• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści narzekają na Tristar. Jest problem z pętlami indukcyjnymi

Maciej Naskręt
8 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów. Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów.

Motocykliści narzekają na część pętli indukcyjnych zainstalowanych przed skrzyżowaniami w ramach systemu Tristar. Urządzenie nie wykrywa ich pojazdów, w efekcie tkwią dłużej na czerwonym świetle. Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale i w razie kłopotów zalecają motocyklistom podjechanie do linii zatrzymania. Na dodatkowe detektory nie ma na razie szans.



Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem. Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na terenie Trójmiasta w ramach budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pojawia się coraz więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wyposażonych w pętle indukcyjne. Jadąc samochodem wszystko funkcjonuje zazwyczaj prawidłowo, ale już w przypadku motocykla, nie zawsze ten system działa.

- Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu. Jednakże dzisiaj przyszło mi czekać kilka zmian świateł na lewoskręcie na ul. Spacerowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w kierunku ZOO, a także na lewoskręcie na ul. Wiśniewskiego w Gdyni w kierunku ul. Energetyków. zobacz na mapie Gdyni Dopóki nie stanęły za mną samochody, miałem cały czas czerwone światło. Podejrzewam, że taka sama sytuacja może występować na innych skrzyżowaniach - opowiada pan Adam, nasz czytelnik.

- Może warto byłoby oznaczyć dokładnie miejsce usytuowania pętli na skrzyżowaniach lub chociaż wyjaśnić, w którym miejscu trzeba stanąć, by uruchomić czujki. Dojeżdżanie do linii nie pomaga. Może trzeba zwiększyć ich czułość, żeby obejmowały też mniejsze niż samochody pojazdy - dodaje czytelnik.

Zakres systemu Tristar w Gdańsku.

Pętle działają bez zastrzeżeń

Zaznaczmy, że nowe pętle indukcyjne montowane w ramach Tristara są to przewody zatopione w jezdni. Miejsce, w którym zostały umieszczone oznacza się czarnym lepiszczem. Zazwyczaj pętle indukcyjne umieszczone w jezdni mają kształt prostokątny lub ukośny. Znajdują się one często w dwóch miejscach - 20 metrów przed światłami i drugi raz bezpośrednio przed linią zatrzymania.

Czy programy sygnalizacji dostosowują się do ruchu w Trójmieście?

Na gdańskim skrzyżowaniu z pętlą indukcyjną kłopotów nie ma. - Na skręcie do zoo jest zainstalowana pętla indukcyjna ukośna, która reaguje na motocyklistów, co potwierdził zarządca drogi - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części systemu Tristar.

Urzędnicy z Gdyni natomiast będą w najbliższych dniach sprawdzać pętlę indukcyjną na ul. Wiśniewskiego. - Przyjrzymy się jej funkcjonowaniu, zazwyczaj jednak takie sygnały się nie potwierdzają - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Kiedy pętla indukcyjna wychwyci motocyklistę?

Według zapewnień urzędników wystarczy zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania. Reszta już należy wtedy tylko do urządzeń odpowiedzialnych za kierowanie ruchem. Światło powinno przełączyć się na zielone po chwili.

- Przed liniami zatrzymania montowane są skuteczne ukośne pętle indukcyjne. Instalacja nie ma najmniejszych problemów z wychwyceniem stojącego, czy jadącego motocykla. Ponadto pojazdy jadące po danym pasie 20 metrów przed światłami przejeżdżają po pętli indukcyjnej w kształcie prostokąta, która również radzi sobie wykryciem mniejszego pojazdu - mówi Oskarbski.

Potrzebne dodatkowe detektory dla motocyklistów?

Współczesna technika dysponuje nieco innymi sposobami detekcji pojazdów, w tym także motocykli - m.in. są to sensory w kamerach, wykrywacze laserowe lub wykrywacze na światło podczerwone. Czemu żadnego z nich nie wykorzystują drogowcy w Trójmieście?

- Ich montaż i eksploatacja jest kosztowna. Kilkukrotnie przewyższają one koszt pętli indukcyjnej - podkreśla Oskarbski.

Stąd inżynierowie ruchu decydują się na ich montaż tylko w niektórych miejscach, głównie tam, gdzie nie można zastosować pętli indukcyjnej. Są to m.in. ulice o konstrukcji brukowanej, jak na przykład ul. 10 Lutego w Gdyni. Zatem obecnie spotykane kamery nad drogami nie są detektorami a kamerami, których zadaniem jest rejestrować kierowców jadących na świetle czerwonym przez skrzyżowanie, czy też umożliwiające określenie czasu przejazdu na danym odcinku.

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (215) 1 zablokowana

  • na każdym skrzyżowaniu postawią człowieka aby włączał światła

    tylko tak to zadziała

    • 0 1

  • cały Tristar jest do d * p y

    sory ale taki mamy klimat!!!!!!!!!!

    • 1 1

  • No i bardzo dobrze (1)

    precz z motocyklistami

    • 2 2

    • A moze chcesz na takich swiatelkach za mna postac :)

      • 0 0

  • Jak podjade za blisko tam gdzie działa czujka

    to za cholerę nie widzę sygnalizacji świetlnej. Ale to Polska tu sie nie mysli, tu sie buduje a potem poprawia (ale juz nie za darmo)

    • 0 0

  • (1)

    Chyba nie będziemy przejmować się jakimiś hulajnogami z dawcami organów, którzy jeżdżą po drogach 4 m-ce w roku.

    • 11 28

    • Żal mi Ciebie w tym korku.

      • 0 1

  • (12)

    Pętlę nie działają bez zastrzeżeń. Jak urzędnik jeździ samochodem to owszem problemu nie ma i będzie tak twierdził. Natomiast jeżdżąc motocyklem notorycznie w tych samych miejscach (Gdynia: Morska-Klaksztajnów, Morska-Kartuska) muszę stać kilka zmian i czekać aż nie podjedzie z tyłu samochód i nie zatrzyma się w miarę blisko mnie, żeby zapaliło się zielone. Czasem kierowcy aut też nie mają pojęcia o systemie i staną metr-dwa przed linią i również stoją bo system nie wyłapuje. Nie rozumiem czemu z powodu dziwnie działającego systemu motocykliści są traktowani jako uczestnicy ruchu drugiej kategorii, którzy mogą sobie postać na skrzyżowaniu kilka, kilkanaście minut? Jak się wprowadza takie udogodnienia to należałoby brać pod uwagę wszystkich uczestników ruchu.

    • 174 21

    • popieram (3)

      Zgadzam się zawsze muszę czekać jak podjedzie puszka, Morska - Kartuska,

      • 13 3

      • (2)

        To nie jeździj jak zawsze (czyli między pasami ruchu) tylko wal środkiem pasa jak każdy inny pojazd. Kombinując jak bohater artykułu "Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu." omijasz właśnie pętle i potem płaczecie, że nie działa.
        Proponuję małą powtórkę z fizyki: prąd płynący w kablu indukuje pole magnetyczne, którego największe natężenie jest w samym środku pętli. Nie jeździmy więc po "czarnych liniach" tylko walimy prosto przez środek pętli.

        • 5 5

        • (1)

          tez nie wszedzie dziala. moge pokazac kilka takich miejsc. moge tam nawet jezdzic w kolko i nie wlaczy mi zielonego...

          • 6 0

          • urzędnik się wypowiedział... czemu drążysz temat.

            Powiedział że działa, TO DZIAŁA... I stul pysk, szeregowy mieszkańcu... Urzędnik wie lepiej, bo ma to na piśmie :))))))

            • 6 1

    • Od siebie dodam również lewoskręt z Morskiej w Kcyńską: ostatnio stałem kilka zmian świateł, w końcu pojechałem na czerwonym. A równo ze mną czekał gość na skuterze.

      • 3 0

    • Nie jesteśmy takimi samymi uczestnikami na drodze,my kierowcy samochodów płacimy podatek drogowy,a Wy motocykliści -nie. (2)

      • 1 17

      • a jaki podatek placisz inny niz motocykle??

        • 6 0

      • podatek drogowy masz wliczony w benzyne

        Uwazasz, ze motocyukle jezdza na wode?

        • 12 0

    • detektor mikrofalowy kosztuje około 600 złotych (1)

      wykrywa (w zależności od ustawień) pieszych, rowerzystów, samochody i autobusy. Nie jest wrażliwy na przerwanie przez przeładowany pojazd, gdyż znajduje się na maszcie. Ale przecież jest pełno kamer - studenci polibudy popełnili wiele programów wykrywających ruch pieszych i pojazdów. Czemu to nie działa?

      • 39 3

      • Bo nie ma wtedy możliwości przygotowania przetargu pod Krzycha, Zdzicha i Genia

        • 14 0

    • Jeszcze się chyba w tym kraju nie zdarzyło, żeby projekty finansowane z budżetu brały pod uwagę wszystkie czynniki- patrz np. pierwsze wyświetlacze na przystankach w Gdańsku, na niektórych nigdy praktycznie nic nie widać. Przecież tego nikt rozgarnięty nie koordynuje, ani nawet nie testuje. Ważne, żeby kasa się zgadzała, przecież nikt za to nie odpowiada, A WIELKA SZKODA.

      • 19 0

    • Potwierdzam morska kalksztajnow. Jechałem autem, przede mną motocykl na światłach. Po 2 pełnych cyklach zmiany świateł zrezygnowałem ze skrętu w lewo...

      • 17 2

  • MORSKA - KALKSZTAJNÓW

    W Gdyni, lewoskręt w Kalksztajnów, motory maja problem, samochody rónież jak stoją metr przed linią.

    • 1 0

  • I mam gdzies tristar (2)

    Przejadę viperem :) przez wasz Gdańsk i zobaczymy czy to wasze cudo zadziała :)
    Bo jak na razie ze znajomym jechaliśmy furami do Sopotu to cisza ;)

    Ta Polska to jakaś masakra głąby a nie ludzie na dwupasmowych drogach 80 km/h to proponuje zrobić jak w krajach innych a my jak zwykle jesteśmy zacofani z tylu
    Ten wasz tri star to nic nie wart światła czerwone a gdzie ta zielona fala gdzie ten przejazd 15 minut do Sopotu

    Za te pieniądze moglibyście coś innego zrobić w programy i długość czerwonych przeprogramować bez komentarza dalszego bo to żenada a dziury jak były i koleiny i te asfalty ze brak słów zróbcie pożądane drogi. Nie korki w Gdańsku bo to jest masakra.

    • 1 9

    • (1)

      Przyjeżdzajcie krawaciarze, zapraszamy! To własnie dla was jest zrobiony tristar. To wy macie nam płacić w mandatach. Lokalsi się nauczą i płacić nie będa, ale wy, zadufane głąby, zawsze sypniecie groszem. Im lepsza tatusiowa fura, tym więcej zapłacicie. Dlatego przybywajcie tłumnie warszawiacy, wraz z podobnymi wam poznaniakami, równie skretyniałymi odmianami homo sapiens. Przybywajcie i płaćcie :)

      • 3 1

      • Co to za debil pisze takie bzdury

        Wiocha kartuska czy zawali droga jak byście sie nauczyli trzymać prawego pasa anie lewy blokować nie było by gadania żadnego i dla tego musimy tak jeździć.

        Polskie prawo to nie prawo

        • 0 1

  • (16)

    Ja czasem muszę jechać w lewo na czerwonym...

    • 91 10

    • Motocykliści to debile (4)

      Kto by się nimi przejmował

      • 5 40

      • Debilem jesteś Ty... (3)

        ...nazywając debilem kogoś kogo nie znasz... Ch*j Ci w pysk :)

        • 25 5

        • Też go nazwałeś debilem, a też go nie znasz (2)

          Czy zgodnie z Twoim twierdzeniem to oznacza, że i Ty jesteś debilem?

          • 25 2

          • (1)

            Nie odpowiadajcie, to pułapka! :)

            • 7 0

            • MOTOCYKLISCI

              Na sciezki rowerowe!!!!!!

              • 1 0

    • (5)

      Ja na swoim Tico muszę wozić Tapczan, a w bagażniku dwie płyty chodnikowe... kto zwróci koszta eksploatacji mojego mobila?

      • 32 4

      • (3)

        Brakuje jeszcze worka śledzi. Wtedy zwrócą.

        • 12 1

        • Motocykliści na tory!

          Tirom szerokości!

          • 2 3

        • mrówki też nie mogą przejść, bo pętle indukcyjne ich nie wychwytują (1)

          • 12 4

          • Znalazłem niezawodny sposób, zauważyłem że gdy wysmaruje się masą czekoladową od stóp do głów zawsze mam zielone - czary, nie wykluczam... ważne, że działa.

            • 11 2

      • tylko przewalanie kasy sie liczy

        160 milionów poszło w kurz. A ludziom mówią: nie ma lekko...

        • 16 0

    • (2)

      Polski szlachcic jak zwykle narzeka. Nie potrafi zrozumieć, że nie można zadylać 100km/h przez miasto. Po prostu nie można i tyle. Tristar jest o tyle fajny, że wymusi zielona falę na niższej prędkości.

      • 5 34

      • (1)

        ale jest mowa o lewoskrętach kołku i wyjazdach z ulic podporządkowanych do trasy średnicowej

        • 21 0

        • Kołek tępy jak włocznia pogańska nie rozumie.

          Musi swoje 5groszy wtrącić,chociaż nie ta temat.Kołki już tak mają.

          • 3 0

    • sa takie skrzyzowania ze wiem ze sie nei doczekam zielonego to albo staram sie jezdzic inna droga albo rowniez jade na czerwonym. bo w dzien to jeszcze ktos nadjedzie z tylu ale w nocy to mozna do rana doczekac...

      • 19 1

    • NA energetykow zawsze mam czerwone bo tam sie inaczej nie da...

      • 8 0

  • JEST NA TO SPOSÓB I TO STARY (3)

    wystarczy zamontować pod pojazdem magnes neodymowy. wtedy motocyklem można stawać gdziekolwiek przed światłami i zawsze wykryje zmianę pola magnetycznego bo dzięki magnesowi jest ona duża. motocykl nawet taki jak na zdjęciu waży nie więcej niż 400kg, więc po prostu masa może być niewystarczająca żeby pętla to wykryła.

    • 6 1

    • ... (2)

      i zbierać złom z drogi typu śruby itp, który może uszkodzić kolejny pojazd lub motocykl na trasie jak zahaczy motocykl o jakąś koleinę

      • 4 4

      • zbierać złom z drogi możesz Ty, przy takim poziomie logicznego myślenia

        • 0 0

      • Dobre...się uśmiałem do łez! Taki magnes nie ściąga stali z 10 metrów, a i na ulicach nie ma tyle metali co się przeklei.
        Także nie narzekaj dla zasady, ale podziękuj za pomysł!

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane