• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • jesli ktos szuka dowodow, ze w Polsce rzadza idioci to ma to tu:

    "Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna. " zapewne ci sami debile, jakis czas temu twierdzili, ze budowa A1 nie ma sensu bo bedzie za maly ruch.....

    • 24 9

  • zkm gdynia (13)

    W Gdyni nie potrafią uruchomić prostych automatów biletowych. Stan autobusów woła o pomstę do nieba. A na lotnisko w Kosakowie jest kasa.

    • 26 23

    • Ela ? (8)

      Stan autobusów woła Gdyni o pomstę do nieba ?
      Chyba w Gdyni ostatni raz byłaś przed wojną !!!!
      I to I wojną !
      Bzdury , totalne kłamstwo !
      Zapewne jarasz się gdańską komunikacją !
      Jesteś nie obiektywna !

      • 10 15

      • stary idioto.... gdyńskie autobusy w większości to śmierć techniczna (6)

        Złom tragiczny.

        • 15 9

        • Dokładnie. Gdynianom władze miasta wpajają do głów mit że jest super.... (1)

          Może było, ale za czasów p. Cegielskiej. Teraz to śmiech na sali. Autobusy z lat 90 składane w fabryce Jelcza z odpadów po Mercedesach. Tabor starszy niż większość miast w Polsce. Kupowanie używanych 10-letnich autobusów i przerabianie na trolejbusy...

          Dodatkowo słaba komunikacja w weekendy, słabe połączenia przez Obwodnicę, miasto w ogóle nie finansuje SKM, brak automatów biletowych, brak sprzedaży przez mobilet/skycash itd.

          jestem mieszkańcem Gdyni, ale dużo czasu spędziłem w Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu. Mamy co nadrabiać

          • 17 5

          • i brak realnych rozkładów jazdy - tablice SIP i na stronach internetowych

            a to nadzwyczajnie ułatwia podróżowanie

            • 2 2

        • Sam jesteś śmierć.Intelektualna i kulturalna. (3)

          W Gdyni akurat tabor jest OK.

          • 9 8

          • chyba nie mówimy o tej samej Gdyni (2)

            rusz się gdzieś do innych miast, porównaj

            • 5 2

            • Może do Gdańska co ? (1)

              W temacie taboru jesteśmy w Gdyni w czołówce krajowej!
              Lemingi z Gdańska utrzymywane z budżetu ale nie samorządu !

              • 1 3

              • W temacie taboru to Gdański jest najnowszy w Polsce.

                Tobie pozostaje dalej wierzyć w Gdyński PR.

                • 2 0

      • przed I wojną nie było gdyni baranie

        • 4 2

    • W Gdyni to nawet tablic z elektronicznym rozkładem jazdy na przystanku nie znają (1)

      Nie wiadomo na przykład, dlaczego linia trolejbusowa 21 jest dublowana przez linię autobusową S.

      • 11 3

      • Mają inną trasę

        i jedna jest pospieszna więc jaki dubel?

        • 5 3

    • Brakuje połączeń w weekendy między Karwinami a Oksywiem

      • 7 1

    • Dlaczego wydają kasę na infobox i lotnisko zamiast na nowe autobusy?

      Gdynia powinna wziąć przykład z Gdańska, jak inteligentnie inwestować w komunikację.

      • 12 5

  • tak dla OPAT i trasy Kaszubskiej (4)

    obie drogi są potrzebne w regionie.

    Obwodnica Metropolitarna tak ale nie w proponowanej formie - z dojazdem do połudnowej obwodnicy (kto z wiosek będzie tam jechał? powinna wchodzić do armii krajowej na karczemkach)

    Ciekawe co to za obwodnica która karze jechać na ookoło dla ludzi omijających starą obwodnicę

    • 18 4

    • (2)

      Na tym polega obwodnica ze jedziesz na około

      • 8 2

      • pomyliles obwodnice z rondem.... (1)

        to po rondzie jezdzisz na okolo.....

        • 5 5

        • na około to sobie palcem po czole pojedź

          • 3 3

    • OPAT i trasa Kaszubkska

      zgadzam się jak najbardziej. To są inwestycje potrzebne dla całego regionu, nie tylko dla Gdyni.

      Co do Obwodnicy Metropolitarnej - bardzo dobrze, że będzie wychodzić z Obwodnicy Południowej - chodzi o to aby cały tranzyt z 7ki puszczony był tamtędy a nie na "starą" obwodnicę.

      • 2 2

  • Metropolii wystarczy Pałac OPATów ;)

    Kasujcie myto za wjazd na Półwysep Helski, uzbiera się szybko na OPAT.

    • 24 1

  • OPAT powinna wbyć wyprowadzona za "małe Trójmiasto" czyli Rede, Rumię i Wejherowo, obecna forma jest za krótka (1)

    Północ Polski potrzebuje inwestycji - proszę spojżeć ile dzieje się w wielkopolsce i na południu.

    U Nas jest posucha - Gdańskie GDDKiA słabo się stara a pacany z RDOŚ Gdańsk blokują inwestycje i udają ważnych.

    • 18 7

    • dokladnie

      Na poludniu to sie buduje, rejon Krakowa, Wroclaw - bogata siatka drog, geste zaludnienie. W porownaniu z nimi Pomorze to pustynia drogowa szczegolnie w kierunku na zachod

      • 3 3

  • naklejki na auta czas wypuścić (1)

    OPATowi tak! Tuskowi nie!
    i
    OPAT tak! Platforma won!

    • 20 24

    • i karny Tusk dla stojących na Obwodnicy latem w korku.

      • 1 1

  • naklejki (1)

    OPAT, durnie!

    • 5 9

    • Karny OPAT za ch...jowe zgłaszanie wniosków.

      • 7 1

  • co w sprawie OPAT robia poslowie PO wybrani z okregu gdynsko-slupskiego? (1)

    co w tej sprawie ma do powiedzenia posel Biedron.....?
    dlaczego trojmiasto.pl nie zadalo sobie trudu by zdobyc takie informacje? Po co wogole glosowac na tych matolow, skoro nic nie robia dla regionu?

    • 26 6

    • Może zapytajcie Aziewicza z PO, zero zaangażowania w OPAT. Nawet Lamczyk więcej zrobił.

      • 2 1

  • Po co szczurolandowi OPAT mają lotnisko niech latają,mają dostęp do Zatoki Gdanskiej niech pływają trase Kwiatkowskiego i reszte zburzyć i postawić więcej pomników i galerii.

    • 12 21

  • lokalna inwestycja..

    .. po której 3/4 polandii by na Hel śmigała.

    • 23 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane