- 1 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (39 opinii)
- 2 Nocna komunikacja do poprawki (217 opinii)
- 3 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (406 opinii)
- 4 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (81 opinii)
- 5 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (55 opinii)
- 6 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (336 opinii)
PKP Intercity pokazuje "Pendolino". Czy włoskie składy mogą liczyć na pasażerów?
Włoskie pociągi w barwach PKP Intercity.
Latem do Polski przyjedzie pierwszy, spośród 20, zespołowy skład pociągu wyprodukowany przez firmę Alstom we włoskim Savigliano. Nowe składy w grudniu 2014 r. regularnie co ok. godzinę mają odjeżdżać z Trójmiasta w kierunku stolicy. Eksperci rynku kolejowego ostrzegają, że nowe pociągi mogą wozić powietrze. Powód? Drogie bilety.
- W pierwszej jednak kolejności skład przejdzie testy na linii kolejowej w okolicach Wrocławia. Jeśli nasz nabytek ukończy je pozytywnie, pociąg pasażerski z Włoch wjedzie m.in. na magistralę kolejową E-65 właśnie do Trójmiasta - mówi Beata Czemerajda z Zespołu Prasowego PKP Intercity.
Ruszyły szkolenia maszynistów. - Wysłaliśmy do Włoch grupę osób, by mogła poznać pulpit sterowniczy nowych składów. Pozostali maszyniści będą uczyć się od doświadczonych kolegów pracy w Polsce - mówi Beata Czemerajda.
Nowe pojazdy szynowe dla PKP Intercity nie będą posiadały jednak wychylnego pudła, za co najbardziej krytykowane są władze przewoźnika. Nazywanie 20 zakupionych składów pociągami "Pendolino" - z włoskiego: "wychylne pudło" - przez część osób uznawane jest za nadużycie, pomimo że składy zostały zmontowane w fabryce, w której na co dzień powstają zespoły z wychylnym pudłem.
Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity, które musi spłacić kredyt zaciągnięty na jego kupno. Natomiast atrakcyjne ceny za przejazd ma gwarantować elastyczna taryfa cenowa - bilet kupiony z odpowiednim wyprzedzeniem nie będzie przekraczał ceny dzisiejszego połączenia z Gdańska do Warszawy - czyli 100-150 zł.
W to jednak nie chcą wierzyć specjaliści branży kolejowej i przekonują, że nie uda się zejść z ceną za najtańszy bilet uprawniający do 2,5-godzinnego przejazdu z Gdańska do Warszawy poniżej 200 zł. W tej sytuacji nowe składy PKP Intercity będą wozić powietrze.
Z kolei popularne przejazdy autokarem - Polskim Busem - to wydatek średnio ok. 35 zł za osobę przy założeniu ok. 4-godzinnej podróży. Może się też okazać, że taniej pojedziemy też własnym autem, które pali ok. 5-7 litrów paliwa na 100 km. Koszt wtedy nie przekracza 150 zł, a podróż trwa również cztery godziny.
Nowe pociągi rozpoczną regularne kursowanie po Polsce, w tym także Trójmieście, od grudnia 2014 r. Składy według władz PKP Intercity mają stworzyć nową kategorię komfortu - Express InterCity Premium (EIC Premium).
Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówiła 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h na prostych odcinkach. W województwie pomorskim to szlak między Lipcami a Malborkiem. Koszt zamówienia składów wynosi 400 mln euro.
Opinie (285) 5 zablokowanych
-
2013-05-31 11:03
Rozwój kolei
O czym my tu mówimy 160 km/h? To jest rozwój kolei? To Normalnie kraj trzeciego świata! Przykład włoskich pociągów: FRECCIAROSSA - prędkość 300 km/h
Frecciargento - 250 km/h.- 5 0
-
2013-05-31 12:19
4 godziny do Wawy ????
To chyba z przerwą na lody pod Ostródą...
- 3 0
-
2013-06-02 08:30
Nie zejdzie ponizej 200zl?
To chyba jakis malo smieszny zart!!!! To po to ostatnie lata czlowiek po 10 godzin tlukl sie 300km bo przygotowywali trase zeby mozna bylo dojechac w 2h a koniec koncow nie pojedzie wcale bo go nie bedzie stac... Zegnaj PKP! Zdechniesz w swoim wlasnym sosie chciwosci
- 3 0
-
2013-06-02 16:58
Bilet lotniczy Gdańsk Warszawa 250zl - gdzie kupić i kiedy?
Póki państwo reanimuje trupa Lot, nie ma realnie szans na takie ceny na codzień. Ciekaw jestem czy autor tego art. Jest w stanie podać gdzie można takie bilety kupić ?
- 1 0
-
2013-06-05 09:26
koszt biletu
nie wiem, skąd dane odnośnie ceny biletów w sondzie... przewozy między Warszawą a Gdańskiem wykonuje TLK, koszt biletu to 67zł(druga klasa), więc skąd 100-150?
- 1 0
-
2013-06-19 12:53
A o LKR nikt nie wspomniał? (2)
Lubuska Kolei Regionalna - rok 1993
- 1 0
-
2013-06-19 23:13
JUŻ 20 LAT TEMU MOGLIŚMY JEŻDZIĆ W TAKIM SAMYM STANDARCIE JAK W PENDOLINO!
Mało osób o tym wie że już 20 lat temu mogliśmy jeździć w takim samym standardzie i z taką samą prędkością co w pendolino (oczywiście po wyremontowaniu torów - wymianie nawierzchni szynowej).Wtedy czyli w 1993 roku PKP wykończyło tą pierwszą prywatną kolej , a cały tabor zakupiony od Duńczyków poszedł na złom lub został zamieniony na kurniki i świetlice wiejskie!Nie będę się rozpisywał...wpiszcie sobie w wyszukiwarkę : Lubuska Kolei Regionalna - LKR lub Zespół Spalinowy LYNTOG DSB.
Dodam tylko że tak jak pendolino były wyposażone w :
KLIMATYZACJĘ , LOTNICZE FOTELE , HERMETYZOWANE PUDŁA WAGONÓW , PRZEWIJAKI DLA NIEMOWLĄT , LUKSUSOWE PRZEDZIAŁY W PIERWSZEJ KLASIE WRAZ Z POMIESZCZENIEM SALONOWYM , WAGON RESTAURACYJNY - BAROWY , PRĘDKOŚĆ PODRÓŻNA 160 - 200km/h!- 0 0
-
2013-06-20 00:52
KONIECZNIE ZOBACZCIE - MATERIAŁ FILMOWY O LKR...SZOK!!!
youtube.com/watch?v=Q0rMUZi167w
- 0 0
-
2013-06-19 19:33
Tylko ten kolor...
Kto wybierał ten kolor, przecież psuje on cały wygląd pociągu, totalne bezguście...
- 1 0
-
2013-06-19 22:43
ile łapówki skasowali prezesi PKP za tę atrapę ?
- 2 0
-
2013-06-19 22:48
w PRL parowozy szybciej gnały
jedna porażka pociąg bez torów...
- 2 0
-
2013-06-22 14:00
...No to berlusconi zarobil na ,,naszym ''' pendolino....I podzielił sie z tuskiem
....Jak to pomyłkolino nie bedzie jechać w 2,30 minut do gdyni to i powietrza tam nie bedą wozić....A tak propo to po jaki h...J wpompowano tyle kasy żeby zatrzymywał sie w oliwie?? Wrzeszczu??? Jak nie ma kasy to poco oni buduja dworzec we wrzeszczu i dla kogo????? No i jeszcze remont skm??? To poto remontuja tory zeby jachał z krakowa i co zatrzymywal sie w olivie???? To moze jeszcze na wzgórzu i kaamiennnym...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.