• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści narzekają na Tristar. Jest problem z pętlami indukcyjnymi

Maciej Naskręt
8 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów. Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów.

Motocykliści narzekają na część pętli indukcyjnych zainstalowanych przed skrzyżowaniami w ramach systemu Tristar. Urządzenie nie wykrywa ich pojazdów, w efekcie tkwią dłużej na czerwonym świetle. Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale i w razie kłopotów zalecają motocyklistom podjechanie do linii zatrzymania. Na dodatkowe detektory nie ma na razie szans.



Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem. Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na terenie Trójmiasta w ramach budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pojawia się coraz więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wyposażonych w pętle indukcyjne. Jadąc samochodem wszystko funkcjonuje zazwyczaj prawidłowo, ale już w przypadku motocykla, nie zawsze ten system działa.

- Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu. Jednakże dzisiaj przyszło mi czekać kilka zmian świateł na lewoskręcie na ul. Spacerowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w kierunku ZOO, a także na lewoskręcie na ul. Wiśniewskiego w Gdyni w kierunku ul. Energetyków. zobacz na mapie Gdyni Dopóki nie stanęły za mną samochody, miałem cały czas czerwone światło. Podejrzewam, że taka sama sytuacja może występować na innych skrzyżowaniach - opowiada pan Adam, nasz czytelnik.

- Może warto byłoby oznaczyć dokładnie miejsce usytuowania pętli na skrzyżowaniach lub chociaż wyjaśnić, w którym miejscu trzeba stanąć, by uruchomić czujki. Dojeżdżanie do linii nie pomaga. Może trzeba zwiększyć ich czułość, żeby obejmowały też mniejsze niż samochody pojazdy - dodaje czytelnik.

Zakres systemu Tristar w Gdańsku.

Pętle działają bez zastrzeżeń

Zaznaczmy, że nowe pętle indukcyjne montowane w ramach Tristara są to przewody zatopione w jezdni. Miejsce, w którym zostały umieszczone oznacza się czarnym lepiszczem. Zazwyczaj pętle indukcyjne umieszczone w jezdni mają kształt prostokątny lub ukośny. Znajdują się one często w dwóch miejscach - 20 metrów przed światłami i drugi raz bezpośrednio przed linią zatrzymania.

Czy programy sygnalizacji dostosowują się do ruchu w Trójmieście?

Na gdańskim skrzyżowaniu z pętlą indukcyjną kłopotów nie ma. - Na skręcie do zoo jest zainstalowana pętla indukcyjna ukośna, która reaguje na motocyklistów, co potwierdził zarządca drogi - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części systemu Tristar.

Urzędnicy z Gdyni natomiast będą w najbliższych dniach sprawdzać pętlę indukcyjną na ul. Wiśniewskiego. - Przyjrzymy się jej funkcjonowaniu, zazwyczaj jednak takie sygnały się nie potwierdzają - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Kiedy pętla indukcyjna wychwyci motocyklistę?

Według zapewnień urzędników wystarczy zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania. Reszta już należy wtedy tylko do urządzeń odpowiedzialnych za kierowanie ruchem. Światło powinno przełączyć się na zielone po chwili.

- Przed liniami zatrzymania montowane są skuteczne ukośne pętle indukcyjne. Instalacja nie ma najmniejszych problemów z wychwyceniem stojącego, czy jadącego motocykla. Ponadto pojazdy jadące po danym pasie 20 metrów przed światłami przejeżdżają po pętli indukcyjnej w kształcie prostokąta, która również radzi sobie wykryciem mniejszego pojazdu - mówi Oskarbski.

Potrzebne dodatkowe detektory dla motocyklistów?

Współczesna technika dysponuje nieco innymi sposobami detekcji pojazdów, w tym także motocykli - m.in. są to sensory w kamerach, wykrywacze laserowe lub wykrywacze na światło podczerwone. Czemu żadnego z nich nie wykorzystują drogowcy w Trójmieście?

- Ich montaż i eksploatacja jest kosztowna. Kilkukrotnie przewyższają one koszt pętli indukcyjnej - podkreśla Oskarbski.

Stąd inżynierowie ruchu decydują się na ich montaż tylko w niektórych miejscach, głównie tam, gdzie nie można zastosować pętli indukcyjnej. Są to m.in. ulice o konstrukcji brukowanej, jak na przykład ul. 10 Lutego w Gdyni. Zatem obecnie spotykane kamery nad drogami nie są detektorami a kamerami, których zadaniem jest rejestrować kierowców jadących na świetle czerwonym przez skrzyżowanie, czy też umożliwiające określenie czasu przejazdu na danym odcinku.

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (215) 1 zablokowana

  • (1)

    Chyba nie będziemy przejmować się jakimiś hulajnogami z dawcami organów, którzy jeżdżą po drogach 4 m-ce w roku.

    • 11 28

    • Żal mi Ciebie w tym korku.

      • 0 1

  • luzik, bedzie przetarg na nowe petle indukcyjne bo szwagier narzeka ze zastoj w biznesie

    • 25 2

  • motocykliści niech naprawią tłumiki w swoich maszynach

    • 23 10

  • Działają poprawnie - kłamstwo!

    Polecam sprawdzenie świateł na wysokości BIedronki przy wyjeździe z ul Wodnika / Kielnieńska na Osowie... Obserwacja da wiele odpowiedzi na zadanie kłamu tym stwierdzeniom. Zwłąszcza jak w kolejce stoi jeden samochódd

    • 18 3

  • reja (2)

    Proponuje urzednikom sprawdzic petle na skrna skrzyżowaniu hallera i reja. czasami czeka sie pare zmian swiatel. A co najlepsze i tak ruch jest wstrzymany tylko nie zapala sie zielone swiatlo. Taka sztuka dla sztuki

    • 19 2

    • Ruch jest wstrzymywany DLA PIESZYCH, a nie dla sztuki (1)

      • 1 6

      • Ok ale to nie przeszkadza by zapalić zielone swiatło do skrętu w lewo.

        • 7 0

  • pętle

    małe skośne pętle przed liniami zatrzymań wykrywają nawet rowery i przełączają światła jak się odpowiednio na nich ustawi, więc problem jest chyba przesadzony...

    • 3 8

  • Petle indukcyjne - to rozwiazanie z lat 90-tych .

    Teraz sa kamery.

    • 13 2

  • (2)

    Dwa dni temu stałem samochodem 4 zmiany świateł na ul. Traugutta( skrzyżowanie z Al. Zwycięstwa). Wreszcie się wk...wiłem i pojechałem na czerwonym. GRANDA!!!!

    • 31 3

    • zrobiłem dokladnie tak samo.a kiedys stało sie tam troche ,ale na pewno nie tak długo jak teraz. (1)

      czy osoby odpowiedzialne za tristar tego nie wiedza?czy nie jezdza po trojmieście.
      ?od dwóch tygodn hucisko w godzinach szczytu nie przejezdne,wyspiańskiego w kierunku grunwaldzkiej podobnie,nie mowiąc o morenie , słowackiego w dół od lotnska,które stoi zawsze o każdej porze dnia .po co to było?jaki jest efekt wielu milionów złotych naszch peniedzy zainwestowanych w ten bube?!!!!!!brawo nieudacznicy z magstratu!!!!!po raz kolejny daliśce dowód waszej arogancji,braku wiedzy,i doświadczenia.przypomnimy sobe o tym w następnych wyborach

      • 23 1

      • Przeciez o to chodzi. Przejezdzasz na czerwonym to placisz. Nie wyhamujesz placisz, wyhamujesz to Cie tak przetrzymaja ze i tak przejedziesz na czerwonym.

        • 18 0

  • ...

    skoro gość pisze, że nie działają, że próbował i że się to powtarza to znaczy że coś jest nie tak. więc czemu urzędas się zapiera, że wszystko działa jak należy zamiast porządnie sprawdzić różne opcje.

    • 33 1

  • (2)

    Po pierwsze - nie zawsze motocykl musi być przed wszystkimi na światłach
    Po drugie - skończy się kozakowanie pomiędzy samochodami
    Po trzecie - i tak jeżdżą na czerwonym, to co za różnica
    Po czwarte - patrząc na to, jak jeżdżą polscy kierowcy, to nie tylko Tristar trzeba uruchomić, ale też tachograf w każdym aucie, alkomat i coroczne kontrole psychiatryczne

    • 12 46

    • do tej kontroli psychiatrycznej to ty pierwszy się nadajesz

      • 15 3

    • Odp.

      ad1.
      a) może, musi, nie powinien
      b)może kozakować pod warunkiem, że nie przekracza bariery dżwięku!
      c)nie ma różnicy między CZERWONYM a CZERWONYM (na sygnalizatorze to u góry) jest wyjątek, Jedziesz przez całą Unię nie łapiesz żadnego mandatu. Wjeżdżasz do Polski (czyt. same fotoradary) przejeżdżasz na CZERWONYM z resztą co za róznica dostajesz mandat a najbardziej denerwuje Cię to, że było to w niedziele. W Polsce CZERWONE obowiązuje nawet w niedziele!!!
      d) polscy kierowcy jeżdżą coraz lepiej robią się bardziej mili, uprzejmi i wyrozumiali

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane