• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści narzekają na Tristar. Jest problem z pętlami indukcyjnymi

Maciej Naskręt
8 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów. Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów.

Motocykliści narzekają na część pętli indukcyjnych zainstalowanych przed skrzyżowaniami w ramach systemu Tristar. Urządzenie nie wykrywa ich pojazdów, w efekcie tkwią dłużej na czerwonym świetle. Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale i w razie kłopotów zalecają motocyklistom podjechanie do linii zatrzymania. Na dodatkowe detektory nie ma na razie szans.



Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem. Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na terenie Trójmiasta w ramach budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pojawia się coraz więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wyposażonych w pętle indukcyjne. Jadąc samochodem wszystko funkcjonuje zazwyczaj prawidłowo, ale już w przypadku motocykla, nie zawsze ten system działa.

- Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu. Jednakże dzisiaj przyszło mi czekać kilka zmian świateł na lewoskręcie na ul. Spacerowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w kierunku ZOO, a także na lewoskręcie na ul. Wiśniewskiego w Gdyni w kierunku ul. Energetyków. zobacz na mapie Gdyni Dopóki nie stanęły za mną samochody, miałem cały czas czerwone światło. Podejrzewam, że taka sama sytuacja może występować na innych skrzyżowaniach - opowiada pan Adam, nasz czytelnik.

- Może warto byłoby oznaczyć dokładnie miejsce usytuowania pętli na skrzyżowaniach lub chociaż wyjaśnić, w którym miejscu trzeba stanąć, by uruchomić czujki. Dojeżdżanie do linii nie pomaga. Może trzeba zwiększyć ich czułość, żeby obejmowały też mniejsze niż samochody pojazdy - dodaje czytelnik.

Zakres systemu Tristar w Gdańsku.

Pętle działają bez zastrzeżeń

Zaznaczmy, że nowe pętle indukcyjne montowane w ramach Tristara są to przewody zatopione w jezdni. Miejsce, w którym zostały umieszczone oznacza się czarnym lepiszczem. Zazwyczaj pętle indukcyjne umieszczone w jezdni mają kształt prostokątny lub ukośny. Znajdują się one często w dwóch miejscach - 20 metrów przed światłami i drugi raz bezpośrednio przed linią zatrzymania.

Czy programy sygnalizacji dostosowują się do ruchu w Trójmieście?

Na gdańskim skrzyżowaniu z pętlą indukcyjną kłopotów nie ma. - Na skręcie do zoo jest zainstalowana pętla indukcyjna ukośna, która reaguje na motocyklistów, co potwierdził zarządca drogi - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części systemu Tristar.

Urzędnicy z Gdyni natomiast będą w najbliższych dniach sprawdzać pętlę indukcyjną na ul. Wiśniewskiego. - Przyjrzymy się jej funkcjonowaniu, zazwyczaj jednak takie sygnały się nie potwierdzają - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Kiedy pętla indukcyjna wychwyci motocyklistę?

Według zapewnień urzędników wystarczy zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania. Reszta już należy wtedy tylko do urządzeń odpowiedzialnych za kierowanie ruchem. Światło powinno przełączyć się na zielone po chwili.

- Przed liniami zatrzymania montowane są skuteczne ukośne pętle indukcyjne. Instalacja nie ma najmniejszych problemów z wychwyceniem stojącego, czy jadącego motocykla. Ponadto pojazdy jadące po danym pasie 20 metrów przed światłami przejeżdżają po pętli indukcyjnej w kształcie prostokąta, która również radzi sobie wykryciem mniejszego pojazdu - mówi Oskarbski.

Potrzebne dodatkowe detektory dla motocyklistów?

Współczesna technika dysponuje nieco innymi sposobami detekcji pojazdów, w tym także motocykli - m.in. są to sensory w kamerach, wykrywacze laserowe lub wykrywacze na światło podczerwone. Czemu żadnego z nich nie wykorzystują drogowcy w Trójmieście?

- Ich montaż i eksploatacja jest kosztowna. Kilkukrotnie przewyższają one koszt pętli indukcyjnej - podkreśla Oskarbski.

Stąd inżynierowie ruchu decydują się na ich montaż tylko w niektórych miejscach, głównie tam, gdzie nie można zastosować pętli indukcyjnej. Są to m.in. ulice o konstrukcji brukowanej, jak na przykład ul. 10 Lutego w Gdyni. Zatem obecnie spotykane kamery nad drogami nie są detektorami a kamerami, których zadaniem jest rejestrować kierowców jadących na świetle czerwonym przez skrzyżowanie, czy też umożliwiające określenie czasu przejazdu na danym odcinku.

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (215) 1 zablokowana

  • czy ktoś może się orientuje (8)

    otóż mieszkam w Sztokholmie i kiedyś wieczorem po wyjściu z takiej miejscowej SKM - ki musiałem dłuższy czas (ok.10 min.)poczekac na autobus. Jakieś 100 m. dalej było skrzyżowanie świetlne
    I co zaobserwowałem - wszystkie światła paliły się na czerwono i w momencie gdy jakiś samochód dojeżdżać,był ok.50 m.od świateł i juz zapalalo się żółte i zaraz zielone. Było to na tyle wcześnie, że pojazdy tylko zwalnialy, przejezdzaly a żółte juz zapalalo się gdy były jeszcze na środku krzyżówki.Chyba po to żeby szybciej zjeżdżali. Jeśli w tym czasie dojechał samochód z innego kierunku to po prostu czekał i potem jemu zapalalo się zielone.A,że jak pisałem był wieczór, mały ruch to mogłem to spokojnie poobserwowac
    Nie widziałem tam żadnych kamer ani nad ulicą ani przy światłach.I jeszcze jedno: później autobus jechał,żadnego ruchu w tym samym kierunku a w momencie kiedy bus wyjeżdżał na lewoskret to zapalalo się zielone ale tylko dla lewoskretu.Na wprost było dalej czerwone.
    Czy może ktoś z szanownych internautów wie na jakiej zasadzie to działa??.pozdr.

    • 5 2

    • proszę o miłe doświadczenia z kraju... (2)

      tu jest polska i GDK I A..... ktoś musi zginąć zanim statystyki...

      • 2 0

      • jak czytam (1)

        na portalu jakie w Polsce panują zasady to aż mi się wierzyć nie chce - mam na myśli inne artykuły. Czerwone,zielone,tu wolno przechodzić,tam nie wolno,mandaty,kary,itp.Tu w Szwecji dla pieszych i rowerzystów nie ma żadnych przepisow.Zasady są takie
        zielone dla pieszych - piesi idą
        czerwone dla pieszych. - piesi idą jeśli nic nie jedzie!!!!
        czerwone dla samochodów. - samochody stoją
        zielone dla samochodów. - samochody jada ale tylko jeśli nikt nie idzie.!!!
        I nie ma żadnych wypadków,potrąceń. Tu kierowcy mają uważać na wszystko co się rusza.Nawet jeśli samochód mając zielone potrąci pieszego który ma czerwone to będzie to zawsze wina samochodu.
        Kiedyś jadę rowerem,mam czerwone światło,poprzeczna w prawo tez ma czerwone, na pierwszym miejscu stoi radiowóz. Przejechałem na czerwonym przed ich maską i żadnej reakcji z ich strony. Jeszcze się usmiechneli. takich przykładów mam więcej.jeśli ktoś chce to mogę opisać jak tu się jeździ. pozdr.

        • 4 3

        • Zawsze chcialem splentowac roznice miedzy Szwecja a Polska. Sprobuje.
          Bez wzgledu na geograficzne, historyczne i spoleczne roznice, glownie chodzi o to ze Polsce publicznie robi sie co sie da i broni sie tradycyjnych zachowan. W Szwecji przemysliwuje sie profilaktycznie konsekwencje i dziala efektywnie chic zachowawczo. Prywatnie czesto jest odwrotnie ale imponujaca funkcjonalnosc i szanowanie bezpieczenstwa innych stoi w S wysoko. Naromiast co do usprawnien technicznych, czy ogolnie postepu to w S chodzi o faktyczne usprawnienia i innowacje, co oznacza ze za sensownie wynegocjowany budzet wprowadza sie system ktory faktycznie usprawnia sprawy a nie kota w worku ktorego sie nawet nie dostosowuje do realiow i dalej nie usprawnia. Nie dosc tego, wszelkie usterki sa upubliczniane bez zaczerwien bo i ich usuwanie nastepuje niezwlocznie i rzetelnie.

          • 0 0

    • Chętnie wytłumaczę gdy streścisz pytanie :-) (4)

      • 0 0

      • witam (3)

        chodzi mi o to jak sygnalizacja rozpoznaje, że zbliża się pojazd.Czy są jakieś kamery,czujniki nacisku w asfalcie,czy jeszcze inaczej to działa.pozdr i dzięki za odzew.

        • 1 0

        • (2)

          Prawdopodobnie macie tam detektory magnetyczne na każdym pasie z osobna. Są one odpowiednio czułe, aby nie reagować na zakłócenie pola magnetycznego spowodowane pojazdem na sąsiednim pasie. W zależności od tego, który czujnik zostanie wzbudzony (informacja jakim pasem porusza się auto), przez jak długi okres czasu (informacja jak szybko pojazd się porusza) oraz "jak mocno" (informacja o typie pojazdu: tir, samochód, motocykl) sterownik skrzyżowania może podjąć odpowiednią decyzję.

          • 2 0

          • dziękuję!!!

            rozumiem, że te detektory magnetyczne są zatopione w asfalcie. pozdr.

            • 2 0

          • i jeszcze jedno

            czy to możliwe,że taki sam system jest na drogach rowerowych?Mam często taką sytuację: jadę droga rowerową, która biegnie obok chodnika.Na skrzyżowaniach są światła. - dla pieszych takie jak w Polsce a dla rowerów takie jak dla samochodów tylko mniejsze. I wiele razy miałem tak: jadąc widzę z daleka skrzyżowanie
            Dla pieszych i rowerów jest czerwone. Nikt z pieszych nie czeka na światłach.I z chwilą kiedy dojeżdżam do świateł zapala się żółte a po chwili zielone ale tylko dla rowerów. Dla pieszych nadal jest czerwone.Nie wiem,może to zbieg okoliczności,że trafiam na zieloną falę, gdyż dla pieszych światła są na przycisk, a może jest jednak tak jak dla samochodów..No,to chyba wszystko.pozdr. jeszcze raz.

            • 1 1

  • Przecież nic nie działa. Od Huciska w stronę Sopotu totalna czerwona fala.

    • 11 0

  • Co wy ludzie gadacie! (5)

    Ostatnio dwukrotnie jechałem, raz z Orłowa, raz z Żabianki w kierunku Gdańska. Fakt, że nie w godzinach "szczytu", ale "czerwone" zatrzymało mnie tylko raz... na skrzyżowaniu przy "Manhattanie" i to na chwilę. Jechało się jak na "zielonej fali" sensu stricto. I nawet pomyślałem, że pewnie ten Tristar już działa, choć nie miałem pewności czy aby na pewno, bo to miało być na próbę na początku. Ja nie narzekam...wręcz przeciwnie, ale pewnie nie jestem Polakiem, bo powinien narzekać, psioczyć i mówić, że to jest wina Tuska.
    A tak na marginesie. Czy nam, Polakom, ktokolwiek albo cokolwiek jest w stanie dogodzić. Zaczynam wątpić.

    • 7 13

    • (3)

      Pracujesz w zdiz?

      • 6 2

      • Nie, pewnie jechał 30 km/h (2)

        • 3 1

        • (1)

          no i co, że jechał 30??? Ale za to PŁYNNIE. Nie dusił do najbliższego czerwonego tylko po to, żeby zaraz stanąć i sie cieszyć, że jest pierwszy na czerwonym. Co za brak wyobraźni....czy w Polsce się cokolwiek zmieni? Tak, ale tylko wtedy, kiedy zmieni sie mentalność Polaków. Ludzi zawistnych, złych, złośliwych, roszczeniowych, zarozumiałych, egoistycznych i bezmyślnych. Czyli nigdy się nic nie zmieni.
          Pozdrawiam ściagantów ulicznych. Już niedługo silnie wspomożecie kasę miasta mandatami :) I chcąc czy nie, będziecie jeździli 30 km/h. I strachliwie będziecie zwalniać przed radarami.

          • 2 4

          • chłopie ja tylko chcę jednosladem wykonać lewoskręt zgodnie z przepisami a te p..dy mnie zmuszają do łamania przepisów dlaczego nie zastosowali innych detektorów zdolnych wykryć każdy pojazd sygnalizujący zamiar skorzystania z pasa do skrętu w lewo?Nie tylko auta są na drogach.G.. wspomożemy napiszemy gdzie trzeba i budyń z karnolem i szczurem te kamery będą sobie w d.. wsadzać w wejherowie kamery ma nie być tak nakazało samo ministerstwo.Tym trzem trojmiejskim pedałom zamarzyło się okradanie ludzi przez mandaty ooo takiego wała pedałom o nazwisku szczurek karnowski i adamowicz niedoczekanie że choć grosik im kiedykolwiek zapłacę zwłaszcza bez pokazania mi dokładnego zdjęcia

            • 3 0

    • Polecam w godzinach szczytu pojechać przez Gdańsk. Zmienisz zdanie.

      • 0 0

  • bzdura panie inżynierze dojechanie do linii nic nie daje po prostu jeśli coś nie ma tony blachy to nie zostanie wykryte proste ja jeżdżę na rowerze i problem jest identyczny najeżdżanie kombinowanie itd bzdury a tyle detektorów ruchu w 21 wieku jest w użyciu

    • 9 1

  • podczas przejazdu przez takie skrzyżowanie ludzie robią za duży odstęp

    warto wspomnieć, żeby przez skrzyżowanie z pętlami indukcyjnymi jechać z, w miarę niewielkim, odstępem od poprzedzającego pojazdu, inaczej system włączy światło czerwone, gdyż uzna, że fala pojazdów się już skończyła.

    • 1 3

  • zaznaczcie krzyżykiem gdzie uderzać głową!!

    to ile ten TRISTAR kosztuje? przegięcie/pranie pieniedzy? więcej dróg!!!!

    • 10 0

  • Tristar? (1)

    Jakie sterowanie ruchem? Mandaty za wszystko i tyle!!!!

    • 11 1

    • już dostałeś??

      • 0 2

  • Pętle oznaczone czarnym mazidłem? Nie można bardzej zamaskować?

    • 7 0

  • TRISTAR (1)

    Tak sie złożyło ze ponad rok temu wyraziłem opinie ze to nie zadziała , jak zwykle zreszta, a ponad sto milionów wywalone w ten niesprawdzony system, to cos podobnego do inwestycji w gdynskie lotnisko. Brawo Decydenci tak trzymać!

    • 9 2

    • tak się składa

      że działa - ale jeszcze nie tak jak powinno. Dajmy czas do zakończenia.

      • 0 4

  • Strażak (1)

    Gdynia 3go Maja lewoskret w Radtkego to samo. Przyznaje się że po trzeciej zmianie przyjeżdżam na czerwonym świetle.

    • 4 0

    • tam nie ma trisrara

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane