• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Perony we Wrzeszczu i na Żabiance idą do remontu

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wizualizacja nowego peronu SKM we Wrzeszczu z charakterystyczną wiatą w paski. Wizualizacja nowego peronu SKM we Wrzeszczu z charakterystyczną wiatą w paski.

Wrzeszcz oraz Żabianka-AWFiS - dwa mocno zaniedbane przystanki SKM wkrótce doczekają się wizualnej metamorfozy. Trójmiejscy kolejarze w wakacje wreszcie przystępują do długo wyczekiwanego remontu tych peronów.



Przystanek na Żabiance zyska nie tylko nowy wygląd peronu, ale także tunelu wraz ze strefą wejścia do nich. Przystanek na Żabiance zyska nie tylko nowy wygląd peronu, ale także tunelu wraz ze strefą wejścia do nich.
Obie przebudowy zapowiadano już dawno. Pierwotnie nawet planowano ich przeprowadzenie przed Euro - prace na Żabiance miały ruszyć w ubiegłym roku, a o Wrzeszczu wielokrotnie wspominano w kontekście tworzenia centrum komunikacyjnego obejmującego także przyszły peron kolei metropolitalnej oraz budowę nowego centrum handlowego na terenie dawnego browaru.

- Miesiące lipiec i sierpień to dla niektórych czas leniwego odpoczynku, SKM-ka jednak nie zwalnia tempa. Wrzeszcz już sobie "wywrzeszczał" remont, a robił to na tyle donośnie, że dołączy do niego Żabianka. W wakacje startujemy z dwiema dużymi modernizacjami peronów, każda potrwa około roku - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM Trójmiasto.

Który remont przystanku SKM z ostatnich lat oceniasz najlepiej?

Jako pierwszy do prac remontowanych został wytypowany peron na Żabiance zobacz na mapie Gdańska. Będzie on wykonywany w oparciu o projekt architektoniczny Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy, wyłoniony w  grudniu 2010 r.. To, co wówczas zostało przedstawione na wizualizacjach, od lipca zostanie wdrażane w życie przez wykonawce, który w przetargu zaoferuje najniższą cenę.

Zakres remontu przypomina bardziej budowę przystanku od zera. Całkowicie nową nawierzchnię oraz wiatę zyska istniejący peron. Starą wiatę długą na 101 m, zastąpi nowa, krótsza o ok. 4 m, lecz posiadająca nowoczesny wygląd z częściowym przeszkleniem. Oczywiście, pojawią się też monitory z informacją pasażerską. Nowe zadaszenie zyskają też zejścia do tunelu po obu stronach torów kolejowych.

Na poziom peronu dostaniemy się odnowionymi schodami, wzdłuż których pojawią się specjalne "rynienki" do łatwiejszego prowadzenia roweru. Dodatkowo będą też trzy windy - dwie po obu stronach wejść do tunelu oraz jedna na sam peron.

W tunelu oprócz całkowitego wizualnego odświeżenia sufitu, posadzki i ścian, przebudowane zostaną boksy handlowe. Przewidziano również toaletę oraz dalsze funkcjonowanie kas biletowych. Nowy przystanek będzie utrzymany w barwach srebrno-szarych.

Na początku sierpnia, rozpocznie się natomiast całkowita przebudowa peronu we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Tu również zakres prac jest spory, a sam wystrój przystanku będzie na wskroś nowoczesny, choć jego projekt nie został wyłoniony w konkursie, a zlecony gdańskiemu Biuru Projektów Budownictwa Komunalnego.

- Projekt ten został przygotowany w taki sposób, że w razie gdyby zaszła potrzeba, będzie możliwość dostosowania go do ewentualnej przebudowy całego dworca - dodaje Głuszek.

Na zdecydowanej długości peronu pojawi się zupełnie nowa wiata z charakterystycznymi "paskami". Konstrukcja ta będzie liczyć ok. 145 metrów długości (dotychczasowa ma ok. 136 m) i obejmie oba wejścia na perony. Te zyskają dodatkowo szyby windowe oraz, podobnie jak na Żabiance, wzdłuż nowych schodów pojawią się "rynienki" dla rowerów. Zaplanowano też montaż czterech monitorów informacji pasażerskiej.

Tunele zyskają nowe okładziny oraz nawierzchnie. Dobra wiadomość jest taka, że nie planuje się montażu boksów handlowych, które utrudniłyby przemieszczanie się pasażerów. Zła natomiast - planuje się odnowienie tuneli wyłącznie w zakresie obejmującym własność SKM, a więc pod torami dalekobieżnymi nadal będą prezentować obraz nędzy i rozpaczy. O wyborze firmy budowlanej zadecyduje najniższa cena.

Jakich utrudnień mogą spodziewać się pasażerowie? Kolejarze zapowiadają, że we Wrzeszczu w godzinach szczytu może być nieznacznie zmniejszona częstotliwość kursowania pociągów. Podobne utrudnienia mogą wystąpić okresowo w weekendy na Żabiance. Aby usprawnić prace remontowe, we Wrzeszczu dodatkowo przewiduje się zamykanie jednego z dwóch wejść na perony.

Miejsca

Opinie (137) 3 zablokowane

  • Profi wizualizacje - zwłaszcza ta z Żabianki.
    To moje 5 groszy jesli chodzi o marudzenie.

    • 2 0

  • A może by tak w końcu Gdańsk Główny wyremontować?

    • 8 0

  • Gdzie są ławki? (1)

    ławki z oparciami?
    Czy ławki z oparciami są już niemodne?

    Mam pytanie ogólne:
    Czemu na żadnym peronie nie ma jednej pionowej ściany, czy to szklanej czy innej?
    Znaczy w zimie czasem wieje jak ... eee no mocno wieje no. I wtedy na tych wszystkich przystankach to się nie da ustać.
    Jest jakiś powód?

    • 19 1

    • żeby cymbały

      siadały w śmierdzących łachach na oparciach a w o****nych trampkach na siedzeniach

      • 0 1

  • GDYNIA REDŁOWO

    Kiedy zyska normalne zadaszenie, bo to co jest teraz to absurd.
    Potrzebne są tam drugie schody od strony rozwijającego się PPNT oraz winda !

    Czy to tak wiele?

    • 2 1

  • Z przykrością stwierdzam, ze brzydka ta architektura, którą zaproponowano na te perony (co do wizek, to poniżej krytyki). Jaki inwestor, taka architektura

    • 4 1

  • Nareszcie :)

    • 0 0

  • Jeżeli tak przeciętnie ma wyglądac przystanek WRZESZCZ: (1)

    To fajny żart, ale słaba inwestycja.
    (Ten z żabianki wygląda jak zadaszenie przy jakimś magazynie na peryferiach)

    • 11 3

    • Albo jestes studentem, albo jestes malkontentem i lubisz sobie pomarudzic.

      Wszystko kosztuje kase... w Polsce nie powstaja projekty ikony, wiec nie spodziewalabym sie nigdy zeby takowy cud mial sie zdarzyc u nas we Wrzeszczu. Dobrze, ze wreszcie sie za to zabrali,... kasa na drzewie nie rosnie, a jeszcze maja do zmodernizowania kolejki. Musi byc jakis kompromis.

      • 1 5

  • Słupy wiaty we Wrzeszczu (4)

    Fajnie że w końcu Wrzeszcz doczeka się remontu peronu :)
    Czy nie uważacie, że charakterystyczny kształt wrzeszczańskiej wiaty (skośne niebieskie słupy) byłby warty zachowania ? Kojarzy się z tą dzielnicą :)
    (Z góry odpowiadam malkontentom - wiem, wiem, projekt już jest i mądry Polak po szkodzie blablabla... Nie chodzi mi o narzekanie na projekt, tylko o poznanie Waszego zdania - czy przy okazji remontów/renowacji warto zachowywać charakterystyczne elementy dla dzielnic ?)

    • 6 3

    • też myślałem, że jakoś nawiążą do tej konstrukcji (3)

      może nie dosłownie, ale coś z kształtu ocaleje.

      • 6 0

      • (2)

        Wytlumacz mi co w nich takiego pieknego ? Te w Sopocie to chociaz zabytkowe i z pieknymi wzorami, a tu prostokatne kloce odlane w hucie....łaaaaaaaał

        • 1 5

        • ale się znasz...

          to są konstrukcje żelbetowe, nie odlane w hucie. O architekturze masz zapewne takie pojęcie jak o technice...

          • 5 1

        • Nie mówimy, że piękne - mówimy, że charakterystyczne.
          Te, które proponuje projektant teraz też nie będą piękne - też "kloce odlane w hucie łaaaaaaaaał" :D:D:D

          • 1 0

  • (1)

    Czy znikną w końcu rozlewiska z wodą po kolana przy wejściu do tunelu prowadzącego do ul. Wajdeloty? Pojawiają się tam przy każdym trochę większym deszczu i skutecznie uniemożliwiają przejście.

    • 13 0

    • no co ty?

      remont dotyczy peronu.
      Poza tym jest to nasz lokalny folklor i eliminacja takich atrakcji oznaczałaby poważną stratę dla lokalnej społeczności

      • 7 0

  • a zmiana wysokości peronu?

    Dlaczego modernizacja peronów nie uwzględnia dostosowania ich wysokości do aktualnie obowiązujących standardów (76 cm)? Nie ma możliwości kupienia nowych składów dostosowanych do wysokości 96 cm występujących tylko w SKM 3t. Kolej metropolitarna będzie miała perony o wys. 76 cm i takie powinny być również perony SKM wówczas w rejonie całej aglomeracji mielibyśmy jedną, standardową wysokość peronów i np. SKM nie miałaby problemu z obsługą Pruszcza, czy Tczewa.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane