- 1 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (8 opinii)
- 2 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (352 opinie)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (459 opinii)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (284 opinie)
- 5 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (11 opinii)
- 6 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (68 opinii)
Liczba pasażerów w autobusach i trolejbusach w Gdyni bez zmian
Tyle samo, co przed rokiem - ok. 88 mln pasażerów skorzystało w 2016 roku z usług ZKM Gdynia. Spada za to sprzedaż biletów okresowych, co ZKM tłumaczy wprowadzeniem od września bezpłatnej komunikacji dla rodzin z trójką dzieci.
Czytaj też: Rośnie liczba pasażerów tramwajów i autobusów w Gdańsku
Na wzrosty trzeba poczekać
W 2016 roku z usług ZKM Gdynia skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów. To tyle samo, ile w 2015 roku. Przedstawiciele organizatora komunikacji odnotowują jednak, że po bardziej szczegółowych wyliczeniach widać, że nastąpił spadek liczby pasażerów na terenie obsługiwanych gmin ościennych o 3,2 proc.
Całość zbilansowała się wzrostem w samej Gdyni. W 2015 roku przejechało autobusami i trolejbusami w mieście ok. 75,9 mln pasażerów, a w 2016 roku o pół miliona więcej.
W ZKM nie ukrywają, że na wzrost - podobny do notowanego od lat w Gdańsku - trzeba będzie poczekać do zakończenia planowanych inwestycji. Chodzi o zakup 55 autobusów i 30 trolejbusów, z czego połowa będzie pojazdami przegubowymi, budowę węzłów integracyjnych na Karwinach i Chyloni oraz stworzenie kolejnych buspasów na Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej, Wielkopolskiej i Morskiej.
- Dopiero po realizacji tych projektów, których pierwsze efekty będą widoczne pod koniec 2018 roku, spodziewać się można uatrakcyjnienia gdyńskiej komunikacji miejskiej i związanego z tym wzrostu liczby pasażerów. Z opisanych przyczyn w 2017 roku nie spodziewamy się jeszcze wzrostu liczby pasażerów. Z racji bogacenia się społeczeństwa, niestety, systematycznie wzrasta skala użytkowania samochodów osobowych - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Rosną wpływy ze sprzedaży biletów, ale tylko w przypadku biletów własnych - czyli tych, które emituje ZKM Gdynia. Sprzedaż własna w 2015 roku wyniosła dokładnie 63 495 209 zł, a rok później - 65 114 019 zł, natomiast wpływy ze sprzedaży biletów metropolitalnych Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej to 8 802 196,60 zł w 2015 r. i 6 619 979,80 zł w 2016 roku, co oznacza spadek o blisko 25 proc.
Mniejsza sprzedaż przez ulgi dla rodzin
W 2016 roku sprzedano razem 515 534 biletów okresowych ZKM w Gdyni (miesięcznych, dekadowych i semestralnych) i 73 978 biletów metropolitalnych. Bilety okresowe w 2016 r. miały 54,7 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów własnych i 97,9 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów metropolitalnych MZKZG.
- W stosunku do 2015 r. liczba sprzedanych biletów okresowych ZKM w Gdyni spadła o 1,4 proc., a metropolitalnych - o 6,2 proc. Bezpośrednią, najistotniejszą przyczyną spadku liczby sprzedanych biletów było wprowadzenie od 1 września 2016 roku uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla sporej liczby mieszkańców Gdyni - opowiada Marcin Gromadzki.
Miejsca
Opinie (155) 3 zablokowane
-
2017-02-13 13:06
Ankieta (1)
Po co ankieta, z której nie widać prawdy? Najwyższa odpowiedź to "około godziny"? W godzinę nie dojadę nawet w jedną stronę, a pytanie jest o całodzienne przejazdy! Jak się komunikacja wlecze, to tyle wychodzi
- 16 5
-
2017-02-14 11:34
idź marudzić gdzieś indziej pajacu, trzeba było do szkoły chodzić
to byś rozumiał co to jest wartość średnia i odchylenie standardowe
- 0 2
-
2017-02-13 13:06
Szkoda tylko, że w godzinach szczytu takie zapchane jadą. (1)
Mnie to zniechęca. Naprawdę kilka kursów dodatkowych z centrum na Karwiny-Dąbrowę w godz 14:30-17:00 by się przydało bo przy Experymencie i w Redłowie czasem ciężko w ogóle wejść.
- 31 3
-
2017-02-14 11:34
a co, puste mają jeździć?
to byś narzekał, że pieniądze się marnują
- 1 1
-
2017-02-13 13:07
no jak ver 2.0 ? (3)
Ludzi ubywa, w miescie bieda i marazm, wszyscy stad uciekają a liczba pasażerów nie spadła? Ktoś nas tu chce zrobić w Banbuko!
- 13 9
-
2017-02-13 14:51
Może otwórz swój gdański czaban na argumenty, to więcej świata zrozumiesz. (1)
- 4 4
-
2017-02-13 15:22
"caban"
Dalej nie rozumiem co to ma wspolnego z moją wypowiedzią ?
- 4 3
-
2017-02-14 11:35
statystyki mówią zupełnie odwrotnie
albo ty odwracasz fakty do góry nogami,
typowy pisowski matoł bez szkoły,
nic was nie przekona, że białe jest białe
a czarne jest czarne- 0 0
-
2017-02-13 13:12
(4)
Dlaczego wsiadając do pojazdu ZKM Gdynia jestem skazany na zakup karnetu za 8 zł? Dlaczego nie mogę zapłacić zbliżeniowo za jeden przejazd 3,20 zł?
- 40 6
-
2017-02-13 15:38
dlaczego nie ma np biletomatów? (2)
- 5 4
-
2017-02-13 18:36
Bedziesz gamoniu stał 10min przy biletomacie i blokował wejscie.
- 3 5
-
2017-02-14 11:37
bo to przeżytek
teraz się płaci kartą prepaid bezdotykową
- 0 0
-
2017-02-14 14:03
Polecam aplikacje Skycash. Nie płacisz za cały karnet a nawet taniej niż w kiosku, bo 3 zł.
- 0 0
-
2017-02-13 13:16
marzenia tych panów z ZKM to brednie pijanego.Bus pasy sprawią że wszyscy rzucą się na ZKM?Pytanie dlaczego w2ydłużane są czasy przejazdu?Na rowerze można szybciej dotrzeć z Chyloni czy Cisowej na dworzec główny niż super nowoczesnymi trolejbusami które w ciągu dnia wloką się bo kochany zkm ciągle wydłuża czasy przejazdu.Co dał bus pas na władysława IV?W żaden sposób nie skrócił czasu przejazdu
- 20 6
-
2017-02-13 13:16
buspasy budujcie!
- 12 8
-
2017-02-13 13:17
CZEMU samorzadowe błązny nie ma biletomatów na przystankach? (6)
a weź spróbuj kupic bilet u kierowcy i miej np 50 a nie daj boże 100...
- 27 5
-
2017-02-13 13:56
(2)
spytaj czy można płacić kartą to dopiero kierowca mine zrobi.
- 6 1
-
2017-02-13 18:24
(1)
biedni wykleczeni cyfrowo, uzywacie tam-tamów zamiast telefonu komórkowego?
- 3 4
-
2017-02-13 20:01
to gdzie wy je taskacie? nosicie na nich czapki? jeszcze dziuni z tamtamem przy uchu nie widziałem, słuchawek wystających z tamtama u rurkowca tez nie widzialem...
- 0 1
-
2017-02-13 15:39
u nas jakby czas zatrzymał się w miejscu, jak w Murrmańsku... (1)
- 6 3
-
2017-02-13 16:32
u was w bolkowie
faktycznie jest jak w Murmańsku.
- 1 5
-
2017-02-14 11:38
biletomat to Murmański przeżytek
po co swoje murmańskie tradycje do Polski przyciągasz ruski zacofany parobku,
na świecie dziś są tańśze i wygodniejsze rozwiązania
i takie Gdynia zastosuje- 0 0
-
2017-02-13 13:18
Ja w 2012 roku przesiadłem się do samochodu. (5)
Taką decyzję wymusiła zmiana charakteru pracy ale sumarycznie jestem bardzo zadowolony z przesiadki do auta. Podróżuję w komfortowych warunkach, nie muszę nikogo słuchać ani wąchać, zawsze mam miejsce siedzące, słucham radia lub ulubionej muzyki i co najważniejsze, nie płacę dużo więcej niż płaciłbym za komunikację publiczną. Gdybym pracował stacjonarnie w biurze konkurencyjna byłaby jedynie SKMka. Niestety mam często sprawy do załatwienia w czterech punktach trójmiasta i pomijając powyższe aspekty, podróż samochodem jest po prostu bezkonkurencyjnie szybsza niż dojazdy trzema środkami lokomocji z przesiadkami. A czas to też pieniądz...
- 22 6
-
2017-02-13 18:36
"nie płacę dużo więcej niż płaciłbym za komunikację publiczną" (4)
w moim przypadku płacę mniej ! wiec dlaczego mam wlasciwie jezdzic trajtkiem?
- 7 0
-
2017-02-13 22:00
(3)
Czyli paliwo, przeglądy, olej i OC wychodzi taniej niż miesięczny?
Mógłbyś podać ubezpieczyciela? Znajomy za samo OC płaci rocznie więcej niż 12 metropolitalnych miesięcznych.- 1 6
-
2017-02-13 23:58
Znow ten sam debilny argument. Kolego ja juz mam samochod i miałbym go i tak
niezaleznie od tego czy jezdzilbym trajtkiem czy nie.
- 6 0
-
2017-02-14 11:40
tak, auto wychodzi taniej (1)
ale nie zawsze, czasami,
czasami tyle samo,
czasami znacznie drożej
każdy musi indywidualnie zdecydować co mu bardziej odpowiada- 0 0
-
2017-02-14 14:02
Oczywiscie, i te decyzje widac świetnie na drogach, szczegónie rano i popołudniu.
- 1 0
-
2017-02-13 13:19
(1)
Po co w Gdyni dwie spółki autobusowe ta z Kaczych Buków gdzie rządzi kolega Stasiak i ta z Platynowej gdzie rządzi kolega Żurek?Po co dwa osobne zarządy podwójna liczba prezesów poczwórna wiceprezesów itd?
- 35 5
-
2017-02-13 13:25
po co? sam sobie odpowiedz
- 8 1
-
2017-02-13 13:22
W godzinach szczytu powinno być wiecej kursow. (6)
Sokołka Wiczlino Chwarzno - domow przybywa a autobusow nie , nie ma rowniez zadnych nowych linii.
- 21 5
-
2017-02-13 16:07
A dodatkowo z Chwarzna Sokółki (z pętli) chcą zabrać kursy linii 147 w kierunku Centrum! (1)
- 4 1
-
2017-02-14 14:08
Dla mnie to też był zawód. Myślałam, że na tak rozwijającą się dzielnicę poprowadzą 147 na pętlę zarówno w stronę Karwin...
- 0 0
-
2017-02-14 09:16
Mieszkaniec Sokółki (2)
Zgadzam się! Autobusy co 20 minut w weekend to też jakiś koszmar....
- 0 3
-
2017-02-14 10:30
(1)
Może najlepiej co minutę i z dojazdem pod drzwi? Wielcy Gdynianie, ciągle im źle.
- 1 0
-
2017-02-14 11:42
albo jeden, długi autobus, taki od początku do końća trasy
wsiadasz i już jesteś na miejscu tylko musisz do wyjścia dojść jeszcze
- 1 0
-
2017-02-14 11:41
jest na to metoda, jedź poza godzinami szczytu
ja tak robiłem,
albo trochę wcześńiej albo trochę później,
jak pewnie sam wiesz dobrze, czasami 10 minut robi dużą różnicę- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.