• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity pokazuje "Pendolino". Czy włoskie składy mogą liczyć na pasażerów?

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Włoskie pociągi w barwach PKP Intercity.


Latem do Polski przyjedzie pierwszy, spośród 20, zespołowy skład pociągu wyprodukowany przez firmę Alstom we włoskim Savigliano. Nowe składy w grudniu 2014 r. regularnie co ok. godzinę mają odjeżdżać z Trójmiasta w kierunku stolicy. Eksperci rynku kolejowego ostrzegają, że nowe pociągi mogą wozić powietrze. Powód? Drogie bilety.



W sierpniu do Polski przyjedzie na testy pierwszy z 20 składów zespołowych wyprodukowanych dla PKP Intercity przez Alstom. Z pewnością będzie można go oglądać też na trójmiejskiej magistrali kolejowej w drugiej połowie tego roku.

- W pierwszej jednak kolejności skład przejdzie testy na linii kolejowej w okolicach Wrocławia. Jeśli nasz nabytek ukończy je pozytywnie, pociąg pasażerski z Włoch wjedzie m.in. na magistralę kolejową E-65 właśnie do Trójmiasta - mówi Beata Czemerajda z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

Ruszyły szkolenia maszynistów. - Wysłaliśmy do Włoch grupę osób, by mogła poznać pulpit sterowniczy nowych składów. Pozostali maszyniści będą uczyć się od doświadczonych kolegów pracy w Polsce - mówi Beata Czemerajda.

Nowe pojazdy szynowe dla PKP Intercity nie będą posiadały jednak wychylnego pudła, za co najbardziej krytykowane są władze przewoźnika. Nazywanie 20 zakupionych składów pociągami "Pendolino" - z włoskiego: "wychylne pudło" - przez część osób uznawane jest za nadużycie, pomimo że składy zostały zmontowane w fabryce, w której na co dzień powstają zespoły z wychylnym pudłem.

Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity, które musi spłacić kredyt zaciągnięty na jego kupno. Natomiast atrakcyjne ceny za przejazd ma gwarantować elastyczna taryfa cenowa - bilet kupiony z odpowiednim wyprzedzeniem nie będzie przekraczał ceny dzisiejszego połączenia z Gdańska do Warszawy - czyli 100-150 zł.

W to jednak nie chcą wierzyć specjaliści branży kolejowej i przekonują, że nie uda się zejść z ceną za najtańszy bilet uprawniający do 2,5-godzinnego przejazdu z Gdańska do Warszawy poniżej 200 zł. W tej sytuacji nowe składy PKP Intercity będą wozić powietrze.

Ile mógłbyś wydać za przejazd nowym składem do Warszawy?

Trudno się z tym nie zgodzić. Konkurencja na przewozy z Trójmiasta do stolicy jest silna i nie byle jaka. Za 250 zł można nabyć, bez stania w kolejkach i z niedużym wyprzedzeniem, bilet na samolot z Gdańska do Warszawy. Przelot trwa nieco ponad godzinę, trzeba jednak doliczyć czas dojazdu z centrum do lotniska w stolicy, jak i w Trójmieście.

Z kolei popularne przejazdy autokarem - Polskim Busem - to wydatek średnio ok. 35 zł za osobę przy założeniu ok. 4-godzinnej podróży. Może się też okazać, że taniej pojedziemy też własnym autem, które pali ok. 5-7 litrów paliwa na 100 km. Koszt wtedy nie przekracza 150 zł, a podróż trwa również cztery godziny.

Nowe pociągi rozpoczną regularne kursowanie po Polsce, w tym także Trójmieście, od grudnia 2014 r. Składy według władz PKP Intercity mają stworzyć nową kategorię komfortu - Express InterCity Premium (EIC Premium).

Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówiła 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h na prostych odcinkach. W województwie pomorskim to szlak między Lipcami a Malborkiem. Koszt zamówienia składów wynosi 400 mln euro.

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • Tańsza, okrojona wersja pociągu- rakiety. Czemu mnię to nie dziwi... Polandia...:/

    • 7 0

  • Pindolino to z tego wyjdzie

    po naszych torach max 120 kmh

    • 7 0

  • Piękna mowa ojczysta

    "Przypomnijmy, że firma...", itd. No to przypomnijcie.

    • 3 0

  • po co to

    Pendoilino jak nie będzie miało po czym jeździć.

    • 5 0

  • Lepiej Polskim Busem

    Jeżeli w Polskim Busie kupi się bilet z miesięcznym wyprzedzeniem z GDA do WWA to można taki dostać nawet za 10zł a w środku skórzane fotele, klima, wifi, co jakiś czas kawa, herbata, ciastka no i przede wszystkim czysto a podróż trwa 5h. To jest jak na razie najlepszy publiczny środek transportu. Zapłaciłbym za Pendolino 100zł gdyby to samo było co w Polskim Busie a podróż trwała by 2h.

    • 6 1

  • Może na trasę Gdynia -Kościerzyna puścić tego pendolina?

    Tam się szyny wygły i przynajmniej się za bardzo nie rozpędzi i nie rozwali.

    • 5 0

  • To nie jest "Pendolino""Wachadełko" tylko zwyły pociag expres!! (2)

    To wszystko własnie potwierdził rzecznik PKP w TVN24!!
    maxymalna predkosc to 160 km i tylko na krótkich odcineczkach bez znaczenia bo tory na to nie pozwalają!!!!!!To co zrobili teraz to jest totalna kompromitacja rządu!!Bo obiecali standard zachodni który tam jest od 20 lat a wyszło jak standard wschodni czyli jak zawsze.

    • 8 2

    • Jak już to "Wahadełko" rozjaśniaczu nienaiwny (1)

      Poza tym to włodarze PKP, a zwłaszcza jednej ze spółek optowali za zakupem tego badziewia.
      Poza tym padło dobre określenie, którego ja używam już od długiego czasu - "Pseudolino".

      • 1 1

      • o wszystkim co sie dziejw w PKP decydujerzad bo to państwowe pieniadze podatników i ministerstwa Nowaka od zegarków!

        Nowak juz roz zrobił zmiany wymienij z kierownictwa PKP jednych kolesiów na drugich.!

        • 2 0

  • Cena za przejazd Pendolino (1)

    Proszę zobaczyć artykuły w sprawie Pendolino z roku ubiegłego, gdzie władze kolejowe zapewniały, że koszt biletu nie będzie przekraczał 100 zł a poza godzinami szczytu przewozowego miały być jeszcze tańsze. Pendolino do Warszawy na być uruchomione od grudnia 2014 ale jak tę trasę przez Działdowo pokona kiedy w dalszym ciągu będą prowadzone roboty modernizacyjne, gdyż obecne ich zaawansowanie absolutnie nie gwarantuje zakończenia prac do 2014. Na kilkunastu frontach robót wykonawcy wycofali się z prac. Czy będzie powtórka z tego co obecnie trwa na modernizowanej linii Katowice - Kraków?

    • 10 0

    • ale to nic nowego że rzad kolejny raz okłamywał ludzi i wyborców robił tak zawsze!!

      Rzad Tuska jest specjalista od okłamywania

      • 1 0

  • Abym wydał 200 złotych na bilet kolejowy, niezbędna jest salonka. (1)

    Albo 320 km/h. W przeciwnym razie, rękę tak się zgina...

    • 7 0

    • Ja mogę za 204

      • 0 0

  • Ciekawe ile tym razem przeplacili na tym interesie? (1)

    • 7 0

    • napewno przepłacili sporo jak zawsze bo niegospodarnosc to podstawa rzadu PO

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane