• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Liczba pasażerów w autobusach i trolejbusach w Gdyni bez zmian

Patryk Szczerba
13 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe. Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe.

Tyle samo, co przed rokiem - ok. 88 mln pasażerów skorzystało w 2016 roku z usług ZKM Gdynia. Spada za to sprzedaż biletów okresowych, co ZKM tłumaczy wprowadzeniem od września bezpłatnej komunikacji dla rodzin z trójką dzieci.



Ile czasu dziennie spędzasz w pojazdach komunikacji miejskiej?

W ostatnich latach sukcesywnie spadała liczba przewożonych pasażerów przez ZKM Gdynia. W 2009 roku było to 99 mln osób, a dwa lata później już 10 mln mniej. Tak duża tendencja spadkowa została w ostatnich latach wyhamowana, ale o małej stabilizacji można mówić dopiero w ostatnich miesiącach.

Czytaj też: Rośnie liczba pasażerów tramwajów i autobusów w Gdańsku

Na wzrosty trzeba poczekać

W 2016 roku z usług ZKM Gdynia skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów. To tyle samo, ile w 2015 roku. Przedstawiciele organizatora komunikacji odnotowują jednak, że po bardziej szczegółowych wyliczeniach widać, że nastąpił spadek liczby pasażerów na terenie obsługiwanych gmin ościennych o 3,2 proc.

Całość zbilansowała się wzrostem w samej Gdyni. W 2015 roku przejechało autobusami i trolejbusami w mieście ok. 75,9 mln pasażerów, a w 2016 roku o pół miliona więcej.

W ZKM nie ukrywają, że na wzrost - podobny do notowanego od lat w Gdańsku - trzeba będzie poczekać do zakończenia planowanych inwestycji. Chodzi o zakup 55 autobusów i 30 trolejbusów, z czego połowa będzie pojazdami przegubowymi, budowę węzłów integracyjnych na KarwinachChyloni oraz stworzenie kolejnych buspasów na Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej, Wielkopolskiej i Morskiej.

- Dopiero po realizacji tych projektów, których pierwsze efekty będą widoczne pod koniec 2018 roku, spodziewać się można uatrakcyjnienia gdyńskiej komunikacji miejskiej i związanego z tym wzrostu liczby pasażerów. Z opisanych przyczyn w 2017 roku nie spodziewamy się jeszcze wzrostu liczby pasażerów. Z racji bogacenia się społeczeństwa, niestety, systematycznie wzrasta skala użytkowania samochodów osobowych - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej. Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej.
Rosną wpływy ze sprzedaży biletów, ale tylko w przypadku biletów własnych - czyli tych, które emituje ZKM Gdynia. Sprzedaż własna w 2015 roku wyniosła dokładnie 63 495 209 zł, a rok później - 65 114 019 zł, natomiast wpływy ze sprzedaży biletów metropolitalnych Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej to 8 802 196,60 zł w 2015 r. i 6 619 979,80 zł w 2016 roku, co oznacza spadek o blisko 25 proc.

Mniejsza sprzedaż przez ulgi dla rodzin

W 2016 roku sprzedano razem 515 534 biletów okresowych ZKM w Gdyni (miesięcznych, dekadowych i semestralnych) i 73 978 biletów metropolitalnych. Bilety okresowe w 2016 r. miały 54,7 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów własnych i 97,9 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów metropolitalnych MZKZG.

- W stosunku do 2015 r. liczba sprzedanych biletów okresowych ZKM w Gdyni spadła o 1,4 proc., a metropolitalnych - o 6,2 proc. Bezpośrednią, najistotniejszą przyczyną spadku liczby sprzedanych biletów było wprowadzenie od 1 września 2016 roku uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla sporej liczby mieszkańców Gdyni - opowiada Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • Ankieta (1)

    Po co ankieta, z której nie widać prawdy? Najwyższa odpowiedź to "około godziny"? W godzinę nie dojadę nawet w jedną stronę, a pytanie jest o całodzienne przejazdy! Jak się komunikacja wlecze, to tyle wychodzi

    • 16 5

    • idź marudzić gdzieś indziej pajacu, trzeba było do szkoły chodzić

      to byś rozumiał co to jest wartość średnia i odchylenie standardowe

      • 0 2

  • Szkoda tylko, że w godzinach szczytu takie zapchane jadą. (1)

    Mnie to zniechęca. Naprawdę kilka kursów dodatkowych z centrum na Karwiny-Dąbrowę w godz 14:30-17:00 by się przydało bo przy Experymencie i w Redłowie czasem ciężko w ogóle wejść.

    • 31 3

    • a co, puste mają jeździć?

      to byś narzekał, że pieniądze się marnują

      • 1 1

  • no jak ver 2.0 ? (3)

    Ludzi ubywa, w miescie bieda i marazm, wszyscy stad uciekają a liczba pasażerów nie spadła? Ktoś nas tu chce zrobić w Banbuko!

    • 13 9

    • Może otwórz swój gdański czaban na argumenty, to więcej świata zrozumiesz. (1)

      • 4 4

      • "caban"

        Dalej nie rozumiem co to ma wspolnego z moją wypowiedzią ?

        • 4 3

    • statystyki mówią zupełnie odwrotnie

      albo ty odwracasz fakty do góry nogami,
      typowy pisowski matoł bez szkoły,
      nic was nie przekona, że białe jest białe
      a czarne jest czarne

      • 0 0

  • (4)

    Dlaczego wsiadając do pojazdu ZKM Gdynia jestem skazany na zakup karnetu za 8 zł? Dlaczego nie mogę zapłacić zbliżeniowo za jeden przejazd 3,20 zł?

    • 40 6

    • dlaczego nie ma np biletomatów? (2)

      • 5 4

      • Bedziesz gamoniu stał 10min przy biletomacie i blokował wejscie.

        • 3 5

      • bo to przeżytek

        teraz się płaci kartą prepaid bezdotykową

        • 0 0

    • Polecam aplikacje Skycash. Nie płacisz za cały karnet a nawet taniej niż w kiosku, bo 3 zł.

      • 0 0

  • marzenia tych panów z ZKM to brednie pijanego.Bus pasy sprawią że wszyscy rzucą się na ZKM?Pytanie dlaczego w2ydłużane są czasy przejazdu?Na rowerze można szybciej dotrzeć z Chyloni czy Cisowej na dworzec główny niż super nowoczesnymi trolejbusami które w ciągu dnia wloką się bo kochany zkm ciągle wydłuża czasy przejazdu.Co dał bus pas na władysława IV?W żaden sposób nie skrócił czasu przejazdu

    • 20 6

  • buspasy budujcie!

    • 12 8

  • CZEMU samorzadowe błązny nie ma biletomatów na przystankach? (6)

    a weź spróbuj kupic bilet u kierowcy i miej np 50 a nie daj boże 100...

    • 27 5

    • (2)

      spytaj czy można płacić kartą to dopiero kierowca mine zrobi.

      • 6 1

      • (1)

        biedni wykleczeni cyfrowo, uzywacie tam-tamów zamiast telefonu komórkowego?

        • 3 4

        • to gdzie wy je taskacie? nosicie na nich czapki? jeszcze dziuni z tamtamem przy uchu nie widziałem, słuchawek wystających z tamtama u rurkowca tez nie widzialem...

          • 0 1

    • u nas jakby czas zatrzymał się w miejscu, jak w Murrmańsku... (1)

      • 6 3

      • u was w bolkowie

        faktycznie jest jak w Murmańsku.

        • 1 5

    • biletomat to Murmański przeżytek

      po co swoje murmańskie tradycje do Polski przyciągasz ruski zacofany parobku,
      na świecie dziś są tańśze i wygodniejsze rozwiązania
      i takie Gdynia zastosuje

      • 0 0

  • Ja w 2012 roku przesiadłem się do samochodu. (5)

    Taką decyzję wymusiła zmiana charakteru pracy ale sumarycznie jestem bardzo zadowolony z przesiadki do auta. Podróżuję w komfortowych warunkach, nie muszę nikogo słuchać ani wąchać, zawsze mam miejsce siedzące, słucham radia lub ulubionej muzyki i co najważniejsze, nie płacę dużo więcej niż płaciłbym za komunikację publiczną. Gdybym pracował stacjonarnie w biurze konkurencyjna byłaby jedynie SKMka. Niestety mam często sprawy do załatwienia w czterech punktach trójmiasta i pomijając powyższe aspekty, podróż samochodem jest po prostu bezkonkurencyjnie szybsza niż dojazdy trzema środkami lokomocji z przesiadkami. A czas to też pieniądz...

    • 22 6

    • "nie płacę dużo więcej niż płaciłbym za komunikację publiczną" (4)

      w moim przypadku płacę mniej ! wiec dlaczego mam wlasciwie jezdzic trajtkiem?

      • 7 0

      • (3)

        Czyli paliwo, przeglądy, olej i OC wychodzi taniej niż miesięczny?

        Mógłbyś podać ubezpieczyciela? Znajomy za samo OC płaci rocznie więcej niż 12 metropolitalnych miesięcznych.

        • 1 6

        • Znow ten sam debilny argument. Kolego ja juz mam samochod i miałbym go i tak

          niezaleznie od tego czy jezdzilbym trajtkiem czy nie.

          • 6 0

        • tak, auto wychodzi taniej (1)

          ale nie zawsze, czasami,
          czasami tyle samo,
          czasami znacznie drożej

          każdy musi indywidualnie zdecydować co mu bardziej odpowiada

          • 0 0

          • Oczywiscie, i te decyzje widac świetnie na drogach, szczegónie rano i popołudniu.

            • 1 0

  • (1)

    Po co w Gdyni dwie spółki autobusowe ta z Kaczych Buków gdzie rządzi kolega Stasiak i ta z Platynowej gdzie rządzi kolega Żurek?Po co dwa osobne zarządy podwójna liczba prezesów poczwórna wiceprezesów itd?

    • 35 5

    • po co? sam sobie odpowiedz

      • 8 1

  • W godzinach szczytu powinno być wiecej kursow. (6)

    Sokołka Wiczlino Chwarzno - domow przybywa a autobusow nie , nie ma rowniez zadnych nowych linii.

    • 21 5

    • A dodatkowo z Chwarzna Sokółki (z pętli) chcą zabrać kursy linii 147 w kierunku Centrum! (1)

      • 4 1

      • Dla mnie to też był zawód. Myślałam, że na tak rozwijającą się dzielnicę poprowadzą 147 na pętlę zarówno w stronę Karwin...

        • 0 0

    • Mieszkaniec Sokółki (2)

      Zgadzam się! Autobusy co 20 minut w weekend to też jakiś koszmar....

      • 0 3

      • (1)

        Może najlepiej co minutę i z dojazdem pod drzwi? Wielcy Gdynianie, ciągle im źle.

        • 1 0

        • albo jeden, długi autobus, taki od początku do końća trasy

          wsiadasz i już jesteś na miejscu tylko musisz do wyjścia dojść jeszcze

          • 1 0

    • jest na to metoda, jedź poza godzinami szczytu

      ja tak robiłem,
      albo trochę wcześńiej albo trochę później,
      jak pewnie sam wiesz dobrze, czasami 10 minut robi dużą różnicę

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane