu elektronicznego poboru opłat drogowych - na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wielu kierowców TIR-ów, jak robi to już teraz, będzie oszczędzać i nie skorzysta z nowej, płatnej drogi ekspresowej na południu Gdańska.

Decyzja jednak o przyłączeniu do systemu viaToll nowego odcinka nie została jeszcze podjęta. - Nie został określony również termin, kiedy może to nastąpić - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury.

Estakada nad ul. Łostowicką nie pomogłaby

Już wiele lat temu zrezygnowano z budowy estakady, która pobiegłaby nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką w ciągu al. Armii Krajowej. Powód? Udrożniłaby ona co prawda górny odcinek Trasy W-Z, ale spiętrzone samochody wywołałyby gigantyczny korek w centrum miasta, tuż przed Węzłem Groddecka.

Nie pomoże realizacja Strategicznego Programu Transportowego

Miasto ma zamiar wyłożyć 1 mld złotych na budowę dróg w ramach Strategicznego Programu Transportowego. Sprawę poruszaliśmy w artykule z końca sierpnia. Zgodnie z założeniami programu na południu Gdańska w pierwszej kolejności mają powstać drogi w relacji północ-południe. Oznacza to, że w porannych i popołudniowych dojazdach do pracy (w relacji wschód-zachód) nie wiele się porawi. Program promowany przez władze Gdańska jedynie usprawni ruch w obrębie dzielnic południowych.

Miejsca

Opinie (306) ponad 10 zablokowanych

  • Do kierowców samochodów (1)

    Niektórzy z was skutecznie potrafią zniechęcić, do korzystania ze skutera czy roweru, zajeżdżając drogę czy utrudniając przejazd, robiąc to powodujecie, że osoby te z powrotem przesiadają się do samochodów, a tym samym powiększają korki.

    • 8 10

    • Jazda skuterem za 1500zł powinna być surowo karana!

      Motorowerzysta na skuterze za 1500zł skutecznie zatruwa życie w mieście powodując niesamowity hałas. Taki skuter ma problem z podjazdem pod jakąkolwiek górkę i bzyczy terkocze i wibruje wywołując hałas znacznie przekraczający 110dbA. Współczuję użytkownikom tych pierdzieli bo każdy dzień jazdy takim ustroństwem to kolejny dzień utraty słuchu. Dodatkowo tam gdzie jest wielu użytkowników skuterów jest plaga kradzieży paliwa ze zbiorników. g*wniarz ukradnie paliwo za 30zł a naprawa układu wlewu kosztuje 500.W czasach eko ę ą powinno się ustawowo zakazać skuterów do 18roku życia. A później to wstyd pokazuywać sie na pierdzielu i sprawa sama się rozwiaże.

      • 8 4

  • Estakada nad ul. Łostowicką.

    No to w drugą stronę w kierunku obwodnicy to już nie ma przeszkód, ja się przemęczę na czas budowy :)

    • 10 1

  • Jak id.ci nie umieją korzystać z komunikacji miejskiej to niech stoją w korku!!! (25)

    Ja ich mijam z przyjemnością tramwajem i mam do tego niezły ubaw.

    • 26 23

    • a ja mam z Ciebie ubaw jak wracasz w deszczu albo w śniegu do domu ;) (3)

      • 12 14

      • ja mam z ciebie o każdej porze roku

        • 10 1

      • Przystanek mam niedaleko pracy i domu g.moniu!!! (1)

        A Ty do samochodu też musisz dojść, musisz go rano odśnieżyć i uważać na id.tów w korku. Ja jade w spokoju do pracy, mogę nawet jeszcze chwilę podrzemać;-P

        • 7 4

        • i mozesz

          powąchać spoconych nie umytych ludzi. bezcenne

          • 6 9

    • Te mądralo komunikacja też stoi w korku a dzieci w autobusach wymiotuja!!! (4)

      Te mądralo komunikacja też stoi w korku a dzieci w autobusach wymiotuja!!!

      • 5 9

      • Tramwaj i kolejka nie stoją w korku!!! (2)

        Pomyśl troszkę!!!

        • 11 2

        • jak dojedziesz tramwajem (1)

          z kowal. szadółek czy kiełpinka to będziesz moim guru

          • 5 5

          • Kowale to nie Gdańsk!

            Patrzcie na znaki drogowe jak się wyjeżdża z Gdańska i wjeżdża do Kowal.

            • 10 3

      • to siatki dzieciom na twarz!

        jak rzygają w autobusie!

        • 3 0

    • Powiedz wprost ,ze Cie na samochód i jego utrzymanie nie stać:). (11)

      .

      • 5 10

      • Powiem Ci wprost, że z samochodu korzystam dla przyjemności w weekendy na różne wypady;-) (10)

        A w tygodniu korzystam z komunikacji bo nie jestem frajerem żeby tracić czas (tramwajem jadę raz raz bez korków) i pieniądze (na miesięczny wydaje 88zł. a na paliwo bym wydał 2 albo 3 razy więcej).P.S. Pozdro dla d.bili stojących w korku, w swoich j..anych autach;-P

        • 11 6

        • Sądząć po słownictwie jakiego używasz to może faktycznie Twoje miejsce (3)

          jest w komunikacji miejskiej :).

          • 2 8

          • o jakim słownictwie mówisz? (2)

            • 4 2

            • o epitetach jakich używasz do określenia kierowców aut :). (1)

              ,,debi.. stojących w korkach itd'' ,,jeb... autach'' po co przedlużac sobie wypowiedz takimi wyrazami? :)).

              • 3 2

              • weż, już daj se siana;-)

                • 3 2

        • ooooo! kolejny niedzielny dziado-kierowca! (1)

          tak malo zarabia, ze na MZK go stac, ale na benzyne to juz nie, i pier...doly to wypisuje, pseudo madrosci... zenada, koles,,,zenada!

          • 2 8

          • nie pseudo madrości tylko fakty, których nie możesz obalić i to jest u Ciebie żenujące

            a fakty są takie, że oszczędzam nie tylko kasę ale i czas:jadąc do pracy: tramwajem -20min., samochodem ponad godzinęwięc fakty i kalkulacja jest prosta a Ty swoją frustracje gnicia w korku wyładowuj gdzie indziej!

            • 4 1

        • masz racje! jak sie zarabia 1200 miesiecznie, to z czego miec 500zl mies na paliwo??? (1)

          frustrat jestes!i nieudacznik

          • 1 6

          • nie jestem frustrat, w moim poście na nic nie narzekałem, poprostu jestem przedsiębiorczy g.amoniu bo oszczędzam kase i

            przedewszystkim czas!!! A Ty frustracie marudź dalej stojąc w korku, w swoim aucie HA! HA! HA!P.S. Zarabiam znacznie więcej ale jak ktoś nie ma argumentów to zostaje mu tylko nawymyślać, żal mi cie;-P

            • 5 1

        • niedzielny kierowca (1)

          i jak taki wyjedzie na miasto, to jak zapali sie zielone on biegu szuka i zanim znajdzie juz jest zolteciekawe czy ma tico i kapelusz???

          • 2 5

          • i powiem Ci, że z dumą zakładam kapelusz bo wszyscy mnie szanują na drodze!

            Jak jadę wszyscy trzymają się odemnie z daleka i ustępują mi miejsca, no!

            • 1 0

    • zazdrosniku z kasy supermarketu!

      tobie to nikt i tak by nie dal kredytu 1000zl na 126p!i wylewasz swoje frustracjhe tutaj... zalosny jestes

      • 3 2

    • Patrząc na to jak piszesz jak dobierasz słowa i ilośc emotek jaką stawiasz (2)

      To najzwyczajniej w świecie masz pewnie z 15 lat , więc tramwaj jest dla Ciebie jedynym wyjściem.

      • 0 2

      • Nie masz argumentów więc zmyślasz, więc jesteś żałosny. (1)

        Samochód mam ale nie jestem idiotą by nim jeździć do pracy, i marnować kasę a przedewszystkim czas!!!

        • 1 1

        • z Prawdą jest jak z dziurą w d... : ) każdy ma swoją a więc nie dojdzie tu nikt z nikim do porozumienia .

          • 1 0

  • Każdy powinien mieć wybór - albo stoi w korkach w komforcie własnego auta, albo jedzie szybko, w niekomfortowej komunikacji

    miejskiej Dlatego uważam, że powinno się budować więcej tras tramwajowych, odważnie wyznaczać buspasy, inwestować w tabor, zwiększać ilość linii i częstotliwość jazdy autobusów/tramwai. Część kierowców przesiądzie się wtedy na komunikację miejską sprawiając, że sytuacja dla tej części co się nie przesiądzie nie zmieni się.

    • 15 3

  • spacerowa (2)

    prostszym rozwiazaniem dla spacerowej, ktora jest nowa droga, bylo zrobienie 2 albo trzech pasow w kazda strone, na pewno nieco by to pomoglo :)

    • 3 7

    • kag - takie rozwiązania próbowano we wszystkich miastach amerykańskich

      a teraz politycy się zastanawiają, skąd się bierze otyłość u coraz mniejszych dzieci.Poszerzanie ulic nie likwiduje korków tylko je przesuwa gdzie indziej. Zmień optykę, porzuć brykę i przesiądź się na rower - rowerowe piątki za pasem - zostaniesz pozytywnie zaskoczony.

      • 6 4

    • nie da się... problem w tym

      • 0 0

  • Jeszcze rok temu, dojazd z Kiełpina górnego do "Zieleniaka"

    zajmował w okolicach godziny 9 ok. 20-30 minut. Z powrotem tyle samo. A teraz ok. 1,5 godziny.

    • 2 1

  • DEFETZYM (5)

    Nie rozumiem takiego podejścia. Prowadzone teraz inwestycje coś zmienią na pewno. Bo przecież logiczne że dwupasmowa droga ma większą przepustowość niż jednopasmowa. Mieszkańcy południa zyskają dwupasmowy przejazd górnym tarasem (od oruni górnej do słowackiego) a do tej pory był tylko trakt-centrum-grunwaldzka lub ew. obwodnica. Przypuszczenia, że mieszkańcy okolic piotrkowskiej pojadą na jabłoniową niż nową łódzką są bez pokrycia. Ludzie będą szukać najsprawniejszego przejazdu i ruch w jakichś proporcjach podzieli się na te dwie ulice. A dodatkowo pojawi się tramwaj więc część bardziej świadomych osób z południowych dzielnic przesiądzie się na tramwaj. Problem korków w Gdańsku moim zdaniem leży gdzie indziej. Jakby ludzie jeżdżący do pracy samochodem w pojedynkę, zastanowili się czy może da się dojechać z domu do pracy komunikacją to by to znacznie wpłynęło na płynność ruchu. Z moich obserwacji ok. 80% samochodów o 6 rano na wilanowskiej wiezie tylko kierowcę??!!Ja codziennie jeżdżę z wilanowskiej na kołobrzeską autobusem (i z powrotem). Rano nie ma najmniejszego problemu. Autobus pusty (?), czas przejazdu 45 min, korek na łostowickiej. Powrót gorzej - korek na grunwaldzkiej od abrahama do manhattanu i na nowolipiu, czas przejazdu 1,5 h, i co ciekawe autobusy spod manhattanu miejsca siedzące w 95% zajęte stojących osób - brak (a i powrót udaje się czasem skrócić do 1 h korzystając z tramwaju). Ludzie!! Trzeba nauczyć się sobie radzić a nie tylko narzekać. Wystarczy chcieć.Mamy jeszcze jesień i przejazd komunikacją na prawdę nie jest uciążliwy - strach pomyśleć co będzie zimą.

    • 10 10

    • Prowadzone inwestycje są obliczone dla ruchu z 2000 roku (4)

      a mamy rok 2011. Jedynie wprowadzenie płatnego wjazdu dla samochodów które nie posiadaja rejestracji GD i samochodów starszych niż np 8 lat spowoduje poprawę sytuacji.

      • 3 9

      • (2)

        A co ma stary samochód do płynności ruchu?

        • 4 0

        • Starych gratów jest najwięcej i najwolniej ruszają spod świateł (1)

          jak sie je wyzłomuje to motłoch b ędzie jeździł autobusami

          • 0 1

          • Ruszanie to kwestia kierowcy,

            • 0 0

      • A może starszych niż 3 latek?Co, Twoje cacko się nie załapie?

        • 3 0

  • A czy nie warto dostrzec że 3/4 aut w tym korku nie ma rejestracji GD? (8)

    Jedyne rozwiązanie to wprowadzenie płatnego wjazdu do centrum Gdańska dla samochodów na rejestracjach spoza Gdańska. Rozwiązanie sprawdza się w wielu europejskich krajach i przynosi dodatkowe pieniądze budżetom miast.Korkuje się droga którą spływa ruch z kierunku Kartuz i pod strony połączenia z autostrada od strony Pruszcza Gd.Najbardziej na tym cierpią mieszkańcy Chełmu i Gdańska Południe którzy muszą wcześniej wyjerzdzać do pracy i póxniej wracać ze względu na korki. Dzieci wymiotują w autobusach stojacych w korkach. I nie bez powodu ludzie uciekają z Gdańska południe po 2 latach mieszkania bo nie można tak żyć słysząc dydrdymały że w 2020 będzie lepiej. Ostatecznie traci oczywiscie Gdańsk bo podatki spływają do okolicznych miast i gmin w których takiego problemu nie ma.

    • 29 21

    • Przecież korki są w dzielnicach południowych z daleka od centrum miasta.

      Tam też będziesz brał opłaty za brak rejestracji GD ?

      • 2 2

    • ale Miasto, planując perspektywę rozwoju...

      zamyka drogę, "udaje", że jest wszystko ok, "bo na symulacjach wyszło, że korków na turbinowym rondzie nie będzie" i buduje Metropolię. Brawo, Brawo, bawmy się!!!

      • 1 1

    • Chyba Twoje dzieci wymiotują z głodu :). (1)

      Bo jakoś nie spotakalem sie jeszcze. ale cuż :).

      • 1 2

      • Dobrze że ty jesteś bezpłodny

        ale mozesz sie zdziwić :-)a z głodu zobaczysz co ci się moze porobić

        • 0 2

    • A mozę na wjeździe akt urodzenia i meldunek koniecznie( komuno wróć!!)aby byla pewność, ze gość w aucie wjeżdzajacym do GD to na bank gdańszczanin???:P

      • 3 1

    • może jeszcze akt chrztu na wjeźdzcie sprawdzać?

      w domu wszyscy zdrowi?

      • 3 1

    • ja mam rejestracje GD

      a mieszkam w redzie i jak mi to udowodnia? zas moj wspolpracownik ma GWE a mieszka od 8 lat w gdansku. rejestracje w tych czasach znacza tyle co kupa.Pozdrawiam

      • 1 0

    • W miastach europejskich pobierają opłaty, ale od wszystkich po równo (z wyjatkiem mieszkańców centrum, z pozwoleniami), oraz nie pobierają opłat za przejazd drogami przelotowymi (czyli odpowiedniki naszej Armii Krajowej, Grunwaldzkiej czy Elbląskiej). Bez demagogii, proszę.

      • 0 0

  • Gdańsk

    Jedyne miasto w Europie a może i na Świecie z trójpoziomowym skrzyżowaniem generującum korki z każdego kierunku . Trakt św.Wojciecha ,Armii Krajowej, Podwale każdego dnia rano stoją a miasto ( czytaj Budyń) pakuje grubą kasę w budowę muzeum styropianowego etosu w celu podniesienia własnego EGO.

    • 46 3

  • ciekawostka, ciekawostka - wreszcie są artykuły pokazujące dowodnie, że korki nie znikną (3)

    jeśli będzie się myśleć wyłącznie o przejazdach samochodem po mieście. Wychodzi coraz bardziej na moje: bez względu na to, ile się miliardów wyda na poszerzanie dróg i tworzenie "bezkolizyjnych" skrzyżowań, to korki będą tylko rosły. Jedynym prawdziwym wyjściem dla Gdańska jest rozbudowa kolei metropolitalnej, sieci linii tramwajowych i promocja korzystania z rowerów, oraz sensownych powiązań ruchu rowerowego z transportem publicznym.

    • 24 5

    • całość rozwiązań transportowych powinna być sensowna, a nie tylko powiązanie ruchu rowerowego (2)

      i to sensowna z punktu widzenia użytkowników, a nie urzędników.Niestety wytyczenie gdańskiego odcinka kolei metropolitalnej szlakiem wąskotorówki na Kaszuby z dala od skupisk mieszkańców (tj. pasażerów), jest owszem sensowne z urzędniczego punktu widzenia, ale rozwiąże problemy komunikacyjne Gdańska w stopniu nieproporcjonalnie niskim do nakładów.Poszerzenie Małomiejskiej do dwóch pasów itd., bez przebudowy centrum Gdańska nie rozwiąże problemów południowych dzielnic.

      • 0 3

      • Dziwne

        Bo jak oddali część skrzyżowania Nowa Łódzka z Świętokrzyską to tam korki zmalały i to mocno. Nagle przejechać można w normalny sposób. Jak oddadzą pełne skrzyżowanie okaże się że ruch nie jest taki duży jak wielu do niedawna mówiło. Co prawda trzeba pamiętać, że po poprawieniu wezła Jabłoniowa WZ teraz tam wiele aut ucieka.

        • 2 2

      • to że koło twojego domu nie budują to bardzo mi przykro

        ale nie gadaj bzdur że budują na teranach gdzie nie ma ludzi. Może rusz tyłek i pojeździj sobie po szlaku kolejki i zobacz ile tam jest osiedli i tysięcy ludzi.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane