• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • opłaty na budowę (1)

    Skoro jest to sprawa lokalna to trzeba na lokalnym odcinku (ul. Morska) postawić bramki i pobierać opłaty od zamiejscowych kierowców aby uzbierać na budowę OPAT. Bo dlaczego Gdynia ma płacić za remonty drogi, którą niszczą kierowcy z całej Polski.

    • 5 4

    • Jesteś głupi jak but !!!! A my z trójmiasta nie jezdzimy innymi drogami ? Chyba że ty latasz to nie niszczysz dróg !!!!!

      • 0 0

  • Wybudować... (1)

    Na Helu wybudować lotnisko,można będzie latać z Gdyni do Helu i po problemie.

    • 4 3

    • Pan Niemczycki...

      Pan Niemczycki na swoim lotnisku w Juracie przyjmie każdy samolot z Gdyni.

      • 3 0

  • Zjazd z wiaduktu w Rumi, w kierunku Wejherowa. (4)

    Aby ominąć zakorkowaną Rumię i Redę, jadąc na Hel wystarczy zjechać po prawej stronie (w kierunku Wejherowa) tuż za Galerią Rumia na nieoznakowany celowo przez burmistrz zjazd. Prowadzi on pod wiaduktem, następnie znajdujemy się po lewej stronie torów i tak aż do samego Wejherowa. Dziękuję :) Pani Kończak - proszę się już dłużej nie kompromitować. Postawcie ZGODNIE Z PRZEPISAMI znak i skończcie ten, trwający ponad 30 lat, bezsensowny teatr odnośnie "Drogi Czerwonej".
    Drodzy Kierowcy - udajcie się na wspomniany przeze mnie zjazd, sama nim jeżdżę, bo o nim wiem i dzielę się tą informacją z Wami, gdyż "władze" palą głupa jak zawsze.

    • 5 4

    • zamknij się (1)

      to jest po to, żeby warszawka jadąca na Hel sobie w korku stała a Ty mogła jechać objazdem. Gadaj więcej to obie drogi będą zablokowane. Co za matoł ? Ja nie mogę ....

      • 3 1

      • Do Mila Ty jesteś msciwym Burakiem !!!!

        • 0 0

    • Droga

      Dziękujemy bardzo za podpowiedz skorzystamy napewno !!!! Pozdrawiam z Gdańska !!

      • 0 0

    • Gadaj dalej. I tam będziesz stała jak głupia w korku

      • 5 1

  • zrzucanie winy za tą decyzje na władze gminy jest śmieszne (8)

    kto podjąl tą decyzje, Gdynia? Gdzie są dzisiaj politycy PO z Gdyni? Pan Aziewicz? Radni miejscy PO? Po co tam jesteście? Tunel pod martwą Wisłą kosztuje podobnie a finansowanie centralne się znalazło a w czym jest bardziej potrzebny od OPATU? Dla mnie dzisiaj cała PO zatraciła jakąkolwiek wiarygodność a na miejscu gdynskich działaczy PO wziąłbym spory rozbieg i walnął banią w falochron na bulwarze lub przeprowadził się do Gdańska.

    • 28 19

    • Aziewicz z PO zero aktywności w sprawę OPAT, Lamczyk coś tam się starał. Tragedia.

      • 2 1

    • dolar, do tej pory w śpiewce o represjonowaniu Gdyni przez PO (1)

      specjalizował się Bezstronny. Gratuluję duetu.

      • 11 7

      • po prostu więcej ludzi dostrzega źródło braku pieniędzy dla Gdyni

        Tym źródłem jest platforma nie-obywatelska. Porównanie tunelu pod Martwą Wisłą i OPAT jest doskonałe.

        • 3 2

    • i po co kłamiesz? (1)

      TUNEL buduje Gdansk przy wsparciu unijnym, a nie rząd, ale jak sie nie ma na wkład własny bo lotnisko zezarło to sorry , stoimy w korku lub latamy ;) A na jakikolwiek tunel z Chylonskiej do Hutniczej kiedys Szczurek znajdzie kasę?

      • 9 8

      • Szczurowi ten tunel nie jest potrzebny, to po co ma szukac kasy?

        Przecież on potrzeby mieszkańców ma w czterech literach. Co innego gdybyśmy sami wybudowali tunel. Wtedy on, jak dobry gospodarz, chętnie by się pokazał, przeciął, pomachał.
        Jak przy uruchomieniu niedziałającej tablicy Tristara :)

        • 4 1

    • kłamca!! (2)

      nie wiem skąd takie rewelacje wziąłeś, ale tunel po Martwą Wisłą Gdańsk buduje za pieniądze samorządowe nie centralne

      • 7 3

      • Po co krzyczysz (1)

        Tak się składa, że fundusze unijne nie są rozdzielane bezpośrednio przez Brukselę. Władze Gdańska przeliczyły się z Tunelem o prawie 300 mln. Gdzie indziej inwestycja by stanęła, a urzędników by zlinczowano, ale w Gdańsku skończyło się tak:
        "Przyjechałem tu nie po to, by podziwiać widok, ale by przywieźć dokument, który złożyć chcę na ręce wiceprezydenta Gdańska, mówiący o dodatkowym dofinansowaniu w wysokości ćwierć miliarda złotych na Trasę Słowackiego - powiedział dziś minister Nowak na konferencji prasowej związanej z otwarciem dla ruchu Węzła Ku Ujściu"

        • 7 4

        • to się nazywa skuteczność

          gdyńska marionetko.
          Wiem dla wAS lepiej gdyby te pieniądze trafiły do Rzeszowa tylko nie do Gdańska, tak was wytresowano.

          • 7 3

  • co w sprawie OPAT robia poslowie PO wybrani z okregu gdynsko-slupskiego? (1)

    co w tej sprawie ma do powiedzenia posel Biedron.....?
    dlaczego trojmiasto.pl nie zadalo sobie trudu by zdobyc takie informacje? Po co wogole glosowac na tych matolow, skoro nic nie robia dla regionu?

    • 26 6

    • Może zapytajcie Aziewicza z PO, zero zaangażowania w OPAT. Nawet Lamczyk więcej zrobił.

      • 2 1

  • naklejki na auta czas wypuścić (1)

    OPATowi tak! Tuskowi nie!
    i
    OPAT tak! Platforma won!

    • 20 24

    • i karny Tusk dla stojących na Obwodnicy latem w korku.

      • 1 1

  • Trójmiasto

    Dlaczego włodarze Trójmiasta robią sobie wiecznie pod górkę . Przecież całe Trójmiasto to piękne miasta i zasługują na najlepsze . Cierpią jak zawsze na tych przepychankach mieszkańcy i oscienne gminy . Chyba włodarze mają Przerost nad Treścią i widzą w tym tylko konkurencję a Nie Współpracę całego Trójmiasta !!! Prezydenci Miast Obudzcie Się !!!!!!

    • 2 3

  • Bo wnioski to trzeba umieć pisać,Gdańsk potrafi,Gdynia nie potrafi.... (7)

    Gdańsk zadłużył się po same uszy,ale dokonuje się w nim mega skok cywilizacyjny,trzeba docenić sztab ludzi,którzy tak potrafili pisać wnioski o dofinansowanie a Adamowicza,że zabezpieczył wkład własny miasta do każdej z nich,rzędu 20-30% wartości inwestycji i ogólnie ogarnia temat w zasadzie bez większych wtop,Gdańsk ostro idzie do przodu i widać to każdego dnia jeżdząc po mieście,tymczasem w Gdyni mysleli,że dostaną nową trasę za ponad 1,5 mld pln za darmoszkę,ale nie ma tak łatwo koledzy z Nordy,trzeba było zabezpieczyć wkład własny na poziomie 300-400 mln i pewnie trasa by powstała a tak zostają korki w drodze na półwysep...

    • 38 30

    • Parafrazując powiedzenie Stalina. Nie ważne kto i ile pisze wniosków, ważne kto je zatwierdza do finansowania.

      A że akurat tak się złożyło, że w 2007 roku wygrała pewna partia, która przejęła wszelkie ministerstwa i urzędy państwowe i w 2007 r. zaczęła dzielić wielki budżet kasy z UE (2007-2013). Wiadomo, że min. rozwoju regionalnego, urząd marszałkowski, mogą faworyzować jednych i pomijać drugich.

      • 2 1

    • Mityczne wielkie zadłużenie Gdańska to kolejna Gdyńska bajka.

      Pomimo tych wszystkich inwestycji procentowo zadłużenie Gdańska jest mniejsze niż Gdyni.

      • 2 2

    • Gdynia nie potrafi pisać wniosków? (3)

      A gdzie Gdańsk był w latach '90? W Gdyni nie zapomniano jak je pisać, po prostu władza się zmieniła

      • 16 17

      • w latach 90 Polska nie była w UE....więc Gdynia mogła sobie wb (2)

        • 11 1

        • Gdynia inwestuje pieniądze z Europy od lat '90 (1)

          Zachwyty takie jak Wy nad rozwojem Gdańska przeżywałem w odniesieniu do Gdyni w połowie lat '90, Gdańsk ruszył z kopyta dopiero od wejścia do UE. Jak 171 wjeżdżał na Dąbrowę to najpierw było widać dym, potem warkot silnika jak w czołgu a na końcu dopiero wtaczał się autobus :D i od 5 rano na dzielnicy dwa razy co godzinę "dryn dryn" i trzaśnięcie drzwiami aż ptaki uciekały;) ehh, to były czasy

          • 9 7

          • ojej wspominaj dalej

            to w tej waszej biednej mieścinie zostało.
            W polowie lat 90 ciekawe ile pozyskaliście środków i na co .
            Podpowiem grosze na nic wielkiego nie licząc TK. reszta to drobiazgi dobre dla Kościerzyny.

            • 5 4

    • zmieni sie rzad, rudy trafi do kryminalu i skonczy sie gdanski sukces

      budyn pewnie tez trafi pod klucz....
      ten sam mistrz pisania wnioskow ma problemy z wypelnieniem zeznan podatkowych i nie potrafi policzyc ile ma mieszkan.....
      ten gdanski 'sukces' to chamowa szyta wyjatkowo grubymi nicmi....

      • 14 14

  • mam nadzieję że to primaaprilisowy żart (22)

    Ciekawe kiedy Gdańsk odda kasę za ponad kilometr trasy sucharskiego zbudowany "przy okazji" węzła na obwodnicy południowe (inwestor - GDDKiA)

    • 28 29

    • Nie odda. (20)

      Bo Gdańsk swoje inwestycje drogowe planuje i realizuje z głową.
      Trasa Sucharskiego w całości ma znaczenie krajowe - wylot z portu morskiego, a port morski ma znaczenie krajowe. :-)

      • 25 10

      • no widzisz a wylot z portu w Gdyni jakos dla gdanskich zlodziejaszkow znaczenia krajowego nie ma (11)

        desant gdanskich polglowkow uparcie odmawia uznania Estakady Kwiatkowskiego za droge krajowa.....

        • 18 14

        • A tu akurat masz rację, z logicznego punktu widzenia powinien mieć. (10)

          Ale z politycznego niestety już nie koniecznie. Wniosek z tego, że pan Szczurek nie ma takiej zręczności politycznej, aby przepychać ważne dla swojego miasta inwestycje. O "Budyniu" można powiedzieć wiele różnych rzeczy, ale jedną na pewno: zbudował i dalej buduje kawał Gdańska.
          Żyję w tym mieście 40 lat, ale nigdy nie widziałem, żeby się tak niesamowicie dynamicznie rozwijało, jak przez ostatnie 5 lat.

          • 29 6

          • "Budyń" jest z PO. Nie zapominaj o tym. (5)

            • 6 8

            • No i co z tego że jest z PO?? (4)

              Mamy płakać, że będąc z PO wykorzystuje to dla swojego miasta?? Dziwnym by było gdyby było odwrotnie...

              • 14 1

              • To, że koledzy z pomorskiej PO w rządzie załatwiają mu dofinansowanie jego inwestycji. (3)

                Tylko tyle i aż tyle.

                • 2 9

              • Inne miasta też mają prezydentów z PO a się nie rozwijają. (1)

                Tylko tyle i aż tyle.

                • 5 3

              • Roomack, tak puste i populistyczne stwierdzenie, że krytyki nie wytrzymuje.

                Rozumiem, że tylko Gdańsk się rozwija, a inne miasta, gdzie rządzi PO się nie rozwijają. Taki jest sens twojej wypowiedzi. Byłeś, sprawdziłeś i się nie mylisz.

                • 0 1

              • No i bardzo dobrze że załatwiają.

                Bo to nie są jego inwestycje tylko inwestycje nas - mieszkańców Gdańska. Skoro jak mówicie Gdańsk to bastion PO to nie ma w tym nic dziwnego, że PO odwdzięcza się swoim wyborcom.

                Szkoda tylko, że włodarze Gdyni (zwłaszcza gdyńscy radni PO) nie potrafią wykorzystać tego faktu.

                Nie podoba mi się również taka retoryka, że Gdańsk jest fajny a Gdynia be (lub odwrotnie). Bo Trójmiasto to jeden organizm...

                • 7 3

          • I jeszcze jedno. Gdańsk były z 10 razy lepszy gdyby był dalej WMG. Z Niemcami. (3)

            Szkoda, że ówczesnym ich pokoleniom z I poł. XX w. szajba uderzyła do głów. z****ny nacjonalizm.

            • 2 12

            • Porównaj sobie Gdańsk z miastami niemieckimi (np. liczbę ludności)

              pod koniec XVIIIw (koniec RP) i na początkuu XXw po 100 latach bycia w państwie pruskim. Zobaczysz jak z europejskiego miasta spadł do prowincjonalnego.

              • 6 1

            • (1)

              szkoda tego że się urodziłeś, a mogli cię utopić po urodzeniu, prawdziwa szkoda

              • 8 3

              • no chyba ty z wiadra uciekłeś

                • 1 1

      • (5)

        To planowanie widać po trasie Słowackiego, która kończy się przy ETC

        • 2 6

        • Spokojnie, spokojnie, i to się zrobi. (3)

          Most wantowy też prowadził w pole przez wiele lat, ale wszystko się uzupełnia i Gdańsk za jakieś 5-6 lat będzie najlepiej skomunikowanym i najmniej zakorkowanym miastem w Polsce. :-)

          • 12 2

          • Już jest

            • 0 0

          • Zakorkowany to będzie, często, gęsto - szerokie arterie zachęcają do jazdy, (1)

            w tym "niedzielnych", do szybkiej jazdy. Jeśli nie będzie poprawy bezpieczeństwa to kolizje i wypadki będą notorycznie korkować całe Trójmiasto. Moje ostatnie wyjazdy do Gdańska z Gdyni to wjazd w mega korki właśnie z ich powodu.

            • 3 9

            • No to czemu tak bardzo chcesz OPAT

              skoro Gdynia będzie wtedy jeszcze bardziej zakorkowana :P

              • 10 0

        • a z jakich to funduszy była budowana

          moze mi ktoś przyPOmnieć???

          • 0 1

      • Swoje? Ponad kilometr trasuy sucharskiego zbudowano z budżetu centralnego (1)

        Ot co, czytanie ze zrozumieniem się kłania

        gdyby tak w latach '90 gddkia była taka hojna i machnęła w gdyni estakadę kwiatkowskiego .....

        • 7 6

        • Swoje, bo jest w Gdańsku, złośliwcze

          To, że Gdańskowi udało się wepchnąć do budżetu Gdaki inwestycję która służy też miastu, to chwała mu za to. :-)

          • 13 4

    • Ponad kilometr to chyba licząc każdą z nitek oddzielnie

      Licząc normalnie jest to ok. 600m, no i jest to po prostu węzeł na POG z łącznicami.

      • 2 0

  • (3)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona Ergo Arenę, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozpudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, Trasa Sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 15 13

    • Jest pierwszym, bo rzadzi od lat. Przed nim było jak bylo. Nic nie dalo sie zrobic, bo dopiero lapalismy oddech po prlu

      • 2 0

    • pełna zgoda

      • 3 0

    • I mądre i mądrze napisane.

      • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane