• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Lisicki: robimy co możemy, NIK to wie

Michał Stąporek
8 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Raport NIK nie jest dla nas tak krytyczny, jak przedstawiły to media - przekonują gdańscy urzędnicy po opublikowaniu raportu o transporcie i komunikacji publicznej w największych polskich miastach.



W czerwcu ruszyła finansowana przez miasto i warta 89,5 mln zł budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z. Tuż obok powstaje budowany za pieniądze GDDKiA Węzeł Karczemki, którego elementem będzie wiadukt nad "wuzetką". W czerwcu ruszyła finansowana przez miasto i warta 89,5 mln zł budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z. Tuż obok powstaje budowany za pieniądze GDDKiA Węzeł Karczemki, którego elementem będzie wiadukt nad "wuzetką".
We wrześniu do Gdańska przyjadą dwa, a do końca roku pięć z 35 nowych tramwajów, jakie ZKM kupił w zakładach PESA w Bydgoszczy. We wrześniu do Gdańska przyjadą dwa, a do końca roku pięć z 35 nowych tramwajów, jakie ZKM kupił w zakładach PESA w Bydgoszczy.
W środę pisaliśmy o raporcie Najwyższej Izby Kontroli, która badała stan dróg i komunikacji miejskiej w największych polskich miastach. Był on krytyczny dla większości badanych aglomeracji, w tym także dla Gdańska.

Zobacz co wypomniano Gdańskowi i innym miastom: Słabe drogi, pasażerowie odchodzą

W czwartek władze Gdańska zorganizowały konferencję, na której broniły swoich racji. - Ten raport pokazuje obiektywne trudności, a nie zaniedbania władz - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych, Maciej Lisicki. - NIK sam to przyznaje. Inspektorzy zgodzili się, że wieloletnich zaniedbań wszystkie miasta w Polsce nie są w stanie nadgonić.

Transport publiczny czy samochody?

NIK zwrócił uwagę, że liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku spada. Z tym dyskutować nie można, ale są różne interpretacje przyczyn tego zjawiska.

- Autobusy są coraz nowsze i wszystkie niskopodłogowe. Co trzeci tramwaj ma niską podłogę, a ten odsetek cały czas rośnie. Spadek liczby pasażerów to nie efekt braku inwestycji w komunikację, lecz szybki wzrost liczby samochodów w mieście - przekonuje Maciej Lisicki.

Raport to potwierdza: w Gdańsku jest dziś 626 aut na tysiąc mieszkańców, podczas gdy 10 lat temu było ich tylko 423.

Raport NIK w ogóle nie wspomina o polityce taryfowej i parkingowej miasta, które promuje komunikację miejską, kosztem transportu samochodowego. - My zniechęcamy auta do wjazdu do Gdańska podwyższając cenę za parkowanie. Za to obniżamy cenę biletów okresowych, których sprzedaż ciągle rośnie - przekonuje Lisicki.

Na dowód tych słów zastępca prezydenta podaje liczby: w 2007 roku z biletów okresowych każdego dnia korzystało 55 tys. osób, a cena biletu sieciowego wynosiła 132 zł. W 2010 roku stałych użytkowników jest już 70 tys. każdego dnia, a cena biletu spadła do 84 zł.

Tramwaje

Średni wiek tramwaju w Gdańsku wynosi ponad 20 lat, to wynik prawie najgorszy w Polsce. Ale urzędnicy przypominają, że nie tylko wiek się liczy. - Chyba czymś się różni zmodernizowany Dortmund od rzęchowatej 105-ki? - pyta Maciej Lisicki.

Z miejskich wyliczeń wynika, że na 93 jeżdżące po Gdańsku składy, aż 32 mają niską podłogę. To 30 proc. taboru. - Takiego dobrego wyniku w Polsce nie ma nikt - zapewniają urzędnicy.

Buspasy

Maciej Lisicki: - Ich wprowadzenie jest kwestią wyboru, bo przecież wiadomo, że każdy buspas powoduje korki. Polityką miasta jest wspieranie transportu miejskiego, kosztem indywidualnego i NIK to akceptuje.

Jeszcze w wakacje wydzielony pas dla autobusów powstanie na Podwalu Przedmiejskim, na odcinku od Akademii Muzycznej zobacz na mapie Gdańska do miejsca, w którym powstaje Teatr Szekspirowski zobacz na mapie Gdańska.

Wydzielony pas dla tramwajów miał też powstać na al. Hallera, między Operą a wiaduktem kolejowym. - Zrezygnowaliśmy z tego, ponieważ po zamknięciu wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Letnicy znacznie zwiększyłoby to korki, a tramwaj zyskałby niewiele.

Miasto wróci do tego pomysłu, gdy wiadukt w Letnicy będzie przejezdny, czyli w czerwcu 2011 r.

Rowery

Analizując drogi rowerowe w największych miastach NIK uznał, że "w żadnym z objętych kontrolą miast nie powstały drogi rowerowych tworzące systemu sprawnych połączeń". Lisicki: - Z tym absolutnie nie możemy się zgodzić. Nasz szkielet nie jest pełny ani skończony, ale nie można udawać, że go nie ma. Połączenia wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej i odchodzące od nich drogi do dzielnic pozwalają sprawnie podróżować rowerem po mieście.

Do końca roku w Gdańsku powstaną stojaki dla 500 rowerów.

Zobacz także: 35 nowych tramwajów dla Gdańska

Zobacz także: Gdańsk buduje ostatni odcinek Trasy W-Z

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Uwielbiam teksty "komunikacja zbiorowa jest do bani i wszyscy to wiedzą". Typowe marudzenie kogoś, kto nie potrafi dupy od samochodu odkleić i jeszcze się pociesza, że wszyscy to wiedzą (sam pewnie nie rozróżnia tramwaju od autobusu). To zupełnie typowe myślenie "ja jestem leniem to się pociesze, że inni też". Otóż komunikacja zbiorowa w Gdańsku działa całkiem sprawnie (na tle innych miast), a w godzinach szczytu tramwaj bije samochód na głowę. Nie wiem skąd te pomysły o 2h jazdy i 5 przesiadkach. Chyba z tego, że ludziom czasem jednak wstyd wozić dupę spod drzwi pod drzwi i muszą się pocieszać ile to czasu zaoszczędzają, stąd wmawiają sobie tezy o 5 przesiadkach.

    Z tego co prawie wszyscy kierowcy myślą podobnie: ależ by było fajnie jakby komunikacja zbiorowa była super, wtedy CI WSZYSCY INNI kierowcy poszliby na autobus/tramwaj a dla MNIE byłoby mniej korków. Jak głupie i nierealne jest to marzenie to chyba nie muszę mówić. Przy polskiej mentalności korki nie znikną nawet jakby tramwaje jeździły co 5 minut, motorniczy kłaniał się w pas, przejazd byłby gratis a w środku unosiłby się zapach wiosny z aromatem porannej rosy. Tylko każdy by się bardziej wkurzał: no czemu ONI się nie przesiądą na tą super komunikację miejską.

    ps. Tkwijcie w korkach, bo ja też nie lubię tłoku w tramwaju którym jeżdżę. A tak to nie dość że taniej, kilka minut spacerku codziennie, szybko bo bez korków, to jeszcze nie muszę się martwić o parkowanie i nie jest mi wstyd że stoję w korku wioząc powietrze.

    • 13 5

    • przez centrum Wrzeszcza tramwaje zasuwają co 2 min i wystarczy zobaczyć jaki gigantyczny korek tam jest

      choćby komunikacja była boska, leniom się i tak dupy nie będzie chciało ruszyć z auta - bo to przecież wstyd jechać komunią

      • 4 0

  • "Ludzie po to kupują samochody, żeby nimi jeździć i trzeba to uwzględniać w infrastrukturze drogowej, która powinna się rozwijać."

    Odpowiem pytaniem: po co kupują samochody skoro nie ma nimi gdzie jeździć? Infrastruktura drogowa się rozwija ale powoli. Komunikacja zbiorowa znacznie szybciej.

    ps. Kolej Metropolitarna (właściwie rozwiązana z parkingami P&R) będzie jak zbawienie dla Gdańska.

    • 8 2

  • akurat na komunikacje autobusową z mojego subiektywnego punktu widzenia nie narzekam o ile nie jade 142 w godzinach szczytu (2)

    słowackiego klapa informacji elektronicznej też mi za bardzo nie przeszkadza, bo mam internet i rozkład jazdy 127, 129 i 142 w głowie
    nawet nieczynna klimatyzacja nie jest dla mnie dolegliwością, bo zawsze moge sobie przypomnieć stare jelcze i ikarusy:-)

    • 7 2

    • a śmierdzący ludzie?

      • 1 0

    • Galluś...

      Niebywałe....nie walisz bejsbolem.....jak na Ciebie przystało?To musi być rewelacyjnie.

      • 0 0

  • Propaganda sukcesu Gdańska (1)

    "Wiele się obiecywało ala nic się nie zrobiło tylko jeszcze pogorszyło" takie motto można przylepić do Adamowicza i jego Rady Miasta.

    • 10 4

    • że tobie się pogorszyło to widać...

      • 1 2

  • Liberałowie rządzą w Gdańsku od 20 lat

    i w tym czasie infrastruktura miejska zatrzymała się na poziomie lat siedemdziesiątych.

    • 8 4

  • "Nie będę budował nowej drogi ani remontował starej dla kilku tysiecy mieszkanców dzielnic południowych, jeśli są ważniejsze wydatki dla wszystkich Gdańszczan" - słowa budynia (cytat nie dosłowny) z artykułu o finansowaniu ECS.

    • 17 2

  • Bo prawie każdy gdańszczanin posiada auto. Stać nas :)

    Bo tak się żyje w prawdziwym mieście, a nie w pobliskim, tym udawanym ;)

    • 1 3

  • Władze kłamią i się obijają!!! Niech spojrzą na Wawę... (1)

    "NIK zwrócił uwagę, że liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku spada. Z tym dyskutować nie można,"
    Jak ma nie spadać jak poziom komunikacji w Gdańsku jest fatalny, nie tylko sprzęt, ale ceny, rozkład...

    • 6 2

    • A co masz do cen?

      Średnia krajowa, bilet przesiadkowy jest wręcz śmiesznie tani...

      • 0 0

  • raport może i nie jest krytyczny... (3)

    ale my, użytkownicy SWOJE WIEMY!! I żadne oświadczenie ani zaprzeczenie tego nie zmieni. GDAŃSK TO JEDNA WIELKA DZIURA!!!!!
    Ale będzie ECS... coś za coś

    • 9 4

    • znowu gdynianin czy gość z obsesją ECS? (2)

      lubisz SB?

      • 2 0

      • realista, użytkownik dróg publicznych

        • 2 1

      • lubię SBB....

        jeżeli wiesz o czym mówię???????

        • 0 1

  • Obywatele! Rodacy! Towarzysze! Przodownicy pracy z miast i wsi! Twórcy i budowniczowie III RP! Robotnicy! Chłopi! Pracownicy (1)

    najemni! Żołnierze Afganistanu! Młodzieży polska! Zadania minionego roku w pracy nad uprzemysłowieniem kraju we wszystkich dziedzinach naszego budownictwa były niewątpliwie większe i trudniejsze od zadań lat poprzednich. Aby unaocznić sobie wielkość tych zadań, można by wziąć za przykład jedną tylko liczbę, mianowicie — ogólną sumę nakładów inwestycyjnych minionego roku na nowe budowle, maszyny i urządzenia we wszystkich działach naszej rynkowej gospodarki narodowej. Jest to suma 25 miliardów złotych, co wynosi przeciętnie tysiąc złotych na jednego mieszkańca. Tyle przeznaczyliśmy z naszego ogólnego dochodu rocznego, z naszej pracy, jako fundamentalny, trwały wkład w powiększenie i rozszerzenie naszej gospodarki narodowej, naszego majątku narodowego. Jest to więcej nawet, niż wyniosły inwestycje planowe za cały okres pierwszego naszego Planu Trzyletniego, to jest za lata 2007—2010.

    Nie podobna z dnia na dzień usunąć przeklętej spuścizny rządów PiS i SLD, którzy przez lata całe skazywali miliony ludzi pracy na nędzę i ubóstwo, na ciemnotę i zacofanie, aby żyć w nieróbstwie i zbytku trwoniąc bogactwa narodu. Tylko nasza wytrwała, zapobiegliwa praca i czujność wobec wrogów naszego ustroju i naszej niepodległości jest niezawodną podstawą coraz szybszego i trwałego wzrostu u nas dostatku, wiedzy i kultury.

    Obywatele!

    Nasz wzrastający ofiarny wysiłek nad uprzemysłowieniem kraju, nasza praca nad pomnażaniem sił wytwórczych Narodu Polskiego — to najszczytniejsza nasz obowiązek patriotyczny. Ten, kto lekkomyślnie marnotrawi jakąkolwiek cząstkę naszego majątku narodowego — czyni szkodę wszystkim, czyni szkodę Polsce i naszej partii. Pod jej przewodnictwem Walczmy więc nieubłaganie z wszelkimi przejawami marnotrawstwa czy bezmyślnej rozrzutności, walczmy z tymi, którzy nie nauczyli się jeszcze szanować dobra narodowego jako najcenniejszego naszego skarbu. Oszczędzajmy każdy grosz publiczny, każdą cząstkę materiału, pamiętając, że z drobnych na pozór cząsteczek pomnożonych przez miliony wyrosnąć może wielka siła, wielkie zbiorowe bogactwo. Wychowujmy wśród otoczenia najgłębsze poczucie nienaruszalności i szacunku dla dobra publicznego!!

    Młodzieży polska!

    W Tobie naród nasz widzi swą przyszłość, w Tobie pokłada całą swą ufność i wszystkie nadzieje. Nie zawiedźcie nigdy tej ufności. Przyswajajcie sobie skarby wiedzy i światopoglądu naukowego. Walczcie bezlitośnie z szerzycielami nieuctwa, lenistwa, zacofania, demoralizacji!
    To wrogowie III RP, przegniłe wyrzutki zbankrutowanych klas politycznych spod znaku PiS i SLD są zainteresowani w szerzeniu rozkładu moralnego w duszach młodego pokolenia, aby w ten sposób hamować nasz postęp ku nowym formom życia społecznego. Bądźcie przodownikami nowych i najszlachetniejszych idei społecznych — idei liberalizmu! Czyńcie wszystko, aby torować swemu narodowi drogę ku szczęśliwej przyszłości!

    By żyło się lepiej!!

    • 6 6

    • :))))

      g@llux, uwielbiam Twoje komentarze! Tak trzymaj! Pozdrawiam i życzę utrzymania formy!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane