• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi pojadą wolniej we Wrzeszczu przez historyczną nastawnię

Maciej Naskręt
26 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jaki los czeka nastawnię kolejową we Wrzeszczu?
Historyczna nastawnia we Wrzeszczu. Historyczna nastawnia we Wrzeszczu.

Kolejarze ograniczyli prędkość pociągów pod historyczną nastawnią kolejową we Wrzeszczu - to efekt decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. To może być argument w walce o prawo do zburzenia nastawni, czemu niedawno przeciwstawił się wojewódzki konserwator zabytków. Kolejarze już przygotowują odwołanie od tej decyzji do ministra kultury.



Kto ma rację w sporze o nastawnię?

We wtorek opublikowano decyzję Urzędu Transportu Kolejowego w Warszawie, która określa prędkości na linii kolejowej nr 202 relacji Gdańsk Główny - Stargard Szczeciński. To po tej linii przez Trójmiasto przejeżdżają pociągi dalekobieżne i towarowe. Urzędnicy UTK zalecili wskazanie oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych w rejonie nastawni kolejowej we Wrzeszczu.

- Powodem, dla którego taką decyzję wydaliśmy, jest fatalny stan nastawni kolejowej, która znajduje się nad linią. W opinii rzeczoznawcy budowlanego istnieje ryzyko zawalenia się budowli, co może spowodować katastrofę budowlaną oraz stworzyć poważne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego - tłumaczy Grzegorz Mazur, rzecznik prasowy UTK.

Prezes UTK nakazał wprowadzenie przez zarządcę torów, czyli firmę PKP PLK, ograniczeń eksploatacyjnych. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, a jej niewykonanie grozi karą 5 tys. euro dziennie.

Co dokładnie zmieniło się w ruchu pociągów na linii dalekobieżnej?

- Wprowadziliśmy tu ograniczenie w ruchu pociągów do 50 km/h. Ponadto przy każdych pracach torowych ma być weryfikowany stan nieużytkowanej nastawni. O decyzji poinformowaliśmy także właściciela nastawni, czyli spółkę Nieruchomości PKP - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Wprowadzone ograniczenie nie wywołuje na razie żadnych skutków dla pasażerów, ponieważ ograniczenia prędkości w tym rejonie i tak obowiązują ze względu na trwającą przebudowę stacji Gdańsk Wrzeszcz. Pociągi jadące od strony Gdańska Głównego zwalniają już kilkaset metrów przed nastawnią.

Problem jednak pojawi się, gdy prace na stacji zakończą się (czytaj więcej: zakończenie prac na stacji Wrzeszcz do końca maja) i prędkość pociągów będzie wynosić na tym szlaku 70-100 km/h.

Jak twierdzą sami kolejarze, może to być wstęp do dalszych utrudnień na linii.

- Niewykluczone jest nawet zamknięcie tego szlaku, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego - mówi Grzegorz Mazur, rzecznik prasowy UTK.

Urzędnicy wojewódzkiego konserwatora zabytków przekonują, że takie działania to próba torpedowania prac mających na celu ochronę historycznej nastawni.

- Naszym zdaniem budynek posadowiony jest na solidnych żelbetowych ścianach i jego remont może zapobiec ewentualnej katastrofie. W 1995 r. ówczesny wojewódzki konserwator zabytków rozpoczął procedurę wpisu obiektu do rejestru zabytków, ale już dwa lata później odstąpiono od tego, przychylając się do argumentów PKP mówiących o fatalnym stanie technicznym i tym, że obiekt uniemożliwiać miał modernizację układu kolejowego - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Na razie konserwatorowi nie udało się objąć ochroną nastawni. - Sądzimy, że uda nam się zapisać obiekt w rejestrze w najbliższych dniach - mówi Tymiński.

Sprawa ujrzała światło dzienne, gdy spółka Nieruchomości PKP złożyła do Wojewódzkiego Inspektora Budowlanego wniosek o wydanie nakazu rozbiórki obiektu. Ten z kolei postanowił sprawdzić, czy obiekt nie ma wartości historycznej, co w efekcie spowodowało działania Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zmierzające do zabezpieczenia nastawni.

Poznaj historię nastawni kolejowej we Wrzeszczu. Materiał z września 2014 r.



Kolejarze nie składają broni i zamierzają odwołać się od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Gdy tylko dotrze do nas decyzja o wpisaniu obiektu do rejestru, zamierzamy złożyć odwołanie do ministra kultury i dziedzictwa narodowego - zapowiada Krzysztof Piekarski ze spółki Nieruchomości PKP. - Wszyscy chcemy szybciej podróżować koleją, a tymczasem na międzynarodowej i wyremontowanej trasie E-65 zostawiamy obiekt, który nie tylko ogranicza jej przepustowość, ale także zagraża temu ruchowi. Po torach we Wrzeszczu jeżdżą nie tylko pociągi z pasażerami, ale także z towarami niebezpiecznymi do gdyńskiego portu. Rozbierając obiekt możemy zapobiec ewentualnej katastrofie - mówi Piekarski.

Kolejarze nie widzą możliwości zagospodarowania nastawni na inne cele - np. prowadzenia w niej działalności gospodarczej. Ich zdaniem wszystkie pomysły, m.in. studentów Politechniki Gdańskiej, są niemożliwe do zrealizowania. To obiekt kolejowy, by wejść do niego trzeba mieć przepustkę zarządcy linii kolejowej.

- Ponadto notoryczne remonty nastawni, jakie będzie trzeba przeprowadzać, spowodują nie tylko wstrzymanie ruchu na linii dalekobieżnej w tym rejonie. Wszystkie prace będą musiały być poprzedzone wyłączeniem napięcia w sieci trakcyjnej - mówi Piekarski.

Miejsca

Opinie (172) 5 zablokowanych

  • budynek historyczny.... więc go w powietrze (4)

    a to Miasto nie może tego wyremontować? toć to wspaniała atrakcja!, wolałabym, żeby moje dziecko w ramach pierwszego dnia wiosny, szło ze szkołą do wyremontowanej historycznej nastawni kolejowej i będzie dużo bardziej podekscytowane niż kolejną podrzędną bajką w kinie za kilkanaście zł dla zapchania czasu.

    • 13 9

    • a i sama chętnie bym zwiedziła, gdyby można było

      • 3 3

    • (2)

      No i jak wyobrażasz sobie wprowadzenie tam grupy szkolnej?

      • 4 1

      • 11 OSOB W KLASIE (1)

        CO TO ZA GRUPA?

        • 0 0

        • 11 pozwoleń na chodzenie po torach

          • 1 0

  • zaczekajmy aż się zawali

    oby nie na pociąg

    • 6 4

  • Jestem naprawdę zadziwiony, (5)

    że ta nastawnia jeszcze się nie spaliła.

    • 14 2

    • (3)

      tam nie ma co się palić, bo to beton najwyższej klasy. Porzadna niemiecka robota, która doprowadza do wściekłości januszy z pkp.

      • 15 5

      • "beton najwyższej klasy" (2)

        100 lat temu nie potrafili mieszać betonu, to była ciągle nowość, nie mieli ani dobrego sprzętu, ani pełnej wiedzy, chemia również nie była na tym samym poziomie co dziś.

        • 2 8

        • (1)

          Beton znany jest od starożytności. Najtrwalsze znane ludzkości elementy betonowe pochodzą z czasów rzymskich.

          • 3 3

          • my tu nie rozmawiamy o "betonie" tylko o betonie

            A beton oparty o sensowny cement to niestety dopiero początek lat 70. XIX w.

            • 2 0

    • Prywatne by się spaliło

      Dla państwowego nikt więzienia nie będzie ryzykował.

      • 8 0

  • znowu histeria o nastawnię (2)

    Zabytek, który nie da się wykorzystać, bo brak dostępu. Trzymać tylko dla widoku i płacić podatki to chyba jakiś bezsens. Ciekawe kto chciałby taki pasztet? Nie wszystko co stare jest piękne. Kwestia gustu.

    • 10 10

    • bariera dostępu ma charakter jedynie formalny (1)

      barierę materialną łatwo przezwyciężyć budując wejście od strony ulicy Montwiłła Mireckiego (dawnej Czarnej)

      • 5 3

      • ciągle pozostanie tam brak infrastruktury (choćby sanitarnej)

        nastawnia ciągle będzie znajdować się na terenie kolejowym i ciągle nad przewodami wysokiego napięcia. nastawnia ciągle będzie w katastrofalnym stanie i ciągle bez inwestora. a wejście od ulicy = zabranie chodnika.

        • 4 0

  • (1)

    Przecież zaraz obok jest stacja Wrzeszcz więc i tak muszą zwolnić !!!

    • 11 6

    • a pedziolino?

      • 1 0

  • kolejna decyzja torpedujaca kolej...

    Jakis czas temu konserwator wstrzymal pewna wazna inwestycje z byle powodu... kilka zaciemnien w ziemi, jakies slady ceramiki, generalnie nic wartego uwaguwagi a decyzja jakby drugi Biskupin odkryto. a kazdy dzien wstrzymania kosztuje i to slono...

    • 5 8

  • niszczyć burzyć betonować (8)

    Jedyny taki zachowany zabytek? Zburzyć!

    Przeca tak robią unijni bracia,burzą zabytki na potęgę!

    Po co nam zabytki,to dowód na zacofanie Polski!

    Więcej betonu ,więcej polbruku,więcej makabryły!

    • 22 5

    • zabytki to masz we Włoszech albo gracji (6)

      to są zwykłe, stare rupiecie

      • 1 9

      • państwowa edukacja na nic (1)

        Nie rozumiem - zburzyć. Typowy sposób myślenia nieoduczonego produktu naszej edukacji.

        • 7 2

        • Ja to widzę inaczej

          Zabytek yyyyyyyyyyyyy nie no nie można burzyć.

          • 0 0

      • (3)

        Przez taką właśnie mentalnośc Polakow nic w tym kraju nie zostało. Polskie=guano i do śmieci. Dobre jest w Peweksie. Tym czasem niespodzianka - nastawnia jest niemiecka. Zachodnia, mozna by rzec. To powinno zmienic polski punkt widzenia.

        • 2 2

        • Przez taką właśnie mentalnośc Polaków w tym kraju nic się nie da zrobić. (1)

          Na siłę produkuje się wątpliwe zabytki, a to że przez to kolej nie może poprawni funkcjonować - a kto by się tym przejmował.

          • 1 3

          • MOŻE normalnie funkcjonować.

            Ale sama NIE CHCE.

            • 0 0

        • Przecież to Niemcy zbudowali tę nastawnię.

          • 0 0

    • zabytek?

      no tak kazda rudera ktora jest stara to zabytek

      bloki na zabiance falowiec na przymorzu to tez niedlugo bedzie zabytek
      tez wtedy bedizesz bronil zeby bron boze nie burzyli?
      nawet jak kiedys nie bedzie nadawal sie do zamieszkania ot wielki stojacy pustostan
      wtedy krzycz ze to zabytek i nie ruszac

      • 0 3

  • (2)

    Kolejowych wąsaczy przerastają zabytki. Najlepiej zburzyć, bo po co, na co, dlaczego. Dworce najlepiej zrobić identyczne od Zakopanego po Gdynię z niebieskiej blachy trapezowej i kostki bauma, a barierki pomalować na żółto. To jest właśnie gust i poziom myślenia kolejarza polskiego.

    • 21 6

    • taki z ciebie społeczniak (1)

      to zgłoś się do PKP z chęcią zainwestowania w nastawnię!

      • 2 6

      • Od zajmowania sie zabytkami w tym miescie jest nasz nieudacznik konserwator..

        To moze wzmocnic czyms nastawnie od dolu..Mamy madrych inzynierow budownictwa na polibudzie ,ktorzy z palcem w bucie opracowali by plan ratowania nastawni..tylko konserwator i PKP nic nie moga z tym fantem zrobic..Taki niedasizm

        • 2 0

  • tam mógłby powstać jakiś klub bez prawa sprzedaży napojów alkoholowych (1)

    budowa wejścia od strony ulicy nie jest chyba znaczącym wyzwaniem technicznym?

    • 4 7

    • ta chyba klub brydżowy

      zastanawiałeś się kiedyś jaka tam jest powierzchnia?

      • 3 1

  • komentarze (3)

    Po komentarzach widać że przyszedł przykaz z Warszawy
    i wszystkie załogi pitolino komentują na NIE i minusują...

    Żałosne w sumie - głosu ludu.

    • 8 9

    • z całą pewnością (2)

      cała Polska z trwogą obserwuje komentarze na regionalnym portaliku.

      • 4 1

      • (1)

        Obamę zbudzili specjalnie, bo na Trojmiasto.pl o nastawni piszą.

        • 3 1

        • Pewnie kolejarzy sam Putin opłaca

          Żeby na tym portalu robili demolkę

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane