• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek: na lotnisko cztery składy PKM na godzinę, do Gdyni - dwa

Maciej Naskręt
30 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Budowa przystanku PKM Matarnia. Budowa przystanku PKM Matarnia.

Ujawnienie informacji o małej liczbie połączeń kolejowych na przyszłej linii PKM wywołało burzę: nie tylko wśród czytelników Trojmiasto.pl, ale także we władzach województwa. W czwartek rano marszałek Struk zwołał naradę w tej sprawie, a następnie ogłosił: - Składy będą kursować na lotnisko co 15 minut, a do Gdyni - dwa razy na godzinę.



Po trzech godzinach od pojawienia się naszego artykułu na temat małej liczby kursów po linii PKM, władze samorządu województwa zmieniły stanowisko: marszałek Mieczysław Struk zapowiedział, że pociągów będzie więcej, niż jeszcze dzień wcześniej zapowiadał jego zastępca.

Przypomnijmy: w środę Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego zapowiadał, że na głównym odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, czyli między Wrzeszczem a lotniskiem w Rębiechowie, pojadą trzy pociągi na godzinę w obu kierunkach. Natomiast tylko raz na godzinę z Wrzeszcza pojedzie pociąg do Kartuz, Kościerzyny i Gdyni.

Swojego zastępcę postanowił poprawić sam marszałek.

- W żadnym wypadku nie mamy zamiaru zmieniać ustaleń dokonanych w studium wykonalności dla linii PKM. To jest nasze zobowiązanie wobec Komisji Europejskiej, i największego donatora naszego przedsięwzięcia. Jeden pociąg co 15 minut to jest minimum połączeń, jakie chcemy uruchomić na nowej trasie - zapowiedział Mieczysław Struk podczas spotkania z dziennikarzami na posiedzeniu Rady Miasta Gdańska.

Przypomnijmy, że Unia Europejska dołożyła do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 668 mln zł, czyli 85 proc. wartości inwestycji.

O przygotowanej przed rozpoczęciem inwestycji analizie unijnych analityków z inicjatywy JASPERS przypomnieliśmy w naszym porannym artykule.

- Założenia, które przyjęliśmy we wspomnianym studium, to cztery pociągi na godzinę, czyli jeden na 15 minut. Chcielibyśmy także uruchomić dwa pociągi w ciągu godziny z Gdańska do Gdyni i z powrotem, a także dwa pociągi na godzinę w relacji Gdynia-Kartuzy. Dzięki temu pasażerowie z Osowy będą mogli korzystać z połączeń co 15 minut - zaznaczył Mieczysław Struk.

Marszałek Struk nie zdementował natomiast informacji, że pociągi PKM będą kończyły bieg we Wrzeszczu, a nie w Gdańsku Głównym.

Jak oceniasz zamieszanie wokół liczby przejazdów pociągów na linii PKM?

Skąd różnica w wypowiedziach marszałków? Okazuje się, że wpływ na to miały negocjacje, jakie prowadzono z PKP PLK odnośnie "wpuszczenia" pociągów PKM na tory dalekobieżne we Wrzeszczu i na linii 201 relacji Gdynia-Kościerzyna.

- Kolejarze z PKP PLK nie wiedzą jeszcze, jaka częstotliwość przejazdów może odbywać się na ich linii po zakończeniu trwającej modernizacji we Wrzeszczu - mówi Struk.

Czy samorząd województwa ujawnił swoje okrojone plany wobec PKM, by wymusić na władzach Gdańska i Gdyni częściową partycypację w kosztach utrzymania połączeń kolejowych, dzięki czemu mogłyby one być częstsze?

- Jeśli chodzi o połączenia, to na pewno nie. Natomiast zachęciliśmy Gdynię, by partycypowała w kosztach budowy infrastruktury przy linii. Mowa tu o dołożeniu z budżetu 4 mln zł do budowy przystanków - podkreślił Mieczysław Struk.

PKM zyskała miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego w Gdańsku

Radni Gdańska uchwalili w czwartek miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla terenów, po których wiedzie trasa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Samorząd województwa wnioskował o ich uchwalenie po tym, gdy jeden z mieszkańców oprotestował decyzję legalizacyjną i pozwolenie na budowę trasy. Sprawę opisaliśmy na początku tego roku.

W ten sposób PKM zabezpieczyła się przed problemami związanymi z ewentualnym zatrzymaniem prac budowlanych. Uchwalenie planów ułatwi także prace w czasie montażu infrastruktury kolejowej poza terenami, dla których zostało wydane pozwolenie na budowę.

Miejsca

Opinie (250) 3 zablokowane

  • zly kaszub

    A co ze szczuro lotniskiem. Czy tam beda jezdzily szczoro pociagi?

    • 0 12

  • tegrowany transport i wspólny tani bilet jedyną szansą na poprawne działanie transportu miejskiego (3)

    Ja się domagam wspólnego biletu na wszystkie środki komunikacji miejskiej.
    I tak: biletu miesięcznego za 110zł w obrębie trójmiasta, biletu miesięcznego za 210 zł w obrębie aglomeracji Wejherowo - Pruszcz Gd., oraz biletu jednorazowego za 4,40zł za 75 minut jazdy, czyli cen takich jakie obecnie obowiązują w Warszawie.

    Dlaczego w o połowę mniejszej aglomeracji trójmiejskiej stanowi to taki dla Pana problem Panie Marszałku Struk ?
    Czy Pan w ogóle już coś działa w tym temacie

    • 14 0

    • pytanie: (1)

      dlaczego Pruszcz ma płacić 210 zł?

      • 0 1

      • Odp. Pruszcz nie ma płacić 210 zł, to tylko przykład dla zamieszkałych w 3 city

        W obrębie Pruszcza byłoby np. 60zl, ale w całej aglomeracji już 210zl

        • 1 0

    • nikt nie jest zainteresowany Trójmiastem

      zintegrowane Trójmiasto to fanaberie wyborców. Politycy mają własne plany i nikt nie będzie Ci obiecywał jednego biletu, albo zintegrowanego transportu. Otrzymasz jedynie obietnicę, że będzie się lepiej żyło albo, że najuważniejsi są ludzie...

      • 2 0

  • Co 10 min (1)

    To minimum

    • 8 1

    • co 10 minut

      Chyba by woziła powietrze a nie pasażerów gdyby jezdziła co 10minut już takie bzdety wypisujecie że żal mi was i szkoda czasu by to czytać

      • 2 2

  • i po kuj ta kolej, ile beda do niej dopłacać???

    • 2 0

  • Jeszcze nawet drezyna po tej trasie nie przejechała a tumany już rozkład podają:)

    • 4 2

  • Co to znaczy PKM? (1)

    Szumna nazwa Pomorska Kolej Metropolitalna! No chyba komuś na rozumek padło! Jaka pomorska? Jaka metropolitalna? Toż to 18 km zygzakiem po kawałku Gdańska pomyka! Jaja sobie Panie Marszałku robicie?

    • 17 2

    • Dla tego proponuję zmienić nazwę:

      POMORSKA KOLEJ MARSZAŁKOWSKA

      • 2 0

  • (1)

    Nienawiść PO do Gdyni jest chorobą którą trzeba leczyć.
    Osoby które na nią cierpią właśnie podejmują takie decyzje.
    Ta kolej to nie PKM tyko kolej Gdańska PO.

    • 18 2

    • wiadomo, kto rządzi na pomorzu, ale

      Gdynia wcale sobie nie pomaga. Sama się izoluje i zamiast tworzyć własną ideę Trójmiasta, zamyka się w sobie. W Gdańsku też oczywiście nikt nie mówi o Trójmieście. W obecnej kampanii wyborczej jest tylko jeden temat tabu: Trójmiasto.

      • 2 2

  • Dobry moment

    Ponieważ wybory tuż tuż, trzeba pomyśleć o wymianie wszystkich prezydentów, marszałka, wszystkich wice itp. Tylko wtedy możemy mieć nadzieję na jakieś wspólne rozwiązania m.innymi komunikacyjne dla Trójmiasta. Wspólny bilet na wszystkie środki komunikacji.... Dotychczasowi, miłościwie nam panujący nie mogą od dawna na siebie patrzeć i stąd kłopoty. Jak znowu przejdą to miejmy do siebie pretensje. I niech nikt nie mówi to nie ja. Ja nie głosowałem!!!!

    • 9 1

  • To nic w porównaniu do Warszawy gdzie wybudowano tunel wzdłuż Wisły za 500 mln

    I co ciekawe tunel ten nie tylko jest zalewany ale jeszcze utrudnił przeprawę na drugi brzeg / poprzednio od razu z trasy - przedłużenia E-7 wjeżdżałeś na most wantowy i hej a teraz musisz wpierw objechać Solec...

    I nikt za to nie odpowiada do dzisiaj.

    • 1 1

  • Przecież to była inwestycja by robota kręciła się w Gdańsku i parę groszy wpadło przy okazji

    a nie byście sobie latali kolejkami po wzgórzach.

    Nikt nie zrezygnuje z aut.

    Kolejka styknie co godzinę a i tak tłoku tam nie zobaczysz, może na początku gdy z ciekawości będą nią jeździć.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane