• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wolą ścieżkę przez kolejowe tory, niż nowy tunel pod nimi

Maciej Naskręt
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz tunel, którego unikają mieszkańcy Oruni.



Mieszkańcy Oruni niechętnie korzystają z podziemnego przejścia pod linią kolejową biegnącą przez ich dzielnicę. Powód? W tunelu chronią się amatorzy tanich win, nie działa oświetlenie i jest niebezpiecznie. Dlatego piesi przechodzą górą, po równie niebezpiecznym torowisku.



W ciągu ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska na Oruni od jesieni 2012 r. działa podziemne przejście dla pieszych pod linią kolejową Gdańsk - Tczew. Zostało ono zbudowane w ramach modernizacji wspomnianej magistrali. Tunel, choć otwarty, jest w stanie surowym, wykonano w nim wyłącznie betonową konstrukcję z zadaszeniem schodów i rampy dla niepełnosprawnych oraz prowizoryczne oświetlenie. Prace wykończeniowe zaplanowano na ten rok.

Jednak oddanie tunelu w takim stanie potwierdza tylko starą maksymę, że rzeczy gotowe w 80 procentach nadają się do niczego.

- Matki nie mogą spokojnie przejść z wózkami, gdyż podjazdy na schodach są wykonane z desek. Natomiast betonowe rampy z niewiadomej przyczyny zostały zabite szczelnie deskami, które po kilku dniach zniknęły. Jeśli ktoś wybierze zejście rampą, może spaść z trzech metrów na betonową posadzkę. Tunel jest też schronieniem dla pijaczków, którzy chronią się w nim przed złą pogodą i policją - opowiada nasz czytelnik, Cezary.

Zdaniem mieszkańców Oruni o tunel nikt nie dba. Jest w nim ciemno i brudno, po deszczu stoi tam też woda. Natomiast wychodząc z podziemnego obiektu można ugrząźć w błocie - opowiada nasz czytelnik.

Początkowo mieszkańcy Oruni cieszyli się z otwarcia tunelu, bo wraz z jego pojawieniem się zniknęło niebezpieczne na co dzień przejście w poziomie torowiska kolejowego. Z ulgą odetchnęli szczególnie rodzice, których dzieci chodzą tamtędy do szkoły. Teraz jednak wielu mieszkańców wybiera drogę przez tory, także ze względu na bezpieczeństwo.

Czy budowane tunele pod magistralą kolejową na Oruni będą bezpieczne?

Zagrożenia związane z niedokończoną budową tunelu potwierdzają strażnicy miejscy. - Miejsce jest przez nas cały czas patrolowane. Wykroczenia, do których dochodzi tam najczęściej, to spożywanie alkoholu i zaśmiecanie - mówi Miłosz Jurgielewicz, rzecznik prasowy Komendy Straży Miejskiej w Gdańsku.

Straż Ochrony Kolei, która podobnie jak Straż Miejska dozoruje tunel, ostrzega: - Poruszanie się po torowisku w miejscu do tego nie przeznaczonym grozi pouczeniem lub mandatem w wysokości od 20 do 500 zł - mówi - zastępca komendanta regionalnego Straży Ochrony Kolei w Gdańsku, Bartłomiej Drobotowicz.

Postanowiliśmy skontaktować się z inwestorem i zapytać, czy uda się usunąć wszystkie usterki w tunelu - zabezpieczyć rampę i włączyć światło - by mieszkańcy mogli przechodzić pod torami, a nie po nich.

- Z zabezpieczeniem rampy nie powinno być problemów. Co do oświetlenia tunelu, musimy najpierw upewnić się, czy przewody nie zostały skradzione. Jeśli nie, to je naprawimy - zapewnia Ireneusz Krzywicki z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji magistrali na terenie Gdańska.

Dlaczego w ogóle zamknęliście deskami te rampy? - Kilka dni po otwarciu tunelu ktoś ukradł tam stalowe barierki. Ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców nie mogliśmy wpuścić na zjazdy pieszych. Mogliby spaść - wyjaśnia Ireneusz Krzywicki.

Tunel przed oddaniem ma być jeszcze raz zamknięty, by można było go wykończyć. Na posadzce ma się pojawić lastryko, a ściany będą wymalowane farbą, z której łatwo będzie zmyć graffiti. Wykonane zostanie również odwodnienie posadzki. Widoczne w nadziemnych ścianach tunelu otwory nie będą jednak oknami, lecz zostaną przesłonięte blachą.

Ponadto mieszkańcy nie będą mogli też chadzać przez tory, jak do tej pory. W miejscu dawnego przejścia pojawi się ogrodzenie, które trudno będzie pokonać.

Odpowiedzialni za przebudowę linii przekonują, że działania wandali i alkoholowe spotkania w tunelu się skończą.

- Budowa tunelu została uzupełniona o projekt monitoringu. Obraz z kamer wewnątrz tunelu i wejść ma trafiać do funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei - twierdzi Ireneusz Krzywicki

Co ciekawe, projekt przebudowy magistrali kolejowej zakłada budowę jeszcze trzech tuneli dla pieszych - przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska w Lipcach, na stacji PKP Gdańsk - Orunia zobacz na mapie Gdańskaul. Radunickiej zobacz na mapie Gdańska. Czy tam również będzie trzeba zainstalować monitoring? To się okaże. Wszystkie obiekty dla pieszych są jeszcze w budowie.

Opinie (108) 7 zablokowanych

  • Dużo ludzi psujących starą dzielnicę Gdańska (1)

    Powstanie ogrodzenie uniemożliwiające przejście górą przez tory. Już to widzę jak na drugi dzień ogrodzenie zniknie, bądź zostaną wypiłowane pręty ze środka ogrodzenia (amatorzy złomu). Ciekawe na ile się zda ten cały monitoring tunelu, o ile kamery nie znikną w szybkim tempie bądź nie będą codzienną przeszkodą dla lecącego kamienia (amatorzy wandalizmu). Więcej patroli w tej dzielnicy!

    • 2 0

    • szczerze mówiąc..

      mam nadzieję, że ktoś te pręty wyrwie czym prędzej... Nigdy w życiu nie wejdę do tego tunelu, prędzej zrezygnuję z autobusów i będę przez tory przejeżdżać samochodem

      • 0 0

  • ... (1)

    przejscie przez tory to zagrozenie.dla zarzadu miasta to oszczednosc.budowa bezpiecznych tuneli pochlonie duze pieniadze a rzadzacy musza miec na premie.fikcja na skale krajowa.nie chodz o nasze bezpieczenstwo lecz o pieniadze.rzadzacy nigdy nie przejmuja sie naszym bezpieczenstwem lecztylko wlasnym interesem.

    • 1 0

    • trochę przesadzasz

      ja bym tu stawiała raczej na bezmyślność i brak wyobraźni, a niekoniecznie jakąś wyjątkową zachłanność na kasę

      • 0 0

  • na Oruni jest niebezpiecznie, ale mi nowość

    • 1 0

  • Orunia dzielnica niechciana . Orunia dzielnica zapomniana

    Wladze miasta
    wladze wojewodztwa
    wladze samorzadowe
    wladze panstwowe
    wszystkie wladze zapomnialy o oruni tu ludzie do ustepu biegaja na dwor a szczyty domow podparte sa dragami by sie nie zawalily

    • 0 0

  • ORUNIA wladza osiedla i zasiedla tu slumlsy kloszardami z calego TROJMIASTA

    • 1 0

  • hehe gdańskie tunele (2)

    o czym w ogóle mowa jak pod tunelem dworca głównego cygany na legalu sprzedają podróbki perfum, gość rozłożony z patelniami, drugi z jakimiś sznurowadłami, cygańskie dzieci wciskają święte obazki za 5 złotych... to tylko obserwacje z dnia dzisiejszego. nic tylko postawić wielbłąda i poczujemy się jak w jakimś afganistanie czy kambodży.

    • 3 1

    • (1)

      wielbłąd w kambodży?

      • 1 0

      • Masz coś przeciw wielbłądom?!

        • 1 0

  • Puścić tunelem radnych i innych działaczy nocą może ktoś ich o dyszkę zapyta, lub po wygranym meczu Lechii, jak kibice będą "szczęśliwi" to na pewno ich "serdecznie uściskają" ;) - zwłaszcza anonimowo

    • 1 0

  • tunel

    W takich miejscach to racze pociąg powinien jechać tunelem, nie tam żury robią sobie libacje.

    • 2 1

  • QLTURA

    Qltury narodowi brakuje i tyle.Społeczeństwo trzeba edukowac od małego. W Polsce wszystko to jedna wielka prowizorka.Tak się naród nauczył przez lata komunizmu. 4 pokolenia muszą upłynąc i zobaczymy czy odniesie to skutek.Tego Wam Zyczę....

    • 2 0

  • co za debil to wymyślił?

    Z reguły staram się zachowywać zimną krew przy wszelkich durnotach, jakie się dzieją dokoła mnie. Nawet dziury w asfalcie nie robią już na mnie wrażenia.Ale w tym przypadku kogoś za bardzo poniosła fantazja, albo wręcz przeciwnie - brak wyobraźni. Przestanę odwiedzać rodzinę na Oruni ze strachu i zabronię babci przechodzić przez tory (tunelem).
    TUNEL do k*** nędzy, w takim miejscu...

    Najbardziej mnie dziwi to, że przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z rewitalizacją Oruni były przeprowadzane rozmowy z mieszkańcami. Chyba ktoś poległ przy doborze próby...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane