- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (68 opinii)
- 2 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (114 opinii)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (191 opinii)
- 4 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (75 opinii)
- 5 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (49 opinii)
- 6 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (124 opinie)
Marszałek: na lotnisko cztery składy PKM na godzinę, do Gdyni - dwa
Ujawnienie informacji o małej liczbie połączeń kolejowych na przyszłej linii PKM wywołało burzę: nie tylko wśród czytelników Trojmiasto.pl, ale także we władzach województwa. W czwartek rano marszałek Struk zwołał naradę w tej sprawie, a następnie ogłosił: - Składy będą kursować na lotnisko co 15 minut, a do Gdyni - dwa razy na godzinę.
Przypomnijmy: w środę Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego zapowiadał, że na głównym odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, czyli między Wrzeszczem a lotniskiem w Rębiechowie, pojadą trzy pociągi na godzinę w obu kierunkach. Natomiast tylko raz na godzinę z Wrzeszcza pojedzie pociąg do Kartuz, Kościerzyny i Gdyni.
Swojego zastępcę postanowił poprawić sam marszałek.
- W żadnym wypadku nie mamy zamiaru zmieniać ustaleń dokonanych w studium wykonalności dla linii PKM. To jest nasze zobowiązanie wobec Komisji Europejskiej, i największego donatora naszego przedsięwzięcia. Jeden pociąg co 15 minut to jest minimum połączeń, jakie chcemy uruchomić na nowej trasie - zapowiedział Mieczysław Struk podczas spotkania z dziennikarzami na posiedzeniu Rady Miasta Gdańska.
Przypomnijmy, że Unia Europejska dołożyła do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 668 mln zł, czyli 85 proc. wartości inwestycji.
O przygotowanej przed rozpoczęciem inwestycji analizie unijnych analityków z inicjatywy JASPERS przypomnieliśmy w naszym porannym artykule.
- Założenia, które przyjęliśmy we wspomnianym studium, to cztery pociągi na godzinę, czyli jeden na 15 minut. Chcielibyśmy także uruchomić dwa pociągi w ciągu godziny z Gdańska do Gdyni i z powrotem, a także dwa pociągi na godzinę w relacji Gdynia-Kartuzy. Dzięki temu pasażerowie z Osowy będą mogli korzystać z połączeń co 15 minut - zaznaczył Mieczysław Struk.
Marszałek Struk nie zdementował natomiast informacji, że pociągi PKM będą kończyły bieg we Wrzeszczu, a nie w Gdańsku Głównym.
- Kolejarze z PKP PLK nie wiedzą jeszcze, jaka częstotliwość przejazdów może odbywać się na ich linii po zakończeniu trwającej modernizacji we Wrzeszczu - mówi Struk.
Czy samorząd województwa ujawnił swoje okrojone plany wobec PKM, by wymusić na władzach Gdańska i Gdyni częściową partycypację w kosztach utrzymania połączeń kolejowych, dzięki czemu mogłyby one być częstsze?
- Jeśli chodzi o połączenia, to na pewno nie. Natomiast zachęciliśmy Gdynię, by partycypowała w kosztach budowy infrastruktury przy linii. Mowa tu o dołożeniu z budżetu 4 mln zł do budowy przystanków - podkreślił Mieczysław Struk.
PKM zyskała miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego w Gdańsku
Radni Gdańska uchwalili w czwartek miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla terenów, po których wiedzie trasa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Samorząd województwa wnioskował o ich uchwalenie po tym, gdy jeden z mieszkańców oprotestował decyzję legalizacyjną i pozwolenie na budowę trasy. Sprawę opisaliśmy na początku tego roku.
W ten sposób PKM zabezpieczyła się przed problemami związanymi z ewentualnym zatrzymaniem prac budowlanych. Uchwalenie planów ułatwi także prace w czasie montażu infrastruktury kolejowej poza terenami, dla których zostało wydane pozwolenie na budowę.
Miejsca
Opinie (250) 3 zablokowane
-
2014-10-30 16:44
Chyba jakieś wybory idą?
Za dwa tygodnie wszystko wróci do normy....
- 12 1
-
2014-10-30 17:28
(1)
Dlaczego Kartuzy (ok 14tys. mieszkancow) i Gdynia (250tys. mieszkancow) maja miec taka sama ilosc pociagow? Kartuzy cos obiecaly a Gdynia nie??? Dla mnie to jest wciaz skandal!!! Prosze powiedziec ile nagrod sobie przyznaliscie za ta zenade??? Macie po prostu gdzies ludzi! Powrot do PRL.
- 12 4
-
2014-10-30 19:23
Gdynia może dojechac do Gdanska SKM, Kartuzy są skazane tylko na autobusy
jeżeli ktoś chce z Gdyni dostać się na lotnisko to najlepiej czarterem z Kosakowa
- 6 3
-
2014-10-30 17:32
(2)
Zawsze mi sie poprawia humor jak widze polny przystanek pod nazwa Gdansk-Rebiechowo. Porzadna dawka smiechu.
- 13 1
-
2014-10-30 18:15
a pro po
mam prace terenową i kiedyś z 3 lata temu byłem przypadkiem na przystanku PKP Gdańsk-Rębiechowo, napadła mnie wówczas kobieta z walizkami która leciała samolotem z Gdańska Rębiechowa do Londynu i nie mogła zrozumieć (a była z Warszawy) dlaczego nie ma tu lotniska
- 5 0
-
2014-10-30 21:12
a powinno,byc: Gdańsk Lech Walesa Airport
...
- 0 0
-
2014-10-30 17:40
My tu Panie WADZA i to bardzo wazna jezdemy
wienc zadekretujemy pociągi co 15 minut a kazdemu pasażorowi po kilogramie kiełbas wszelakich byleby wszystkie były z gatunku wyborczych. Kłamcy oszuści i pasożyty
- 12 0
-
2014-10-30 17:43
Struka i reszte na taczke
i na Szadółki
- 14 0
-
2014-10-30 17:47
Decyzja p. marszałka Struka świadczy tylko o jednym - (2)
że nie przeprowadzono rzetelnych badań nad sensem budowy PKM. Skoro na linii Gdynia-Kościerzyna zmniejszono częstotliwość kursowania pociągów, to dlaczego po oddaniu do użytku linii PKM wzrośnie liczba pasażerów na tym odcinku. Konkluzja: PKM to biznes dla wybrańców i kłopot dla mieszkańców.
Miś ciągle żywy nie tylko dla niedowiarków!!!- 14 1
-
2014-10-30 23:28
analizy przeprowadzono, tylko urzędnicy zadecydowali po swojemu.. (1)
Jaspers: pociąg przed lotnisko ma jechać co 15 minut
W tej sytuacji warto przypomnieć, że w październiku 2010 r. światło dziennie ujrzał dokument analizujący sytuację potoku pasażerów przy planowanej jeszcze wtedy linii PKM. Raport przygotowały wspólnie Instytut Kolejnictwa i Biuro Inicjatywy Jaspers w Warszawie, które opiniuje wszystkie duże projekty komunikacyjne ubiegający się o unijne dofinansowanie.
Ta analiza prognozowała dla inii Kolei Metropolitalnej liczbę 5-10,3 mln pasażerów rocznie. To wymaga uruchomienia połączeń kolejowych co 15 minut od samego startu linii.
Warto dodać, że w roku 2042, czyli 30 lat po rozpoczęciu realizacji projektu, prognozowany potok ma wynieść od 9,8 do 13,5 mln pasażerów (bez połączenia z linią SKM we Wrzeszczu oraz 30-minutowa częstotliwość pomiędzy Gdańskiem a Gdynią) w zależności od poziomu ruchu na lotnisku.
Niestety wspomniany dokument podkreśla też, że najwyższe potoki są możliwe tylko przy licznych węzłach komunikacyjnych i wspólnym bilecie na komunikację miejską. Spełnienie tego drugiego warunku jest na razie pieśnią przyszłości.
Czytaj więcej na:- 2 1
-
2014-10-30 23:28
trojmiasto.pl/wiadomosci/Mniej-kursow-na-linii-PKM-Groza-nam-puste-pociagi-n84801.html
- 1 0
-
2014-10-30 18:16
Tak drogie sierotki komunizmu - dalej ccecie panstwowych rozwiazan? (1)
A co zlego zeby prywatne firmy busami wozily ludzi!?
Bylo by szybciej taniej za bilet - i bez Miliardow wtopionych w beton. zabranych prywaciarzom z innych krajow.
Ja jestem za prywaciarzami.- 8 4
-
2014-10-30 20:26
Weź nie p...l
Mojej żonie śni się do dziś po nocach piątkowa podróż autobusem z Gdańska do Węsior, z przesiadką w Kartuzach.
Skromne trzy godziny.- 2 0
-
2014-10-30 18:19
Przed wyborami wszyscy oburzeni, a po wyborach "niestety takie mamy możliwości technologiczne".
- 12 1
-
2014-10-30 18:50
Chory pomysł (1)
Przecierz to jakiś chory pomysł z tym Wrzeszcze
- 6 4
-
2014-10-30 20:49
jedno jest faktem
Wrzeszcz rulez...;)
- 2 0
-
2014-10-30 19:41
proste myślenie
Widać, że zadziałał ten sam tok myślenia jak w PKP. Pociąg co godzinę a póżniej jak będzie duże obłożenie to się zrobi co 1/2 godziny. W ten sposób PKP zlikwidowało wiele linii i połączeń. Po prostu myślą jak urzędnicy, a nie jak przedsiębiorcy. W Niemczech jest odwrotne myślenie wysyła sie więcej składów na trasę, aby ludzie nabrali zaufania do połączenia i przesiedli się z samochodów. U nas nikt nie bada z czego wynika małe obłożenie trasy. Jeżeli ludzie mają dojeżdżać do pracy, szkoły pociągiem co godzinę to wybiorą samochód/autobus. A na parkingach przesiadkowych można od razu zrobić bazar.
Aby PKM odniosła sukces-musi kursować jak SKM.- 15 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.