• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa przejścia pod Okopową. Piesi w potrzasku

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przyczyną utrudnień w ruchu jest budowa przejścia podziemnego pod ul. Okopową, które powstanie w pobliżu zamkniętego naziemnego przejścia. Przyczyną utrudnień w ruchu jest budowa przejścia podziemnego pod ul. Okopową, które powstanie w pobliżu zamkniętego naziemnego przejścia.

W piątek rozpocznie się kolejny etap przebudowy układu drogowego wokół powstającego na Targu Siennym i Rakowym centrum handlowego. Tym razem drogowcy zajmą się rejonem skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską zobacz na mapie Gdańska. Dla kierowców przygotowano kilka objazdów, a pieszym proponuje się wspinaczkę po schodach lub ponad 1,5-kilometrowe spacery oraz dłuższe oczekiwanie na światło zielone.



Czy podczas wyznaczania zasad tymczasowej organizacji ruchu należy brać pod uwagę ruch pieszy?

Zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w najbliższy piątek, w późnych godzinach wieczornych.

Będą one polegały przede wszystkim na wyłączeniu z ruchu lewoskrętu z ul. Okopowej w Toruńską. Objazdy zostały poprowadzone przez ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska (przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim) - Augustyńskiego zobacz na mapie Gdańska - Rzeźnicką zobacz na mapie Gdańska. Alternatywnie będzie można korzystać z Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska oraz ulic Rzeźnickiej zobacz na mapie Gdańska lub Żabki Kruk zobacz na mapie Gdańska.

W obrębie skrzyżowania ul. Okopowej i Toruńskiej będzie istniało także zwężenie jezdni, ale zachowane zostaną po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Zmiany dotyczyć będą także ruchu autobusowego. Pojazdy linii 106, 111 i nocnych N9 raz N11 będą poruszały się ulicami Podwale Przedmiejskie i Żabi Kruk, a dalej po stałej trasie.

Przystanek Rzeźnicka zostanie przeniesiony na tymczasową lokalizację na ul. Żabi Kruk przy skrzyżowaniu z ul. Toruńską zobacz na mapie Gdańska. Bez zmian pozostają trasy przejazdu w kierunku przeciwnym - do Bramy Wyżynnej i dworca głównego.

- Mamy świadomość, że te działania to jak operacja na otwartym sercu. Myślę, że zmiany wprowadzamy w dobrym momencie - przed weekendem i w trakcie ferii zimowych, kiedy ruch na drogach jest mniejszy - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Proponowane objazdy w związku z wyłączeniem z ruchu lewoskrętu z ul. Okopowej w Toruńską. Proponowane objazdy w związku z wyłączeniem z ruchu lewoskrętu z ul. Okopowej w Toruńską.
Utrudnienia w ruchu związane są z budową przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod ul. Okopową. Ma ono zastąpić zlokalizowany mniej więcej w tym samym miejscu istniejący naziemny odpowiednik zobacz na mapie Gdańska.

- Przejście podziemne połączy peron SKM Gdańsk Śródmieście ze wschodnią stroną ul. Okopowej oraz będzie stanowiło przekierowane ruchu rowerowego ze wschodniej strony ul. Okopowej na zachodnią [po stronie torów kolejowych - dop. red.] - objaśnia Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu Doraco, firmy odpowiedzialnej za realizację układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Gdańsk.
Na Podwalu Przedmiejskim (nz.) urzędnicy chcą przywracać przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, ale tuż obok - na ul. Okopowej chcą, by piesi chodzili pod ziemią. Na Podwalu Przedmiejskim (nz.) urzędnicy chcą przywracać przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, ale tuż obok - na ul. Okopowej chcą, by piesi chodzili pod ziemią.
Czy tunelu pod ul. Okopową nie spotka taki sam los, jak przejść podziemnych na Podwalu Przedmiejskim, obok których wkrótce będą wytyczane przejścia w poziomie jezdni?

- Rzeczywiście staramy się otwierać dla pieszych naziemne przejścia tam, gdzie jest to możliwe. I taką zmianę przygotowujemy na Podwalu Przedmiejskim. Staramy się dostosować rozwiązania dla mieszkańców, ale zabezpieczając ruch na głównej osi drogowej - przekonuje Grzelak.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Nie będzie miasta podziemnego wokół Forum Gdańsk

Harmonogram prac w układzie transportowym wokół Forum Gdańsk. Harmonogram prac w układzie transportowym wokół Forum Gdańsk.
Zakończenie budowy przejścia podziemnego pod ul. Okopową planowane jest na maj-czerwiec przyszłego roku. Potem prace na tym skrzyżowaniu skupione będą wokół dostosowania go do włączenia jezdni tzw. Nowego Podwala Grodzkiego.

Bez zmian na razie pozostanie organizacja ruchu na al. Armii Krajowej nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska - do połowy roku w godzinach nocnych obowiązywać będzie zwężenie jezdni o jeden pas w każdą stronę. Do końca wakacji będzie także istniało zwężenie do jednego pasa ruchu na jezdni kierunku Oruni na najniższym poziomie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Utrudnienia na Hucisku potrwają natomiast do drugiej połowy kwietnia.

Przejście podziemne na Węźle Unii Europejskiej, stanowiące obecnie najkrótszą drogę między Urzędem Wojewódzkim a rejonem Bramy Wyżynnej i ul. Długiej. Przejście podziemne na Węźle Unii Europejskiej, stanowiące obecnie najkrótszą drogę między Urzędem Wojewódzkim a rejonem Bramy Wyżynnej i ul. Długiej.
Niestety o ile drogowcy dbają o ruch samochodów, to całkowicie pomijają ruch pieszych w centrum miasta. Jedyną opcją dojścia z Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska do Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego zobacz na mapie Gdańska pozostaje przedzieranie się przez przejście podziemne pod Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska, pozbawione wind i ramp.

Wciąż wyłączony z użytku pozostanie także chodnik po stronie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska, a przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej będzie zaślepione od strony zachodniej, zmuszając do okrężnego dotarcia na przystanki autobusowe zobacz na mapie Gdańska przez Hucisko.

  • Chodnik na ul. 3 Maja.
  • Nawierzchnia jezdni i chodnika na przejściu w obrębie Węzła Groddecka.
  • Przejście przez Węzeł Grodecka z sygnalizatorem w osi kładki.
  • Połączenie jezdni i parkingu, po którym muszą chodzić piesi w północnej części ul. Okopowej.
  • Połączenie jezdni i parkingu, po którym muszą chodzić piesi w północnej części ul. Okopowej.
  • Brak przejścia przez al. Armii Krajowej ze względu na zamknięty chodnik wzdłuż Targu Siennego i Rakowego.
W efekcie istniejąca organizacja ruchu pieszego sprawia, że Śródmieście zostaje rozcięte na pół dla osób, które mają trudności z pokonaniem schodów - rodziców z wózkami czy niepełnosprawnych na wózkach.

- Mamy świadomość, że problemem jest pobocze ul. Okopowej od strony torów kolejowych [zamknięty chodnik po tej stronie - dop. red], ale bezpieczeństwo pieszych jest ważniejsze i nie możemy wprowadzić ich na plac budowy. Nie jest to celowe tworzenie utrudnień - zapewnia Łukasz Podsiadłowski, kierownik Działu Ewidencji i Zajęć Pasa Drogowego w Zarządzie Dróg i Zieleni. - Jeżeli jest tego typu sytuacja [brak możliwości pokonania bariery schodów windą lub rampą - dop. red.], jest to do przemyślenia i alternatywna trasa zostanie wyznaczona.
Przy organizacji ruchu pieszego całkowicie pominięto potrzeby osób, które mają trudności w pokonywaniu barier architektonicznych. Grafika przedstawia trasę między Bramą Wyżynną a Urzędem Wojewódzkim. Przy organizacji ruchu pieszego całkowicie pominięto potrzeby osób, które mają trudności w pokonywaniu barier architektonicznych. Grafika przedstawia trasę między Bramą Wyżynną a Urzędem Wojewódzkim.
Na razie pieszym, chcącym ominąć schody, pozostaje trasa o długości ok. 1,6 km przez Hucisko, 3 Maja, Węzeł Groddecka, al. Armii Krajowej i Okopową.

Ale na tym nie kończą się utrudnienia w ruchu pieszych. Drogowcy zapowiadają, że w razie potrzeby będą zmuszali ich do dłuższego oczekiwania na światło zielone.

- Jesteśmy w stanie kierować ruchem w sposób dynamiczny i dołożyć nawet kilka sekund światła zielonego dla aut na skrzyżowaniu na Zaroślaku zobacz na mapie Gdańska [już teraz trzeba czekać tutaj na 15-sekundowe światło zielone dla pieszych prawie 1,5 minuty - dop. red.] i na Hucisku - zapewnia Podsiadłowski.

Tak będzie wyglądało Forum Gdańsk w 2017 r.



Budowa samego gmachu handlowego jest obecnie na etapie pierwszych prac fundamentowych - trwa zbrojenie i wylewanie tzw. płyty dennej oraz kontynuowane są prace związanie z badaniami archeologicznymi, które powinny być zakończone w ciągu 4-5 miesięcy.

Docelowy układ transportowy w rejonie Węzła Unii Europejskiej. W wykopie kolejowym widoczna jest ul. Nowe Podwale Grodzkie. Docelowy układ transportowy w rejonie Węzła Unii Europejskiej. W wykopie kolejowym widoczna jest ul. Nowe Podwale Grodzkie.
- Wiadukt nad torami w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska rozszerza się o tzw. uszy [nowe jezdnie po północnej i południowej stronie - dop. red.], na które zostanie przeniesiony ruch aut. Ponadto trwają zaawansowane prace nad wykonaniem płyty nad przestrzenią kolejową. W tym roku cały kompleks wyjdzie z podziemi i będzie widoczny z poziomu ulicy - informuje Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Poland i pełnomocnik spółki Forum Gdańsk.
Zakończenie budowy całego obiektu wraz z nowym układem transportowym planowane jest na IV kw. 2017 r. W centrum handlowym powstanie ok. 220 sklepów i punktów usługowych, największe w Trójmieście wielosalowe kino oraz parking na ok. 1,1 tys. pojazdów. Inwestycji towarzyszyć będzie też realizacja Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.

Budowa Forum Gdańsk na początku grudnia 2015 r.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • "piesi w potrzasku" - brzmi co najmniej jak tytuł filmu katastroficznego.
    wyluzujcie, siejecie zamęt a gawiedź to łyka.

    • 14 7

  • kasa,kasa,kasa (1)

    "Na Podwalu Przedmiejskim (nz.) urzędnicy chcą przywracać przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, ale tuż obok - na ul. Okopowej chcą, by piesi chodzili pod ziemią."
    Bo chodzi o to by wydać kasę z naszego wspólnego portfela, jedno przejście zasypać drugie przejście przekopać, kasa w kieszeni wykonawcy musi się znaleźć.

    • 12 7

    • Bardzo trafna uwaga.

      To jest chyba nadrzędny cel tych działań. Wywalić publiczną kasę i ukręcić coś przy okazji, nie ma w tym żadnego innego zamysłu, długofalowego planu, przyświecającej idei :/ W dodatku tu publicznymi środkami zapewni się dodatkowy zysk prywatnemu inwestorowi City F. Podobnie, mam wrażenie, dzieje się z powstającymi co krok skrzyżowaniami równorzędnymi. Obecnie rosną wszędzie, jak grzyby po deszczu, wymagają nowych koncepcji, oznakowania, ale za 2-3 lata w ramach kolejnego projektu 'innowacyjnego" zaczną znikać. Ktoś dostanie premię za cudowny pomysł, ktoś inny zlecenie na nowe oznakowanie i kasa się kręci. Szkoda tylko, że publiczna i że z tych "inwestycji" mieszkańcy niewiele mają :(

      • 0 0

  • Ludzie, nie likwidujcie przejść podziemnych! (6)

    Jako pieszy wolą milion razy być zmuszonym do wejścia do podziemi niż kwitnąć przez 10 minut oczekując na zielone światło w dwóch etapach!

    • 25 18

    • wystarczy zwezyc droge i problemu nie ma

      • 6 8

    • przejścia podziemne (4)

      też uważam, że likwidacja przejść podziemnych jest absurdalnym pomysłem, rozwiązanie się sprawdza, wypadków nie ma, ani pieszy ani kierowcy nie czekają, więc o co chodzi?

      • 16 10

      • słabe argumenty (3)

        sprawdza chyba w dalekiej rosji.
        przejścia podziemne mają sens tylko pod ruchliwymi skrzyżowaniami gdzie ruch jest spory i możliwych kierunków dużo.

        Przejścia powinny być tylko naziemne, tunele tylko dla samochodów.

        • 12 9

        • słabe argumenty (2)

          uważasz, że na Elbląskiej jest mały ruch? to gdzie jest duży wg. Ciebie? przejścia naziemne na takiej ulicy jak Elbląska to paranoja.

          • 7 5

          • Przecież napisał piesi na powierzchnie samochody do tuneli (1)

            • 2 0

            • napisał też "przejścia podziemne mają sens tylko pod ruchliwymi skrzyżowaniami gdzie ruch jest spory i możliwych kierunków dużo", poza tym trochę ciężko mi sobie wyobrazić Elbląską i tunel dla samochodów.

              • 1 0

  • Rusza budowa .... - interesujący tytuł

    Tunel miał być gotowy w tym roku, choć przystanek "został uruchomiony" w kwietniu 2015 r. z jednym wyjściem z peronu właściwie donikąd jedynie na tramwaj, po co tam wysiadać skoro przejścia np. w kierunku Zaroślaka brak - najpierw skomunikowanie i budowa przejść, a potem zabierać się za budowanie przystanków!

    • 6 1

  • Ludzie czytajcie ze zrozumieniem a nie narzekajcie !!

    - przejście podziemne połączy peron skm gdańsk śródmieście ze wschodnią stroną ul. Okopowej oraz będzie stanowiło przekierowane ruchu rowerowego ze wschodniej strony ul. Okopowej na zachodnią [po stronie torów kolejowych - dop. Red.

    przejscie naziemne nic by nie dało. Przeskakiwalibyscie przez tory na peron ?? Czy daleaj naokoło byście biegali nadrabiając 10 min przez przystanek tramwajowy ?? Czytać ze zrozumieniem

    super pomysł !

    • 14 6

  • Żabim Krukiem... autobus?

    Hahahaha, tam ciężko przejść a co dopiero przecisnąć się autobusem.

    • 6 3

  • "Artykuł" Koprowskiego.... i wszystko jasne

    Jak zwykle rozwija swoje obsesje i pisze artykuł pod tezę...
    Żenada

    • 10 15

  • a co to za różnica że wprowadzają w ferie, skoro prace mają potrwać aż do czerwca? (1)

    "Myślę, że zmiany wprowadzamy w dobrym momencie - przed weekendem i w trakcie ferii zimowych, kiedy ruch na drogach jest mniejszy'

    natomiast odnoszę wrażenie że decydenci sami się pogubili co chcą a czego nie chcą w tym rejonie, bo ich decyzje są co najmniej sprzeczne ;)

    • 4 5

    • a no taka różnica, że znaczna część ruchu to dowozy dzieci do szkół

      Jak ludzie w trakcie ferii zobaczą gdzie są remonty to przygotują sobie zawczasu alternatywne trasy bądź środki transportu na okres po feriach.

      • 0 1

  • Samochodoza...

    "Na Podwalu Przedmiejskim (nz.) urzędnicy chcą przywracać przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, ale tuż obok - na ul. Okopowej chcą, by piesi chodzili pod ziemią."

    • 11 4

  • Co za maruda

    Czy ten facet przestanie kiedys marudzic? Nic tylko caly czas zrzedzi.

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane