• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści narzekają na Tristar. Jest problem z pętlami indukcyjnymi

Maciej Naskręt
8 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów. Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów.

Motocykliści narzekają na część pętli indukcyjnych zainstalowanych przed skrzyżowaniami w ramach systemu Tristar. Urządzenie nie wykrywa ich pojazdów, w efekcie tkwią dłużej na czerwonym świetle. Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale i w razie kłopotów zalecają motocyklistom podjechanie do linii zatrzymania. Na dodatkowe detektory nie ma na razie szans.



Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem. Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na terenie Trójmiasta w ramach budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pojawia się coraz więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wyposażonych w pętle indukcyjne. Jadąc samochodem wszystko funkcjonuje zazwyczaj prawidłowo, ale już w przypadku motocykla, nie zawsze ten system działa.

- Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu. Jednakże dzisiaj przyszło mi czekać kilka zmian świateł na lewoskręcie na ul. Spacerowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w kierunku ZOO, a także na lewoskręcie na ul. Wiśniewskiego w Gdyni w kierunku ul. Energetyków. zobacz na mapie Gdyni Dopóki nie stanęły za mną samochody, miałem cały czas czerwone światło. Podejrzewam, że taka sama sytuacja może występować na innych skrzyżowaniach - opowiada pan Adam, nasz czytelnik.

- Może warto byłoby oznaczyć dokładnie miejsce usytuowania pętli na skrzyżowaniach lub chociaż wyjaśnić, w którym miejscu trzeba stanąć, by uruchomić czujki. Dojeżdżanie do linii nie pomaga. Może trzeba zwiększyć ich czułość, żeby obejmowały też mniejsze niż samochody pojazdy - dodaje czytelnik.

Zakres systemu Tristar w Gdańsku.

Pętle działają bez zastrzeżeń

Zaznaczmy, że nowe pętle indukcyjne montowane w ramach Tristara są to przewody zatopione w jezdni. Miejsce, w którym zostały umieszczone oznacza się czarnym lepiszczem. Zazwyczaj pętle indukcyjne umieszczone w jezdni mają kształt prostokątny lub ukośny. Znajdują się one często w dwóch miejscach - 20 metrów przed światłami i drugi raz bezpośrednio przed linią zatrzymania.

Czy programy sygnalizacji dostosowują się do ruchu w Trójmieście?

Na gdańskim skrzyżowaniu z pętlą indukcyjną kłopotów nie ma. - Na skręcie do zoo jest zainstalowana pętla indukcyjna ukośna, która reaguje na motocyklistów, co potwierdził zarządca drogi - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części systemu Tristar.

Urzędnicy z Gdyni natomiast będą w najbliższych dniach sprawdzać pętlę indukcyjną na ul. Wiśniewskiego. - Przyjrzymy się jej funkcjonowaniu, zazwyczaj jednak takie sygnały się nie potwierdzają - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Kiedy pętla indukcyjna wychwyci motocyklistę?

Według zapewnień urzędników wystarczy zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania. Reszta już należy wtedy tylko do urządzeń odpowiedzialnych za kierowanie ruchem. Światło powinno przełączyć się na zielone po chwili.

- Przed liniami zatrzymania montowane są skuteczne ukośne pętle indukcyjne. Instalacja nie ma najmniejszych problemów z wychwyceniem stojącego, czy jadącego motocykla. Ponadto pojazdy jadące po danym pasie 20 metrów przed światłami przejeżdżają po pętli indukcyjnej w kształcie prostokąta, która również radzi sobie wykryciem mniejszego pojazdu - mówi Oskarbski.

Potrzebne dodatkowe detektory dla motocyklistów?

Współczesna technika dysponuje nieco innymi sposobami detekcji pojazdów, w tym także motocykli - m.in. są to sensory w kamerach, wykrywacze laserowe lub wykrywacze na światło podczerwone. Czemu żadnego z nich nie wykorzystują drogowcy w Trójmieście?

- Ich montaż i eksploatacja jest kosztowna. Kilkukrotnie przewyższają one koszt pętli indukcyjnej - podkreśla Oskarbski.

Stąd inżynierowie ruchu decydują się na ich montaż tylko w niektórych miejscach, głównie tam, gdzie nie można zastosować pętli indukcyjnej. Są to m.in. ulice o konstrukcji brukowanej, jak na przykład ul. 10 Lutego w Gdyni. Zatem obecnie spotykane kamery nad drogami nie są detektorami a kamerami, których zadaniem jest rejestrować kierowców jadących na świetle czerwonym przez skrzyżowanie, czy też umożliwiające określenie czasu przejazdu na danym odcinku.

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (215) 1 zablokowana

  • Petle indukcyjne? (1)

    A czy petle indukcyjne Tristara potrafia wykryc Trabanta?

    • 7 0

    • W tym konkretnym przypadku reagują na dźwięk :)

      • 1 0

  • I mam gdzies tristar (2)

    Przejadę viperem :) przez wasz Gdańsk i zobaczymy czy to wasze cudo zadziała :)
    Bo jak na razie ze znajomym jechaliśmy furami do Sopotu to cisza ;)

    Ta Polska to jakaś masakra głąby a nie ludzie na dwupasmowych drogach 80 km/h to proponuje zrobić jak w krajach innych a my jak zwykle jesteśmy zacofani z tylu
    Ten wasz tri star to nic nie wart światła czerwone a gdzie ta zielona fala gdzie ten przejazd 15 minut do Sopotu

    Za te pieniądze moglibyście coś innego zrobić w programy i długość czerwonych przeprogramować bez komentarza dalszego bo to żenada a dziury jak były i koleiny i te asfalty ze brak słów zróbcie pożądane drogi. Nie korki w Gdańsku bo to jest masakra.

    • 1 9

    • (1)

      Przyjeżdzajcie krawaciarze, zapraszamy! To własnie dla was jest zrobiony tristar. To wy macie nam płacić w mandatach. Lokalsi się nauczą i płacić nie będa, ale wy, zadufane głąby, zawsze sypniecie groszem. Im lepsza tatusiowa fura, tym więcej zapłacicie. Dlatego przybywajcie tłumnie warszawiacy, wraz z podobnymi wam poznaniakami, równie skretyniałymi odmianami homo sapiens. Przybywajcie i płaćcie :)

      • 3 1

      • Co to za debil pisze takie bzdury

        Wiocha kartuska czy zawali droga jak byście sie nauczyli trzymać prawego pasa anie lewy blokować nie było by gadania żadnego i dla tego musimy tak jeździć.

        Polskie prawo to nie prawo

        • 0 1

  • Do d*py ten cały tristar!

    • 4 0

  • .. czy to guano juz działa i jest dla kierowców czy dla kasy tuska

    na nowe stringi,.. jadac zgodnie z przepisami staje sie na wiekszości swiateł!!!
    ten facet wszystko spieprzy

    • 5 1

  • obserwacja (3)

    z moich obserwacji wynika, że:
    MOTOCYKLISTA = DEBIL
    Postulaty:
    1) Ograniczyć prędkość dla motocykli w terenie zabudowanym do 40 km/h
    2) Bać hałas emitowany przez motocykl 2 razy w roku
    3) Wprowadzić podatek celowy od motocyklistów na fubdusz ochrony przed hałasem 1500 zł/ rocznie
    4) Badać motocyklisty IQ 2 razy w sezonie

    • 5 20

    • odłóż dropsy idioto

      • 4 2

    • 5) nałożyć obowiązek jazdy jedynie w towarzystwie rodziców

      • 4 0

    • Racja - popieram.

      • 0 0

  • wozak

    proszę podać telefon do operatora tego cudownego systemu, żeby można było zainterweniować jak się to badziewie posypie.

    • 5 0

  • Tristar - jest gorzej niż było

    • 6 1

  • Wykaz bubli TRISTAR (3)

    1. światła dla pieszych na wysokości Orzeszkowej, pierwsze po zjeździe z ronda przy Bramie Oliwskiej i 3 Maja - rusza ława samochodów i bum czerwone, czekamy i czekamy i czekamy a korek za nami rośnie
    2. kierunek z ronda Łostowicka>>Havla pętla tramwajowa, światło przejścia na Havla na wysokości NETTO - rusza kawalkada samochodów od AK i bum czerwone a korek rośnie błyskawicznie
    3. kierunek Havla do pętli tramwajowej duże rondo - jedzie kawalkada od Łostowickiej i bum czerwone
    4. skręt w prawo przy Operze z kierunku centrum - strzałka zielona zapala się na zbyt krótko pod koniec cyklu zjazdu z Hallera do centrum, czyli zamiast dać zjazd w prawo kiedy po przeciwnej stronie jadą w lewo a piesi i tak nie przejdą.
    5. W sobotę i niedzielę światła na skrzyżowaniu Hallera i Czarny Dwór działają jak w dzień powszedni - kierunek od Stadionu do Czarny Dwór zbyt długie pierwszeństwo a na Hallera od plaży robi się korek max.
    6. kierunek od skrzyżowania Do Studzienki/Grunwaldzka >> Sobieskiego - zjeżdżają samochody z newralgicznego skrzyżowania i ciach czerwone na Do studzienki przy akademikach i ci co z tylu stoją albo na skrzyżowaniu z Grunwaldzką albo ci od Miszewskiego robią korek chen aż za wiadukt i plac B.Komorowskiego
    7. światła na Słowackiego rondo z Partyzantów - samochody jadące wiaduktem od strony Nowej Kościuszki zjeżdżają a tu ciach czerwone i tak dalej w górę Słowackiego problem z kolejnymi światłami i czerwonym.

    Panowie z ZDiZ, ogarnijcie się albo ogarnijcie odpowiedzialnego za ten niewypał ze światłami, wzrost kosztów, nawsadzanie bez sensu ilości kamer, które się dublują, instalowanie zbyt dużej ilości kamer obrotowych starego typu z mechanizmem oraz zakresem martwego pola co najmniej 270 stopni, miast kamer HEMISFERYCZNYCH bez żadnego mechanizmu i znakomitym sposobem panowania nad nimi i widzeniem 360 stopni a la long.
    Po za tym wiem z doświadczenia, że operator jest w stanie opanować co najwyżej 2 pulpity sterujące starych kamer obrotowych jeśli ma dobrze zrobione wyświetlanie a jest ich zatrzęsienie, więc musiała by być armia ludzi, żeby ten szajs opanować nie mówiąc o kamerach stacjonarnych. Należy też brać pod uwagę opóźnienie sterowania z pulpitów tych staroci obrotowych, bo przy takim systemie inaczej się nie da. Po za tym już widzę jak po 3-4 latach będziecie latać i zdejmować te stare kamery, bo trzeba będzie serwisować ich mechanizm inaczej stop orkiestra. Wywalona masa naszych podatków w przysłowiowe błoto. Tak to jest kiedy za tak rozległy system biorą się ludzie bez rzetelnej technicznej wiedzy o nowoczesnych rozwiązaniach.

    • 9 1

    • Aś się rozpisał....wyslij to do UM czy tam ZDiZ, bo tutaj nikt oprócz hejterów tego nie czyta

      • 1 2

    • Ulżyło ci?

      • 0 0

    • Ale te kamery nie są po to, żeby się gapić w obraz przez nie zbierany - system automatycznie analizuje obraz na podstawie ilości i prędkości poruszania się samochodów i dostosowuje cykle świateł wg. zadanego algorytmu. Nikt tam nie siedzi i nie obraca kamerami i nie steruje ręcznie "o, tu damy zielone 5 sek dłużej, a teraz zobaczymy co jest na podporządkowanej" - to działa automatycznie.

      • 1 0

  • Gdynia ul Koscielna do Wielkopolskiej

    Niedziela godz coś po 21 wieczorem. Stóje tam na światełkach chce jechać w lewo w stronę Al. Zwycięstwa. Przednie kolo skuterka na ukośnym wycięciu... 3 zmiany świateł. Stawiam sprzęt tylnym kołem na wycięciu...dalej d*pa :) Juz w sumie 5 zmian światełek a ja stoję. Stawiam potwora w poprzek nic się nie dzieje. Uliczka mało uczęszczana zwłaszcza w ten dzień o tej godz wiec żadnej puszki za mną niet :) Wkoncu coś podjechało wjeżdżam pod sam sygnalizator podchodzę do kierowcy pokazuje mu gdzie dokładnie ma stanąć co byśmy do następnego dnia nie kwitli.... Hura udało się...paręnaście sekund i zielone. Nie chce się czepiać ale chyba coś się tam popsuło :)

    • 7 0

  • Tristar na słowackiego do ronda de la sale

    Odkąd zamontowano tri star na słowackiego to korki aż do matarni a z moreny i niedzwiednika luz by żyło się lepiej paranoja

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane