• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wolą ścieżkę przez kolejowe tory, niż nowy tunel pod nimi

Maciej Naskręt
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz tunel, którego unikają mieszkańcy Oruni.



Mieszkańcy Oruni niechętnie korzystają z podziemnego przejścia pod linią kolejową biegnącą przez ich dzielnicę. Powód? W tunelu chronią się amatorzy tanich win, nie działa oświetlenie i jest niebezpiecznie. Dlatego piesi przechodzą górą, po równie niebezpiecznym torowisku.



W ciągu ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska na Oruni od jesieni 2012 r. działa podziemne przejście dla pieszych pod linią kolejową Gdańsk - Tczew. Zostało ono zbudowane w ramach modernizacji wspomnianej magistrali. Tunel, choć otwarty, jest w stanie surowym, wykonano w nim wyłącznie betonową konstrukcję z zadaszeniem schodów i rampy dla niepełnosprawnych oraz prowizoryczne oświetlenie. Prace wykończeniowe zaplanowano na ten rok.

Jednak oddanie tunelu w takim stanie potwierdza tylko starą maksymę, że rzeczy gotowe w 80 procentach nadają się do niczego.

- Matki nie mogą spokojnie przejść z wózkami, gdyż podjazdy na schodach są wykonane z desek. Natomiast betonowe rampy z niewiadomej przyczyny zostały zabite szczelnie deskami, które po kilku dniach zniknęły. Jeśli ktoś wybierze zejście rampą, może spaść z trzech metrów na betonową posadzkę. Tunel jest też schronieniem dla pijaczków, którzy chronią się w nim przed złą pogodą i policją - opowiada nasz czytelnik, Cezary.

Zdaniem mieszkańców Oruni o tunel nikt nie dba. Jest w nim ciemno i brudno, po deszczu stoi tam też woda. Natomiast wychodząc z podziemnego obiektu można ugrząźć w błocie - opowiada nasz czytelnik.

Początkowo mieszkańcy Oruni cieszyli się z otwarcia tunelu, bo wraz z jego pojawieniem się zniknęło niebezpieczne na co dzień przejście w poziomie torowiska kolejowego. Z ulgą odetchnęli szczególnie rodzice, których dzieci chodzą tamtędy do szkoły. Teraz jednak wielu mieszkańców wybiera drogę przez tory, także ze względu na bezpieczeństwo.

Czy budowane tunele pod magistralą kolejową na Oruni będą bezpieczne?

Zagrożenia związane z niedokończoną budową tunelu potwierdzają strażnicy miejscy. - Miejsce jest przez nas cały czas patrolowane. Wykroczenia, do których dochodzi tam najczęściej, to spożywanie alkoholu i zaśmiecanie - mówi Miłosz Jurgielewicz, rzecznik prasowy Komendy Straży Miejskiej w Gdańsku.

Straż Ochrony Kolei, która podobnie jak Straż Miejska dozoruje tunel, ostrzega: - Poruszanie się po torowisku w miejscu do tego nie przeznaczonym grozi pouczeniem lub mandatem w wysokości od 20 do 500 zł - mówi - zastępca komendanta regionalnego Straży Ochrony Kolei w Gdańsku, Bartłomiej Drobotowicz.

Postanowiliśmy skontaktować się z inwestorem i zapytać, czy uda się usunąć wszystkie usterki w tunelu - zabezpieczyć rampę i włączyć światło - by mieszkańcy mogli przechodzić pod torami, a nie po nich.

- Z zabezpieczeniem rampy nie powinno być problemów. Co do oświetlenia tunelu, musimy najpierw upewnić się, czy przewody nie zostały skradzione. Jeśli nie, to je naprawimy - zapewnia Ireneusz Krzywicki z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji magistrali na terenie Gdańska.

Dlaczego w ogóle zamknęliście deskami te rampy? - Kilka dni po otwarciu tunelu ktoś ukradł tam stalowe barierki. Ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców nie mogliśmy wpuścić na zjazdy pieszych. Mogliby spaść - wyjaśnia Ireneusz Krzywicki.

Tunel przed oddaniem ma być jeszcze raz zamknięty, by można było go wykończyć. Na posadzce ma się pojawić lastryko, a ściany będą wymalowane farbą, z której łatwo będzie zmyć graffiti. Wykonane zostanie również odwodnienie posadzki. Widoczne w nadziemnych ścianach tunelu otwory nie będą jednak oknami, lecz zostaną przesłonięte blachą.

Ponadto mieszkańcy nie będą mogli też chadzać przez tory, jak do tej pory. W miejscu dawnego przejścia pojawi się ogrodzenie, które trudno będzie pokonać.

Odpowiedzialni za przebudowę linii przekonują, że działania wandali i alkoholowe spotkania w tunelu się skończą.

- Budowa tunelu została uzupełniona o projekt monitoringu. Obraz z kamer wewnątrz tunelu i wejść ma trafiać do funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei - twierdzi Ireneusz Krzywicki

Co ciekawe, projekt przebudowy magistrali kolejowej zakłada budowę jeszcze trzech tuneli dla pieszych - przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska w Lipcach, na stacji PKP Gdańsk - Orunia zobacz na mapie Gdańskaul. Radunickiej zobacz na mapie Gdańska. Czy tam również będzie trzeba zainstalować monitoring? To się okaże. Wszystkie obiekty dla pieszych są jeszcze w budowie.

Opinie (108) 7 zablokowanych

  • Tak naprawdę to jest to problem zapewnienia bezpieczeństwa.

    PLK zbudowała tunel, przez co zapewniła bezpieczeństwo w zakresie kolizji pieszych z pociągami, i chwała jej za to. A co robi miasto w zakresie ochrony mieszkańców przed patolami? NIC NIE ROBI! A zapędzić darmozjadów ze Straży Miejskiej do roboty, niech w końcu zaczną robić coś pożytecznego, a nie głupa palić. SM nie do likwidacji, tylko do roboty!

    • 0 0

  • Tunele są dla kretów, chodniki dla ludzi. (1)

    Pokutuje przekonanie, że pieszy to idiota, który jak tylko mu dać okazje to wlezie pod koła. Oczywiście w każdej dużej grupie taki idiota się znajdzie, ale to nie powód, żeby całą grupę zaganiać pod ziemię. Przejścia podziemne dla pieszych to:
    - basen przy większych opadach
    - stok do jazdy szybkiej zimą
    - okazja do powstania miejsca niebezpiecznego dla przechodniów
    - najczęściej brud, żenująca estetyka i budy z gaciami
    - no i wreszcie kłopot dla osób na wózkach inwalidzkich i z dziećmi w wózkach

    • 4 1

    • To jest arcyważna linia kolejowa. Ostatnia w kolejce do likwidacji. Transport zbiorowy.

      Ekologiczny.

      • 1 0

  • Wladze robia sobie KPINE z mieszkancow Oruni. ORUNIA to wizytowka Gdanska i Trojmiasta tu wszyscy wjezdzaja do Trojmiasta od

    Wladze swiadomie doluja ta Dzielnice. Orunia dzisiaj to Dzielnica Kloszardow Pijakow Narkomanow Kryminalistow Zlodziejow i wszelkiego zla spolecznego Oddac do urzytku tunel w stanie rurowym jednoczesnie bez zabezpieczenia jego obejscia to wyrafinowana kpina
    Wladzy z porzadnej garstki ludzi tu jeszcze mieszkajacej. W innych dzielnicach to maja kase na skonczenie i oddanie komleksowo inwestycji dla spoleczenstwa a na Oruni Od lat czekaja na zburzenie domy a wlade melduja ciagle nowych Kloszardow z Calego Trojmiasta w tych zapadajacych sie ruinach

    • 3 0

  • ORUNIA to Owoc Gospodarki Gdanskich Wladz - tu nie ma Gospodarza w UM

    • 1 0

  • czy ktos w ogole widzial ten tunel? wygląd jakby byl niedokończonym 'czyms' przed wojennym, a nie niespełna polrocznym prozentem od miasta. nie dośc ze wyglada tragicznie i w dzien balabym się tamtendy przejsc to towarzystwo ktore okupuje ten teren jest nie do wygnania.

    • 2 0

  • tunel grozy

    proponuje temu kto tak chetnie chce karac za przechodzenie przez tory omijajacych slawetny tunel zeby tam wyslal obojetnie o jakiej porze dnia czy nocy swoja najblizsza , najukochansza osobe i przezyl chwile grozy myslac wyjdzie z tunelu czy nie wyjdzie? TYLKO IDIOTA MOGL W TYM MIEJSCU ZAPROJEKTOWAC TUNEL POZBAWIONY OCHRONY DLA PRZECHODNIOW>W TYM TUNELU POWINNA BYC DYZURKA SOK I POLICJI

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane