• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Perony we Wrzeszczu i na Żabiance idą do remontu

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wizualizacja nowego peronu SKM we Wrzeszczu z charakterystyczną wiatą w paski. Wizualizacja nowego peronu SKM we Wrzeszczu z charakterystyczną wiatą w paski.

Wrzeszcz oraz Żabianka-AWFiS - dwa mocno zaniedbane przystanki SKM wkrótce doczekają się wizualnej metamorfozy. Trójmiejscy kolejarze w wakacje wreszcie przystępują do długo wyczekiwanego remontu tych peronów.



Przystanek na Żabiance zyska nie tylko nowy wygląd peronu, ale także tunelu wraz ze strefą wejścia do nich. Przystanek na Żabiance zyska nie tylko nowy wygląd peronu, ale także tunelu wraz ze strefą wejścia do nich.
Obie przebudowy zapowiadano już dawno. Pierwotnie nawet planowano ich przeprowadzenie przed Euro - prace na Żabiance miały ruszyć w ubiegłym roku, a o Wrzeszczu wielokrotnie wspominano w kontekście tworzenia centrum komunikacyjnego obejmującego także przyszły peron kolei metropolitalnej oraz budowę nowego centrum handlowego na terenie dawnego browaru.

- Miesiące lipiec i sierpień to dla niektórych czas leniwego odpoczynku, SKM-ka jednak nie zwalnia tempa. Wrzeszcz już sobie "wywrzeszczał" remont, a robił to na tyle donośnie, że dołączy do niego Żabianka. W wakacje startujemy z dwiema dużymi modernizacjami peronów, każda potrwa około roku - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM Trójmiasto.

Który remont przystanku SKM z ostatnich lat oceniasz najlepiej?

Jako pierwszy do prac remontowanych został wytypowany peron na Żabiance zobacz na mapie Gdańska. Będzie on wykonywany w oparciu o projekt architektoniczny Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy, wyłoniony w  grudniu 2010 r.. To, co wówczas zostało przedstawione na wizualizacjach, od lipca zostanie wdrażane w życie przez wykonawce, który w przetargu zaoferuje najniższą cenę.

Zakres remontu przypomina bardziej budowę przystanku od zera. Całkowicie nową nawierzchnię oraz wiatę zyska istniejący peron. Starą wiatę długą na 101 m, zastąpi nowa, krótsza o ok. 4 m, lecz posiadająca nowoczesny wygląd z częściowym przeszkleniem. Oczywiście, pojawią się też monitory z informacją pasażerską. Nowe zadaszenie zyskają też zejścia do tunelu po obu stronach torów kolejowych.

Na poziom peronu dostaniemy się odnowionymi schodami, wzdłuż których pojawią się specjalne "rynienki" do łatwiejszego prowadzenia roweru. Dodatkowo będą też trzy windy - dwie po obu stronach wejść do tunelu oraz jedna na sam peron.

W tunelu oprócz całkowitego wizualnego odświeżenia sufitu, posadzki i ścian, przebudowane zostaną boksy handlowe. Przewidziano również toaletę oraz dalsze funkcjonowanie kas biletowych. Nowy przystanek będzie utrzymany w barwach srebrno-szarych.

Na początku sierpnia, rozpocznie się natomiast całkowita przebudowa peronu we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Tu również zakres prac jest spory, a sam wystrój przystanku będzie na wskroś nowoczesny, choć jego projekt nie został wyłoniony w konkursie, a zlecony gdańskiemu Biuru Projektów Budownictwa Komunalnego.

- Projekt ten został przygotowany w taki sposób, że w razie gdyby zaszła potrzeba, będzie możliwość dostosowania go do ewentualnej przebudowy całego dworca - dodaje Głuszek.

Na zdecydowanej długości peronu pojawi się zupełnie nowa wiata z charakterystycznymi "paskami". Konstrukcja ta będzie liczyć ok. 145 metrów długości (dotychczasowa ma ok. 136 m) i obejmie oba wejścia na perony. Te zyskają dodatkowo szyby windowe oraz, podobnie jak na Żabiance, wzdłuż nowych schodów pojawią się "rynienki" dla rowerów. Zaplanowano też montaż czterech monitorów informacji pasażerskiej.

Tunele zyskają nowe okładziny oraz nawierzchnie. Dobra wiadomość jest taka, że nie planuje się montażu boksów handlowych, które utrudniłyby przemieszczanie się pasażerów. Zła natomiast - planuje się odnowienie tuneli wyłącznie w zakresie obejmującym własność SKM, a więc pod torami dalekobieżnymi nadal będą prezentować obraz nędzy i rozpaczy. O wyborze firmy budowlanej zadecyduje najniższa cena.

Jakich utrudnień mogą spodziewać się pasażerowie? Kolejarze zapowiadają, że we Wrzeszczu w godzinach szczytu może być nieznacznie zmniejszona częstotliwość kursowania pociągów. Podobne utrudnienia mogą wystąpić okresowo w weekendy na Żabiance. Aby usprawnić prace remontowe, we Wrzeszczu dodatkowo przewiduje się zamykanie jednego z dwóch wejść na perony.

Miejsca

Opinie (137) 3 zablokowane

  • Czar pryska po wjechaniu windą na peron - i jak tu się dostać do pociągu (1)

    SKM niech zarządza infrą a tabor mógłby być z zewnątrz. Jedyne złe opinie na temat kolei podczas EURO to wrażenia z kolejki podmiejskiej w Trójmieście.

    • 4 2

    • jak byly tlumy na peronach to i tak malo co zobaczyli :P

      Ludzie, euro nie euro, my tu zyjemy. Ja sie ciesze, ze w oogle to zrobia i mam gdzies, czy zobaczyl to hiszpan czy wloch, u nich taki sam syf jak u nas. Skoro tak sie przejmujecie ich odbiorem wizualnym, to moze im zasponsorujmy te dworce? hem...

      • 1 2

  • A co z Galeria Garffiti w Tunele we Wrzeszczu??

    Mam nadzieje, ze zostanie!

    • 6 4

  • Wizualizacja niczym ze Sculpta na Amidze 500 (1)

    Merytorycznie też niczego nie wnosi. Mam skakać z radości, bo wymienią zadaszenie? A co z resztą dworca we Wrzeszczu?

    • 7 2

    • Przeciez jest po liftingu :P:P

      • 0 0

  • Nie zdązą na Euro!!!

    • 7 1

  • Zadziwiające tempo... remontować przez rok, to chyba w 3 osoby będą to robić

    • 6 1

  • No i jak żyć ? Dosyć tych ciągłych remontów !!! rządzącą ekipa serwuje nam tylko problemy i zakłócanie spokoju życia.

    Dlatego, za PISu, żyło się dużo lepiej i spokojniej.. Jarek.. wracaj !!

    • 1 4

  • No i co z tego że perony poszły do remontu (5)

    Nadal będziemy zmuszeni do jeżdżenia pociągami z ub. wieku,
    jesteśmy skazani na korzystanie z tego co oferuje nam SKM czyli Smutna albo Straszna Kolej Miejska czyli jazdę EN-57 zwanym pospolicie "kiblem",

    SKM wywala masę kasy na reanimację tego trupa i co? i nic
    nadal jest to konstrukcyjne dno, archaik, pociąg który nie spełnia absolutnie żadnych warunków dla taboru przeznaczonego dla komunikacji miejskiej /vide berliński S-bahn/,
    ale nic SKM - to jest to ...

    • 5 3

    • Masę dobrze zainwestowanej kasy. Nie ma żadnej różnicy między nowymi, a zmodernizowanymi składami. (4)

      A skoro nie ma różnicy, po co przepłacać? Wolisz nowego mercedesa, czy cztery używane ale bardzo zadbane? Bo nowy zespół trakcyjny kosztuje cztery razy więcej niż modernizacja. Sam nie wiem dlaczego, bo przecież po starym prawie żadna część pierwotna nie zostaje.

      • 2 3

      • Naturalnie że wolę nowego mercedesa bo nim pojeżdżę 4 razy dłużej niż używanym. (3)

        Ponadto - przeczytaj dokładnie
        Jaka część pierwotna nie zostaje?
        Zostaje cały wagon, absolutnie nie przystosowany do szybkiej wymiany pasażerów czyli mała ilość drzwi i cyrki przy wysiadaniu/wsiadaniu - ekwilibrystyka zwłaszcza dla niepełnosprawnych i osób starszych,
        rozruch i hamowanie - druga ujemna strona,
        wibracje i hałas wewnątrz wagonu,
        pomijam już takie drobiazgi jak upał w lecie i zamrożenie w zimie - albo się topisz albo szczękasz zębami ...

        • 0 3

        • Dałem zły przykład. Ale liczyłem, że nie będziesz taki dosłowny. Pojazdy szynowe są długowieczne. (2)

          Samochody, nie. Zadbany pociąg może jechać całe pokolenia.

          Masz do wyboru jeden fajny pociąg, albo cztery takie same. Za tę samą cenę. Wybór jest oczywisty. Pewnym ograniczeniem jest to, że szkielet (bardzo długowieczna część) nie pozwala na więcej drzwi. Ale da się to znieść.

          Kipnę z nudów, jeśli jeszcze raz usłyszę o tym jak to starsi i niepełnosprawni uparli się nie mówić: "Przepraszam, może mi pan pomóc? Dziękuję, Bóg przepłać. Papapa". Co to takie trudne? Nawet niemowa da radę niewerbalnie poprosić. Ludzie łatwo się domyślają.

          Rozruch, hamowanie, wibracje, hałas wewnątrz wagonu? Chyba nie jechałeś zmodernizowanymi. Mają całkiem nowe silniki.

          Muszę przyznać, że klima jest problemem. Bo nie ma jej wcale. Ale pamiętaj, że cała forsa utopiona w igrzyska. Kołdra jest za krótka. Jeśli zażądasz pozłacanych karet, trzeba będzie zabrać szpitalom forsę na operowanie dzieci chorych na raka. Więc ciągnij kołdrę w swoją stronę, ale z umiarem.

          • 3 1

          • No to jeszce raz (1)

            Podkreśliłem element podstawowy jakim jest wagon

            ludzi starszych i niepełnosprawnych dodałem dla tzw. przyzwoitości aby nikt nie pomyślał że takowych nie ma,

            ponadto ten typ pociągu to konstrukcja z lat .60 przeznaczona dla ruchu lokalnego z niskimi peronami /EN-57/, przez ponad 40 lat albo i dłużej nikt nie wpadł na pomysł aby tę konstrukcję poprawić,



            można wstawić pozłacane ramy okien, fontanny, audio i video, plazmy, s****my, orgazmy

            ale nic nie poprawi fatalnych właściwości jezdnych tego taboru, funkcjonalności wnętrza, kompletnie nic,

            już EW90 i 91 czyli dawny tabor z Berlina był pod tym względem lepszy i został on dopiero w 2003 roku zastąpiony nowym,



            a u nas co? nic

            reanimujmy trupa

            • 0 2

            • Lubię fontanny

              Dalej uważam, że ocenianie w ten sposób lekkich niedogodnień to pieniactwo. A niechęć do proszenia o drobne wsparcie cechuje maruderów. Nawet gdyby był szmal, naprawienie tych drobnostek oznaczałoby jeszcze większy paraliż komunikacyjny. Czyli samobójstwo Trójmiasta. By zadowolić garstkę maruderów. Nie warto zadowalać niewielu, dręcząc ogromnie wielu. Straciliby pracę, nie mogąc do niej dojechać...

              • 1 0

  • co z tego że wyremontują Żabiankę jak i tak okoliczna patola wszystko zniszczy.

    • 4 1

  • design rodem z lat 90-tych a nawet jeszcze wczesniej. ale lesze chyba to niż to co jest teraz. szczególeni we wrzeszczu

    • 4 1

  • a remont na kiedy planujecie??

    tych nowych oczywiscie

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane