• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

Maciej Naskręt
4 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku. Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku.

Jest propozycja usprawnienia przejazdu przez ul. Podmiejską w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska dla rowerzystów korzystających z drogi technicznej na wale Kanału Raduni. Pojawiłoby się tam przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów oraz lustra dla kierowców. Rowerzyści są "za", ale pomysł nie podoba się kierowcom.



Podoba ci się pomysł zmian w ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku?

Od roku rowerzyści mogą poruszać się nowym chodnikiem technicznym wzdłuż Kanału Raduni. Został on zbudowany w ramach remontu koryta. Choć nie jest to klasyczna droga rowerowa, bo dopuszcza się na niej też ruch pieszych, rowerzystów łatwo tam spotkać. Czują się tam bezpieczniej, niż jadąc z i do centrum Gdańska ruchliwym Traktem św. Wojciecha.

Problem w tym, że po drodze wspomniany chodnik przecina ul. Podmiejską - ruchliwą ulicę, która łączy m.in. Orunię Górną z Orunią i dalej z centrum miasta. W ciągu godziny potrafi przejechać tam prawie 3 tys. samochodów. Niektórzy rowerzyści na to nie zważają i przejeżdżają przez jezdnię, jakby była częścią drogi rowerowej. Tymczasem pierwszeństwo mają tam samochody, które rowerzyści powinni przepuścić albo dojechać do położonego ok. 30 metrów dalej przejścia dla pieszych i tamtędy przeprowadzić rower.

Na drodze bywa więc niebezpiecznie. Często kierowcy są zmuszeni do gwałtownego hamowania. Wszystko przez ograniczoną widoczność. Problem jako pierwsi opisaliśmy już przed rokiem.

Rowerzyści: będzie tam bezpieczniej

Może się to jednak zmienić. Gdańska Kampania Rowerowa zgłosiła do Budżetu Obywatelskiego na przyszły rok projekt poprawy bezpieczeństwa, który obejmuje m.in. szereg przebudów na istniejącej infrastrukturze rowerowej. Projekt wygrał prawybory (w kategorii - projekty ogólnomiejskie) - głosowanie miało miejsce podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego 14 czerwca 2015 r.

Jednym z usprawnień ujętych w projekcie ma być wytyczenie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego na konfliktowym skrzyżowaniu.

- Rowerzyści i tak tamtędy mogą jeździć, nic nowego nie wprowadzamy. Chcemy jednak poprawić tam ich bezpieczeństwo. Oprócz wymalowanych znaków poziomych chcemy ustawić także lustra, które poprawią widoczność wszystkim, którzy tam się poruszają - mówi Michał Błaut z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Ma także pojawić się znak ustąp pierwszeństwa przejazdu do rowerzystów.

Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku. Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku.
Kierowcy niezadowoleni

Mieszkańcy zgodnie twierdzą, że niewątpliwie na wale Kanału Raduni w przecięciu drogi na wysokości ul. Podmiejskiej potrzebne jest zastosowanie rozwiązania, które zwiększy bezpieczeństwo. Pamiętajmy jednak, że wał Kanału Raduni nie jest drogą rowerową, a pierwszeństwo na wale mają piesi. Poza tym osoby jadące z centrum, w tym kierowcy autobusów, nie mają szans zauważyć w porę rowerzysty tamtędy przejeżdżającego.

- Jeżdżę tamtędy codziennie. Nie ma dnia, by sprzed kół mojego lub męża samochodu nie uciekał tam w ostatniej chwili rowerzysta. Jeśli pomysł proponowany w budżecie obywatelskim wejdzie w życie, będzie tam ogromna liczba potrąceń - mówi pani Wioleta, mieszkania Oruni, którą spotkaliśmy podczas wykonywania zdjęć.
- Problem będą mieli nie tylko ci, którzy jadą w stronę Oruni Górnej od strony Gdańska, ale także Pruszcza Gdańskiego, a proponowane lustra niczego nie załatwią - dodaje mieszkanka, jakby zapominając, że jeśli powstanie tam przejazd rowerowy, to rowerzyści będą mieć pierwszeństwo.
Do czasu wprowadzenia konkretnych rozwiązań rowerzystom i kierowcom we wspomnianym miejscu zalecamy szczególną ostrożność i korzystanie z zasady ograniczonego zaufania podczas jazdy.

Opinie (547) 3 zablokowane

  • ha (1)

    Ale durnoty. Jedziesz z pruszcza w lewo w podmiejska musisz spojrzec w lewo i w prawo trodno tam wyjechac puscic reczny bo mocne nachylenie z duzym impetem..bo inacze zadlawi sie silnik.. Skrecasz w lewo dalej musisz dodawac gazu bo nadal spore nachylenie a to nagle z trzeciego kierunku zap rowerzysta 40 na godzine prosto pod kola. Badzmy ludzmi nie kazdy to kubica. Takie manewry sa trodne. Lepie. Mialem przypadki kiedy to nie rower a tata z dzieckiem w wozku.

    • 6 2

    • kierowca pseudo zawodowy

      jak jedziesz na drugim biegu pod górkę to ci się silnik dławi?
      Zmień samochód lub daj sprzęgło do przeglądu, w każdym razie nie udawaj kierowcy zawodowego.
      Przesiądź się choć w czasie wolnym na rower i spróbuj tamtędy jechać 40 km/h, wtedy zmienisz zdanie.

      • 0 1

  • (2)

    Tam, jak i w wielu innych miejscach bezpiecznie nie bedzie. Dlaczego ? Bo rowerzysci w Polsce zwolnieni sa ze znajomosci przepisow o ruchu drogowym i z myslenia.

    • 4 2

    • zagrożenie stwarzają kierowcy, nie rowerzyści

      piesi i rowerzyści w naszym kraju na razie giną nawet wtedy, gdy poruszają się chodnikiem lub wydzieloną drogą dla rowerów.
      Jak na razie to Polska przoduje w liczbie pieszych, którzy giną na przejściach.
      Przejrzyj podręczniki z gimnazjum - jeżeli je skończyłeś, to współczuję twoim bliskim.

      • 1 3

    • Oni kiedykolwiek myśleli?

      No może jak tu wycentrować swoje 2 kółka i wyprostować kierownicę ;)

      • 1 0

  • kier (1)

    Nie mozna tam wstawic barierek bo to droga techniczna. Czyli taka na ktore wjezdzaja samochody cos poprawiac np kosic trawe czy opr smietniki. Barierki zablokuja wjazd

    • 2 2

    • Ruchome barierki na kluczyk...

      • 0 2

  • ciekawostka

    Jakiś tydzień temu podczas mojego przejazdu rowerowego od strony Pruszcza do skrętu w lewo w Podmiejską stał radiowóz, ŻADEN rowerzysta nie odważył się przejechać, wszyscy pokornie szli/jechali na przejście. Widok był niecodzienny.

    Od jakiś czterech miesięcy radiowóz pilnuje Centrum Tatarów w Parku Oruńskim, myślę, że czas zmienić jego lokalizację.... w parku to nic nie zmieni, a na ww skrzyżowaniu a i owszem

    • 5 1

  • Jest rozwiązanie... (1)

    Jak zwykle kolegów z Kampanii g...o obchodzą konsekwencje, jakie zmiany te spowodują dla ruchu samochodów. W takim wariancie będą oni musieli ustępować pierwszeństwa rowerzystom, NIE MAJĄC PO TEMU SZANS Z UWAGI NA KONIECZNOŚĆ JAZDY POD GÓRĘ I WYKONYWANIA JEDNOCZEŚNIE SKRĘTU! Będą się więc tam tworzyć korki, blokujące wjazd z Traktu Św. Wojciecha. Tylko z powodu, że jakiś "ścigant" nic sobie robi z miejsca w jakim przekracza jezdnię. A przecież wystarczy wytyczyć przejazd przez ul. Przedmiejską w pobliżu istniejącego przejścia dla pieszych i wymusić przejaźd przez ulicę w tamtym miejscu; np. poprzez postawienie podwyższonych krawężników. Samochody pokonają je bez trudu, ale rowerzyści już nagle nie wyjadą na jezdnię...

    • 2 3

    • Tabletki odstawione?

      Kierowca nie potrafiący skręcać w czasie jazdy pod górkę?
      Za bystrość i przenikliwość należy ci się co najmniej nagroda Nobla lub wyróżnienie z rąk prezesa Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
      Nie dziwię się, że najwięcej wypadków w naszym kraju ma miejsce w dobrą pogodę, na prostym odcinku drogi.

      • 1 1

  • Udostępnijmy im jeszcze... (2)

    główne drogi, obwodnice i autostrady. Całkowicie zrezygnujmy z jazdy samochodem,bo przecież rowerzyści są najważniejsi. Połowa z tych debili nie ma bladego pojęcia o przepisach, ale będzie taki jechał środkiem ulicy, a swoimi manewrami stwarzał zagrożenie na drodze.

    • 1 5

    • Przeginanie przez redukcję do absurdu jest nudne, nie uważacie?

      • 1 1

    • A ty jesteś cham nazywając ludzi debilami.

      • 1 2

  • Zlikwidować pawilony

    Zlikwidować te badziewne pawilony i pseudo kamienicę tuż przy samym przejeździe i przebudować ten fatalny odcinek ulicy Podmiejskiej. Skorzystają na tym zarówno kierowcy i rowerzyści. Miasto może wywłaszczyć właścicieli tych brzydkich obiektów na realizację celu publicznego. Niestety władze nie mają wyobraźni. Czas odejść Panie Budyniu !

    • 0 2

  • proponuję .....

    proponuję postawić sygnalizacje świetlną.Na życzenie lub co 5-10 minut zatrzymywała by auta i rowerzyści mogli by przejechać bezpiecznie. Lustra niewiele dadzą. Jestem kierowcą i dużo czasu w pracy poruszam się autem.
    Szanuję kolegów na rowerach ale sygnalizacja była by najlepsza.Tu chodzi o bezpieczeństwo ludzi. A nie o to kto ma rację. Nie każdy na tym skrzyżowaniu będzie jeszcze w lustra spoglądał zwłaszcza wyjeżdżając z traktu od strony Pruszcza.
    Pozdrawiam
    rowerzystów i kierowców

    • 2 2

  • Trzeci Świat... logiczne usprawnienie wywołuje sensację... : /

    Czy polskie społeczeństwo aż tak skretyniało???
    Oczywista sprawa doprowadzenia przejścia dla pieszych/przejazdu dla rowerów do elementarnego poziomu bezpieczeństwa wywołuje zdziwienie... nie rozumiem niektórych ludzi...

    • 3 1

  • Słuchaj Wioletta - wy tam z mężem szarszujecie w obie strony ? Z zakrętu (1)

    wypadacie z kosmiczną prędkością ? A może tylko wy macie tam problemy !
    Dla mnie jako kierowcy żaden problem przejechać ten zakręt z mniejszą prędkością, aby w razie czego przepuścić rowerzystów.

    • 3 1

    • Tak, "szarszujemy"

      A Ty Wojciechu nie wiedziałeś czy "rz" cz "ż" to sobie przez "sz" napisałeś.
      Sprytne jak wszystkie te twoje wypociny.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane