• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Perony we Wrzeszczu i na Żabiance idą do remontu

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wizualizacja nowego peronu SKM we Wrzeszczu z charakterystyczną wiatą w paski. Wizualizacja nowego peronu SKM we Wrzeszczu z charakterystyczną wiatą w paski.

Wrzeszcz oraz Żabianka-AWFiS - dwa mocno zaniedbane przystanki SKM wkrótce doczekają się wizualnej metamorfozy. Trójmiejscy kolejarze w wakacje wreszcie przystępują do długo wyczekiwanego remontu tych peronów.



Przystanek na Żabiance zyska nie tylko nowy wygląd peronu, ale także tunelu wraz ze strefą wejścia do nich. Przystanek na Żabiance zyska nie tylko nowy wygląd peronu, ale także tunelu wraz ze strefą wejścia do nich.
Obie przebudowy zapowiadano już dawno. Pierwotnie nawet planowano ich przeprowadzenie przed Euro - prace na Żabiance miały ruszyć w ubiegłym roku, a o Wrzeszczu wielokrotnie wspominano w kontekście tworzenia centrum komunikacyjnego obejmującego także przyszły peron kolei metropolitalnej oraz budowę nowego centrum handlowego na terenie dawnego browaru.

- Miesiące lipiec i sierpień to dla niektórych czas leniwego odpoczynku, SKM-ka jednak nie zwalnia tempa. Wrzeszcz już sobie "wywrzeszczał" remont, a robił to na tyle donośnie, że dołączy do niego Żabianka. W wakacje startujemy z dwiema dużymi modernizacjami peronów, każda potrwa około roku - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM Trójmiasto.

Który remont przystanku SKM z ostatnich lat oceniasz najlepiej?

Jako pierwszy do prac remontowanych został wytypowany peron na Żabiance zobacz na mapie Gdańska. Będzie on wykonywany w oparciu o projekt architektoniczny Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy, wyłoniony w  grudniu 2010 r.. To, co wówczas zostało przedstawione na wizualizacjach, od lipca zostanie wdrażane w życie przez wykonawce, który w przetargu zaoferuje najniższą cenę.

Zakres remontu przypomina bardziej budowę przystanku od zera. Całkowicie nową nawierzchnię oraz wiatę zyska istniejący peron. Starą wiatę długą na 101 m, zastąpi nowa, krótsza o ok. 4 m, lecz posiadająca nowoczesny wygląd z częściowym przeszkleniem. Oczywiście, pojawią się też monitory z informacją pasażerską. Nowe zadaszenie zyskają też zejścia do tunelu po obu stronach torów kolejowych.

Na poziom peronu dostaniemy się odnowionymi schodami, wzdłuż których pojawią się specjalne "rynienki" do łatwiejszego prowadzenia roweru. Dodatkowo będą też trzy windy - dwie po obu stronach wejść do tunelu oraz jedna na sam peron.

W tunelu oprócz całkowitego wizualnego odświeżenia sufitu, posadzki i ścian, przebudowane zostaną boksy handlowe. Przewidziano również toaletę oraz dalsze funkcjonowanie kas biletowych. Nowy przystanek będzie utrzymany w barwach srebrno-szarych.

Na początku sierpnia, rozpocznie się natomiast całkowita przebudowa peronu we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Tu również zakres prac jest spory, a sam wystrój przystanku będzie na wskroś nowoczesny, choć jego projekt nie został wyłoniony w konkursie, a zlecony gdańskiemu Biuru Projektów Budownictwa Komunalnego.

- Projekt ten został przygotowany w taki sposób, że w razie gdyby zaszła potrzeba, będzie możliwość dostosowania go do ewentualnej przebudowy całego dworca - dodaje Głuszek.

Na zdecydowanej długości peronu pojawi się zupełnie nowa wiata z charakterystycznymi "paskami". Konstrukcja ta będzie liczyć ok. 145 metrów długości (dotychczasowa ma ok. 136 m) i obejmie oba wejścia na perony. Te zyskają dodatkowo szyby windowe oraz, podobnie jak na Żabiance, wzdłuż nowych schodów pojawią się "rynienki" dla rowerów. Zaplanowano też montaż czterech monitorów informacji pasażerskiej.

Tunele zyskają nowe okładziny oraz nawierzchnie. Dobra wiadomość jest taka, że nie planuje się montażu boksów handlowych, które utrudniłyby przemieszczanie się pasażerów. Zła natomiast - planuje się odnowienie tuneli wyłącznie w zakresie obejmującym własność SKM, a więc pod torami dalekobieżnymi nadal będą prezentować obraz nędzy i rozpaczy. O wyborze firmy budowlanej zadecyduje najniższa cena.

Jakich utrudnień mogą spodziewać się pasażerowie? Kolejarze zapowiadają, że we Wrzeszczu w godzinach szczytu może być nieznacznie zmniejszona częstotliwość kursowania pociągów. Podobne utrudnienia mogą wystąpić okresowo w weekendy na Żabiance. Aby usprawnić prace remontowe, we Wrzeszczu dodatkowo przewiduje się zamykanie jednego z dwóch wejść na perony.

Miejsca

Opinie (137) 3 zablokowane

  • W końcu! (8)

    Najwyższa pora!

    • 126 5

    • Rok budowy 1977... Eech ...pamietam, jak kolejki przejezdzały, nie zatrzymujac sie jeszcze na Zabisku :)

      • 10 0

    • na lody koral

      • 3 2

    • W końcu!

      " Trójmiejscy kolejarze w wakacje wreszcie przystępują do długo wyczekiwanego remontu tych peronów."
      Politycy chwalili się, że zbudują autostrady....To może te przystanki budują ludzie znający się na budowie...bo kolejarze to mają problem z punktualnym rozkładem jazdy.

      • 4 1

    • W koncu kolejni malkontenci beda mieli na co narzekac.

      Zrobia perony a i tak wiekszosc wpisow bedzie, ze za drogo, ze nie ladnie itd. Taki Polski narod mamy.

      • 6 3

    • ANKIETA (2)

      Mieszkam w Gdańsku od roku i zdziwiło mnie pytanie w ankiecie o remonty niektórych przystanków. Nigdy nie spodziewałabym się,że np. Zaspa czy Redłowo były "remontowane", raczej pomalowane. Tak niestety widzą to "nowo przyjezdni", co dla Gdańska jest remontem to dla ludzi wygląda jak do remontu.

      • 7 2

      • dla Gdańska to też jest 'do remontu' - ale tym badziewem zarządza Gdynia

        i taki ma właśnie standard...

        • 1 6

      • To ciesz się, że nie widziałaś wcześniej peronu na Zaspie.

        • 0 0

    • Az zawrzeszczaly o to zaby!!!

      • 1 0

  • No wreszcie szkoda tylko że tak pózno ,troche wstyu przed hiszpanami bylo,niech zrobią to lepiej niż w Gdyni (1)

    bo tamtejsze perony to prowizorka

    • 61 15

    • Oj tam, projektant gdyńskich peronów dalekobieżnych usłyszał gdzieś, że...

      tam jest dworzec PKS to i zaprojektował autobusowe wiaty na peron.

      • 9 1

  • Znowu kostką baumą całość wyłożą? (2)

    Te remonty wychodzą na gorsze. O czystość po remoncie i tak nikt nie będzie dbał. Typowe wywalanie pieniędzy w błoto. W Anglii jak się remontuje to porządnie.

    • 36 40

    • masz racje. polbruk i niebieska farba olejna... remont w polsce

      • 24 2

    • co za malkonent...

      Najpierw zapoznaj się z projektem a potem zacznij puszczać swoje bąki.
      Nie będzie żadnej kostki downa.

      • 10 2

  • Szkoda, że porzucono koncepcje (10)

    peronu we Wrzeszczu z jedną wspólnym zadaszeniem.

    • 81 4

    • (5)

      Nie porzucono, tyle że to inny projekt, ty myślisz o przebudowie całego dworca, którym pkp się zajmie. Pewnie za kilka lat się doczekamy tego, razem z koleją metropolitarną

      • 8 2

      • już to widzę

        • 7 3

      • przeciez miał być schowany w centrum handlowym

        "browar" czy jakos tak, to po co teraz kase wywalac

        • 8 2

      • Racja to inny projekt.

        Czego jak czego ale wizualizacji i projektów ci u nas dostatek. W urzędzie miasta mają ich już pewnie całą szafę. Ten przynajmniej wygląda na możliwy (z finansowego punktu widzenia) do zrealizowania.

        • 3 1

      • mam nadzieje, ze to nie mzonka, afakt...

        • 0 1

      • No właśnie. Ciągłe przerzucanie odpowiedzialności na innych. Schodami zajmują się PKP Schody;

        poręczami, PKP Poręcze; śmietnikami, PKP Śmietniki... Nie ma jednego podmiotu zarządzającego jednym obiektem, więc wciąż się od wszystkiego wszystkie migają.

        • 7 1

    • Pisze (1)

      Przecież pisze " - Projekt ten został przygotowany w taki sposób, że w razie gdyby zaszła potrzeba, będzie możliwość dostosowania go do ewentualnej przebudowy całego dworca - dodaje Głuszek."

      To właśnie o to chodzi.

      • 8 2

      • Czy, aby na pewno jest tak, jak prawisz...

        Zważ jegomościu miły, iż bodaj rok temu, niejacy wielcy panowie żelaznych dróg raczyli obwieścić wszem prawdę oczywistą, że każdy sobie piętę skrobie. Onegdaj zostało to z gorsza źle odebrane przez pospólstwo zamieszkujące owe ziemie. Zważywszy na wielki rwetes jakowy ówczas się rozlał po zacnych posiadłościach J.E. Budynia, bodajże trójmiejskim mieszkańcom obiecano pogadać przy dobrym jadle i niezgorszych trunkach o konesusach panów z PKP, SKM i PKM. O wspólnych działaniach w wspomnianej inwestycyji. Lud z radością i pokorą męczennika uradowawszy tym, iż wymusił wspólne działania po raz wtóry zawierzył... i cóż Boruta, ili inny diabeł jakowy by nie był, panowie zaś i tak zrobili swoje. Co się stało z owym porozumieniem o wspólnym projekcie i budowie dworca (PKP, PKM, SKM)?!

        • 3 1

    • O, tak. Hala peronowa jest z definicji super. Była normą za czasów parowozów. Więc tym bardziej

      jej miejsce jest teraz. Aktualne dachy chronią przed opadami tylko jak nie ma wiatru. A przed Słońcem tylko w południe.

      • 3 0

    • nie poirzucono

      powrócą do tej koncepcji przed wyborami a po wyborach spowrotem do szuflady schowają. A głupi lud kupi tania kiełbase

      • 1 0

  • (3)

    A kiedy remonty peronów w kierunku gdyni chyloni bo te dworce przypominają ruiny

    • 41 1

    • A po co?

      Po co w takich brzydkich dzielnicach ładne perony? Będzie za duży kontrast

      • 12 9

    • Gdynia ma mały udział w SKM wiec sama musi w części finansować remonty stacji SKM

      Obecnie nie ma pieniędzy na takie remonty wiec możesz zapomnieć o remontach gdyńskiej infrastruktury

      • 11 2

    • kiedy W. Szczurek zwiększy udziały "miasta morza i marzeń" w SKM powyżej tych które posiadają 20-tys Pruszcz czy 50 tys Sopot....

      • 3 1

  • Jak się słyszy o Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego, to aż dreszcze przechodzą.

    No ale zobaczymy, chociaż cudów się nie spodziewam

    • 56 4

  • Elegancko.

    Pięknieje nam Gdańsk z roku na rok. Oby tak dalej.

    • 55 7

  • oby oby (2)

    każdy kto wysiada we wrzeszczu po latach nieobecności aż gwiżdże z wrażenia że nic a nic przez lata sie nie zmieniło

    • 58 1

    • ależ zmieniło się (1)

      przed EURO usunięto te kamienie, którymi podpierano drzwi na peron

      • 17 1

      • ależ zmieniło się

        A Wiesiek zamienił się na miejsca z Józkiem...

        • 7 2

  • Czyli znikną ławczki (5)

    Jak na razie na peronie na Żabiance jest całkiem sporo ławek. Są one potrzebne, bo kolejki zbyt często nie jeżdżą. Zwłaszcza w weekendy wygląda to kiepsko. Teraz na jednej z wizualizacji dopatrzyłem się 2-ch ławeczek (pod zadaszeniem i jeszcze 2-ch, poza nim), na każdej zmieszczą się może 3 osoby. Fakt, zdjęcie nie obejmuje całego peronu, ale wygląda na to, że ławek ubędzie. Poza tym, z tego co widzę są one bez oparć.

    • 56 7

    • "bo kolejki zbyt często nie jeżdżą" (4)

      wydrukuj sobie z netu rozkład i wyjdź na pociąg kilka minut wcześniej

      • 11 15

      • (3)

        chcesz powieidzec że kolejka co 6 minut a co 10 minut w weekendy to rzadko??

        • 5 3

        • no niekoniecznie. Z rana w niedziele co pol godziny, np. 7.16 i 7.46

          • 2 1

        • (1)

          ja wczoraj czekałem 25 min na kolejkę w Oliwie. Uciekł mi pociąg o 21:14, a kolejny miałem dopiero 21:44. A co do wcześniejszego wyjścia, to cóż - autobusy danej linii też jeżdżą w weekendy co 20 - 30 min. Nie każdy porusza się tylko jednym środkiem transportu.

          • 1 1

          • To jest noc. W dni powszednie nocą nie jeżdża częściej. Mniejszy popyt.

            • 1 1

  • bardzo dobrze

    wprawdzie bardziej ucieszyłby mnie remont któregoś z Gdyńskich przystanków, ale dobrze, że w ogóle remontują :) Cieszy też nowość, czyli modernizacja dwóch stacji na raz... oby tak dalej :)

    • 23 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane