• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Perony we Wrzeszczu i na Żabiance idą do remontu

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wizualizacja nowego peronu SKM we Wrzeszczu z charakterystyczną wiatą w paski. Wizualizacja nowego peronu SKM we Wrzeszczu z charakterystyczną wiatą w paski.

Wrzeszcz oraz Żabianka-AWFiS - dwa mocno zaniedbane przystanki SKM wkrótce doczekają się wizualnej metamorfozy. Trójmiejscy kolejarze w wakacje wreszcie przystępują do długo wyczekiwanego remontu tych peronów.



Przystanek na Żabiance zyska nie tylko nowy wygląd peronu, ale także tunelu wraz ze strefą wejścia do nich. Przystanek na Żabiance zyska nie tylko nowy wygląd peronu, ale także tunelu wraz ze strefą wejścia do nich.
Obie przebudowy zapowiadano już dawno. Pierwotnie nawet planowano ich przeprowadzenie przed Euro - prace na Żabiance miały ruszyć w ubiegłym roku, a o Wrzeszczu wielokrotnie wspominano w kontekście tworzenia centrum komunikacyjnego obejmującego także przyszły peron kolei metropolitalnej oraz budowę nowego centrum handlowego na terenie dawnego browaru.

- Miesiące lipiec i sierpień to dla niektórych czas leniwego odpoczynku, SKM-ka jednak nie zwalnia tempa. Wrzeszcz już sobie "wywrzeszczał" remont, a robił to na tyle donośnie, że dołączy do niego Żabianka. W wakacje startujemy z dwiema dużymi modernizacjami peronów, każda potrwa około roku - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM Trójmiasto.

Który remont przystanku SKM z ostatnich lat oceniasz najlepiej?

Jako pierwszy do prac remontowanych został wytypowany peron na Żabiance zobacz na mapie Gdańska. Będzie on wykonywany w oparciu o projekt architektoniczny Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy, wyłoniony w  grudniu 2010 r.. To, co wówczas zostało przedstawione na wizualizacjach, od lipca zostanie wdrażane w życie przez wykonawce, który w przetargu zaoferuje najniższą cenę.

Zakres remontu przypomina bardziej budowę przystanku od zera. Całkowicie nową nawierzchnię oraz wiatę zyska istniejący peron. Starą wiatę długą na 101 m, zastąpi nowa, krótsza o ok. 4 m, lecz posiadająca nowoczesny wygląd z częściowym przeszkleniem. Oczywiście, pojawią się też monitory z informacją pasażerską. Nowe zadaszenie zyskają też zejścia do tunelu po obu stronach torów kolejowych.

Na poziom peronu dostaniemy się odnowionymi schodami, wzdłuż których pojawią się specjalne "rynienki" do łatwiejszego prowadzenia roweru. Dodatkowo będą też trzy windy - dwie po obu stronach wejść do tunelu oraz jedna na sam peron.

W tunelu oprócz całkowitego wizualnego odświeżenia sufitu, posadzki i ścian, przebudowane zostaną boksy handlowe. Przewidziano również toaletę oraz dalsze funkcjonowanie kas biletowych. Nowy przystanek będzie utrzymany w barwach srebrno-szarych.

Na początku sierpnia, rozpocznie się natomiast całkowita przebudowa peronu we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Tu również zakres prac jest spory, a sam wystrój przystanku będzie na wskroś nowoczesny, choć jego projekt nie został wyłoniony w konkursie, a zlecony gdańskiemu Biuru Projektów Budownictwa Komunalnego.

- Projekt ten został przygotowany w taki sposób, że w razie gdyby zaszła potrzeba, będzie możliwość dostosowania go do ewentualnej przebudowy całego dworca - dodaje Głuszek.

Na zdecydowanej długości peronu pojawi się zupełnie nowa wiata z charakterystycznymi "paskami". Konstrukcja ta będzie liczyć ok. 145 metrów długości (dotychczasowa ma ok. 136 m) i obejmie oba wejścia na perony. Te zyskają dodatkowo szyby windowe oraz, podobnie jak na Żabiance, wzdłuż nowych schodów pojawią się "rynienki" dla rowerów. Zaplanowano też montaż czterech monitorów informacji pasażerskiej.

Tunele zyskają nowe okładziny oraz nawierzchnie. Dobra wiadomość jest taka, że nie planuje się montażu boksów handlowych, które utrudniłyby przemieszczanie się pasażerów. Zła natomiast - planuje się odnowienie tuneli wyłącznie w zakresie obejmującym własność SKM, a więc pod torami dalekobieżnymi nadal będą prezentować obraz nędzy i rozpaczy. O wyborze firmy budowlanej zadecyduje najniższa cena.

Jakich utrudnień mogą spodziewać się pasażerowie? Kolejarze zapowiadają, że we Wrzeszczu w godzinach szczytu może być nieznacznie zmniejszona częstotliwość kursowania pociągów. Podobne utrudnienia mogą wystąpić okresowo w weekendy na Żabiance. Aby usprawnić prace remontowe, we Wrzeszczu dodatkowo przewiduje się zamykanie jednego z dwóch wejść na perony.

Miejsca

Opinie (137) 3 zablokowane

  • Fajnie !!

    Ale, zawsze jast ale ... kiedy Gdańsk dokończy rozgrzebane Słowackiego ???

    • 11 2

  • remontów już nie będzie! KONIEC Z INWESTYCJAMI!!!

    Wszystko poszło na stadion, Słowackiego i ECS. Teraz długi trzeba spłacać!

    • 2 2

  • Na tych peronach to mi zawsze brakuje windy dla niepełnosprawnych.

    • 8 2

  • Odnowienie tuneli (1)

    "planuje się odnowienie tuneli wyłącznie w zakresie obejmującym własność SKM, a więc pod torami dalekobieżnymi nadal będą prezentować obraz nędzy i rozpaczy." Nie bardzo rozumiem: która część tunelu stanowi własność SKM, a która nie? Tunel wszak biegnie pod obydwoma torowiskami!

    • 4 0

    • Na chłopski rozum, granicę wyznacza krawędź toru bliskobieżnego w stronę Gdańska.

      Reszta tunelu należy do PKP Diabli Wiedzą Kogo.

      • 2 0

  • Ale ten wrzeszczański projekt siermiężny o_0

    Panie i Panowie, prl już nam serwował takie wynalazki, czas od tego odchodzić... Mam nadzieję, że ostatecznie będzie wyglądał zupełnie inaczej. No ale remont jest potrzebny

    • 4 1

  • DRAMAT (3)

    Widzieliście rozkład jazdy SKM od przyszłego poniedziałku? SKM będzie jeździć z Gdańska do Chyloni/Rumi/Redy/Wejherowa w dni powszednie co 40 minut! Co piąta kolejka będzie jechać za Gdynię. 4 na 5 kolejek będzie kończyć bieg w Gdyni Głównej! Oczywiście to samo w druga stronę!

    • 11 0

    • wszystko w porządku (2)

      zwyczajnie SKM wraca do roli kolei MIEJSKIEJ a nie regionalnej ;) no, dobra, jeszcze 'północne Trójmiasto' rozumiem, że się burzy, ale Słupsk? Lębork? Wysłanie tam pociągu to trzy stracone kursy wewnątrz aglomeracji.

      • 2 5

      • nie dokładnie przeczytałeś/aś

        napisałem o połączeniu Chyloni, Rumi, Redy i Wejherowa... dla Lęborka i Słupska raczej nic się nie zmieni

        • 0 0

      • Nie tylko Lębork skazujesz na wegetację. Ale też wsie między nim, a Wejherowem.

        Trzy, cztery składy mniej nie zbawią cię. A dla Lęborka to być albo nie być. To prawie nasza aglomeracja. Jakby tam jechały pociągi częściej, rozwinęłyby się i były nasze. A nie wygnaniowymi.

        • 0 1

  • Jesteśmy już po Euro,najwyższy czas aby teraz zająć się gdyńskimi przystankami w kierunku Rumii.Przydał by się także remont budynku dworca SKM w Gdyni Głównej.

    • 1 2

  • a kiedy remont peronu w Gdyni Orłowie? (1)

    a kiedy remont peronu w Gdyni Orłowie?
    ten peron to dopiero dramat, zwłaszcza w kontraście do TCH "Klif"...

    • 3 3

    • dokładnie

      taka piękna dzielnica a tu taki koszmarek :(

      • 2 1

  • eeee

    juz se nie zapale na peronie...i tak to debile z osiedla zniszcza pijani :(

    • 0 1

  • wysprzątać porządnie to będzie ładniej

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane