• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity pokazuje "Pendolino". Czy włoskie składy mogą liczyć na pasażerów?

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Włoskie pociągi w barwach PKP Intercity.


Latem do Polski przyjedzie pierwszy, spośród 20, zespołowy skład pociągu wyprodukowany przez firmę Alstom we włoskim Savigliano. Nowe składy w grudniu 2014 r. regularnie co ok. godzinę mają odjeżdżać z Trójmiasta w kierunku stolicy. Eksperci rynku kolejowego ostrzegają, że nowe pociągi mogą wozić powietrze. Powód? Drogie bilety.



W sierpniu do Polski przyjedzie na testy pierwszy z 20 składów zespołowych wyprodukowanych dla PKP Intercity przez Alstom. Z pewnością będzie można go oglądać też na trójmiejskiej magistrali kolejowej w drugiej połowie tego roku.

- W pierwszej jednak kolejności skład przejdzie testy na linii kolejowej w okolicach Wrocławia. Jeśli nasz nabytek ukończy je pozytywnie, pociąg pasażerski z Włoch wjedzie m.in. na magistralę kolejową E-65 właśnie do Trójmiasta - mówi Beata Czemerajda z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

Ruszyły szkolenia maszynistów. - Wysłaliśmy do Włoch grupę osób, by mogła poznać pulpit sterowniczy nowych składów. Pozostali maszyniści będą uczyć się od doświadczonych kolegów pracy w Polsce - mówi Beata Czemerajda.

Nowe pojazdy szynowe dla PKP Intercity nie będą posiadały jednak wychylnego pudła, za co najbardziej krytykowane są władze przewoźnika. Nazywanie 20 zakupionych składów pociągami "Pendolino" - z włoskiego: "wychylne pudło" - przez część osób uznawane jest za nadużycie, pomimo że składy zostały zmontowane w fabryce, w której na co dzień powstają zespoły z wychylnym pudłem.

Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity, które musi spłacić kredyt zaciągnięty na jego kupno. Natomiast atrakcyjne ceny za przejazd ma gwarantować elastyczna taryfa cenowa - bilet kupiony z odpowiednim wyprzedzeniem nie będzie przekraczał ceny dzisiejszego połączenia z Gdańska do Warszawy - czyli 100-150 zł.

W to jednak nie chcą wierzyć specjaliści branży kolejowej i przekonują, że nie uda się zejść z ceną za najtańszy bilet uprawniający do 2,5-godzinnego przejazdu z Gdańska do Warszawy poniżej 200 zł. W tej sytuacji nowe składy PKP Intercity będą wozić powietrze.

Ile mógłbyś wydać za przejazd nowym składem do Warszawy?

Trudno się z tym nie zgodzić. Konkurencja na przewozy z Trójmiasta do stolicy jest silna i nie byle jaka. Za 250 zł można nabyć, bez stania w kolejkach i z niedużym wyprzedzeniem, bilet na samolot z Gdańska do Warszawy. Przelot trwa nieco ponad godzinę, trzeba jednak doliczyć czas dojazdu z centrum do lotniska w stolicy, jak i w Trójmieście.

Z kolei popularne przejazdy autokarem - Polskim Busem - to wydatek średnio ok. 35 zł za osobę przy założeniu ok. 4-godzinnej podróży. Może się też okazać, że taniej pojedziemy też własnym autem, które pali ok. 5-7 litrów paliwa na 100 km. Koszt wtedy nie przekracza 150 zł, a podróż trwa również cztery godziny.

Nowe pociągi rozpoczną regularne kursowanie po Polsce, w tym także Trójmieście, od grudnia 2014 r. Składy według władz PKP Intercity mają stworzyć nową kategorię komfortu - Express InterCity Premium (EIC Premium).

Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówiła 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h na prostych odcinkach. W województwie pomorskim to szlak między Lipcami a Malborkiem. Koszt zamówienia składów wynosi 400 mln euro.

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • Rozwój kolei

    O czym my tu mówimy 160 km/h? To jest rozwój kolei? To Normalnie kraj trzeciego świata! Przykład włoskich pociągów: FRECCIAROSSA - prędkość 300 km/h
    Frecciargento - 250 km/h.

    • 5 0

  • 4 godziny do Wawy ????

    To chyba z przerwą na lody pod Ostródą...

    • 3 0

  • Nie zejdzie ponizej 200zl?

    To chyba jakis malo smieszny zart!!!! To po to ostatnie lata czlowiek po 10 godzin tlukl sie 300km bo przygotowywali trase zeby mozna bylo dojechac w 2h a koniec koncow nie pojedzie wcale bo go nie bedzie stac... Zegnaj PKP! Zdechniesz w swoim wlasnym sosie chciwosci

    • 3 0

  • Bilet lotniczy Gdańsk Warszawa 250zl - gdzie kupić i kiedy?

    Póki państwo reanimuje trupa Lot, nie ma realnie szans na takie ceny na codzień. Ciekaw jestem czy autor tego art. Jest w stanie podać gdzie można takie bilety kupić ?

    • 1 0

  • koszt biletu

    nie wiem, skąd dane odnośnie ceny biletów w sondzie... przewozy między Warszawą a Gdańskiem wykonuje TLK, koszt biletu to 67zł(druga klasa), więc skąd 100-150?

    • 1 0

  • A o LKR nikt nie wspomniał? (2)

    Lubuska Kolei Regionalna - rok 1993

    • 1 0

    • JUŻ 20 LAT TEMU MOGLIŚMY JEŻDZIĆ W TAKIM SAMYM STANDARCIE JAK W PENDOLINO!

      Mało osób o tym wie że już 20 lat temu mogliśmy jeździć w takim samym standardzie i z taką samą prędkością co w pendolino (oczywiście po wyremontowaniu torów - wymianie nawierzchni szynowej).Wtedy czyli w 1993 roku PKP wykończyło tą pierwszą prywatną kolej , a cały tabor zakupiony od Duńczyków poszedł na złom lub został zamieniony na kurniki i świetlice wiejskie!Nie będę się rozpisywał...wpiszcie sobie w wyszukiwarkę : Lubuska Kolei Regionalna - LKR lub Zespół Spalinowy LYNTOG DSB.
      Dodam tylko że tak jak pendolino były wyposażone w :
      KLIMATYZACJĘ , LOTNICZE FOTELE , HERMETYZOWANE PUDŁA WAGONÓW , PRZEWIJAKI DLA NIEMOWLĄT , LUKSUSOWE PRZEDZIAŁY W PIERWSZEJ KLASIE WRAZ Z POMIESZCZENIEM SALONOWYM , WAGON RESTAURACYJNY - BAROWY , PRĘDKOŚĆ PODRÓŻNA 160 - 200km/h!

      • 0 0

    • KONIECZNIE ZOBACZCIE - MATERIAŁ FILMOWY O LKR...SZOK!!!

      youtube.com/watch?v=Q0rMUZi167w

      • 0 0

  • Tylko ten kolor...

    Kto wybierał ten kolor, przecież psuje on cały wygląd pociągu, totalne bezguście...

    • 1 0

  • ile łapówki skasowali prezesi PKP za tę atrapę ?

    • 2 0

  • w PRL parowozy szybciej gnały

    jedna porażka pociąg bez torów...

    • 2 0

  • ...No to berlusconi zarobil na ,,naszym ''' pendolino....I podzielił sie z tuskiem

    ....Jak to pomyłkolino nie bedzie jechać w 2,30 minut do gdyni to i powietrza tam nie bedą wozić....A tak propo to po jaki h...J wpompowano tyle kasy żeby zatrzymywał sie w oliwie?? Wrzeszczu??? Jak nie ma kasy to poco oni buduja dworzec we wrzeszczu i dla kogo????? No i jeszcze remont skm??? To poto remontuja tory zeby jachał z krakowa i co zatrzymywal sie w olivie???? To moze jeszcze na wzgórzu i kaamiennnym...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane