• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi z Kaszub do Trójmiasta miały przyspieszyć. Remont zmienił niewiele

Maciej Naskręt
29 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo. Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo.

Kończąca się kilkuletnia modernizacja linii kolejowej nr 201 miała skrócić podróże pociągiem z Kościerzyny do Trójmiasta nawet o ok. 30 minut. Tymczasem pociągi pasażerskie od 13 grudnia na tym szlaku pojadą tyle samo co przed modernizacją - w 2011 r. PKP PLK przekonuje, że efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta na Kaszuby?

Kończy się trwająca od 2011 r. modernizacja 70-kilometrowej linii kolejowej między Kościerzyną a Gdynią. Od 13 grudnia tego roku pociągi pojadą tam według rozkładu, który nie zakłada prac na torowisku. Między innymi będą tam poruszać się pociągi spalinowe Szybkiej Kolei Miejskiej, które obsłużą połączenia na linii PKM i do Kościerzyny.

Modernizacja linii, składająca się z kilku kontraktów, pochłonęła prawie 300 mln zł. M.in. Ok. 175 mln zł kosztowała modernizacja całej 70-kilometrowej linii - między Gdynią a Kościerzyną - w latach 2011-2014. Zwiększono wtedy dopuszczalną prędkość z 90 do 120 km/h. Natomiast 107 mln zł pochłonie przebudowa linii na odcinku od Osowej do Gdyni, gdzie m.in. wykonano lokalne centrum sterowania, a także dobudowano tor w celu obsługi pociągów kursujących po linii PKM. To zadanie kończy się.

Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014. Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014.
Podróż miała trwać 30 minut krócej

Mimo tak ogromnych środków finansowych jakie wydano na przebudowę linii, zmian nie odczują za dwa tygodnie pasażerowie. Oto dlaczego:

- Jednym z efektów przebudowy linii miało być skrócenie czasu przejazdu. Czekam na to już kolejny rok z rzędu. Miałem nadzieję, że wraz z przejęciem trasy przez SKM nastąpi ta wyczekiwana przez wszystkich pasażerów zmiana. Przeglądam nowy rozkład jazdy i w dalszym ciągu czas przejazdu na trasie o długości niespełna 70 km wynosi ok. 1 godz. i 20 min. Zgodnie z założeniami czas miał się skrócić o 20-30 min, co oznaczało że pociągi powinny pokonywać trasę w około godzinę. Czy jest jeszcze szansa, że to nastąpi poprawia - mówi pan Tomasz, który codziennie dojeżdża z Kościerzyny do pracy w Gdyni.
- By trasa miała jakiś sens i była realną alternatywa dla podróżujących samochodami to pociągi w szczycie komunikacyjnym powinny kursować co 45 minut a pokonanie trasy o długości 67 km powinno zajmować nie więcej niż godzinę, zwłaszcza, że trasa była modernizowana, aby można było osiągać na niej prędkość do 120 km/h, na co wydano wiele milionów złotych - dodaje nasz czytelnik.
Co na to zarządca linii - władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe?

- Modernizacja zakładała przywrócenie parametrów linii i na wybranych odcinkach zwiększenie dopuszczalnych prędkości. Efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania. Wówczas czas zakładany to nawet 38 minut. Obecnie pociągi zatrzymują się na wszystkich przystankach - by zabrać pasażerów - podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.
Prace na linii 201 będą kontynuowane. Nowe urządzenia zapewnią dodatkową poprawę parametrów, przepustowości. Ponadto w przyszłym roku ma rozpocząć się budowa dwóch przystanków linii PKM - na Karwinach i przy stadionie. Prace spowodują na pewno kolejne wyłączenia z ruchu, o tym mamy przekonać się w przyszłym roku.

W dalszej perspektywie jest budowa elektryfikacji na linii do Kościerzyny wraz z dobudową drugiego toru od Osowy. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule. Także wtedy utrudnienia będą nieuniknione.

Miejsca

Opinie (229) ponad 20 zablokowanych

  • Bo kolej to stan umysłu

    a nie wydanych milionów

    • 9 4

  • Miś Panie Miś

    Rzecze PLK: Efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania."

    A jakby tak pociągi w ogóle nie jeździły tą trasą, to jaka byłaby oszczędność czasu!
    Ekonomia i technika kolejowa nieśmiertelna jest jak myśl tow. Lenina

    • 30 1

  • (1)

    Pan kolejarz Siemieniec ma pretensje do przewoźnika, ze uruchomił linię, która zabiera po drodze pasażerów.
    Bo jakby jechała bez zatrzymania to tylko wtedy byłoby krócej...

    Leżę i kwiczę ze śmiechu. Skąd oni się biorą w tym PKP ???

    • 36 4

    • Z ojca na syna

      to przechodzi genetycznie

      • 9 0

  • Sama prawda i WSTYD OGROMNY !!! (1)

    "By trasa miała jakiś sens i była realną alternatywa dla podróżujących samochodami to pociągi w szczycie komunikacyjnym powinny kursować co 45 minut a pokonanie trasy o długości 67 km powinno zajmować nie więcej niż godzinę, zwłaszcza, że trasa była modernizowana, aby można było osiągać na niej prędkość do 120 km/h, na co wydano wiele milionów złotych...."

    I co ? Czy w naszym kraju wszystko musi być oparte na kłamstwie ?
    Czy tylko kłamiąc można liczyć na zgodę realizacji inwestycji ?
    Ja również liczyłem na wiele po tej inwestycji, ale widzę że nadal będę się tłukł codziennie blacho-smrodem. Co za cholerne zakłamanie.
    Po co takie brednie wypisujecie na łamach trójmiasto.pl i w innych mediach, skoro potem nie realizujecie obietnic ? !!!

    • 20 3

    • PiS ci wszystko zrealizuje

      • 2 2

  • To proste

    Jestem otyły - wybieram blachosmród!

    • 6 3

  • Pan Natręt zaszalał z kwotami... (2)

    Kontakt na 1 etap czyli odcinek Kościerzyna - Gdynia wygrała włoska firma Salcef za 80,248 mln zł. Po wyłączeniu stacji Gdańsk Osowa i Gdynia Wielki Kack wartość kontraktu pewnie jeszcze spadła. 2 etap wygrał Rubau za podobne pieniądze, tez koło 80 mln zł. Jak dla mnie to razem daje 160-170 mln. Skąd Naskrętowi wyszło 300 mln zł?!

    I co za dziwota, że pociągi jeżdżą z tą samą prędkością? Przystanki gęsto to tabor przewoźników nie zdarzy się rozpędzić do 100 czy 120 km/h między przystankami a już musi hamować przed następnym. Po modernizacji jeździ się ciszej, wygodniej, równiej, niech Naskręt nie pitoli, że nic to nie dało. Albo niech raz się przejedzie! Perony tez nie są nowe? A przywrócenie do zycia Glincza?

    • 30 5

    • Liczysz wyłącznie koszt budowy, policz lepiej koszt projektu (1)

      175 mln zł już masz na zrzucie załączonym, Rubau robił za 106 mln zł.

      • 0 5

      • Salcef wygrał za 53% kwoty która była przeznaczona.

        Projekt to dwa kontrakty i razem zmieściły się w kwocie podanej na stronie. Proszę... nie zajmuj głosu w tamacie na który nie posiadasz wiedzy.

        Dalej się pytam skąd Naskręt wytrzasnął kolejne 130 mln?!

        • 8 0

  • redukcje i oszczedności w PKM (7)

    Dodatkowe ciecia i redukcje w PKM napewno usprawnia działanie polskich koleji oraz skróca czas przejazdu.

    Inwestycja za tyle milionów ledwo została uruchomiona a już pojawiają sie problemy finansowe ofiarami padli wszyscy pracownicy PKM - 10 osób straciło prace a reszta pracowników pożegnała sie z 20% swojego miesięcznego wynagrodzenia , powód ? Nie stać województwa na utrzymanie PKM.

    • 17 4

    • PiS da.... (1)

      PiS da.... Duda da... aby żyło sie lepiej.... Polska nie dla Polaków

      • 4 10

      • rozliczymy pis za 4 lata tak jak po dalismy 8 lat

        • 11 2

    • ale artykuł jest o lini 201 a nie pkm

      • 8 0

    • no i bardzo dobrze... (3)

      Zespoły inwestycyjne w PLK to 3 - 8 osób, czasem są to kontrakty za 1,5 czy 2 mld złotych, po 100 i więcej km linii. A ile Was pracowało na wybudowanie 19 km linii? Kilkadziesiąt osób...

      • 12 1

      • W biurze (1)

        w Matarni ze 150 osób,z czego około 20 fachowców,byłych pracowników PKP,a reszta to krewni i znajomi "ważnych" z UW i urzędu Marszałkowskiego

        • 14 0

        • "ważnych" z UW i urzędu Marszałkowskiego nie zwolniono

          Wszystko fajnie tylko wazni znajomi z UW i UM nadal pracuja polecieli zwykli ludzie bo takich najlatwiej wykopac - a biurowe nieroby dalej grzeja stolki

          • 1 0

      • chyba nie czytasz albo nie rozumiesz co autor wątku napisał

        Autor postu pisze o utrzymaniu/eksploatacji a ty o inwestycji, to dwie zupełnie różne rzeczy. Inwestycja poszła z państwowej kasy na inwestycje, i co było łatwe do przewidzenia inwestycja ta nie tylko się nie zwraca ale nawet nie zarabia na bieżące koszty (niestety dziki z Matemblewa z niej nie korzystają).
        Ale jak to niektórzy piszą kto miał zarobić to zarobił i kto stołki obsadził ten obsadził

        • 0 0

  • kolejna ściema

    tak samo krecono z PKM (chodzi o cześć linii do Gdyni)

    może tak kogos w końcu rozliczyć?

    bo remont remontem, ale po co łżeć jak bura suka, że czas przejazdu się skróci?

    • 18 2

  • Trojmiasto to Kaszuby, co za bezsensowny tytuł (3)

    Trójmiasto to Kaszuby, więc co tam miało przyspieszyć ???

    • 16 14

    • Sam jesteś Kaszuby...

      • 5 9

    • Komuś zależy aby odseparować 3M od Kaszub. Szkoda bo jednolitość regionu byłaby z korzyścią dla wszystkich. Prawda jednak zawsze zwycięża więc tym razem również nie będzie inaczej.

      • 6 5

    • Pobrzeże Kaszubskie, sprawdź

      • 3 0

  • Prawdziwy kaszub kmiot w życiu nie wsiądzie do komunikacji zbiorowej.
    W tym plemieniu 20 letni VW to prestiż.

    • 22 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane