• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej miejsc postojowych w śródmieściu Gdańska?

rb
3 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Problemy z parkowaniem w Głównym Mieście miały rozwiązać parkingi podziemne, ale nie wiadomo czy, ani kiedy powstaną. Problemy z parkowaniem w Głównym Mieście miały rozwiązać parkingi podziemne, ale nie wiadomo czy, ani kiedy powstaną.

Nie wiadomo czy w do 2012 r. w śródmieściu Gdańska powstaną parkingi podziemne. Do tego urzędnicy zapowiadają, że zmniejszą liczbę istniejących miejsc postojowych w Głównym Mieście.



Czy zmniejszenie liczby miejsc postojowych w Głównym Mieście to dobry pomysł?

W śródmieściu Gdańska natężenie ruchu jest już tak duże, że więcej aut po prostu się nie zmieści. Dlatego magistrat twierdzi, że ograniczenia ruchu samochodowego w Gdańsku jest koniecznością - donosi "Gazeta Wyborcza Trójmiasto".

Problemy z parkowaniem miałyby uratować dwukondygnacyjne parkingi podziemne na Głównym Mieście. Gdy w zeszłym roku Gdańsk ogłosił przetarg na ich wykonanie w finale podjęto rozmowy z Hochtief Polska (był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej) oraz Apcoa (jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie).

Zgłosiły one chęć budowy 1,5 tys. miejsc postojowych, jednak - jak pisze "Gazeta" - przygotowanie inwestycji trwa tak długo, że nie ma szans na budowę parkingów przed Euro 2012. Na same tylko prace archeologiczne potrzeba około roku. Parkingi mają być w miejscu, gdzie w średniowieczu znajdowała się fosa i nikt nie jest w stanie przewidzieć, co znajdą archeolodzy.

Od budowy podziemnych parkingów odstrasza też przykład Krakowa. Gdy w ubiegłym roku powstał tam taki parking, to okazało się, że świeci pustkami. Dlaczego? Stawki za postój są bardzo wysokie (abonament miesięczny pod ziemią wynosi 800 zł, gdy w miejskiej strefie płatnego parkowania - 250 zł). W efekcie banki niezbyt chętnie chcą pożyczać pieniądze na takie inwestycje - bo nie ma pewności, że parking będzie miał klientów i jego operator spłaci kredyt.

Aby do tego nie doszło władze Gdańska zapowiedziały, że gdy powstaną parkingi podziemne, zlikwidowane zostaną miejsca postojowe wzdłuż ulic Głównego Miasta.

- Główne Miasto jest rozjeżdżane przez auta, co szczególnie widać po stanie podwórek, ulic i chodników. Dlatego niewykluczone, że w przyszłości jeszcze bardziej ograniczymy dostęp dla samochodów - mówi "Gazecie" Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska ds. gospodarki komunalnej. - Jeśli nie powstaną parkingi to w mniejszym stopniu, jeśli powstaną - w większym. Wtedy dostęp ograniczymy nawet mieszkańcom, którzy np. będą mogli wjeżdżać tylko w określonych godzinach - dodaje.

Już w tym roku zaplanowano wyłączenie z ruchu ul. Grobla I przy Kaplicy Królewskiej. Gdy niebawem znów zostanie uruchomiona Fontanna Czterech Kwartałów, ulica ta stanie się deptakiem.

Ale do poważnych ograniczeń jeszcze długa droga. Hochtief ma kłopoty ze znalezieniem finansowania wartej ok. 200 mln zł inwestycji. Obecnie trwają negocjacje z miastem i bankami. Do końca tygodnia będą podjęte ostateczne decyzje.

Czy magistrat ma plan B? - Kolejne firmy interesują się realizacją tej inwestycji, a my rozważamy dopłatę do miesięcznego utrzymania parkingów, by przedsięwzięcie było atrakcyjniejsze - mówi "Gazecie" Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Jeśli Hochtief się wycofa, być może jeszcze w tym półroczu zostanie ogłoszony kolejny przetarg. Miasto już robi rozeznanie, czy są inne firmy zainteresowane budową.

Parkingi miały powstać pod Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska (pomiędzy ul. Zbytki i Słodowników), Podwalem Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) i Placem Kobzdeja zobacz na mapie Gdańska (ograniczony ul. Podwale Staromiejskie i Św. Ducha oraz Targiem Drzewnym i murami obronnymi). W największym z nich miejsce postojowe znajdzie aż 850 samochodów.
rb

Opinie (115) 8 zablokowanych

  • Zamienił stryjek... (1)

    Miasto zamieniło parkingi na działki budowlane (pod hotele) i cieszyło z zysku 7-9 milionów. Żeby odtworzyć stracone miejsca parkingowe trzeba wybudować parking za 200 milionów. Gdzie tu sens?

    • 9 0

    • lolek

      sens w 'publicznym' obszarze? ahahahahahaahahahaha!

      • 0 0

  • pojawił się Bojanowski

    ale z nowym tytułem

    • 9 0

  • Parkingi nad peronami

    Dlaczego nie są robione parkingi nad peronami na stacji Gdańsk Główny tak jak jest to w Krakowie. Koszt byłby chyba najmniejszy, a na Starówkę nie jest daleko.

    • 1 2

  • w Bremen tramwaj idzie górą a pod wiaduktem są miejsca parkingowe dla obu kierunków jezdni. Pół magistratu już tam wielokrotnie było i żadnych wniosków ?
    Widocznie nie w celu edukacji była ta wycieczka.

    • 7 0

  • Metropolie europejskie (1)

    Wyjeżdżając do największych europejskich miast, wybieram hotele w centrum, bo wszędzie można wtedy dotrzeć komunikacją miejską, pod zabytkami sprawnie pomyka sobie metro. W Gdańsku komunikacja zbiorowa omija szerokim łukiem Stare i Główne miasto, jak zajezdnia zostanie wyprowadzona z Wałowej, zostanie tam wielka biała plama w siatce połączeń...

    • 6 0

    • Jeżdziłem w wielu miastach Polski i europy . Gdańsk pod względem rozwiązań komunikacji zbiorowej , można z czystym sumieniem

      usadowić joko czerwoną latarnie . Można też porównać z miejscowościami tzw. ZABITYMI DECHAMI .

      • 2 0

  • Mieszkańcy (3)

    Nie mieszkam w centrum, ale nie wyobrażam sobie, że miałbym podjeżdżać pod dom tylko w określonych godzinach - jakiś absurd... Jak się pracuje na zmiany jest to niewykonalne, albo jak ma się wolne... miałbym odjeżdżać samochodem spod swojej kamienicy jak byłbym chory?

    • 12 1

    • (1)

      Jak mieszkasz w centrum, to masz dobre połączenie autobusem/trawajem z każdym katem miasta. Czas skończyć z tym "samochodem najwygodniej".

      • 0 1

      • samochód

        Jest dużo powodów do posiadania samochodu i miejsc, gdzie można nim pojechać, a komunikacja nie dojeżdża... Marzy mi się działka na Kaszubach albo Mazurach, mam tam jeżdzić PKSem? Komunikacją zawozić chorą mamę na zabiegi? Argument z dobrym połączeniem jest zdecydowaną przesadą, próbowałem kiedyś jechać do znajomych w mroźny weekend z przesiadką na Chełmie - szkoda gadać... a Armii Krajowej w kilka minut.

        • 0 0

    • re mieszkańcy

      Jak będziesz chory to nawet mając abonament za szybą dostaniesz mandat od sm i ze złamaną reką czy nogą bedziesz szedł sie tłumaczyć

      • 0 0

  • a nie mogliby zrobić parkingu w tych 2 spichlerzach kolo zusu ktore popadają w ruinę?w końcu spichlerz to dawny magazyn, to

    niech teraz zmaist zboża trzyma samochody. ze dwa obiekty mogliby na to poświęcić albo i nawet więcej.

    • 4 0

  • (2)

    Brak jest konkretnej komunikacji miejskiej skierowanej do osób dojeżdżających, dlatego są korki. Niech powstanie konkretna stacja przesiadkowa, gdzie można zostawić samochód (którego nikt nie ukradnie) i dojechać SKMką, to wszystko się unormuję. Trójmiasto ma w większości wystarczająco szerokie drogi w porównaniu do miast na zachodzie, brakuje komunikacji z prawdziwego zdarzenia. Tramwaje cały czas zawalone, więc potrzeba widocznie jest i nie przewozi się "powietrza".

    • 4 1

    • (1)

      A kto się połasi na Twoją brykę?
      Kradzieży samochodów dziś praktycznie nie ma.
      Został tylko powód do wymówki dla tych, którym nieszlachetny koniec pleców do siedzenia przyrósł...

      • 0 0

      • bzdura

        ginie prawie 20 tysiecy samochodow rocznie. dalej twierdzisz ze nie ma problemu?
        ciekawe ze byly juz od poczatku roku rozbite conajmniej 3 grupy kradnace auta w trojmiescie.

        • 0 0

  • 'przygotowanie inwestycji trwa tak długo"

    i wszystko jasne:))

    może od razu zrezygnować?

    • 4 0

  • parkingi w centrum juz powstaly

    a ich adresy to Strzelecka 5 i Kartuska 5

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane