• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity pokazuje "Pendolino". Czy włoskie składy mogą liczyć na pasażerów?

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Włoskie pociągi w barwach PKP Intercity.


Latem do Polski przyjedzie pierwszy, spośród 20, zespołowy skład pociągu wyprodukowany przez firmę Alstom we włoskim Savigliano. Nowe składy w grudniu 2014 r. regularnie co ok. godzinę mają odjeżdżać z Trójmiasta w kierunku stolicy. Eksperci rynku kolejowego ostrzegają, że nowe pociągi mogą wozić powietrze. Powód? Drogie bilety.



W sierpniu do Polski przyjedzie na testy pierwszy z 20 składów zespołowych wyprodukowanych dla PKP Intercity przez Alstom. Z pewnością będzie można go oglądać też na trójmiejskiej magistrali kolejowej w drugiej połowie tego roku.

- W pierwszej jednak kolejności skład przejdzie testy na linii kolejowej w okolicach Wrocławia. Jeśli nasz nabytek ukończy je pozytywnie, pociąg pasażerski z Włoch wjedzie m.in. na magistralę kolejową E-65 właśnie do Trójmiasta - mówi Beata Czemerajda z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

Ruszyły szkolenia maszynistów. - Wysłaliśmy do Włoch grupę osób, by mogła poznać pulpit sterowniczy nowych składów. Pozostali maszyniści będą uczyć się od doświadczonych kolegów pracy w Polsce - mówi Beata Czemerajda.

Nowe pojazdy szynowe dla PKP Intercity nie będą posiadały jednak wychylnego pudła, za co najbardziej krytykowane są władze przewoźnika. Nazywanie 20 zakupionych składów pociągami "Pendolino" - z włoskiego: "wychylne pudło" - przez część osób uznawane jest za nadużycie, pomimo że składy zostały zmontowane w fabryce, w której na co dzień powstają zespoły z wychylnym pudłem.

Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity, które musi spłacić kredyt zaciągnięty na jego kupno. Natomiast atrakcyjne ceny za przejazd ma gwarantować elastyczna taryfa cenowa - bilet kupiony z odpowiednim wyprzedzeniem nie będzie przekraczał ceny dzisiejszego połączenia z Gdańska do Warszawy - czyli 100-150 zł.

W to jednak nie chcą wierzyć specjaliści branży kolejowej i przekonują, że nie uda się zejść z ceną za najtańszy bilet uprawniający do 2,5-godzinnego przejazdu z Gdańska do Warszawy poniżej 200 zł. W tej sytuacji nowe składy PKP Intercity będą wozić powietrze.

Ile mógłbyś wydać za przejazd nowym składem do Warszawy?

Trudno się z tym nie zgodzić. Konkurencja na przewozy z Trójmiasta do stolicy jest silna i nie byle jaka. Za 250 zł można nabyć, bez stania w kolejkach i z niedużym wyprzedzeniem, bilet na samolot z Gdańska do Warszawy. Przelot trwa nieco ponad godzinę, trzeba jednak doliczyć czas dojazdu z centrum do lotniska w stolicy, jak i w Trójmieście.

Z kolei popularne przejazdy autokarem - Polskim Busem - to wydatek średnio ok. 35 zł za osobę przy założeniu ok. 4-godzinnej podróży. Może się też okazać, że taniej pojedziemy też własnym autem, które pali ok. 5-7 litrów paliwa na 100 km. Koszt wtedy nie przekracza 150 zł, a podróż trwa również cztery godziny.

Nowe pociągi rozpoczną regularne kursowanie po Polsce, w tym także Trójmieście, od grudnia 2014 r. Składy według władz PKP Intercity mają stworzyć nową kategorię komfortu - Express InterCity Premium (EIC Premium).

Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówiła 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h na prostych odcinkach. W województwie pomorskim to szlak między Lipcami a Malborkiem. Koszt zamówienia składów wynosi 400 mln euro.

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • 150 zl do warszawy?

    Haha co za cena! Renault clio tdi jechalem z Krakowa ostatnio do Gdanska 7 godzinek, koszt paliwa 140 zl. jechalismy w 3jke. Skad taka cena?

    • 8 0

  • DLCZEGO (4)

    DLACZEGO WŁOSKI ALSTOM A NIE POLSKA PESA BYDGOSZCZ.

    • 9 0

    • bo to jest antypolslki rzad i podejmuje antypolskie decyzje (3)

      • 6 1

      • Bo jesteś durniejszy niż jaruś i antek cuzamen do kupy (2)

        • 0 6

        • uwazaj by tobie do kupy się nie dobrały, pedały (1)

          • 4 0

          • ale on to lubi bo to wazeliniarz Tuska :)

            • 3 0

  • JAK SZYBKO ???????

    nie ile bedzie bilet kosztował tylko jak szybko dostanę się z Gdyni do Krakowa lub do Tarnowa, teraz jest jakis koszmar!!!!!!!!!! kilkanascie godzin w podróży z przesiadką!!!!!!!!!!! Więc latam.
    POjade 5 godzin zaplacę i 200 zl.

    • 3 0

  • (1)

    Właśnie spojrzałam na rozkład pkp. Ceny biletów z Gdańska Gł. do Warszawy Centralnej:
    85,50 zł w klasie 2, 118,50 zł w klasie 1 (bilet normalny). Panie Naskręt proszę zorientować się w temacie, zanim pan coś napisze.

    • 1 3

    • i czas podróży 7 godzin

      za te same pieniądze samochodem w jedną stronę i w tym samym czasie to do wa-wy w tą i z powrotem, tylko w cztery osoby.

      • 2 0

  • Pindolino to super zakup bo mozna dawać łapę i "zarobić

    na boku. Zakup bezużytecznego złomu ale jaki drogi i jakie prowizje. Znowu ktoś kupi sobie drogi zegareczek

    • 3 0

  • Zazdrośnicy

    Tak zazdrościcie tym biednym kolejarzom parę złotych ulgi na bilecie, a nie boli Was to, że ci których stać na bilety tj. posłowie, senatorowie itp. wożą tyłki za darmo najdroższymi pociągami i oczywiście pierwszą klasą.

    • 5 1

  • Osły gratis

    w tym biednym kraju klasa próżniacza p osły ,będą podrózować za darmo

    • 5 0

  • w Czechach od 10 lat mają ale te z wychylnym pudłem

    na początku mieli problemy bo to dziadostwo jak F-16...

    • 3 0

  • a ile ofiar śmiertelnych jest wkalkulowane ?

    -biorąc pod uwagę tory i brak kontroli nad przejazdami jak w Szczekocinach...

    • 5 0

  • taaaa ....ciemna masa to kupi....

    czysta teoria a gdzie realia ?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane