• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści narzekają na Tristar. Jest problem z pętlami indukcyjnymi

Maciej Naskręt
8 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów. Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów.

Motocykliści narzekają na część pętli indukcyjnych zainstalowanych przed skrzyżowaniami w ramach systemu Tristar. Urządzenie nie wykrywa ich pojazdów, w efekcie tkwią dłużej na czerwonym świetle. Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale i w razie kłopotów zalecają motocyklistom podjechanie do linii zatrzymania. Na dodatkowe detektory nie ma na razie szans.



Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem. Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na terenie Trójmiasta w ramach budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pojawia się coraz więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wyposażonych w pętle indukcyjne. Jadąc samochodem wszystko funkcjonuje zazwyczaj prawidłowo, ale już w przypadku motocykla, nie zawsze ten system działa.

- Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu. Jednakże dzisiaj przyszło mi czekać kilka zmian świateł na lewoskręcie na ul. Spacerowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w kierunku ZOO, a także na lewoskręcie na ul. Wiśniewskiego w Gdyni w kierunku ul. Energetyków. zobacz na mapie Gdyni Dopóki nie stanęły za mną samochody, miałem cały czas czerwone światło. Podejrzewam, że taka sama sytuacja może występować na innych skrzyżowaniach - opowiada pan Adam, nasz czytelnik.

- Może warto byłoby oznaczyć dokładnie miejsce usytuowania pętli na skrzyżowaniach lub chociaż wyjaśnić, w którym miejscu trzeba stanąć, by uruchomić czujki. Dojeżdżanie do linii nie pomaga. Może trzeba zwiększyć ich czułość, żeby obejmowały też mniejsze niż samochody pojazdy - dodaje czytelnik.

Zakres systemu Tristar w Gdańsku.

Pętle działają bez zastrzeżeń

Zaznaczmy, że nowe pętle indukcyjne montowane w ramach Tristara są to przewody zatopione w jezdni. Miejsce, w którym zostały umieszczone oznacza się czarnym lepiszczem. Zazwyczaj pętle indukcyjne umieszczone w jezdni mają kształt prostokątny lub ukośny. Znajdują się one często w dwóch miejscach - 20 metrów przed światłami i drugi raz bezpośrednio przed linią zatrzymania.

Czy programy sygnalizacji dostosowują się do ruchu w Trójmieście?

Na gdańskim skrzyżowaniu z pętlą indukcyjną kłopotów nie ma. - Na skręcie do zoo jest zainstalowana pętla indukcyjna ukośna, która reaguje na motocyklistów, co potwierdził zarządca drogi - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części systemu Tristar.

Urzędnicy z Gdyni natomiast będą w najbliższych dniach sprawdzać pętlę indukcyjną na ul. Wiśniewskiego. - Przyjrzymy się jej funkcjonowaniu, zazwyczaj jednak takie sygnały się nie potwierdzają - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Kiedy pętla indukcyjna wychwyci motocyklistę?

Według zapewnień urzędników wystarczy zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania. Reszta już należy wtedy tylko do urządzeń odpowiedzialnych za kierowanie ruchem. Światło powinno przełączyć się na zielone po chwili.

- Przed liniami zatrzymania montowane są skuteczne ukośne pętle indukcyjne. Instalacja nie ma najmniejszych problemów z wychwyceniem stojącego, czy jadącego motocykla. Ponadto pojazdy jadące po danym pasie 20 metrów przed światłami przejeżdżają po pętli indukcyjnej w kształcie prostokąta, która również radzi sobie wykryciem mniejszego pojazdu - mówi Oskarbski.

Potrzebne dodatkowe detektory dla motocyklistów?

Współczesna technika dysponuje nieco innymi sposobami detekcji pojazdów, w tym także motocykli - m.in. są to sensory w kamerach, wykrywacze laserowe lub wykrywacze na światło podczerwone. Czemu żadnego z nich nie wykorzystują drogowcy w Trójmieście?

- Ich montaż i eksploatacja jest kosztowna. Kilkukrotnie przewyższają one koszt pętli indukcyjnej - podkreśla Oskarbski.

Stąd inżynierowie ruchu decydują się na ich montaż tylko w niektórych miejscach, głównie tam, gdzie nie można zastosować pętli indukcyjnej. Są to m.in. ulice o konstrukcji brukowanej, jak na przykład ul. 10 Lutego w Gdyni. Zatem obecnie spotykane kamery nad drogami nie są detektorami a kamerami, których zadaniem jest rejestrować kierowców jadących na świetle czerwonym przez skrzyżowanie, czy też umożliwiające określenie czasu przejazdu na danym odcinku.

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (215) 1 zablokowana

  • Z pętlami nie reagującymi na motocykle to prawda

    Z pętlami nie reagującymi na motocykle to prawda, podobnie było na lewoskręcie na zmodernizowanej Słowackiego (skrzyżowanie z Budowlanych). Tam lewoskręt również nie działał, kilka razy doświadczyłem tego osobiście, motocykl ważył ok. 200 kg. Obecnie jest tak, że zawsze włącza się zielone na kilka sekund, tak aby motocykl zdążył skręcić. Szkoda że trzeba było czekać około roku...

    • 5 0

  • Tristar na słowackiego do ronda de la sale

    Odkąd zamontowano tri star na słowackiego to korki aż do matarni a z moreny i niedzwiednika luz by żyło się lepiej paranoja

    • 6 0

  • Czyli wyżucono setki milionów w błoto??? (1)

    • 7 4

    • wyrzucono

      • 2 0

  • Gdynia ul Koscielna do Wielkopolskiej

    Niedziela godz coś po 21 wieczorem. Stóje tam na światełkach chce jechać w lewo w stronę Al. Zwycięstwa. Przednie kolo skuterka na ukośnym wycięciu... 3 zmiany świateł. Stawiam sprzęt tylnym kołem na wycięciu...dalej d*pa :) Juz w sumie 5 zmian światełek a ja stoję. Stawiam potwora w poprzek nic się nie dzieje. Uliczka mało uczęszczana zwłaszcza w ten dzień o tej godz wiec żadnej puszki za mną niet :) Wkoncu coś podjechało wjeżdżam pod sam sygnalizator podchodzę do kierowcy pokazuje mu gdzie dokładnie ma stanąć co byśmy do następnego dnia nie kwitli.... Hura udało się...paręnaście sekund i zielone. Nie chce się czepiać ale chyba coś się tam popsuło :)

    • 7 0

  • (7)

    Ogolnie ten system to poki co jakas porazka, Jak dlugo jeszcze ludzie, ktorzy tym zarzadzaja beda sie uczyc tego systemu? Ta siedziba chyba dziala juz od roku i zamiast lepiej to jest co raz gorzej...Wczesniej bez Tristara, obojetnie w ktorym miejscu miasta sie nie zlapalo zielonej fali, to ona po prostu byla. Teraz od jednego do drugiego skrzyzowania, caly czas sie zapala czerwone. To co sie dzieje na Hucisku od ponad tygodnia, wola o pomste do nieba, tam byl zawsze ruch ale jak byla stara sygnalizacja nie bylo tego co teraz ;///

    • 161 11

    • (3)

      "Wczesniej bez Tristara, obojetnie w ktorym miejscu miasta sie nie zlapalo zielonej fali, to ona po prostu byla."
      Mam pytanie do przedmówcy - odstawiłeś tabletki, czy własnie zacząłęś brać? Masz jeszcze inne halucynacje?

      • 2 50

      • wcześniej też skrzyżowania były sterowane dla zielonej fali (1)

        tylko nie było 'inteligentnego' sterownia a prymitywne w oparciu o synchronizację świateł na głównych skrzyżowaniach tak żeby kierowcy mogli przejechać bez zarzymywania.

        • 11 0

        • no a teraz jest tak że jak na wylocie z Tesco na Cisowej czeka 10 czy 15 samochodów to zielone światełko pali się tak krótko że zdążą wyjechać dwa pierwsze auta przecież to debilizm a nie nowoczesny system sterowania ruchem.Motor czy rower nie może wykonać legalnego skrętu w lewo bo nie wykrywają ich idiotyczne pętle indukcyjne nie wiem czy to takie dobre

          • 8 0

      • Ja mam pytanie czy w ogole masz prawo jazdy, a jesli tak to jedziesz 50 km/h czy sie toczysz 10 km/h ? A moze po prostu jestes idiota i nie rozumiesz istoty problemu?

        • 16 0

    • (1)

      I dobrze, że czerwone czasami chwyci. Inaczej na grunwaldzkiej wieczny rajd 100km/h. Teraz po prostu wprowadzili normalność. Zielona fala powinna być na 50km/h a nie na 100.

      • 2 17

      • Szkoda.ze przy 10,20,30,40,50, a nawet 60 tez chwyta, gratuluje dobrego samopoczucia w kazdym razie.

        • 2 0

    • Od 20 lat jezdzę po 3mieście i jakoś nie zauwazyłem zielonej fali. Raczej czerwoną.

      • 4 7

  • Tristar - jest gorzej niż było

    • 6 1

  • wozak

    proszę podać telefon do operatora tego cudownego systemu, żeby można było zainterweniować jak się to badziewie posypie.

    • 5 0

  • Fotoradaty (5)

    Jak włączą fotoradary i inne urządzenia to się dopiero miasta nachapią. A korki pewnie zostaną i tak 136 mln unijnych jak zwykle pójdzie w kibel.

    • 17 2

    • No własnie bedą zarabiać (2)

      W kibel nie pójdzie bo miasta będą zarabiać właśnie na fotoradarach. I w zasadzie cały ten tristar do tego się ma sprowadzać i o to chodzi w całym tym systemie . Jedyna nadzieja ze tak jak w Wejherowie ministerstwo po protestach kierowców nakazało likwidacje kamer przejazdu na czerwonym świetle.

      • 10 0

      • (1)

        Nie prawda. zgodnie z warunkami udzielenia dotacji unijnej nie może on przynosić dochodu dlatego mandaty będzie wystawiać Policja a nie SM.

        • 0 2

        • przez pośredników kasa wróci

          Przecież każdy fotoradar przynosi dochód wiec jeśli nie może przynosić dochodu to bedą anulować mandaty?
          Mandaty z policji wpłacasz na konto marszałka województwa a ten dysponuje pieniądze po gminach. Drogą okrężną i mniejsze ale dotrą. Nie wiem na jakie konto wpłaca się za mandaty od GITD ale myśle ze na końcu tez zasilają lokalne budżety . Jesli jeden taki pstrykać na czerwonym świetle w Wejherowie co to go muszą teraz zlikwidować zarabiał 1,5 mln miesięcznie to tutaj przy ponad 30 takich kasa naprawę będzie duża. System szybko się zwróci z nawiązką. Co ciekawe system zacznie działać pod koniec roku czyli po wyborach a nie przed, co tez świadczy o jego przeznaczeniu skoro nie chca się chwalić jak dzała.

          • 4 0

    • .. ta UE to tak głupia jak naszi urzedasy, nie sprawdza inwestycji!!

      ..chyba to dzieki lewandowskiemu

      • 2 0

    • to chyba dobrze ze nie działa pętla

      przynajmniej fotoradary nie zrobią zdjecia...

      • 0 2

  • (2)

    Po pierwsze - nie zawsze motocykl musi być przed wszystkimi na światłach
    Po drugie - skończy się kozakowanie pomiędzy samochodami
    Po trzecie - i tak jeżdżą na czerwonym, to co za różnica
    Po czwarte - patrząc na to, jak jeżdżą polscy kierowcy, to nie tylko Tristar trzeba uruchomić, ale też tachograf w każdym aucie, alkomat i coroczne kontrole psychiatryczne

    • 12 46

    • Odp.

      ad1.
      a) może, musi, nie powinien
      b)może kozakować pod warunkiem, że nie przekracza bariery dżwięku!
      c)nie ma różnicy między CZERWONYM a CZERWONYM (na sygnalizatorze to u góry) jest wyjątek, Jedziesz przez całą Unię nie łapiesz żadnego mandatu. Wjeżdżasz do Polski (czyt. same fotoradary) przejeżdżasz na CZERWONYM z resztą co za róznica dostajesz mandat a najbardziej denerwuje Cię to, że było to w niedziele. W Polsce CZERWONE obowiązuje nawet w niedziele!!!
      d) polscy kierowcy jeżdżą coraz lepiej robią się bardziej mili, uprzejmi i wyrozumiali

      • 0 1

    • do tej kontroli psychiatrycznej to ty pierwszy się nadajesz

      • 15 3

  • .. czy to guano juz działa i jest dla kierowców czy dla kasy tuska

    na nowe stringi,.. jadac zgodnie z przepisami staje sie na wiekszości swiateł!!!
    ten facet wszystko spieprzy

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane